Ingeniøren
Hi-Fi freak
Helst flyve rust tenker jeg - det kan du vaske bort.En kunde jeg snekret for i februar hadde kjøpt seg Ioniq 5 i desember, i februar dukket det frem rust fra to steder på den nederste dørlista..
Helst flyve rust tenker jeg - det kan du vaske bort.En kunde jeg snekret for i februar hadde kjøpt seg Ioniq 5 i desember, i februar dukket det frem rust fra to steder på den nederste dørlista..
Litt merkelig hvordan nyttelasten plutselig er så prekært med elbiler. Jeg hadde en Outlander dieselpurke, -08modell med 7 seter. Med 6 voksne var det fort kun ca 50-100 kg å gå på, og uten passasjerer 515 kg, og det finnes flere typiske familiebiler med lavere lastekapasitet enn I5 og Teslaer. En Peugeot stvgn jeg vurderte hadde vel kun 350 kg, uten passasjerer om jeg husker rett.På Tesla så kan man også vaske bort lakken.
Lakken flasser av – Tesla nekter reklamasjon
I store biter flasser lakken av på en av Norges mest populære bilmodeller. Tesla nekter reklamasjon, ifølge eieren.www.motor.no
Og på Ioniq5 så lønner det seg å vaske bort litt baggasje og gjerne noen passasjerer:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
Hyundai Norge sier til kundene sine at det er greit å overstige maksimalvekten, og ha mer bagasje og tyngre passasjerer enn det bilen er godkjent for.www.motor.no
Det er vel ingen problemer egentlig, men med full bil og overlastet/overfylt bagasjerom (og takboks) til den ukentlige hytteturen for de fleste så blir det jo et problem. Lastebil-lappen og en bil med totalvekt på over 3500kg så er det vel ikke et så stort problem lengre.Litt merkelig hvordan nyttelasten plutselig er så prekært med elbiler. Jeg hadde en Outlander dieselpurke, -08modell med 7 seter. Med 6 voksne var det fort kun ca 50-100 kg å gå på, og uten passasjerer 515 kg, og det finnes flere typiske familiebiler med lavere lastekapasitet enn I5 og Teslaer. En Peugeot stvgn jeg vurderte hadde vel kun 350 kg, uten passasjerer om jeg husker rett.
-men da var det ingen som sa noe...
Våger påstanden om at dette er den ukentlige situasjonen, så er det ikke bilen det er noe galt med.... Uavhengig av hvilken motor som sitter i den...Det er vel ingen problemer egentlig, men med full bil og overlastet/overfylt bagasjerom (og takboks) til den ukentlige hytteturen for de fleste så blir det jo et problem.
Vet ikke hvorfor, men jeg tenkte storebroren, Pajero...Outlander veier 1770 kg og totallast på bilen mellom skiltene er 2360 kg og henger et 2k kg.
Faktisk så håper jeg at regelverket ikke endres, hvorfor skal det egentlig det? Det er så mye utrolig merkelig kjøring i trafikken, greit at de bilene de kjører med nå er irundt 2 tonn. Men at så dårlige sjåfører automatisk skal ha lov til å kjøre maskiner på 4 tonn++ er ren og skjær galskap, bare fordi de er drevet av et batteri.Om regelverket endres til slik det foreslås, så blir regnestykket anerledes.
Øverst i loggen under her ser du data fra en tur i dag, fra Oppsal i Oslo til toppen av Spiralen i Drammen. Ioniq 5 brukte 16,76 Kwh med strøm på å kjøre 14,6 mil, dvs 1,148 Kwh pr mil. (Hadde jeg kjørt samme ruta frem og tilbake ville det gitt ca 63 mil fra fullt batteri til stopp.)
Lastebiler prøver også å satse på hydrogen, men alt for mange land har låst seg fast på batteri. Skjønner ikke hvorfor, ihvertfall ikke mtp. ladere rundt omkring i landet (bare glem sør for Elverum, det er ikke i henhold hvordan det er i snitt resten av landet.).Kanskje greiest å legge dette her. Toyotas toppledelse har strittet mot å ta spranget vekk fra hydrogen (stakkars jævler) og over på elbiler. Hybrid-teknologi var de førende på, men nå subber selskapet etter og investorene er sure.
Får slakt: - Vanskelig å forstå
Store europeiske investorer går i strupen på Toyotas toppledelse.borsen.dagbladet.no
Midtnorge, som i Trondheim? Midtnorge er også ganske mye større enn Trondheim- Værnes skal det jo sies..Det kryr av ladere i midt-Norge, det er på sentrale Østlandet at lading kan være en utfordring.
Jeg bor i det som tidligere het Frei kommune (Kristiansund), Møre og Romsdal fylke. Har vært over mesteparten av M&R samt Trøndelag med elbil og har aldri opplevd kø for å lade i perioden 2017-2020.Midtnorge, som i Trondheim? Midtnorge er også ganske mye større enn Trondheim- Værnes skal det jo sies..
Grunnen til at det ikke er kø der er jo bare fordi de aller fleste der har diesel eller bensin biler i distriktene.. Og det er ikke alle som kjører langs E6, 10-20 mil ifra ladestasjoner og gjerne 2-3 mil til nærmeste butikk så er elbil ganske ubrukelig, er ganske godt kjent der selv. Hjemmelading er jo et must, da det for de fleste ikke har noe annet alternativ. 10-20 mil rekkevidde holder rett og slett ikke. Ikke alle har råd til en bil til 300-400K+++ bare for å få nok rekkevidde til butikken tur-retur, kanskje noe å tenke på?Jeg bor i det som tidligere het Frei kommune (Kristiansund), Møre og Romsdal fylke. Har vært over mesteparten av M&R samt Trøndelag med elbil og har aldri opplevd kø for å lade i perioden 2017-2020.
Pisspreik, de som ikke har elbil trenger heller ikke å lade så de slipper å bekymre seg for slikt..For oss som kjører på kryss og tvers i hele Trøndelag med elbil er dette uproblematisk. Problemet er størst for de som ikke har elbil.
Vis vedlegget 826060
Jeg tror det stemmer - og et punkt som stadig drukner: De fleste kjører stort sett veldig korte turer. Selv gamle elbiler dekker de fleste familiers behov på rekkevidde til 95% av kjøringen.Denne tråden er jo et levende bevis på at rekkeviddeangsten er størst hos de uten elbil.
Det er jo bare fordi alle som ikke gidder å tenke på rekkevidde engang, kjøper noe annet enn elbil.Denne tråden er jo et levende bevis på at rekkeviddeangsten er størst hos de uten elbil.
Hvilken elbil har du?Det er jo bare fordi alle som ikke gidder å tenke på rekkevidde engang, kjøper noe annet enn elbil.
Få huet ut av r***.
I Oslo så snakker man om pendlere, da er det bare 3-5 mil unna jobben. I distriktene i Trøndelag så er det bare en tur til butikken, til jobb er det gjerne lengre.
Fint og flott, elbil dekker som det sies "de flestes behov" som i "folk flest", altså de som bor nært byer og tjener godt nok til å investere i en elbil. Vis meg en elbil med god nok rekkevidde til under 50K, 100K? Hvor høyt i pris må man? En Leaf, 50 mil rekkevidde på papiret og 15 mil i praksis på vinterføre holder ikke mål og det burde jo de fleste skjønne nå, eller "for folk flest" så er den jo sikkert veldig fin..
Jeg regner med at du kjører en fossilbil, fortsett med det. Elbil er ikke for alle.Det er jo bare fordi alle som ikke gidder å tenke på rekkevidde engang, kjøper noe annet enn elbil.
Få huet ut av r***.
I Oslo så snakker man om pendlere, da er det bare 3-5 mil unna jobben. I distriktene i Trøndelag så er det bare en tur til butikken, til jobb er det gjerne lengre.
Fint og flott, elbil dekker som det sies "de flestes behov" som i "folk flest", altså de som bor nært byer og tjener godt nok til å investere i en elbil. Vis meg en elbil med god nok rekkevidde til under 50K, 100K? Hvor høyt i pris må man? En Leaf, 50 mil rekkevidde på papiret og 15 mil i praksis på vinterføre holder ikke mål og det burde jo de fleste skjønne nå, eller "for folk flest" så er den jo sikkert veldig fin..
Flere kommuner eller øyer i midt Norge har lenge hatt særdeles høy elbil tetthet grunnet ferge og/eller bompenger så det med at alle kjører dieselbil er det ikke hold i.Grunnen til at det ikke er kø der er jo bare fordi de aller fleste der har diesel eller bensin biler i distriktene.. Og det er ikke alle som kjører langs E6, 10-20 mil ifra ladestasjoner og gjerne 2-3 mil til nærmeste butikk så er elbil ganske ubrukelig, er ganske godt kjent der selv. Hjemmelading er jo et must, da det for de fleste ikke har noe annet alternativ. 10-20 mil rekkevidde holder rett og slett ikke. Ikke alle har råd til en bil til 300-400K+++ bare for å få nok rekkevidde til butikken tur-retur, kanskje noe å tenke på?
Pisspreik, de som ikke har elbil trenger heller ikke å lade så de slipper å bekymre seg for slikt..
Ja, det er mange som heller foretrekker bensin istedet for diesel.Flere kommuner eller øyer i midt Norge har lenge hatt særdeles høy elbil tetthet grunnet ferge og/eller bompenger så det med at alle kjører dieselbil er det ikke hold i.
Med mine 40000 i året heldt e-Golfen heilt fintLadeangst? Rekkeviddeangst? Dette er begrep som bare er aktuelle for dem som enten nettopp har kjøpt elbil eller som fortsatt kjører fossilt.
Elbil til 50-100 k med lang rekkevidde? Da må man gi markedet mer tid. Etterhvert vil priser krype nedover.
Er man en av dem som kjører 70 - 100k km i året og/eller bruker bilen i arbeid så kjøper man fortsatt Tesla. Men de andre er i ferd med å ta dem igjen.
-BB-
Skal innrømme at jeg vurderte faktisk en I4 m50 for noen mnd. siden som bil nr.2. Men valget falt heller på en dyrere og morsommere bil, såklart drevet på ren bensin. Bil er uansett penger ut av vinduet, hvorfor ikke bare ha det morsomt på turen?Jeg regner med at du kjører en fossilbil, fortsett med det. Elbil er ikke for alle.
Det er helt sant, et annet problem er jo også kapasitet på batteriet når prisene er nede på det nivået etter hvert. Og når man kjøper en bil til 50K, så frister det for svært få å bytte batteri til 100K. Fordelen med bensin/diesel biler er jo at man kan få skaffet brukte motorer til noen få skarve tusenlapper og bytte selv, i denne prisgruppen. Evnt. deler som byttes for å få det i orden.Elbil til 50-100 k med lang rekkevidde? Da må man gi markedet mer tid. Etterhvert vil priser krype nedover.
-BB-
Regner med du har Tesla X fra før da?Elbilen min inne på verksted for skifte av motor for andre gang på 2 år. Ikke værst. Siste motor (DU) holdt i nesten 12000km.
Ser etter alternativer for tiden.
Inntil videre får den 14år gamle dieselkjerra, jeg har hatt siden den var ny og som aldri har hatt et hikke, gjøre jobben.
Litt mer lyd og noe mer bilsonlighet.
Forslag til driftssikre elbilder med lite feil, gjerne 6 eller 7 seter (3 småunger) og brukbar rekkevidde til ok pris? Hengerfeste er et must.
Som sagt, få huet ut av r***.Hvilken elbil har du?
Ikke jeg som gnåler om det, bare at det er utrolig upraktisk å bo i grisegrendte strøk i landet og ikke ha tilgang til ladere tett nok eller ha råd til en elbil med god nok rekkevidde. Skal man få et nytt klasseskille med påtvinging av elbil? De som kommer seg knapt nok til butikken tur/retur og de som kommer seg helt til venner, slekt og bekjente.Hvorfor gnåler du om rekkevidde da?
Definer vanlig bilhold..Når man snakker om at det "bare er å bytte motor selv" er man kanskje ikke representativ for et vanlig bilhold?