oyvjorge
Hi-Fi freak
Hvor er rørene?
Det går nok på at det rett og slett er mye billigere for de å sette sammen en vinylrigg enn det for eksempel DAC 4-5 koster de å bygge.Angående platespillere og Audio Note, så er det interessant at dem på en måte går mot strømmen i bransjen, i det at selve spilleren er relativt rimelig priset.
Nettopp. Litt artig at hifi er så belastet med dette.For å svare litt direkte på spørsmålet ditt, så tror jeg ikke bilde-entusiastene er så manipulert i hjernen at dem kunne tenke seg sølv i trafoen, eller et rør i strømforsyninga på Tv’n. Tror ikke det er et marked der ute for sånne typer produkter.
Finnes det virkelig ikke et kokoland i hjemmebildeverdenen?
Kan jo begynne i det små her: https://framemytv.com/
Enorme kostnader for å "utvikle" motstander og trafoer? Blir nesten som å bruke 10 mill på å utvikle et hjul.Husker ikke tallet eksakt,men mener det var sagt at de hadde brukt ca 10 mill på utviklingen av de nyere tantalum motstandene med sølv,og det tror jeg var før alle modellene var ferdig utviklet og kvalitetsprøvd. Bare et eksempel.
Kostnadene på utviklingen de har gjort på trafoer opp gjennom årene regner jeg med må vere enorm.
Hva, mener du? At alle hjul er like?Enorme kostnader for å "utvikle" motstander og trafoer? Blir nesten som å bruke 10 mill på å utvikle et hjul.
Sett deg litt inn i saken, så kan det hende du moderer oppfatningen litt, i det minste.Enorme kostnader for å "utvikle" motstander og trafoer? Blir nesten som å bruke 10 mill på å utvikle et hjul.
Hadde de enda vært noe helt for seg selv, men det er en rekke aktører innen "high end" audio som driver på slik. Kanskje ikke akkurat som AN ved at de faktisk lager ting in-house, men definitivt når det gjelder fokus på områder uten betydning, finne på nye fantasifulle løsninger på problemer som er løst for lenge siden og alt til en mer og mer sinnsyk pris. Ikke det at jeg er så veldig bekymret over hva oligarker bruker pengene sine på, eller middelaldrende norske audiofile menn for den saks skyld, men jeg synes det er besynderlig at man forsøker å rasjonalisere kostnaden til en dac som er priset til over 1 mill.Sett deg litt inn i saken, så kan det hende du moderer oppfatningen litt, i det minste.
De bedriver en god del annerledes tanker og produktutvikling in house hos AN, benytter veldig spesielle materialer, noe som i sin tur fører til at de må bygge egne prosessmaskiner, de lager hver minste detalj selv, eventuelt får det laget etter egen spec, etc.
Ikke at vi snakker om rakettforskning, men det er faktisk noe helt for seg selv, det de holder på med.
At hvis du skal utvikle en bedre bil så er kanskje ikke det å lage et enda rundere hjul stedet å begynne?Hva, mener du? At alle hjul er like?
Ønsker ikke rasjonalisere prissettingen, den er jeg svært kritisk til.Hadde de enda vært noe helt for seg selv, men det er en rekke aktører innen "high end" audio som driver på slik. Kanskje ikke akkurat som AN ved at de faktisk lager ting in-house, men definitivt når det gjelder fokus på områder uten betydning, finne på nye fantasifulle løsninger på problemer som er løst for lenge siden og alt til en mer og mer sinnsyk pris. Ikke det at jeg er så veldig bekymret over hva oligarker bruker pengene sine på, eller middelaldrende norske audiofile menn for den saks skyld, men jeg synes det er besynderlig at man forsøker å rasjonalisere kostnaden til en dac som er priset til over 1 mill.
Jeg hadde en gang noen AN-E høyttalere og synes de spilte bra, de kostet vel i området 20-25k på den tiden. Nå ser jeg at man kan kjøpe en opp-horet versjon av denne gamle 2-veis Peter Snell konstruksjonen til over en million kroner! Helt utrolig, verden vil bedras.
Jeg ser et stort markedspotensiale her. Dyre strømkabler som gir bedre sortnivå. Kan såklart ikke måles eller oppdages i en blindtest, men det er ikke så nøye, de som vil se, de ser.Finnes det virkelig ikke et kokoland i hjemmebildeverdenen?
Rundere er neppe så interessant. Men at hjul er så mangt, det er en kjensgjerning..At hvis du skal utvikle en bedre bil så er kanskje ikke det å lage et enda rundere hjul stedet å begynne?
Greit nok, det virker nå i hvert fall som AN tror på det de driver med.Ønsker ikke rasjonalisere prissettingen, den er jeg svært kritisk til.
Men jeg kjenner ikke til noen andre hifiprodusenter som er i nærheten av den detaljerte produktutviklingen som pågår hos AN, enten det nå styres av innbilning eller ei.
Jeg skulle vært mer presis, jeg tar selvkritikk på det punktetRundere er neppe så interessant. Men at hjul er så mangt, det er en kjensgjerning..
Så mye svartere enn La Cris skal det godt gjøres å få det.Jeg ser et stort markedspotensiale her. Dyre strømkabler som gir bedre sortnivå. Kan såklart ikke måles eller oppdages i en blindtest, men det er ikke så nøye, de som vil se, de ser.
Det jeg har lagt merke til er at finishen på høyttalere jevnt over er langt billigere i dag, enn tidligere. Så da har jeg tenkt tanken på hva med elementene?Halleluja!
Fant Stereophile om Snell E III her om dagen. Skulle aldri ha solgt dem, det er helt klart. Etterfølgeren var den opprinnelige Sonus faber Concerto. Skulle ikke solgt dem heller skriver også Stereophile.
Fasit: Jeg var ganske flink til å kjøpe høyttalere på første halvdel av nittitallet.
Det tok jo flere titusner av år! Synes ikke 10 mill er dyrt.Enorme kostnader for å "utvikle" motstander og trafoer? Blir nesten som å bruke 10 mill på å utvikle et hjul.
Ja, minst......nærmere 10 X .....eller mer..... er realiteten......for samme lydopplevelseFikk beskjed av en i bransjen at prisen på mine høyttalere ville minst vært doblet i dag...
Helt enig i at det som har med tidsdomenet er svært viktig, har mange ganger poengtert dette med tidsdomenet. Kanskje derfor jeg er en fan av DSD når vi snakker digital, uten på noen måte å være fanatiker. Pcm funker også meget bra.Er AN overhyped og bare tull siden alt allerede er ferdigutviklet på hifi-fronten? Min mening er NEI, sett fra mitt ingeniørhode og DIY-ståsted. Men det betyr ikke at jeg finner mening i den astronomiske prisen på de dyreste komponentene. Jeg finner det interessant at AN fokuserer på tidsdomenet. Mange mener det ikke betyr noe særlig, at kun en god frekvensgjenngivelse er greia. Her er jeg ikke enig, og finner det spennende at AN:
- Benytter rør, ikke fordi at rør i seg selv sikrer god lyd. Men endel rør er meget lineære i operasjonsområdet, dette gir rom for svært enkle forsterkerkretser uten massiv korreksjon gjennom negativ feedback - altså et fokus på tidsdomenet i lydgjengivelsen.
- Fjerning av brickwall digitale filtre i DAC. Igjen et fokus på forbedret oppførsel i tidsdomenet, sjekk Stereophile hvor AN DAC er helt suveren på å framvise impulsrespons uten noe ringing.
- Unngår bruk av f.eks. op-amp som buffertrinn, ser at de ofte bruker trafo, igjen reduksjon av negativ feedback.
- AN er ærlig produsert, de kjøper f.eks. høyttalerelementer fra Seas. Men jeg synes nok at akkurat AN høyttalere er relativt uspennende og ikke deres sterkeste kort.
Det er feilaktig å si at AN måler skikkelig dårlig. Det er fort å glemme at tidsdomenet også er en viktig måleparameter. Er i gang med å utforske temaet selv, tipper at 2022/23 blir streaming uten Brickwall (Roon), og deretter DIY R2R DAC uten op-amper, og til slutt en DIY rør-no feedback forsterker. Så får vi se på både måleresultater og lytteinntrykk etter hvert
Ja det er vanskelig å være uenig i det.Det er aldri en ulempe med lavest mulig støygulv, kun en fordel. Er ingeniøren enig i det?
Dette er en meget problematisk sak, det er uomtvistelig Kondo (Japan) som startet firmaet Audio Note i 1976. Senere Ble Peter Q importør og snappa både navnet på firmaet samt benevning på produkter - helt håpløst og useriøst. Jeg er også enig i at det serveres noen pussige vrangforestillinger. Men ikke alt er dumt, som sagt så liker jeg: fokus på tidsdomenet, vestlig produksjon og reparerbart utstyr som er ment å virke i lang tid.noen historier om ham og AN Japan er ganske stygge saker
Hyggelig at du liker spilleren og koser deg med musikken Og morsomt at du nevner svindyr Burmester. I mine ører er Burmester og AudioNote sånn ca helt motsatt i lydfilosofi. Det jeg har hørt av Burmester, det låter "HiFi", og det skal ikke tolkes i positiv mening. Mine ører liker nok Audio Note langt bedre. Men tror nok ikke jeg noen gang vil kjøpe meg en CD/SACD med rør i analogdelen. Den type "behagelighet" ønsker jeg ikke. Er nok mer i retning en "..the truth, the whole truth and nothing but the truth" for hvordan jeg liker sølvdiskene mine avspilt. Men dette er seff preferanserHar nå fått en CD spiller fra Audio Note (CD 4.1X). Religion eller ikke bryr jeg meg svært lite om!
Men gode vellydende komponenter bryr jeg meg svært mye om, og det er nettopp det jeg opplever denne spilleren som
Har hatt noen virkelig heftige CD spillere, som feks Burmester 069 som koster ekstremt mye mer enn min nå Audionote spiller.
Så litt erfaring med CD spillere har jeg nok fått opp mellom.
Litt mot strømmen denne med tanke på kun 18 Bit og ECC 88 rør i utgangstrinnet osv...
Men du verden så behagelig og "smooth" denne oppleves som.
Så for Audio Note være så sært som de bare vill på flere måter, det "driter" jeg i så lenge ørene mine elsker denne spilleren