S
Syncrolux
Gjest
På et tidspunkt vil bilen trenge så mye vedlikehold at det nok lønner seg pengemessig å kjøpe en ny ?
Audi A2? Jeg fikk en slik som leiebil fra Kastrup for mange år siden og holdt på å blåse av Øresundsbroen sidelengs på vei over til Malmö. Det la nok en varig demper på min entusiasme for modellen, selv om den er ingeniørmessig interessant.Jeg har en 20 år dieselbil. Mine foreldre en Polestar. Steinalderen er aldri mer tydelig enn når vi står ved siden av hverandre på tomgang. Min stinker og bråker noe infernalsk. Den andre ikke en lyd eller lukt.
[…]
For en ingeniør er forøvrig bilen dødskul med sitt hightech aluchassis. Det er også en viktig faktor hehe.
Nei. Avskrivning på en ny bil er 50-100.000,- hvert eneste år. Det er klin umulig å bruke så mye penger på reparasjoner på en 20 år gammel normal bruktbil.På et tidspunkt vil bilen trenge så mye vedlikehold at det nok lønner seg pengemessig å kjøpe en ny ?
Ja husker du fortalte den historien. Ja A2 er småskummel i sterk vind i høy fart; da må man ha begge hendene på rattet.Audi A2? Jeg fikk en slik som leiebil fra Kastrup for mange år siden og holdt på å blåse av Øresundsbroen sidelengs på vei over til Malmö. Det la nok en varig demper på min entusiasme for modellen, selv om den er ingeniørmessig interessant.
En 20 år gammel bil er da avskrevet med 1-2 millioner….?Nei. Avskrivning på en ny bil er 50-100.000,- hvert eneste år. Det er klin umulig å bruke så mye penger på reparasjoner på en 20 år gammel normal bruktbil.
Ja, det stemmer. Ikke vært et problem sålangt, og bilen deler plattform med Polo og Fabia så deler er enkelt. Og det finnes egne forum for bilen i Tyskland og England hvor bruktdeler nærmest gis vekk.Istedet kan man oppleve replikken «Dessverre, dessverre, så gamle deler har vi ikke på lager.»
"Beklager, beklager, men...."Istedet kan man oppleve replikken «Dessverre, dessverre, så gamle deler har vi ikke på lager.»
En annen faktor er hvor lenge en kan være uten bil i perioden der feil oppstår, en skrur fra hverandre, identifiserer hva som må skiftes, delen dukker opp (fra langtvekkistan) og til en så er ferdig å skru.Seriøst : reparasjoner koster flesk for oss som ikke har et eget bilverksted i garasjen. Jeg pensjonerte min 12 år gamle bil som hadde gått nesten 300.000 km når reparasjoner i 20-30.000 kr klassen begynte å dukke opp et par ganger i året. Siste gang noe røyk skulle verkstedet ha nesten 40.000 for å få den kjørbar, så da takket jeg nei …
Fra 2017 til i dag har få elbiler tapt seg nevneverdig i verdi dersom man kjøper attraktive modeller. Kjenner flere f.eks. som kjøpte ID4 da den kom. De har kjørt dem 20-30 tusen km og kan selge med 30 lapper i gevinst enda, men det vil nok snu etterhvert når markedet mettes mer. Mange venter på Model Y fra Tesla og den har vel steget 30-40 lapper siden den gang de bestilte.Nei. Avskrivning på en ny bil er 50-100.000,- hvert eneste år. Det er klin umulig å bruke så mye penger på reparasjoner på en 20 år gammel normal bruktbil.
MG, Xpeng, Maxus, Hongqi, Tesla, BYD, Nio, Polestar......Da mener du Volvo? Ehh..... Polestar?
Hvem sier noe slikt? Det ble lansert et nytt kinesisk merke her om dagen, Voyah fra statseide Dongfeng. Så langt har det visstnok blitt bestilt 6-7 stk i Norge, som første land i Europa, og noen hyllester har jeg ikke sett hverken her eller andre steder.Det er noe forunderlig over mottagelsen av nye el-biler. Hadde det blitt introdusert en kinesisk Rolls-Royce kopi med 5 liters bensin V-8 så hadde bilfolket ligget på gulvet i krampelatter. Når bilen derimot er en el-bil er samme bilfolket i ekstase over hvor flott og god den er.
Kinesiskprodusert reiseradio er bare søppel, men så fort kinaproduktet har fire hjul og er el-drevet er det det topp kvalitet.
Enig, Ole_Martin - jeg elsker også å ha kvalitetsgjenstander som har vært " med meg" over lang tid. Sykkelen fra studietiden som har blitt tatt vare på i snart 20 år. Turjakken som ser ut som ny etter 10+ år. Slikt kan en enkel sjel like.
Ja de er jo laaaangt mer velansett enn MB, Audi, BMW, Porsche, Jaguar osv. Det skjønner jo alle....MG, Xpeng, Maxus, Hongqi, Tesla, BYD, Nio, Polestar......
Jeg kjøpte bremsedeler orginalt på 86Toyota corolla nå nylig. Men bremskiver var utgått. Ikke noe problem å få uorinalt. Har ''arbeidsbil'' i mange år ennåJa, det stemmer. Ikke vært et problem sålangt, og bilen deler plattform med Polo og Fabia så deler er enkelt. Og det finnes egne forum for bilen i Tyskland og England hvor bruktdeler nærmest gis vekk.
Hadde en utgift nå. Kompressoren til aircondition konka. Audiforhandler kunne «spesialbestille» ny kompressor til 15.000,-. Kjøpte selv ny OEM kompressor (Denso Japan) til 3000,- sammen med ny tørker og kondensor/radiator. Så jeg opplever heller større problemer med at verksted ikke vil reparere med ønske om å selge en ny bil.
Og jeg er faktisk mer bekymret for mine foreldres Polestar 10år down the road; tviler på kinerserne gidder å ha delelager. Av samme årsak fatter jeg ikke folk bruke oppmot 1 million på helt ukjente kinamerker; det er i mine øyne høyrisiko ift fremtidig support på deler og softwareoppdateringer
Det er jo ikke noe unikt med dette for elbiler.. Folk kjøper bil ny, satser på at det er venteliste og prøver å få profitt på det. Scalping er et annet ord på fenomenet.Fra 2017 til i dag har få elbiler tapt seg nevneverdig i verdi dersom man kjøper attraktive modeller. Kjenner flere f.eks. som kjøpte ID4 da den kom. De har kjørt dem 20-30 tusen km og kan selge med 30 lapper i gevinst enda, men det vil nok snu etterhvert når markedet mettes mer. Mange venter på Model Y fra Tesla og den har vel steget 30-40 lapper siden den gang de bestilte.
Regnestykket er ikke så enkelt likevel. Jeg kunne selv hatt en hønn-gammel fossilbil, men valgte å få for en 2016 modell sist vi byttet pga. langt høyere score i NCAP og aktive sikkerhetssystemer. Nyere elbiler som ID4, tesla m. fl. scorer veldig bra på sikkerhet - det er viktig for mange.
Hvis man fronter, så har man ikke så stor sjanse i hviken bil man kjører. Har flere biler å velge mellom Kom over en krasjtest på Toyotan. Det var bortimot topscore. Har hørt tidligere at de er ganske sikre! Det er ikke bare å tro, men å viteDe pengene man sparer på å kjøre en 86 modell Corolla tror jeg man driter i dersom man havner i en ulykke.
Minner om at kravene til antall stjerner er en smule skjerpet siden åttitallet, og ikke bare på dilldall som setebeltevarslere.Hvis man fronter, så har man ikke så stor sjanse i hviken bil man kjører. Har flere biler å velge mellom Kom over en krasjtest på Toyotan. Det var bortimot topscore. Har hørt tidligere at de er ganske sikre! Det er ikke bare å tro, men å vite
Forskjellen er vel å overleve, kontra å være smurt utover baksetet ved en frontkollisjon ventelig.Det har vel skjedd en liten smule og vel så det på sikkerhetsfronten de siste 35 åra ?
Det er også en video av en liten smart, der man får åpnet og lukket dørene i en smell i 80 km/t mener jeg de testet med. Men pga. for liten deformasjon sone i front så er alt innvendig i kroppen most pga. g-kreftene, forskjellen på den og Volvoen er vel åpen kiste i Smart, da man ikke ser skadene utvendig.Forskjellen er vel å overleve, kontra å være smurt utover baksetet ved en frontkollisjon ventelig.
Vedlagt video med en doning vi virkelig anså å være sikker som en stridsvogn på åttitallet.
Den er jo mer tyveri sikker enn en Tesla også, så da blir vel valget enkelt for biltyvene og hva de eksporterer.Skal ikke si det, hadde kollisjonssikkerheten vært 1=1 hadde jeg lett kjøpt en Corolla fra sen 80-tallet i stedet for "det siste" selv om en har råd. Det er noe enkelt og deilig over en Corolla, som f.eks. en slik med 1.4 diesel. Nærmest feilfri, 0,4 på mila, ikke en kjeft som vil stjele den, understatement deluxe.
Vis vedlegget 827201
Kommer helt an på hvordan du steller med den. Rust er vel velkjent som bil killer. Lanolin tar seg av dette. Dette kan en gjøre selv.På et tidspunkt vil bilen trenge så mye vedlikehold at det nok lønner seg pengemessig å kjøpe en ny ?
Hvordan er det nå egentlig å være dieselkunde nå om dagen? Fylles det akkurat nok til å komme frem dit en skal, for så å håpe at prisen har falt betydelig neste gang det kjøres?
Overdøver kjøregleden kostnaden, eller bannes det over en lav sko, sånn type "@#&@$%%@$###!!@!#$!!!@#!!!@$!!#&$@%%!!!!-bensin/dieselpris/Støre/Vedum" der ved pumpen?
Vis vedlegget 827099