Sett denne?Ja, og noen blåruss har gjort markedsundersøkelser på bakgrunn av ett kjøremønster i by. Faller man utenfor denne boksen, så er elbil tilbudet minimalt for en brukanes bil. F. Eks ID buzz og andre batteri varebiler er jo strupet av bransjen, hvor den med høyest hengervekt har 1200 kg. Det er jo litt latterlig.
Jepp, og det er jeg også interessert i. Hva skal jeg med baksete når det er meg, pc'en og matpakka som skal fraktes (?)Det er mer enn nok varebiler og firehjulstrekkere a la Pajero i landet til at folk blir hjulpen fram til de elektriske variantene kommer på markedet. Har null tro på at det ligger noen usynlig hånd bak og styrer utviklingen slik at fossilfolket skal `holdes nede`. Om noen år er det elektriske utgaver av alle biltyper på markedet. Selv går jeg å venter på små varebiler med skillevegg og grønne skilter. Det markedet er stort men tar ikke av før det blir lengre kjørelengde enn dagens utgaver.
Men rekkevidde på elbiler er jo ikke noe problem sier elbilfolket!? Det finnes jo fullt av grønne skilt elbiler også, selv om de aller fleste elbiler er tesla og leaf.Det er mer enn nok varebiler og firehjulstrekkere a la Pajero i landet til at folk blir hjulpen fram til de elektriske variantene kommer på markedet. Har null tro på at det ligger noen usynlig hånd bak og styrer utviklingen slik at fossilfolket skal `holdes nede`. Om noen år er det elektriske utgaver av alle biltyper på markedet. Selv går jeg å venter på små varebiler med skillevegg og grønne skilter. Det markedet er stort men tar ikke av før det blir lengre kjørelengde enn dagens utgaver.
Frakte enda mer dritt på en gang, ofte slipper man da også henger.. Se inn i bilen som passerer deg neste gang du kjører i elbilen, mest sannsynlig så er den personen alene i sin bil også. Det er ikke ofte man ser fulle biler med passasjerer, kun til/fra hytta eller harry handling og da er også bilene overfyllt med dritt og subber nesten med bakfangeren i asfalten. Grønne skilt er nok for 95% av befolkningen 95% av tiden, mest sannsynlig.Kva er poenget med grøne skilt på elbil?
Nei, her er det faktisk et hull. Ja, det begynner å komme el varebiler, men utvalget er fortsatt for lite. Spesielt varebiler med omlag samme rekkevidde som personbiler. Dvs. 40-50 mil. Personlig skulle jeg gjerne hatt noe ala ID buz som varebil, og med over 45 mil rekkevidde. Skal vistnok ligge i planene til VW, men ingen dato sålangt.Men rekkevidde på elbiler er jo ikke noe problem sier elbilfolket!? Det finnes jo fullt av grønne skilt elbiler også, selv om de aller fleste elbiler er tesla og leaf.
Jo, nesten.Jo, ser poenget med to sete, men grøne skilt? Trudde det handla om avgifter?
Daglig? Ett par ganger i måneden er nok behovet der. Men det varierer jo, og tror ikke jeg er alene om en slik bruk av bil. Det var ansett som normal bruk av bil for par år siden, nå er det visst en utenkelig bruk for flere.Angående lading - jeg har ikke brukt hurtiglading sålangt I år. Ikke siden 14 dagers bilferie ifjor sommer.
Hvem kjører 30 40 mil daglig med henger og full bil om vinteren? Som privatbil og ikke firmabil?
Hvorfor er det et hull akkurat der? Og ikke for vanlige biler?Nei, her er det faktisk et hull. Ja, det begynner å komme el varebiler, men utvalget er fortsatt for lite. Spesielt varebiler med omlag samme rekkevidde som personbiler. Dvs. 40-50 mil. Personlig skulle jeg gjerne hatt noe ala ID buz som varebil, og med over 45 mil rekkevidde. Skal vistnok ligge i planene til VW, men ingen dato sålangt.
Uansett, så er det nok bare et tidsspørsmål før disse også blir p få som elbil...
Dette er et underkommunisert poeng. Jeg bruker bilen mest til- og fra jobb. På denne strekningen er det ingen bensinstasjoner, så jeg er avhengig av å kjøre en ekstra tur (riktig nok ikke veldig langt) for å fylle bensin. Dermed ble det en liten bøyg å komme seg dit. Etter å ha kommet hjem etter endt arbeidsdag hendte det ofte at jeg vurderte om jeg kunne komme meg på jobb én dag til uten å måtte fylle, selv om det begynte å bli lite igjen på tanken. Dermed havnet jeg i en situasjon med rekkeviddeangst i bensinbilen. Med elbil slipper jeg dette. Trenger bare å bruke noen sekunder på å plugge i kabelen om kvelden, så har jeg full tank neste morgen.Og selv det er mer en fordel for elbil enn en ulempe i praktisk bruk. Man starter med full tank fra egen garasje hver morgen. De aller fleste dagene i året er fylletiden i praksis lik null, siden det skjer når bilen uansett ikke er i bruk. Ikke behov for å bruke noe tid på kjøre innom noen pumpestasjon, stå i kø og puste inn kreftfremkallende organiske gasser.
Traction control’en fungerer ikke i revers, av en eller annen grunn, så eneste scenarie hvor det der er mulig er når man forsøker å rygge utav en snøfonn og må hanskes med veldig mange newtonmeter dreiemoment fra 0 rpm. Da kan man spinne løs og ende opp med en polert grop under hvert bakhjul. Sleng nedi en neve sand.Har sett en Tesla stå fast på flatmark etter det kom 5 cm snø, det var også flere andre biler der som ikke hadde noen problemer med å "komme seg løs". Dekkene så også gode ut, vi var 3-4 menn for å gynge den løs og etter 15-30 min med graving med spade og gynging etc så fikk vi den løs. Tydeligvis er ikke alle biler veldig godt testet for nordiske forhold, når man må skru av traction control på en såpass ny og moderne bil for å bruke den på vinteren så er det noen som har gjort noe feil..
Jeg er faktisk dypt, dypt uenig i at fylletid for elbil i praksis er lik null.Dette er et underkommunisert poeng. Jeg bruker bilen mest til- og fra jobb. På denne strekningen er det ingen bensinstasjoner, så jeg er avhengig av å kjøre en ekstra tur (riktig nok ikke veldig langt) for å fylle bensin. Dermed ble det en liten bøyg å komme seg dit. Etter å ha kommet hjem etter endt arbeidsdag hendte det ofte at jeg vurderte om jeg kunne komme meg på jobb én dag til uten å måtte fylle, selv om det begynte å bli lite igjen på tanken. Dermed havnet jeg i en situasjon med rekkeviddeangst i bensinbilen. Med elbil slipper jeg dette. Trenger bare å bruke noen sekunder på å plugge i kabelen om kvelden, så har jeg full tank neste morgen.
Den fungerte fantastisk dårlig fremover også fant vi ut der den sto fast. Det var som nevnt heller ikke all verden med snø, en ting er jo om det har vært så mye at bilen har hengt på snøen, men det var langt unna det. Brøytet parkeringsplass, med noen cm snø som man måtte måke bort først for hånd rett foran bilene for å slippe å ta plastikken foran på bilene. Hjulene spant ikke engang, de bare sto helt i ro mer eller mindre både fremover og bakover. Men som nevnt så kom han seg løs til slutt ved å skru av TCS, samtidig med dyttehjelp. Dyttehjelp sammen med TCS var nytteløst.Traction control’en fungerer ikke i revers, av en eller annen grunn, så eneste scenarie hvor det der er mulig er når man forsøker å rygge utav en snøfonn og må hanskes med veldig mange newtonmeter dreiemoment fra 0 rpm. Da kan man spinne løs og ende opp med en polert grop under hvert bakhjul. Sleng nedi en neve sand.
Ene og alene! Yrkesbil, varebil vs personbil. Sett dere inn i reglene før dere begynner å drodle her inne om lettelser osv. Javisst har elbil en del lettelser men det skulle bare mangle. Følger man med i elbilverdenene så har det forlengst kommet trucks som har 80 mil rekkevidde og 3500 kg trekk. Det er nå omtrent 4 eller 5 år siden "Teslanbjørn" tjente seg rik på å sette seg inn i reglene. Frakt app (nimber), avgiftsfri kjøring også med tilhenger. Lett som en plett.Jo, ser poenget med to sete, men grøne skilt? Trudde det handla om avgifter?
Nevn en som er til salgs i norge, og til hvilken pris?Ene og alene! Yrkesbil, varebil vs personbil. Sett dere inn i reglene før dere begynner å drodle her inne om lettelser osv. Javisst har elbil en del lettelser men det skulle bare mangle. Følger man med i elbilverdenene så har det forlengst kommet trucks som har 80 mil rekkevidde og 3500 kg trekk.
Ingen. Og det vet du siden du spurte. Men dem kommer... bilene er der allerede.Nevn en som er til salgs i norge, og til hvilken pris?
Ja må mulig jeg må krype i gresset om et par tiårDa kjører du fossilbil med grom lyd til du erstatter den med en Bosniatraktor pga. av alder med tilhørende kroppslige lyter.
Vis vedlegget 826851
Og den er elektrisk
Bare vent litt til, så skal vi se hvordan det var med anti-ev-argumentene igjen.Ingen. Og det vet du siden du spurte. Men dem kommer... bilene er der allerede.
Ja, men kan du køyra 1500 km, utan pissepause, i 40 minus med 10 tonn hengar med dei? Kan du ikkje det er dei jo heilt ubrukeleg for vanlege folk. Det må du då forstå?Bare vent litt til, så skal vi se hvordan det var med anti-ev-argumentene igjen.
LEAKED: The Ford Ranger EV Is the Next Electric Ford Truck
the secret is out about the new Ford Ranger EV. the electric Ford Ranger will join the Ford F-150 Lighting very soon.www.motorbiscuit.comWill the Ford Ranger EV Be the Best Electric Pickup Truck?
Ford recently revealed that it will build a second electric pickup truck, which will likely be the Ford Ranger EV. The Ranger EV has some factors in its favor to help it become the best electric truck.www.motorbiscuit.com
Kjent sak at Tesla ikke er all verden på snø. Selv en Teslabjørn har mast om snø modus i flere år.Traction control’en fungerer ikke i revers, av en eller annen grunn, så eneste scenarie hvor det der er mulig er når man forsøker å rygge utav en snøfonn og må hanskes med veldig mange newtonmeter dreiemoment fra 0 rpm. Da kan man spinne løs og ende opp med en polert grop under hvert bakhjul. Sleng nedi en neve sand.
Min dieseldrevne 2018 modell Audi Quattro har vesentlig dårligere fremkommelighet enn Tesla S75D som jeg hadde i 3 år og ca 75k kilometer.Den fungerte fantastisk dårlig fremover også fant vi ut der den sto fast. Det var som nevnt heller ikke all verden med snø, en ting er jo om det har vært så mye at bilen har hengt på snøen, men det var langt unna det. Brøytet parkeringsplass, med noen cm snø som man måtte måke bort først for hånd rett foran bilene for å slippe å ta plastikken foran på bilene. Hjulene spant ikke engang, de bare sto helt i ro mer eller mindre både fremover og bakover. Men som nevnt så kom han seg løs til slutt ved å skru av TCS, samtidig med dyttehjelp. Dyttehjelp sammen med TCS var nytteløst.
Sier den som kjører med maks en cola boks i bilen, svetten siler fordi å bruke aircondition er fyfy, sniker i 60 km/t for å spare strøm og har sniklada bilen hos svigermor.Ja, men kan du køyra 1500 km, utan pissepause, i 40 minus med 10 tonn hengar med dei? Kan du ikkje det er dei jo heilt ubrukeleg for vanlege folk. Det må du då forstå?
Har faktisk bilen full i oljer og tilsetninger og ymse kjemi, sidan eg lever av å selja til bilbransjen- og oljebransjen AC på 22 grader og cruisekontrollen på fartsgrensa I tillegg plager det meg ikkje å køyra 1200 km om dagen, men ikkje med e-Golfen.Sier den som kjører med maks en cola boks i bilen, svetten siler fordi å bruke aircondition er fyfy, sniker i 60 km/t for å spare strøm og har sniklada bilen hos svigermor.
ID Buzz cargo. 3 seter, 3,9m3 varerom. 423km rekkevidde, kombinert kjøring. Kan bestilles nå.Nei, her er det faktisk et hull. Ja, det begynner å komme el varebiler, men utvalget er fortsatt for lite. Spesielt varebiler med omlag samme rekkevidde som personbiler. Dvs. 40-50 mil. Personlig skulle jeg gjerne hatt noe ala ID buz som varebil, og med over 45 mil rekkevidde. Skal vistnok ligge i planene til VW, men ingen dato sålangt.
Uansett, så er det nok bare et tidsspørsmål før disse også blir p få som elbil...
Trenger ikke grønne skilter. Holder at de har varevegg.Poenget med grønnskilta biler er at de er tosetere med skillevegg. Dvs et stort varerom uten seter og en liten kupe foran med to seter. Man får med seg mye i en liten bil samtidig som man ikke mister varmen i kupeen foran når man åpner bak- og sidedører. Ikke alle er håndverkere som kun kjører noen få mil om dagen til og fra byggeplassen. Caddyen min har passert 420k på 9 år. Suveren bil, hadde kjøpt den igjen uten å blunke hvis den gikk 35-40 mil på strøm uansett årstid.
Hengervekta på ID.Buzz er ikke strupet av bransjen. Den henger sammen med regelverket, og er lik over hele ID-platformen (bortsett fra ID.3, som ikke har mulighet for henger).Ja, og noen blåruss har gjort markedsundersøkelser på bakgrunn av ett kjøremønster i by. Faller man utenfor denne boksen, så er elbil tilbudet minimalt for en brukanes bil. F. Eks ID buzz og andre batteri varebiler er jo strupet av bransjen, hvor den med høyest hengervekt har 1200 kg. Det er jo litt latterlig.
Som sagt, cargo'n har i dag akkurat litt for liten rekkevidde for meg. De oppgir selv forbruket ved 100 km/t til rundt 36-37 mil, i 110 som det er deler av e18 gjennom vestfold, så bruker den nok noe mer.ID Buzz cargo. 3 seter, 3,9m3 varerom. 423km rekkevidde, kombinert kjøring. Kan bestilles nå.
Johan-Kr
Så har du ikke lån på denne bilen. Slik rentene utvikler seg så er det godt og slippe og betale på lån på en bil som faller i verdi. Beste er og ta vare på sin bil og ha den i mange år. Best for lommeboka.Jeg har en 20 år dieselbil. Mine foreldre en Polestar. Steinalderen er aldri mer tydelig enn når vi står ved siden av hverandre på tomgang. Min stinker og bråker noe infernalsk. Den andre ikke en lyd eller lukt.
Men likevel så kjører jeg rundt i bilen. Den har en fast verdi på 20.000,- om ikke stigende. Kjøpte den for 6 år siden, da var den kjørt 125.000km. Nå er den kjørt 202.000km. På sist EU måtte to bremseslanger a 120,- foran byttes pga morken gummi. Den har 6 airbags, cruise, handsfree, spotify-connect, skinn osv og føler ikke den mangler noe ift Polestar. Bilen er en 4 seter bygd i aluminium og har bedre plass innvendig enn Polestar.
Bilen koster 800,- å ta service på, 1500,- i året å forsikre. Verditap 0,-. Kjører på cruise forbi alt av Tesla, Porsche osv. Akkurat det blir motsatt steinalder for meg; at hastigheten går ned med elbil mens sikkerhetsteknologien utvikles sammen med at veistandarden forbedres.
Så hva mine foreldre sparer på drivstoffsutgifter, sparer jeg på forsikring og service alene. Mine foreldre har i tillegg 50-80.000,- i verditap hvert år.
Med økt pumpepris for diesel ligger jeg vel rundt 2kr/km med alle kostnader medregnet.
For en ingeniør er forøvrig bilen dødskul med sitt hightech aluchassis. Det er også en viktig faktor hehe.