Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Sympatien for de fattige med 5 mil pluss til butikken er rørende, godt de bare kan skifte motor selv hvertfall.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.698
    Antall liker
    11.873
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flere skryter jo av kinesiske merker som har kommet
    Vi går mann av huse bare et nytt xingpeng merke på elbil kommer. Ikke mange som hadde hevet et øyebryn om samme produsent presenterte en ny dieselbil..... Der er vi mye mer tradisjonelle og velger veletablerte merker med historikk. Med elbil blir all slik skepsis borte og alt omfavnes.
    Skjønner egentlig ikke helt hvorfor.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Til tross for at vi som kjører bil med forbrenningsmotor er vant med nokså god rekkevidde, så har vi nok rekkeviddeangst vi og. Hvorfor skulle det ellers være 1688 bensinstasjoner i landet? (733 ladestasjoner så langt)
    tall jfr https://www.fuelfinder.dk/no/companies.html
    Ja jøss. Jeg blir stressa når jeg bare har igjen 10-15 liter igjen på tanken, men vet at det er jo ingen fare fordi bensinstasjoner er det tett nok av også fyller man bare full tank før man legger ut på langtur enkelt og greit og fyller før man kjører retur hjem igjen. Rekkevidde på 60-80 mil (litt avhengig av kjørestil) på en full tank, så trenger man ikke å tenke så mye på det på lengre turer heller og fyller der det passer en selv best.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Mitt argument for å ikke ha en elbil er først og fremst ladeproblematikk i utlandet på lengre turer der man ikke har så god tid (men det kan jo løses med å fly dit man skal og så ha leiebil, så det argumentet er ikke spesielt godt egentlig). I Norge, i hvert fall sør for Trondheim er ikke rekkevidde- og ladeproblematikken spesielt aktuell. Man lader jo hjemme (med mindre man bor i blokk uten lademuligheter - man har en tendens til å tro at alle har det slik som en selv) og de færreste trenger større rekkevidde i det daglige enn det man har når bilen har stått til lading over natten.
    Man må vel i praksis planlegge lengre turer litt mer, og lade når man kan, ikke når man må. Nå legges jo bensinstasjoner ned og ladestasjoner bygges, så etter hvert får man vel litt rekkeviddeangst med en bensin-/dieselbil også, men selv med min plug-in med bare 40 l tank kan jeg kjøre fra Trondheim til Strømstad uten å fylle bensin.

    Skulle jeg hatt en elbil ville nok en Skoda Enyaq vært på prøvelisten. Og BMW i4, men den er litt trang, og du kan ikke ha passasjerer i baksetet som er over 1,80. To vidt forskjellige biler for forskjellige behov.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Vi går mann av huse bare et nytt xingpeng merke på elbil kommer. Ikke mange som hadde hevet et øyebryn om samme produsent presenterte en ny dieselbil..... Der er vi mye mer tradisjonelle og velger veletablerte merker med historikk. Med elbil blir all slik skepsis borte og alt omfavnes.
    Skjønner egentlig ikke helt hvorfor.
    Ja, sikkerhet er det også svært få som tenker på også bare man sparer noen kroner ettersom man slipper å betale moms og bare bilen er utrolig billig! Det er vel mange som tror at elmotorer og batterier varer evig og ikke har problemer også, man burde vel kanskje ha lært nå etter mange år med Tesla i Norge som også er et relativt nytt merke som var ukjent for de fleste for bare ti år siden og har de siste årene blitt kjent for mange problemer og relativt dårlig kundesupport. Skader under bilen, skrammer direkte på batteri som må byttes. Egentlig er det helt utrolig at de har overlevd! Har dette vært en bil med bensin eller diesel så har de vært konk for lenge siden.

    Pris er jo det viktigste for de fleste når det dreier seg om bil, Hyundai er jo også et merke som ingen har hørt om tidlig på 90-tallet og var vel den første nybilen man fikk for under 100K om jeg husker rett i den tiden? Nå er det jo et godt kjent merke som har overlevd fint uten alt for mange problemer og de selger fortsatt i bøtter og spann pga. pris alene. De fleste er jo der, egentlig ikke så veldig interessert i bil men de vil gjerne ha en nyest mulig bil som er rimeligst mulig da det gir mindre problemer ettersom man har garanti og da er jo gjerne elbil man får mest for pengene for de fleste akkurat nå (pga. fritak av moms). Også har man de som kjøper bil pga. ytelsen i lyskryss alene som også havner på elbil, det tilbys rimelig ytelse med andre ord. Og nå i det siste er det rama-skrik fra veldig mange som tenker å bytte ut til en nyere elbil, som må betale moms på elbiler over 500K. Har man råd til en bil til over 500K så har man også råd til å betale moms på verdien over 500K mener nå jeg, det er folk med mye dårligere økonomi her i landet. Har man ikke råd til en bil man må betale litt moms på, så kan man jo bare kjøpe en annen bil da som er litt rimeligere?

    Kjøreglede, bra nok ytelse, komfort, sikkerhet, kvalitet, fint design (innvendig som utvendig, man skal få litt god følelse av å se inni bilen selv), lite problemer/feil. Er noen viktige punkt for min del. Skulle jeg ha hatt en annen bil nå så er det ikke veldig mange modeller som treffer meg faktisk, og ingen av de er elbiler (de få modellene jeg kunne tenkt meg nå går på bensin, men de har en ganske høy pris så får se om noen år).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, sikkerhet er det også svært få som tenker på også bare man sparer noen kroner ettersom man slipper å betale moms og bare bilen er utrolig billig! Det er vel mange som tror at elmotorer og batterier varer evig og ikke har problemer også, man burde vel kanskje ha lært nå etter mange år med Tesla i Norge som også er et relativt nytt merke som var ukjent for de fleste for bare ti år siden og har de siste årene blitt kjent for mange problemer og relativt dårlig kundesupport. Skader under bilen, skrammer direkte på batteri som må byttes. Egentlig er det helt utrolig at de har overlevd! Har dette vært en bil med bensin eller diesel så har de vært konk for lenge siden.
    ^ Siden jeg har kjørt elektrisk Tesla som #1-bil siden 2013, tilsammen ca 250k km, ser jeg kanskje litt annerledes på det. Det var vel eksakt ingen som trodde at «elmotorer og batterier varer evig» for ti år siden, men påliteligheten og levetiden på disse komponentene har vært langt bedre enn forventet og vilt mye bedre enn skrekkvisjonene folk fortalte på det tidspunktet. Snart ti år senere opplever jeg fortsatt ingen merkbar degradering av batterikapasitet, og jeg har ikke behøvd å bytte eksosanlegg en eneste gang.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Nå legges jo bensinstasjoner ned og ladestasjoner bygges, så etter hvert får man vel litt rekkeviddeangst med en bensin-/dieselbil også, men selv med min plug-in med bare 40 l tank kan jeg kjøre fra Trondheim til Strømstad uten å fylle bensin.

    Skulle jeg hatt en elbil ville nok en Skoda Enyaq vært på prøvelisten. Og BMW i4, men den er litt trang, og du kan ikke ha passasjerer i baksetet som er over 1,80. To vidt forskjellige biler for forskjellige behov.

    Har ikke akkurat lagt merke til mange bensinstasjoner som legges ned, men heller at de nå har utvidet og tilbyr lading i tillegg. Plasser for å stoppe og spise derimot, det er blitt helt håpløst bare de siste få åra..

    1,80 er fortsatt høyere enn 1,60 som Tesla S har om man sitter ved vinduet. I4 imponerer med relativt god plass i bagasjerom da det er dypt, og virker jo som en ok praktisk bil til og med for småbarnsfamilier. I4 tikker mange bokser hos meg, men ikke mange nok.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    ^ Siden jeg har kjørt elektrisk Tesla som #1-bil siden 2013, tilsammen ca 250k km, ser jeg kanskje litt annerledes på det. Det var vel eksakt ingen som trodde at «elmotorer og batterier varer evig» for ti år siden, men påliteligheten og levetiden på disse komponentene har vært langt bedre enn forventet og vilt mye bedre enn skrekkvisjonene folk fortalte på det tidspunktet. Snart ti år senere opplever jeg fortsatt ingen merkbar degradering av batterikapasitet, og jeg har ikke behøvd å bytte eksosanlegg en eneste gang.
    Eksos anlegg har jeg byttet bare en gang, den bilen var vel 20 år gammel også var det bare for å øke fra 2" til 3" eksos! :whistle:
    Men du har jo vært ganske heldig med din da tydeligvis, ikke alle har vært like heldige mtp. feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe har det jo vært, men de største komplikasjonene har vært deler som er felles med fossilbiler. 12V-batteriet er et svakt punkt, og etter noen år blir det tydelig på bærekuler og hjuloppheng at dette er en tung og kraftig bil. De komponentene har mye til felles med Mercedes E-klasse, om jeg har forstått rett.

    Jeg fikk en dårlig battericelle i 2016-modellen en gang. Rett til Furuset, byttet batteripakke, og nå er den en P90DL i stedet for en P85DL. Zero hassle.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Det er vel med elbiler som med alle andre biler - noen har problemer, andre ikke. Kjørestil spiller nok også inn. Er du typen som gasser og bremser mye sliter du mer på bilen og forbruket øker. Kjører du mer defensivt får du også færre problemer med bilen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang rekkeviddeangst og sånt så har jeg aldri gått tom for strøm selv med moderat stort batteri. Men tom for diesel/bensin har jeg klart, flere ganger...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur mekaniske problem lett følgjer med tunge bilar, same om dei er fossil eller elektriske. Har VW Multivan T5, og det er ikkje måte på kor ofte den må fiksa forstilling, lager eller fjører. Har også bytta partikkelfilter/eksos, og etter kvart motor (etter 150k). Ein gamal Leaf (mk I, 30kWh) som vi etter kvart kjøpte, har mykje mindre av slike problem. Tykkjer også forhandlar/service er betre hjå Nissan enn VW, men det varierer sikkert.

    Desse erfaringane gjer at eg er litt skeptisk til store, tunge elbilar (også). Dersom ein er av typen som sel bilen når nybilgarantien går ut, er det neppe noko problem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ang rekkeviddeangst og sånt så har jeg aldri gått tom for strøm selv med moderat stort batteri. Men tom for diesel/bensin har jeg klart, flere ganger...
    Forskjellen er vel gjerne at hvis du går tom for bensin kan du fylle på 5 l (i utgangspunktet trenger du bare en slange og en velvillig forbipasserende) og komme deg til nærmeste bensinstasjon. I verste fall må du vente på en redningsbil som har en kanne bensin/diesel med.
    Går du tom for strøm står du der til redningsbilen kommer og frakter bilen din bort.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Eg trur mekaniske problem lett følgjer med tunge bilar, same om dei er fossil eller elektriske. Har VW Multivan T5, og det er ikkje måte på kor ofte den må fiksa forstilling, lager eller fjører. Har også bytta partikkelfilter/eksos, og etter kvart motor (etter 150k). Ein gamal Leaf (mk I, 30kWh) som vi etter kvart kjøpte, har mykje mindre av slike problem. Tykkjer også forhandlar/service er betre hjå Nissan enn VW, men det varierer sikkert.
    VAG er et problemfirma når det gjelder forstillinger, bremser og service. Av alle problemer jeg har hatt med biler er VW/Audi sterkt overrepresentert.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjonen er altså, jf ihuga bensin/dieselfolk med motargumenter mot elbil;

    1- En ny Tesla (eller andre elbiler med god rekkevidde) må nedbetales med 4-6.000,- pr mnd.
    2- En elbil av billigere sort rekker ikke frem- og tilbake fra butikken engang i grisgrendte strøk.
    3- Folk med elbil har elbil "baaaaare for å kjøre billig"
    4- Elbiler med 50 mils rekkevidde går 15 mil om vinteren. (La oss velge 15 mil rekkevidde som referansen)
    5- Hengerfeste er et MUST!!

    Jeg lurer:
    Om pkt 1- Skal ikke nye bensin- og dieselbiler nedbetales dersom de belånes?
    Om pkt 2 og 4- Hvorfor (hvem!) bosetter en seg på steder med 7,5 mil til nærbutikken? (ref pkt 4 over her)
    Om pkt 3- Kjører fossilbil-folk bensin og diesel baaaaare for å kjøre svindyrt? Parkerer de på Easypark-tomta fremfor gratistomta 20 meter bortenfor?
    Om pkt 4- Redusert rekkevidde de kaldeste dagene utgjør 25-30 % av sommer-rekkevidda. (50 mil - 15 mil (30 % av 50) = 35 mil om vinteren) Har de lært matematikk av Durek'n til Märta L?
    om pkt 5- Hvorfor er det så liten andel av fossilbiler som faktisk har hengerfeste, og hvorfor er det slik at de som skal ha seg morro-bil som sier BROM-BROM og som ligger klistret til veien, og som krever at biler skal ha hengerfeste, da påfallende ofte velger fossilbiler som ikke kan ha hengerfeste?

    Hvor ofte trenger man fossilbilens 120 mil på tanken uten anledning til å etterfylle underveis? (Det er jo en kjent sak at dersom en fossilbil i beste fall kan kjøre på 0,5 liter pr mil, så bruker de ALLTID 0,5 liter pr mil i elbildiskusjonen, mens elbilens merforbruk i gitte situasjonen hauses voldsomt opp)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Nå er det en del grisgrendt strøk i Norge. Og steder der det blir veldig kaldt om vinteren. Jeg kan godt tenke meg at det kan være 7 mil til lokalbutikken i Finnmark. Det er langt mellom folk i Nordland også. Og hvordan blir rekkevidden når det er -40° ?
    Ekstreme eksempler, men man skal ikke se bort fra at det er folk som bor på slike steder også.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjonen er altså, jf ihuga bensin/dieselfolk med motargumenter mot elbil;

    1- En ny Tesla (eller andre elbiler med god rekkevidde) må nedbetales med 4-6.000,- pr mnd.
    2- En elbil av billigere sort rekker ikke frem- og tilbake fra butikken engang i grisgrendte strøk.
    3- Folk med elbil har elbil "baaaaare for å kjøre billig"
    4- Elbiler med 50 mils rekkevidde går 15 mil om vinteren. (La oss velge 15 mil rekkevidde som referansen)
    5- Hengerfeste er et MUST!!

    Jeg lurer:
    Om pkt 1- Skal ikke nye bensin- og dieselbiler nedbetales dersom de belånes?
    Om pkt 2 og 4- Hvorfor (hvem!) bosetter en seg på steder med 7,5 mil til nærbutikken? (ref pkt 4 over her)
    Om pkt 3- Kjører fossilbil-folk bensin og diesel baaaaare for å kjøre svindyrt? Parkerer de på Easypark-tomta fremfor gratistomta 20 meter bortenfor?
    Om pkt 4- Redusert rekkevidde de kaldeste dagene utgjør 25-30 % av sommer-rekkevidda. (50 mil - 15 mil (30 % av 50) = 35 mil om vinteren) Har de lært matematikk av Durek'n til Märta L?
    om pkt 5- Hvorfor er det så liten andel av fossilbiler som faktisk har hengerfeste, og hvorfor er det slik at de som skal ha seg morro-bil som sier BROM-BROM og som ligger klistret til veien, og som krever at biler skal ha hengerfeste, da påfallende ofte velger fossilbiler som ikke kan ha hengerfeste?

    Hvor ofte trenger man fossilbilens 120 mil på tanken uten anledning til å etterfylle underveis? (Det er jo en kjent sak at dersom en fossilbil i beste fall kan kjøre på 0,5 liter pr mil, så bruker de ALLTID 0,5 liter pr mil i elbildiskusjonen, mens elbilens merforbruk i gitte situasjonen hauses voldsomt opp)
    Kort oppsummert, oppgitt rekkevidde og praktisk rekkevidde er to helt forskjellige ting. Det er også flere forskjellige måter og måle på her, felles for de alle er at de stort sett ikke stemmer med virkeligheten. Hvor ofte kjører man i snitt 30km/t i 50 mil, med perfekte 23.7C i skyggen?
    Når man ser på motorveien i 110 sonen så virker det som muligens det er flere elbiler som tilnærmer seg dette enn mange tror også til fare for alle andre som faktisk følger fartsgrensen.

    De burde ha målt rekkevidde i 150km/t i snitt på autobahn i -20C! Da kanskje man får et worst case bilde av hva rekkevidden faktisk er og bør oppgis som.
    Fordelen med bensinbil på vinteren er at rekkevidden faktisk kan økes ved minus-grader, da turbomatingen blir mer effektiv og det blir tilført kaldere luft og dermed går det også mindre bensin.

    Vet ikke om du har kjørt mye i Sverige jeg, da tenker jeg på nord for Gøteborg og Stockholm. Der kan man fort kjøre 30 mil uten å se en eneste bensinstasjon, eller lader for den saks skyld.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det en del grisgrendt strøk i Norge. Og steder der det blir veldig kaldt om vinteren. Jeg kan godt tenke meg at det kan være 7 mil til lokalbutikken i Finnmark. Det er langt mellom folk i Nordland også. Og hvordan blir rekkevidden når det er -40° ?
    Ekstreme eksempler, men man skal ikke se bort fra at det er folk som bor på slike steder også.
    De er jo ikke "folk flest", så de ser vi jo bare bort ifra! Enkelt og greit.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Rart med konklusjon som bare stiller spørsmål...
    La meg hjelpe deg: Det er kanskje lettere om det ikke er så meget å lese, og et lite hint; 'Konklusjonene' er basert på tidligere innlegg her, som i seg selv er påfallende lik argumenter mot elbiler i 2015..

    1655370573078.png

    Som du ser så kommer luringen i et eget avsnitt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Kort oppsummert, oppgitt rekkevidde og praktisk rekkevidde er to helt forskjellige ting. Det er også flere forskjellige måter og måle på her, felles for de alle er at de stort sett ikke stemmer med virkeligheten. Hvor ofte kjører man i snitt 30km/t i 50 mil, med perfekte 23.7C i skyggen?
    Når man ser på motorveien i 110 sonen så virker det som muligens det er flere elbiler som tilnærmer seg dette enn mange tror også til fare for alle andre som faktisk følger fartsgrensen.

    De burde ha målt rekkevidde i 150km/t i snitt på autobahn i -20C! Da kanskje man får et worst case bilde av hva rekkevidden faktisk er og bør oppgis som.
    Fordelen med bensinbil på vinteren er at rekkevidden faktisk kan økes ved minus-grader, da turbomatingen blir mer effektiv og det blir tilført kaldere luft og dermed går det også mindre bensin.

    Vet ikke om du har kjørt mye i Sverige jeg, da tenker jeg på nord for Gøteborg og Stockholm. Der kan man fort kjøre 30 mil uten å se en eneste bensinstasjon, eller lader for den saks skyld.
    Tror du ikke bensinforbruket på bilen din er langt høyere på motorveien enn når du lunker i 30 km/t? PS; Oppgitt bensinforbruk på bensinbilen din stemmer heller ikke med virkeligheten, og kanskje bensinbiler burde testes på Autobahn for å få et worst case bilde av forbruk og dermed hva rekkevidden faktisk er på disse?
    Det er komisk hvordan spekulative, TENKTE scenario skal være standarden for elbiler. Hva blir det neste? Teste worst case scenario for fremkommelighet også, og derfor burde teste biler i Sahara?

    jeg kjørte Lillestrøm - Kristiansand i pinsen. 37 mil. Ladet ikke en eneste gang på veien ned, og 26 % batteri når jeg ankom. Ladet på p-plassen hvor jeg parkerte den helgen, mens jeg gjorde noe helt annet.

    Det er ingen her som klandrer deg for å kjøre bensinbil, men når mot-argumentasjonen blir på hva en elbil KAN komme ut-for så vitner det om mangel på reelle momenter.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg stiller meg litt undrende til at de mest ihuga elbilmotstanderene altid bruker ekstremtilfeller til sin argumentering. Er det så at de mener det er et godt argument mot elbil at de ikke kan kjøre sine daglige ettapper på 100mil non-stop, med 8passasjer, taklast og 2t henger i minus 40°C? Jeg vil igjen da nevne at er dette den daglige/ukentlige situasjonen og transportbehov, så er det ikke drivstoffet/energien til bilen det er noe feil med.

    Selv så bor jeg litt avsides til inne i de dype skoger, og har et stykke til det meste av offentlige tilbud, men klarer meg godt med elbil til det daglige, inkl 16mil pendling. Er nå den fornøyde eier av 2 elblier. En liten og god i3 som vi har kjørt 178000km på uten noen problemer(skiftet bremseklosser + skiver fremme på 168000km) Og så kjøpte vi en Mustang Mach-E i vinter. Ca 30000km på den nå, også helt uten problemer.
    Skal vi mot formodning flytte på noe de ikke er plass til i en av disse, så leier vi heller en lastebil(ja, det krever jo et ordetlig førerkort da, men det har vel alle her som skal flytte på så mye til enhver tid?) Er det bare pga momsfritak vi har elbiler??? NEI, det er en samlet økonomisk avgjørelse. Når vi kjørte med diesel lå vi på ca 1000kr pr uke i drivstoff(dieselprisen var da ca 12-14kr/l), nå med lengre kjørelengder, ligger vi på langt under det pr mnd. Har ikke finregnet på det da det ikke betyr noe for meg.

    Vi klarer oss 99% med lading hjemme, så alle "utfordringene" med ladekø og rekkeviddeangst har vi ikke rukket å kjenne på ennå i de 5 årene vi har kjørt elektrisk. Sist gang jeg hadde rekkeviddeangst var med diesel-pickup'n og campingvogn i de Sveitsiske alper... høyt oppe, tynn luft og lange sugende motbakker gjorde nok sitt til at forbruket lå litt over de 0,2l/mil som elbilmotstanderene hevder deres biler bruker...;) Lå nok betydelig høyere enn de 0,8 som bilen skulle bruke også ja
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Tror du ikke bensinforbruket på bilen din er langt høyere på motorveien enn når du lunker i 30 km/t? PS; Oppgitt bensinforbruk på bensinbilen din stemmer heller ikke med virkeligheten, og kanskje bensinbiler burde testes på Autobahn for å få et worst case bilde av forbruk og dermed hva rekkevidden faktisk er på disse?
    Det er helt korrekt at det ikke stemmer helt med virkeligheten der også imot oppgitt, snittet på den ene bilen min er 0,78 l/mil og den er oppgitt til 0,8-9 l/mil...

    Hvor mange biler må en person ha da for å gjøre alt som behøves eller ønskes? Her har vi en bil hver i husholdningen, og alle bilene dekker alles behov. Ser ingen behov for en ekstra bil som da MÅ være elbil, bare for å spare penger på bom og snike i kollektivfeltet?
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    874
    Antall liker
    694
    Sted
    Oslo
    Jeg vurderer en høstferie over to uker i Frankrike i september med elbilen, en id3 med største batteriet.
    Er det noen i tråden som har nylig erfaring med el kjøring i Frankrike?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt sant, et annet problem er jo også kapasitet på batteriet når prisene er nede på det nivået etter hvert. Og når man kjøper en bil til 50K, så frister det for svært få å bytte batteri til 100K. Fordelen med bensin/diesel biler er jo at man kan få skaffet brukte motorer til noen få skarve tusenlapper og bytte selv, i denne prisgruppen.
    Til hvilke biler og hvor får du så billig motor? Jeg trenger ny dieselmotor og mitt lokale verksted sier at de skaffe en brukt motor for 90 000kr (+ arbeid). Shortmotor koster 40 000kr. Mange "skarve tusenlapper" vil nå jeg si. De skal ha et sted mellom 30.000 og 40 000kr for jobben (har ikke fått noen eksakt pris, men det er tre dagers arbeid til 2000kr timen). .
    Ikke noen typisk gjør-det-selv jobb heller.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stiller meg litt undrende til at de mest ihuga elbilmotstanderene altid bruker ekstremtilfeller til sin argumentering. Er det så at de mener det er et godt argument mot elbil at de ikke kan kjøre sine daglige ettapper på 100mil non-stop, med 8passasjer, taklast og 2t henger i minus 40°C? Jeg vil igjen da nevne at er dette den daglige/ukentlige situasjonen og transportbehov, så er det ikke drivstoffet/energien til bilen det er noe feil med.

    Her i Nord Norge i alle fall krever lengre turer med elbil en type planlegging man ikke ellers er vant med.....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.792
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Hvor mange biler må en person ha da for å gjøre alt som behøves eller ønskes?
    Det er eit godt spørsmål. Motsatsen: Må bilen kunne gjera alt? Kan ein tenkja seg andre løysingar i ein del tilfelle?

    Personleg/anekdotisk: Vi kjøpte brukt Multivan T5 for seks år sidan. Kort sagt, eit retteleg pengesluk, både når det gjeld nedbetaling av lån, drivstoffutgifter og ikkje minst service/reperasjonskostnader. Alle problema med den bilen skal verta eit eige kapittel i sjølvbiografien min. Glimrande bil til ferie og langtur. Flott når vener og kjende treng hjelp til å flytta.

    Etter at vi kjøpte ein brukt Leaf (igjen: mk I/30kWh, billig sak), ser vi at den dekkjer det aller meste av behovet. Heilt grei rekkjevidde til dagleg bruk, og på ingen måte eit pengesluk. Litt lite moro på ferie (og umogleg om alle ungane skal med), men med ein 1,5-åring er det ikkje gøy å reisa langt, uansett. Ikkje noko særleg til bil på vinterføre.

    Tankeeksperiment: Dersom vi hadde stått i 2016 og kunne valt på nytt om vi ville låna ein halv million og planleggja 75k i årlege utgifter for å ha tilgang til den Multivan-en dei gongane den faktisk er nyttig å ha, så er eg ikkje sikker på om vi hadde gjort det. Leigebil, heimkøyring og kollektivtransport kunne løyst mange av problema.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Nå er det en del grisgrendt strøk i Norge. Og steder der det blir veldig kaldt om vinteren. Jeg kan godt tenke meg at det kan være 7 mil til lokalbutikken i Finnmark. Det er langt mellom folk i Nordland også. Og hvordan blir rekkevidden når det er -40° ?
    Ekstreme eksempler, men man skal ikke se bort fra at det er folk som bor på slike steder også.
    Men det er jo ingen som krever at folk i Finnmark skal kjøre elbil, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et tilbakevendende tema i tråden. De fleste av oss som kjører elbil er veldig fornøyd og har lite til ingen problemer med rekkeviddeangst. Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor man kommer trekkende med udde edgecases for å snakke ned elbil i elbil tråden?

    Igjen, rekkevidde er stort stort sett et problem for de som ikke har elbil.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Til hvilke biler og hvor får du så billig motor? Jeg trenger ny dieselmotor og mitt lokale verksted sier at de skaffe en brukt motor for 90 000kr (+ arbeid). Shortmotor koster 40 000kr. Mange "skarve tusenlapper" vil nå jeg si. De skal ha et sted mellom 30.000 og 40 000kr for jobben (har ikke fått noen eksakt pris, men det er tre dagers arbeid til 2000kr timen). .
    Ikke noen typisk gjør-det-selv jobb heller.....
    Det kommer jo såklart an på bilen, om man kjøper en fungerende bil til 5-20K ferdig EU godkjent, så er det ikke vanskelig å finne delebiler eller deler for mindre. Lokale verksteder opererer jo med helt andre priser enn enkelte bil miljøer og bruktmarked.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Det er helt korrekt at det ikke stemmer helt med virkeligheten der også imot oppgitt, snittet på den ene bilen min er 0,78 l/mil og den er oppgitt til 0,8-9 l/mil...

    Hvor mange biler må en person ha da for å gjøre alt som behøves eller ønskes? Her har vi en bil hver i husholdningen, og alle bilene dekker alles behov. Ser ingen behov for en ekstra bil som da MÅ være elbil, bare for å spare penger på bom og snike i kollektivfeltet?
    Hvor mange biler du ser for deg at noen må ha er helt uinteressant i denne tråden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Disse diskusjonene blir veldig polariserte. Bl.a. fordi man tror at alle har de samme behovene som seg selv.
    Realiteten er vel etter hvert at minst 95% av befolkningen får dekt 95+% av sine behov med en elbil. Sannsynligvis er det bedre både økonomisk og praktisk å ha en elbil til vanlig bruk og så leie en bil de gangene man har spesielle behov.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Men det er jo et argument for at enkeltpersoner ikke skal ha elbil, ikke elbil i seg selv. Her kommer det støtt og stadig nye innom med behov for å spre fordommene sine og må finne stadig mer kreative argumenter. Hva var det nå i morres? Joda elbiler på fosenferga er egentlig ikke fosenværinger som pendler til jobben, men byfolk på vei til/fra hytta. Legger også merke til at edge casene blir vanskeligere å konstruere. Man får ingen ferdig EU godkjent vil fra 5-20k osvosv
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.869
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er vel gjerne at hvis du går tom for bensin kan du fylle på 5 l (i utgangspunktet trenger du bare en slange og en velvillig forbipasserende) og komme deg til nærmeste bensinstasjon. I verste fall må du vente på en redningsbil som har en kanne bensin/diesel med.
    Går du tom for strøm står du der til redningsbilen kommer og frakter bilen din bort.
    Se deg om der du tilfeldigvis befinner deg nå. Hvor mange stikkontakter ser du? Hvor mange bensinpumper ser du?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Disse diskusjonene blir veldig polariserte. Bl.a. fordi man tror at alle har de samme behovene som seg selv.
    Realiteten er vel etter hvert at minst 95% av befolkningen får dekt 95+% av sine behov med en elbil. Sannsynligvis er det bedre både økonomisk og praktisk å ha en elbil til vanlig bruk og så leie en bil de gangene man har spesielle behov.
    Ja, såklart så får jo de fleste dekt 95% av sine behov med elbil. Hva gjør man med de siste 5% av behovene? Er jo like greit å bare ha en enkelt bil som dekker 100% da.
    Bedre økonomisk med et lån på ca. 5K i mnd. over flere år enn å kjøpe en bil til 5-20K? Man får jo kjøpt ganske mange liter drivstoff for 200K også. Veldig mange av disse "minst 95% av befolkningen" har ofte ikke råd til å kjøpe en elbil som dekker 95% av sine behov.

    Jeg kan lett innrømme at jeg har sikkert klart meg med en elbil 95% av tilfellene jeg også de siste to årene, men gud bedre så tungvint de siste prosentene blir.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer jo såklart an på bilen, om man kjøper en fungerende bil til 5-20K ferdig EU godkjent, så er det ikke vanskelig å finne delebiler eller deler for mindre. Lokale verksteder opererer jo med helt andre priser enn enkelte bil miljøer og bruktmarked.

    Den tiden da du fikk kjøpt en EU godkjent og velfungerende bil for 5-20K er forbi. Jeg sjekka finn for et par måneder siden, og det var bare reparasjonsobjekter å få til den prisen. Jeg har en gammel A6 stående til pynt i hagen med 536 000km på telleren (har ikke hjerte til å skrote den). Da er det bedre å bruke 20k på den og selge min nåværende bruksbil med pågående motorhavari (men fremdeles kjørbar) - den er verdt ca 185 000kr og hadde noen bydd meg 90 000kr for den hadde jeg solgt..........
    Hadde jeg skulle kjøpt ny og/eller dyr bil nå hadde det blitt elbil, og så får man heller bare planlegge langturene.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Ja, såklart så får jo de fleste dekt 95% av sine behov med elbil. Hva gjør man med de siste 5% av behovene? Er jo like greit å bare ha en enkelt bil som dekker 100% da.
    Bedre økonomisk med et lån på ca. 5K i mnd. over flere år enn å kjøpe en bil til 5-20K? Man får jo kjøpt ganske mange liter drivstoff for 200K også. Veldig mange av disse "minst 95% av befolkningen" har ofte ikke råd til å kjøpe en elbil som dekker 95% av sine behov.

    Jeg kan lett innrømme at jeg har sikkert klart meg med en elbil 95% av tilfellene jeg også de siste to årene, men gud bedre så tungvint de siste prosentene blir.
    Da kan du jo starte en biltråd som heter 5-20k. Evt en busskort tråd, det er jo også ganske rimelig, ubegrensa reising for 8k i Trondheim et helt år og ingen vedlikehold og verkstedkostnader, ei heller forsikring og årsavgift
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo ingen som krever at folk i Finnmark skal kjøre elbil, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et tilbakevendende tema i tråden.

    Er det ikke en politisk målsetting at alle skal kun kjøpe elbiler fra 2025, inkludert finnmarkinger?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.606
    Antall liker
    2.994
    Er det ikke en politisk målsetting at alle skal kun kjøpe elbiler fra 2025, inkludert finnmarkinger?
    Men du vet jo like godt som meg at det ikke blir noe forbud, poenget er jo å legge til rette. Ellers så valgte jo 65% å kjøpe elbil i 2021,så man er på god vei helt frivillig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn