morbid
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.08.2018
- Innlegg
- 4.606
- Antall liker
- 2.994
Sympatien for de fattige med 5 mil pluss til butikken er rørende, godt de bare kan skifte motor selv hvertfall.
Vi går mann av huse bare et nytt xingpeng merke på elbil kommer. Ikke mange som hadde hevet et øyebryn om samme produsent presenterte en ny dieselbil..... Der er vi mye mer tradisjonelle og velger veletablerte merker med historikk. Med elbil blir all slik skepsis borte og alt omfavnes.Flere skryter jo av kinesiske merker som har kommet
Ja jøss. Jeg blir stressa når jeg bare har igjen 10-15 liter igjen på tanken, men vet at det er jo ingen fare fordi bensinstasjoner er det tett nok av også fyller man bare full tank før man legger ut på langtur enkelt og greit og fyller før man kjører retur hjem igjen. Rekkevidde på 60-80 mil (litt avhengig av kjørestil) på en full tank, så trenger man ikke å tenke så mye på det på lengre turer heller og fyller der det passer en selv best.Til tross for at vi som kjører bil med forbrenningsmotor er vant med nokså god rekkevidde, så har vi nok rekkeviddeangst vi og. Hvorfor skulle det ellers være 1688 bensinstasjoner i landet? (733 ladestasjoner så langt)
tall jfr https://www.fuelfinder.dk/no/companies.html
Ja, sikkerhet er det også svært få som tenker på også bare man sparer noen kroner ettersom man slipper å betale moms og bare bilen er utrolig billig! Det er vel mange som tror at elmotorer og batterier varer evig og ikke har problemer også, man burde vel kanskje ha lært nå etter mange år med Tesla i Norge som også er et relativt nytt merke som var ukjent for de fleste for bare ti år siden og har de siste årene blitt kjent for mange problemer og relativt dårlig kundesupport. Skader under bilen, skrammer direkte på batteri som må byttes. Egentlig er det helt utrolig at de har overlevd! Har dette vært en bil med bensin eller diesel så har de vært konk for lenge siden.Vi går mann av huse bare et nytt xingpeng merke på elbil kommer. Ikke mange som hadde hevet et øyebryn om samme produsent presenterte en ny dieselbil..... Der er vi mye mer tradisjonelle og velger veletablerte merker med historikk. Med elbil blir all slik skepsis borte og alt omfavnes.
Skjønner egentlig ikke helt hvorfor.
^ Siden jeg har kjørt elektrisk Tesla som #1-bil siden 2013, tilsammen ca 250k km, ser jeg kanskje litt annerledes på det. Det var vel eksakt ingen som trodde at «elmotorer og batterier varer evig» for ti år siden, men påliteligheten og levetiden på disse komponentene har vært langt bedre enn forventet og vilt mye bedre enn skrekkvisjonene folk fortalte på det tidspunktet. Snart ti år senere opplever jeg fortsatt ingen merkbar degradering av batterikapasitet, og jeg har ikke behøvd å bytte eksosanlegg en eneste gang.Ja, sikkerhet er det også svært få som tenker på også bare man sparer noen kroner ettersom man slipper å betale moms og bare bilen er utrolig billig! Det er vel mange som tror at elmotorer og batterier varer evig og ikke har problemer også, man burde vel kanskje ha lært nå etter mange år med Tesla i Norge som også er et relativt nytt merke som var ukjent for de fleste for bare ti år siden og har de siste årene blitt kjent for mange problemer og relativt dårlig kundesupport. Skader under bilen, skrammer direkte på batteri som må byttes. Egentlig er det helt utrolig at de har overlevd! Har dette vært en bil med bensin eller diesel så har de vært konk for lenge siden.
Nå legges jo bensinstasjoner ned og ladestasjoner bygges, så etter hvert får man vel litt rekkeviddeangst med en bensin-/dieselbil også, men selv med min plug-in med bare 40 l tank kan jeg kjøre fra Trondheim til Strømstad uten å fylle bensin.
Skulle jeg hatt en elbil ville nok en Skoda Enyaq vært på prøvelisten. Og BMW i4, men den er litt trang, og du kan ikke ha passasjerer i baksetet som er over 1,80. To vidt forskjellige biler for forskjellige behov.
Eksos anlegg har jeg byttet bare en gang, den bilen var vel 20 år gammel også var det bare for å øke fra 2" til 3" eksos!^ Siden jeg har kjørt elektrisk Tesla som #1-bil siden 2013, tilsammen ca 250k km, ser jeg kanskje litt annerledes på det. Det var vel eksakt ingen som trodde at «elmotorer og batterier varer evig» for ti år siden, men påliteligheten og levetiden på disse komponentene har vært langt bedre enn forventet og vilt mye bedre enn skrekkvisjonene folk fortalte på det tidspunktet. Snart ti år senere opplever jeg fortsatt ingen merkbar degradering av batterikapasitet, og jeg har ikke behøvd å bytte eksosanlegg en eneste gang.
Forskjellen er vel gjerne at hvis du går tom for bensin kan du fylle på 5 l (i utgangspunktet trenger du bare en slange og en velvillig forbipasserende) og komme deg til nærmeste bensinstasjon. I verste fall må du vente på en redningsbil som har en kanne bensin/diesel med.Ang rekkeviddeangst og sånt så har jeg aldri gått tom for strøm selv med moderat stort batteri. Men tom for diesel/bensin har jeg klart, flere ganger...
VAG er et problemfirma når det gjelder forstillinger, bremser og service. Av alle problemer jeg har hatt med biler er VW/Audi sterkt overrepresentert.Eg trur mekaniske problem lett følgjer med tunge bilar, same om dei er fossil eller elektriske. Har VW Multivan T5, og det er ikkje måte på kor ofte den må fiksa forstilling, lager eller fjører. Har også bytta partikkelfilter/eksos, og etter kvart motor (etter 150k). Ein gamal Leaf (mk I, 30kWh) som vi etter kvart kjøpte, har mykje mindre av slike problem. Tykkjer også forhandlar/service er betre hjå Nissan enn VW, men det varierer sikkert.
Kort oppsummert, oppgitt rekkevidde og praktisk rekkevidde er to helt forskjellige ting. Det er også flere forskjellige måter og måle på her, felles for de alle er at de stort sett ikke stemmer med virkeligheten. Hvor ofte kjører man i snitt 30km/t i 50 mil, med perfekte 23.7C i skyggen?Konklusjonen er altså, jf ihuga bensin/dieselfolk med motargumenter mot elbil;
1- En ny Tesla (eller andre elbiler med god rekkevidde) må nedbetales med 4-6.000,- pr mnd.
2- En elbil av billigere sort rekker ikke frem- og tilbake fra butikken engang i grisgrendte strøk.
3- Folk med elbil har elbil "baaaaare for å kjøre billig"
4- Elbiler med 50 mils rekkevidde går 15 mil om vinteren. (La oss velge 15 mil rekkevidde som referansen)
5- Hengerfeste er et MUST!!
Jeg lurer:
Om pkt 1- Skal ikke nye bensin- og dieselbiler nedbetales dersom de belånes?
Om pkt 2 og 4- Hvorfor (hvem!) bosetter en seg på steder med 7,5 mil til nærbutikken? (ref pkt 4 over her)
Om pkt 3- Kjører fossilbil-folk bensin og diesel baaaaare for å kjøre svindyrt? Parkerer de på Easypark-tomta fremfor gratistomta 20 meter bortenfor?
Om pkt 4- Redusert rekkevidde de kaldeste dagene utgjør 25-30 % av sommer-rekkevidda. (50 mil - 15 mil (30 % av 50) = 35 mil om vinteren) Har de lært matematikk av Durek'n til Märta L?
om pkt 5- Hvorfor er det så liten andel av fossilbiler som faktisk har hengerfeste, og hvorfor er det slik at de som skal ha seg morro-bil som sier BROM-BROM og som ligger klistret til veien, og som krever at biler skal ha hengerfeste, da påfallende ofte velger fossilbiler som ikke kan ha hengerfeste?
Hvor ofte trenger man fossilbilens 120 mil på tanken uten anledning til å etterfylle underveis? (Det er jo en kjent sak at dersom en fossilbil i beste fall kan kjøre på 0,5 liter pr mil, så bruker de ALLTID 0,5 liter pr mil i elbildiskusjonen, mens elbilens merforbruk i gitte situasjonen hauses voldsomt opp)
De er jo ikke "folk flest", så de ser vi jo bare bort ifra! Enkelt og greit.Nå er det en del grisgrendt strøk i Norge. Og steder der det blir veldig kaldt om vinteren. Jeg kan godt tenke meg at det kan være 7 mil til lokalbutikken i Finnmark. Det er langt mellom folk i Nordland også. Og hvordan blir rekkevidden når det er -40° ?
Ekstreme eksempler, men man skal ikke se bort fra at det er folk som bor på slike steder også.
La meg hjelpe deg: Det er kanskje lettere om det ikke er så meget å lese, og et lite hint; 'Konklusjonene' er basert på tidligere innlegg her, som i seg selv er påfallende lik argumenter mot elbiler i 2015..Rart med konklusjon som bare stiller spørsmål...
Tror du ikke bensinforbruket på bilen din er langt høyere på motorveien enn når du lunker i 30 km/t? PS; Oppgitt bensinforbruk på bensinbilen din stemmer heller ikke med virkeligheten, og kanskje bensinbiler burde testes på Autobahn for å få et worst case bilde av forbruk og dermed hva rekkevidden faktisk er på disse?Kort oppsummert, oppgitt rekkevidde og praktisk rekkevidde er to helt forskjellige ting. Det er også flere forskjellige måter og måle på her, felles for de alle er at de stort sett ikke stemmer med virkeligheten. Hvor ofte kjører man i snitt 30km/t i 50 mil, med perfekte 23.7C i skyggen?
Når man ser på motorveien i 110 sonen så virker det som muligens det er flere elbiler som tilnærmer seg dette enn mange tror også til fare for alle andre som faktisk følger fartsgrensen.
De burde ha målt rekkevidde i 150km/t i snitt på autobahn i -20C! Da kanskje man får et worst case bilde av hva rekkevidden faktisk er og bør oppgis som.
Fordelen med bensinbil på vinteren er at rekkevidden faktisk kan økes ved minus-grader, da turbomatingen blir mer effektiv og det blir tilført kaldere luft og dermed går det også mindre bensin.
Vet ikke om du har kjørt mye i Sverige jeg, da tenker jeg på nord for Gøteborg og Stockholm. Der kan man fort kjøre 30 mil uten å se en eneste bensinstasjon, eller lader for den saks skyld.
Det er helt korrekt at det ikke stemmer helt med virkeligheten der også imot oppgitt, snittet på den ene bilen min er 0,78 l/mil og den er oppgitt til 0,8-9 l/mil...Tror du ikke bensinforbruket på bilen din er langt høyere på motorveien enn når du lunker i 30 km/t? PS; Oppgitt bensinforbruk på bensinbilen din stemmer heller ikke med virkeligheten, og kanskje bensinbiler burde testes på Autobahn for å få et worst case bilde av forbruk og dermed hva rekkevidden faktisk er på disse?
Til hvilke biler og hvor får du så billig motor? Jeg trenger ny dieselmotor og mitt lokale verksted sier at de skaffe en brukt motor for 90 000kr (+ arbeid). Shortmotor koster 40 000kr. Mange "skarve tusenlapper" vil nå jeg si. De skal ha et sted mellom 30.000 og 40 000kr for jobben (har ikke fått noen eksakt pris, men det er tre dagers arbeid til 2000kr timen). .Det er helt sant, et annet problem er jo også kapasitet på batteriet når prisene er nede på det nivået etter hvert. Og når man kjøper en bil til 50K, så frister det for svært få å bytte batteri til 100K. Fordelen med bensin/diesel biler er jo at man kan få skaffet brukte motorer til noen få skarve tusenlapper og bytte selv, i denne prisgruppen.
Jeg stiller meg litt undrende til at de mest ihuga elbilmotstanderene altid bruker ekstremtilfeller til sin argumentering. Er det så at de mener det er et godt argument mot elbil at de ikke kan kjøre sine daglige ettapper på 100mil non-stop, med 8passasjer, taklast og 2t henger i minus 40°C? Jeg vil igjen da nevne at er dette den daglige/ukentlige situasjonen og transportbehov, så er det ikke drivstoffet/energien til bilen det er noe feil med.
Det er eit godt spørsmål. Motsatsen: Må bilen kunne gjera alt? Kan ein tenkja seg andre løysingar i ein del tilfelle?Hvor mange biler må en person ha da for å gjøre alt som behøves eller ønskes?
Men det er jo ingen som krever at folk i Finnmark skal kjøre elbil, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et tilbakevendende tema i tråden. De fleste av oss som kjører elbil er veldig fornøyd og har lite til ingen problemer med rekkeviddeangst. Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor man kommer trekkende med udde edgecases for å snakke ned elbil i elbil tråden?Nå er det en del grisgrendt strøk i Norge. Og steder der det blir veldig kaldt om vinteren. Jeg kan godt tenke meg at det kan være 7 mil til lokalbutikken i Finnmark. Det er langt mellom folk i Nordland også. Og hvordan blir rekkevidden når det er -40° ?
Ekstreme eksempler, men man skal ikke se bort fra at det er folk som bor på slike steder også.
Det kommer jo såklart an på bilen, om man kjøper en fungerende bil til 5-20K ferdig EU godkjent, så er det ikke vanskelig å finne delebiler eller deler for mindre. Lokale verksteder opererer jo med helt andre priser enn enkelte bil miljøer og bruktmarked.Til hvilke biler og hvor får du så billig motor? Jeg trenger ny dieselmotor og mitt lokale verksted sier at de skaffe en brukt motor for 90 000kr (+ arbeid). Shortmotor koster 40 000kr. Mange "skarve tusenlapper" vil nå jeg si. De skal ha et sted mellom 30.000 og 40 000kr for jobben (har ikke fått noen eksakt pris, men det er tre dagers arbeid til 2000kr timen). .
Ikke noen typisk gjør-det-selv jobb heller.....
Hvor mange biler du ser for deg at noen må ha er helt uinteressant i denne tråden.Det er helt korrekt at det ikke stemmer helt med virkeligheten der også imot oppgitt, snittet på den ene bilen min er 0,78 l/mil og den er oppgitt til 0,8-9 l/mil...
Hvor mange biler må en person ha da for å gjøre alt som behøves eller ønskes? Her har vi en bil hver i husholdningen, og alle bilene dekker alles behov. Ser ingen behov for en ekstra bil som da MÅ være elbil, bare for å spare penger på bom og snike i kollektivfeltet?
Se deg om der du tilfeldigvis befinner deg nå. Hvor mange stikkontakter ser du? Hvor mange bensinpumper ser du?Forskjellen er vel gjerne at hvis du går tom for bensin kan du fylle på 5 l (i utgangspunktet trenger du bare en slange og en velvillig forbipasserende) og komme deg til nærmeste bensinstasjon. I verste fall må du vente på en redningsbil som har en kanne bensin/diesel med.
Går du tom for strøm står du der til redningsbilen kommer og frakter bilen din bort.
Ja, såklart så får jo de fleste dekt 95% av sine behov med elbil. Hva gjør man med de siste 5% av behovene? Er jo like greit å bare ha en enkelt bil som dekker 100% da.Disse diskusjonene blir veldig polariserte. Bl.a. fordi man tror at alle har de samme behovene som seg selv.
Realiteten er vel etter hvert at minst 95% av befolkningen får dekt 95+% av sine behov med en elbil. Sannsynligvis er det bedre både økonomisk og praktisk å ha en elbil til vanlig bruk og så leie en bil de gangene man har spesielle behov.
Det kommer jo såklart an på bilen, om man kjøper en fungerende bil til 5-20K ferdig EU godkjent, så er det ikke vanskelig å finne delebiler eller deler for mindre. Lokale verksteder opererer jo med helt andre priser enn enkelte bil miljøer og bruktmarked.
Da kan du jo starte en biltråd som heter 5-20k. Evt en busskort tråd, det er jo også ganske rimelig, ubegrensa reising for 8k i Trondheim et helt år og ingen vedlikehold og verkstedkostnader, ei heller forsikring og årsavgiftJa, såklart så får jo de fleste dekt 95% av sine behov med elbil. Hva gjør man med de siste 5% av behovene? Er jo like greit å bare ha en enkelt bil som dekker 100% da.
Bedre økonomisk med et lån på ca. 5K i mnd. over flere år enn å kjøpe en bil til 5-20K? Man får jo kjøpt ganske mange liter drivstoff for 200K også. Veldig mange av disse "minst 95% av befolkningen" har ofte ikke råd til å kjøpe en elbil som dekker 95% av sine behov.
Jeg kan lett innrømme at jeg har sikkert klart meg med en elbil 95% av tilfellene jeg også de siste to årene, men gud bedre så tungvint de siste prosentene blir.
Men det er jo ingen som krever at folk i Finnmark skal kjøre elbil, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et tilbakevendende tema i tråden.
Men du vet jo like godt som meg at det ikke blir noe forbud, poenget er jo å legge til rette. Ellers så valgte jo 65% å kjøpe elbil i 2021,så man er på god vei helt frivillig.Er det ikke en politisk målsetting at alle skal kun kjøpe elbiler fra 2025, inkludert finnmarkinger?