Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    På Tesla så kan man også vaske bort lakken.

    Og på Ioniq5 så lønner det seg å vaske bort litt baggasje og gjerne noen passasjerer:
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    På Tesla så kan man også vaske bort lakken.

    Og på Ioniq5 så lønner det seg å vaske bort litt baggasje og gjerne noen passasjerer:
    Litt merkelig hvordan nyttelasten plutselig er så prekært med elbiler. Jeg hadde en Outlander dieselpurke, -08modell med 7 seter. Med 6 voksne var det fort kun ca 50-100 kg å gå på, og uten passasjerer 515 kg, og det finnes flere typiske familiebiler med lavere lastekapasitet enn I5 og Teslaer. En Peugeot stvgn jeg vurderte hadde vel kun 350 kg, uten passasjerer om jeg husker rett.
    -men da var det ingen som sa noe...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Litt merkelig hvordan nyttelasten plutselig er så prekært med elbiler. Jeg hadde en Outlander dieselpurke, -08modell med 7 seter. Med 6 voksne var det fort kun ca 50-100 kg å gå på, og uten passasjerer 515 kg, og det finnes flere typiske familiebiler med lavere lastekapasitet enn I5 og Teslaer. En Peugeot stvgn jeg vurderte hadde vel kun 350 kg, uten passasjerer om jeg husker rett.
    -men da var det ingen som sa noe...
    Det er vel ingen problemer egentlig, men med full bil og overlastet/overfylt bagasjerom (og takboks) til den ukentlige hytteturen for de fleste så blir det jo et problem. Lastebil-lappen og en bil med totalvekt på over 3500kg så er det vel ikke et så stort problem lengre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Årsaken til at Outlanderen har så lav nyttelast er vel kombinasjonen egenvekt, og å få tynet den under 3500kg totalvekt.

    Hvis en ser på f.eks. en Ford F150 med 5-liters V8, så har den egenvekt m fører på ca 2200kg (2021 Supercrew, 5.0 Ti-VCT) - dvs det er godt mulig å lure den innafor 3500kg totalvekt.

    F150 LIghtning (extended range) har på sin side egenvekt med fører på 3040kg og nyttelast på 820kg - dvs totalvekt på 3860kg. Den er da med dagens regelverk ikke mulig å registrere som 5-seter, uten å ha bare 460kg nyttelast - dvs med 4 passasjerer kan du ha 115kg med deg.

    Om regelverket endres til slik det foreslås, så blir regnestykket anerledes. Batteriet på denne veier 800kg, så da blir egenvekten regnet som 2200kg (dvs samme som bensineren), og du har da 1300kg å gå på ift B-registrering - dvs at den i så tilfelle kan registreres og brukes på B-sertifikat med et B-sertifikat.

    I teorien er dette en utrolig praktisk bil, men mindre praktisk i parkeringsplasser og parkeringshus. Min egen Amarok er vrien nok å få parkert på mange plasser, uten å stikke utenfor oppmerkingen. F150 Lightning er 60cm lengre... Jeg tror en elektrisk Ranger eller Amarok, når de kommer er enklere...

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Outlander veier 1770 kg og totallast på bilen mellom skiltene er 2360 kg og henger et 2k kg.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Det er vel ingen problemer egentlig, men med full bil og overlastet/overfylt bagasjerom (og takboks) til den ukentlige hytteturen for de fleste så blir det jo et problem.
    Våger påstanden om at dette er den ukentlige situasjonen, så er det ikke bilen det er noe galt med.... Uavhengig av hvilken motor som sitter i den...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Outlander veier 1770 kg og totallast på bilen mellom skiltene er 2360 kg og henger et 2k kg.
    Vet ikke hvorfor, men jeg tenkte storebroren, Pajero...

    Stapper man Outlanderen full med sjåfør og 6 passasjerer på 75kg hver, så har du 140kg å gå på til bagasje, men med 7 personer i den bilen, så har du vel ikke plass til så veldig mye mer enn et par handlenett og kanskje noen håndvesker til damene?

    Min egen bil har nyttelast på 883kg, så med 4 passasjerer (dvs om jeg setter inn baksetet), så har jeg enda over et halvt tonn å gå på...

    Johan-Kr
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Om regelverket endres til slik det foreslås, så blir regnestykket anerledes.
    Faktisk så håper jeg at regelverket ikke endres, hvorfor skal det egentlig det? Det er så mye utrolig merkelig kjøring i trafikken, greit at de bilene de kjører med nå er irundt 2 tonn. Men at så dårlige sjåfører automatisk skal ha lov til å kjøre maskiner på 4 tonn++ er ren og skjær galskap, bare fordi de er drevet av et batteri.
    Møter man en slik 4 tonns sak med en 2 tonn bil så taper den på 2 tonn lett, blir som en liten yaris treffer på en middels stor bil idag. Trafikk sikkerhet er det lett å fire ned på, i år er det allerede veldig høye dødstall i trafikken.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Øverst i loggen under her ser du data fra en tur i dag, fra Oppsal i Oslo til toppen av Spiralen i Drammen. Ioniq 5 brukte 16,76 Kwh med strøm på å kjøre 14,6 mil, dvs 1,148 Kwh pr mil. (Hadde jeg kjørt samme ruta frem og tilbake ville det gitt ca 63 mil fra fullt batteri til stopp.)
    Det skulle gi en kostnad på ca 20 kr for de 14 milene med disse tiders snittpris på strøm, eller mindre enn 5 kroner dersom jeg ladet mellom kl 13 og 15 i dag.
    Turen gikk via E6, ned/opp Oslofjordtunellen og over til Lier, med varierende topografi og mye 80-sone og litt 50 og 90-soner.
    Det tilsvarer ca 0,11 liter bensin pr mil, eller 0,1 liter diesel pr mil.

    En liter bensin kostet i Drammen 27+ kroner, og en medium bensinbil ville brukt ca 9 liter på de ca 15 milene, til ca 236 kr, .

    Sånn er det å ha radiobil som jf karikaturtegninger ikke kommer lenger enn lekegrinda. 😁


    Screenshot_20220612-163800_Bluelink.jpg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    En kuriositet er at nedturen fra Spiralen på 1,6 km ga bilen 9,6 km kjørelengde jf tripptelleren, dvs nettoforbruk ble over 0 først etter nesten en mil.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har det nesten sånn de 2,5 milene ned fra hytta. Bruker totalt ca 1% av batterikapasiteten. Opp dit derimot ...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.184
    Antall liker
    18.483
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje greiest å legge dette her. Toyotas toppledelse har strittet mot å ta spranget vekk fra hydrogen (stakkars jævler) og over på elbiler. Hybrid-teknologi var de førende på, men nå subber selskapet etter og investorene er sure.

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje greiest å legge dette her. Toyotas toppledelse har strittet mot å ta spranget vekk fra hydrogen (stakkars jævler) og over på elbiler. Hybrid-teknologi var de førende på, men nå subber selskapet etter og investorene er sure.

    Lastebiler prøver også å satse på hydrogen, men alt for mange land har låst seg fast på batteri. Skjønner ikke hvorfor, ihvertfall ikke mtp. ladere rundt omkring i landet (bare glem sør for Elverum, det er ikke i henhold hvordan det er i snitt resten av landet.).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det kryr av ladere i midt-Norge, det er på sentrale Østlandet at lading kan være en utfordring.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Det kryr av ladere i midt-Norge, det er på sentrale Østlandet at lading kan være en utfordring.
    Midtnorge, som i Trondheim? Midtnorge er også ganske mye større enn Trondheim- Værnes skal det jo sies..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Midtnorge, som i Trondheim? Midtnorge er også ganske mye større enn Trondheim- Værnes skal det jo sies..
    Jeg bor i det som tidligere het Frei kommune (Kristiansund), Møre og Romsdal fylke. Har vært over mesteparten av M&R samt Trøndelag med elbil og har aldri opplevd kø for å lade i perioden 2017-2020.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bor i det som tidligere het Frei kommune (Kristiansund), Møre og Romsdal fylke. Har vært over mesteparten av M&R samt Trøndelag med elbil og har aldri opplevd kø for å lade i perioden 2017-2020.
    Grunnen til at det ikke er kø der er jo bare fordi de aller fleste der har diesel eller bensin biler i distriktene.. Og det er ikke alle som kjører langs E6, 10-20 mil ifra ladestasjoner og gjerne 2-3 mil til nærmeste butikk så er elbil ganske ubrukelig, er ganske godt kjent der selv. Hjemmelading er jo et must, da det for de fleste ikke har noe annet alternativ. 10-20 mil rekkevidde holder rett og slett ikke. Ikke alle har råd til en bil til 300-400K+++ bare for å få nok rekkevidde til butikken tur-retur, kanskje noe å tenke på?

    For oss som kjører på kryss og tvers i hele Trøndelag med elbil er dette uproblematisk. Problemet er størst for de som ikke har elbil.
    Vis vedlegget 826060
    Pisspreik, de som ikke har elbil trenger heller ikke å lade så de slipper å bekymre seg for slikt..
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Denne tråden er jo et levende bevis på at rekkeviddeangsten er størst hos de uten elbil.
    Jeg tror det stemmer - og et punkt som stadig drukner: De fleste kjører stort sett veldig korte turer. Selv gamle elbiler dekker de fleste familiers behov på rekkevidde til 95% av kjøringen.

    Selv kjører jeg bensin på lange turer - veldig deilig å slippe hele ladetenkningen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er jo et levende bevis på at rekkeviddeangsten er størst hos de uten elbil.
    Det er jo bare fordi alle som ikke gidder å tenke på rekkevidde engang, kjøper noe annet enn elbil.
    Få huet ut av r***.
    I Oslo så snakker man om pendlere, da er det bare 3-5 mil unna jobben. I distriktene i Trøndelag så er det bare en tur til butikken, til jobb er det gjerne lengre.
    Fint og flott, elbil dekker som det sies "de flestes behov" som i "folk flest", altså de som bor nært byer og tjener godt nok til å investere i en elbil. Vis meg en elbil med god nok rekkevidde til under 50K, 100K? Hvor høyt i pris må man? En Leaf, 50 mil rekkevidde på papiret og 15 mil i praksis på vinterføre holder ikke mål og det burde jo de fleste skjønne nå, eller "for folk flest" så er den jo sikkert veldig fin..
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Det er jo bare fordi alle som ikke gidder å tenke på rekkevidde engang, kjøper noe annet enn elbil.
    Få huet ut av r***.
    I Oslo så snakker man om pendlere, da er det bare 3-5 mil unna jobben. I distriktene i Trøndelag så er det bare en tur til butikken, til jobb er det gjerne lengre.
    Fint og flott, elbil dekker som det sies "de flestes behov" som i "folk flest", altså de som bor nært byer og tjener godt nok til å investere i en elbil. Vis meg en elbil med god nok rekkevidde til under 50K, 100K? Hvor høyt i pris må man? En Leaf, 50 mil rekkevidde på papiret og 15 mil i praksis på vinterføre holder ikke mål og det burde jo de fleste skjønne nå, eller "for folk flest" så er den jo sikkert veldig fin..
    Hvilken elbil har du?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.787
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo bare fordi alle som ikke gidder å tenke på rekkevidde engang, kjøper noe annet enn elbil.
    Få huet ut av r***.
    I Oslo så snakker man om pendlere, da er det bare 3-5 mil unna jobben. I distriktene i Trøndelag så er det bare en tur til butikken, til jobb er det gjerne lengre.
    Fint og flott, elbil dekker som det sies "de flestes behov" som i "folk flest", altså de som bor nært byer og tjener godt nok til å investere i en elbil. Vis meg en elbil med god nok rekkevidde til under 50K, 100K? Hvor høyt i pris må man? En Leaf, 50 mil rekkevidde på papiret og 15 mil i praksis på vinterføre holder ikke mål og det burde jo de fleste skjønne nå, eller "for folk flest" så er den jo sikkert veldig fin..
    Jeg regner med at du kjører en fossilbil, fortsett med det. Elbil er ikke for alle. ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.909
    Antall liker
    14.226
    Sted
    Sørlandet
    Ladeangst? Rekkeviddeangst? Dette er begrep som bare er aktuelle for dem som enten nettopp har kjøpt elbil eller som fortsatt kjører fossilt.

    Elbil til 50-100 k med lang rekkevidde? Da må man gi markedet mer tid. Etterhvert vil priser krype nedover.

    Er man en av dem som kjører 70 - 100k km i året og/eller bruker bilen i arbeid så kjøper man fortsatt Tesla. Men de andre er i ferd med å ta dem igjen.

    -BB-
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Grunnen til at det ikke er kø der er jo bare fordi de aller fleste der har diesel eller bensin biler i distriktene.. Og det er ikke alle som kjører langs E6, 10-20 mil ifra ladestasjoner og gjerne 2-3 mil til nærmeste butikk så er elbil ganske ubrukelig, er ganske godt kjent der selv. Hjemmelading er jo et must, da det for de fleste ikke har noe annet alternativ. 10-20 mil rekkevidde holder rett og slett ikke. Ikke alle har råd til en bil til 300-400K+++ bare for å få nok rekkevidde til butikken tur-retur, kanskje noe å tenke på?



    Pisspreik, de som ikke har elbil trenger heller ikke å lade så de slipper å bekymre seg for slikt..
    Flere kommuner eller øyer i midt Norge har lenge hatt særdeles høy elbil tetthet grunnet ferge og/eller bompenger så det med at alle kjører dieselbil er det ikke hold i.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Selvsagt er det ikke noe hold i det, vi har jo igjennom mange år hatt en jevn strøm av luditter innom denne tråden som skal fortelle oss hvor fælt vi har det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Flere kommuner eller øyer i midt Norge har lenge hatt særdeles høy elbil tetthet grunnet ferge og/eller bompenger så det med at alle kjører dieselbil er det ikke hold i.
    Ja, det er mange som heller foretrekker bensin istedet for diesel.
    Ja og, at folk kjøper elbil for å spare penger er jo ikke noe spesielt i seg selv uansett hvor det er i landet..
    På en strekning på 10 mil i Trøndelag så koster det 250,- i bomvei, skjønner godt at folk kjøper elbil. Enkelt regnestykke det, en tesla med et lån på 3-4K i mnd. finansieres veldig fort når man pendler hver dag gratis med elbil her, til og med ferge. Var såpass mange elbiler der en stund at fergen mistet penger på å gå og måtte ha tilskudd fra staten. Kan nevnes at det for det meste var folk fra byene, som skulle på hyttene sine i helgene.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Ladeangst? Rekkeviddeangst? Dette er begrep som bare er aktuelle for dem som enten nettopp har kjøpt elbil eller som fortsatt kjører fossilt.

    Elbil til 50-100 k med lang rekkevidde? Da må man gi markedet mer tid. Etterhvert vil priser krype nedover.

    Er man en av dem som kjører 70 - 100k km i året og/eller bruker bilen i arbeid så kjøper man fortsatt Tesla. Men de andre er i ferd med å ta dem igjen.

    -BB-
    Med mine 40000 i året heldt e-Golfen heilt fint :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at du kjører en fossilbil, fortsett med det. Elbil er ikke for alle. ;)
    Skal innrømme at jeg vurderte faktisk en I4 m50 for noen mnd. siden som bil nr.2. Men valget falt heller på en dyrere og morsommere bil, såklart drevet på ren bensin. Bil er uansett penger ut av vinduet, hvorfor ikke bare ha det morsomt på turen?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.694
    Antall liker
    11.867
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Elbilen min inne på verksted for skifte av motor for andre gang på 2 år. Ikke værst. Siste motor (DU) holdt i nesten 12000km.

    Ser etter alternativer for tiden.

    Inntil videre får den 14år gamle dieselkjerra, jeg har hatt siden den var ny og som aldri har hatt et hikke, gjøre jobben.
    Litt mer lyd og noe mer bilsonlighet.

    Forslag til driftssikre elbilder med lite feil, gjerne 6 eller 7 seter (3 småunger) og brukbar rekkevidde til ok pris? Hengerfeste er et must.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Elbil til 50-100 k med lang rekkevidde? Da må man gi markedet mer tid. Etterhvert vil priser krype nedover.

    -BB-
    Det er helt sant, et annet problem er jo også kapasitet på batteriet når prisene er nede på det nivået etter hvert. Og når man kjøper en bil til 50K, så frister det for svært få å bytte batteri til 100K. Fordelen med bensin/diesel biler er jo at man kan få skaffet brukte motorer til noen få skarve tusenlapper og bytte selv, i denne prisgruppen. Evnt. deler som byttes for å få det i orden.

    Kjenner også flere som driver og vil kvitte seg med elbil nå, og heller skaffe seg bensin bil igjen. Et punkt er kundeservice (Tesla), og et annet er som du nevnte at flere starter å ta de igjen på det meste (rekkevidde og ytelse) så det gjelder å selge imens man får noe igjen for det, samt at fordelene for elbil starter å forsvinne.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Elbilen min inne på verksted for skifte av motor for andre gang på 2 år. Ikke værst. Siste motor (DU) holdt i nesten 12000km.

    Ser etter alternativer for tiden.

    Inntil videre får den 14år gamle dieselkjerra, jeg har hatt siden den var ny og som aldri har hatt et hikke, gjøre jobben.
    Litt mer lyd og noe mer bilsonlighet.

    Forslag til driftssikre elbilder med lite feil, gjerne 6 eller 7 seter (3 småunger) og brukbar rekkevidde til ok pris? Hengerfeste er et must.
    Regner med du har Tesla X fra før da?
    Flere skryter jo av kinesiske merker som har kommet.. Om holdbarheten er bedre vet jeg ikke, men kundeservicen er vel ihvertfall bedre.. jesssjess ^^
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Når man snakker om at det "bare er å bytte motor selv" er man kanskje ikke representativ for et vanlig bilhold?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor gnåler du om rekkevidde da?
    Ikke jeg som gnåler om det, bare at det er utrolig upraktisk å bo i grisegrendte strøk i landet og ikke ha tilgang til ladere tett nok eller ha råd til en elbil med god nok rekkevidde. Skal man få et nytt klasseskille med påtvinging av elbil? De som kommer seg knapt nok til butikken tur/retur og de som kommer seg helt til venner, slekt og bekjente.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Når man snakker om at det "bare er å bytte motor selv" er man kanskje ikke representativ for et vanlig bilhold?
    Definer vanlig bilhold..
    Mange blir tvunget til å lære seg å fikse det som ikke fungerer lengre, eller kjenne noen som kan (god gammeldags vennetjeneste eller sortarbeid). Og da gjerne av økonomiske årsaker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn