Hvis det er den på Hurum du sikter til så er det et meget skummelt strekke. Faller godt ned mot fjorden så farten kan bli høy, mange side veier, og stedvis uoversiktlig. Har syklet der mange ganger og alltid tatt det pent.
Trist !
Har hendt noen ganger at jeg har blitt snittet av en bil og som regel er det godt voksne. Tror ikke de så meg en gang....her var det en mann i 80 årene i bilen....
"Tung" dag i går, har fått inn mye god trening siste par ukene med stor andel av Z1-Z3 og et par målrettede økter pr uke med harde intervallelementer.
Har også spist godt og lagt på meg 3kg
I går var agendaen egentlig 5x5min intervall (VO2max trening) men etter å ha blitt litt inspirert av diverse Mallorca312-videoer på Youtube, deriblant Ed Laverack sin KOM der nå rett før M312 - så var jeg nysgjerrig på hva jeg kunne klare opp "samme bakke", dog virtuelt...
Jeg har tidligere gjort syklet samme virtuelle løype men ikke med samme fokus, så har egentlig ikke noe godt sammenligningsgrunnlag.
Så derfor tenkte jeg å slå et par fluer i en smekk, stille nysgjerrigheten med et målrettet "best effort" i bakken Sa Calobra, ca 9km bakke med 7% stigning samt se om jeg klarte å holde en jevn innsats nær kalkulert FTP. Et av fokusområdene mine er som nevnt å se hvor sterk jeg kan klare å trene meg til, så da er det ok med noen referanseverdier mtp senere lignende økter
Gjennomføringen var tung, det er mentalt krevende å holde konstant høy innsats men det ser ut som jeg traff bra, rett og slett veldig fornøyd med resultatet
Ca 36min @ 3,7W/kg med en snittpuls på 85% av maxpuls, for å bryte opp klatringen vekslet jeg jevnlig mellom sittende/stående tråkking.
Vurderer sterkt tur til Mallorca for M312 i 2024, har kun vært der nede en gang i 2019 men det var før jeg løftet sykkelen ned fra garasjeveggen
Så tenkte ikke på sykkel i det hele tatt den gang.....
Vurderer sterkt tur til Mallorca for M312 i 2024, har kun vært der nede en gang i 2019 men det var før jeg løftet sykkelen ned fra garasjeveggen
Så tenkte ikke på sykkel i det hele tatt den gang.....
Jepp, må regne med en full dag på sykkelsetet da ja
Har syklet Tr.heim-Oslo før en gang, da tok det 29t før jeg trillet i mål og deretter tok det 3-4uker før jeg hadde full gripestyrke i hendene igjen
Hadde den gang alt for lite treningsgrunnlag for en effektiv tur langs E6... Vi var tre kolleger som syklet i lag.
Fikk endelig de superlette karbonhjulene til 10 åringen i år! Satt de opp slangeløst med Schwalbe Nobby Nic 26" * 2,4" i kveld og jeg syns det ser veldig bra ut! Har også helt nye Schwalbe Rocket Ron 26" * 2,35" hvis lavere vekt og rullemotstand er et mål.
Fulldemperen til 10-åringen er endelig ferdig. Den veide 13,7 kg på første turen i vinter. Har slanket den til 11.2 kg med litt tunge Nobby Nic 26*2,4" i kveld Har raskere Rocket Ron liggende, men ser ingen grunn til å bytte når han i kveld holder 15 km/t i snitt. Link til kveldes Stisykling - intervaller på Strava De aller fleste delene er byttet utenom ramme og krank.. Vil hente mest med å bytte til en ramme i karbon, men det er ikke så mange av de for en som er ca 133 høy. Er fornøyd nå!
I går syklet vi i fjellene øst for Rajec i Slovakia. Jeg syntes det var moro. Madammen har høydeskrekk og var ikke like komfortabel med den eksponerte syklingen. Alt i alt helt OK.
Idag kjørte vi ned til Budapest. Eller iallefall et høydedrag vest for byen. Sentrum får vente til en annen dag. Her var det megabra! Svart var litt vel pikant, men ellers var stemningen på topp.
Det er vel geometrien og pedelbarhet som viser seg å gjøre den meget allsidig. Jeg kjøpte elsykkel for å kunne komme litt lengre ut og med litt mer kapasitet enn min Scott Spark 930 som jeg har brukt de siste 4-5årene. Den er fortsatt i bruk, men satt opp mer som en "Downcountry" sykkel nå.
Opprinnelig så jeg på lettvekts utgaven Turbo Levo SL, men siden Specialized satte opp prisen på deres enkleste karbonutgave med 30k under de første månedene i korona perioden, så ville jeg finne noe annet. Jeg så lenge på Forestal sine nye utgaver, men de kom jo aldri på markedet pga forsinkelser og produksjons utfordringer.
Pole kom som en "frisk pust" sensommeren 2021 med noe mer, "More is more" er deres slagord. Siden Pole Voima kom som "frame kit" først så jeg muligheten for å bygge meg en sykkel jeg ville ha. Jeg har så langt brukt den på turer på asfalt og grus til relativt lette turer i skogen (som vist på videoen), og grovere stier.
Jeg er den glade amatøren, men ser hva som er mulig å få til ved å se på EWS utøverne til Pole. Jeg kommer ikke til å hoppe metervis gjennom skogen. Jeg har egentlig ikke noe grunn til å klage på grunnutstyret nå, nå er det han oppå som er begrensningen... Etter helgens tur nedover Pilegrimsleden rundt Gardlaushøgda innså jeg at lette traildekk ikke har noe på denne sykkelen med mindre man ruller på jevne og fine skogstier, Pilegrimsleden er en "steinrøys" av en sti.
Gratulerer med sykkel! Elsykkel er fantastisk moro og ikke noe problem å bli sliten. Moro å se igjen stiene jeg syklet på nittitallet som de første stiene jeg syklet.
Regn med tyve timer sykling før du føler at du får kontroll på sykkelen. At sykkelen ikke er på tur med deg, men motsatt. . Høres ut som det er mye motorlyd på videoen. Det føles mindre ut i virkeligheten.
Vi kjørte ned til Zagreb i dag. Syklet flytstier et par timer i tredve grader. Moro!
I morgen blir det mer endurostyle. De har gondol som frakter oss 700meter oppover. Kun fokus på det gøyale.
Mk1. Prøv med en pølse i bakdekket. Cushcore eller Rimpact. Det gir deg bedre demping, støtter opp dekket og hindrer deg i å mose felgen. Tunge dh dekk gjør sykkelen dorsk å sykle på. Brukte Michelin dh34 bak tidligere i år. Jeg sykler ikke fort nok på Craftyen til å nyttegjøre meg disse dekkene. Tok det sv og monterte Michelin Wild Enduro Front som bakdekk med CushCore XC. Fungerer meget godt.
Jeg har brukt Cushcore på Scott Spark'en med godt hell. Ingen punkteringer eller felghavari. Jeg er bare 110+kg, så litt support trenger jeg.
På Voimaen har jeg en enklere Huck Norris insert. Huck Norris er utviklet av mannen bak Pole Bicycles.
Nå har jeg nye Conti Kryptotal dekk i DH casing på vei. Dette for å se om liker seg bedre på røtter og steiner i Asker og Bærums marka enn mine gamle Vitorria Agarro trail dekk.
Jeg har brukt Cushcore på Scott Spark'en med godt hell. Ingen punkteringer eller felghavari. Jeg er bare 110+kg, så litt support trenger jeg.
På Voimaen har jeg en enklere Huck Norris insert. Huck Norris er utviklet av mannen bak Pole Bicycles.
Nå har jeg nye Conti Kryptotal dekk i DH casing på vei. Dette for å se om liker seg bedre på røtter og steiner i Asker og Bærums marka enn mine gamle Vitorria Agarro trail dekk.
Vis vedlegget 816720
Fulldemperen til 10-åringen er endelig ferdig. Den veide 13,7 kg på første turen i vinter. Har slanket den til 11.2 kg med litt tunge Nobby Nic 26*2,4" i kveld Har raskere Rocket Ron liggende, men ser ingen grunn til å bytte når han i kveld holder 15 km/t i snitt. Link til kveldes Stisykling - intervaller på Strava De aller fleste delene er byttet utenom ramme og krank.. Vil hente mest med å bytte til en ramme i karbon, men det er ikke så mange av de for en som er ca 133 høy. Er fornøyd nå!
Jeg så lenge på Italienske Braking INCAS bremser med mulighet for 3mm bremseskiver bak, men fikk litt kalde føtter når jeg så de brukte samme små bremsebeleggene som mine gamle Shimano Diore bremser (som jeg bruker litt for mye pga dårlig bremseeffekt på Scott Sparken)
Jeg så lenge på Italienske Braking INCAS bremser med mulighet for 3mm bremseskiver bak, men fikk litt kalde føtter når jeg så de brukte samme små bremsebeleggene som mine gamle Shimano Diore bremser (som jeg bruker litt for mye pga dårlig bremseeffekt på Scott Sparken)
Jeg holder meg til Shimano SLX som E-MTB'en min ble levert med. Var ikke helt fornøyd med bremse effekten så oppgraderte til 4 callipers stempler og det ble klart bedre. Fikk skiftet bremseklosser for en stund siden og gikk for metall klosser. Greit her som det regner en del, skal holde lenger også. Klossene bak var utslitt da jeg skiftet så vurderer 203mm skive bak også.
SLX, XT og XLR er vel veldig like. Dyrere og lettere materialer etter som prisen stiger. Bremse klossene er det samme. Metall klossene jeg fikk montert er fra en utfor gruppe med kjempe store kjølefinner. Eneste de kunne skaffe, men de funker bra.
Vet at det er 2 og 4 stempels utgave på disse modellene. Klossene for 4 stempler, resin eller metall, kan brukes på kalipere med 4 stempler fra SLX, XT og XLR, det samme gjelder klossene for 2 stemples kalipere. Har selv oppgradert fra kalipere med 2 stempler til 4 stempler. Klart bedre bremse effekt.
Klossene for 4 stempels utgavene er noe lengre så hvis du ser på kompatible bremseklosser så er det forskjellige benevnelser for 2 og 4 stempel bremser. Hva som faktisk passer hvor er jeg usikker på da jeg følger anbefalinger fra produsent.
Klossene for 4 stempels utgavene er noe lengre så hvis du ser på kompatible bremseklosser så er det forskjellige benevnelser for 2 og 4 stempel bremser. Hva som faktisk passer hvor er jeg usikker på da jeg følger anbefalinger fra produsent.
Redigerte innlegget mitt over for å klargjøre, håper du er fornøyd. Metall klossene for 4 stempler heter Shimano XTR N04C og passer SLX,XT og XLR. Metall klossene for 2 kalipere heter J04C.
TRP DH-R EVO har samme design som Shimano Saint klosser. Jeg ser enkelte med Saint bruker TRP sine originale klosser pga bedre bremsefølelse og modulasjon. Jeg har bestilt et par Trickstuff Power klosser for å se hvordan de oppfører seg i forhold til originale TRP, spesielt når jeg får bedre dekk.