Det som er spesielt med de audiofile, er at dem finner seg i veldig mye rart og allikavel fortsatt er kunder. MoFi har hatt sine problemer med vinyl, men det et lite i forhold til disse håndpressede platene fra Analog Production. Katastofalt mye feil på platene.
Vinyl er litt annerledes enn micro chips. En micro chip er alltid 100% perfekt i det produktet har nådd butikkene. Feilprodukter kommer aldri på markedet. Vinyl er så langt fra chip produksjon som du kommer, det er til dels tidkrevende manuelt arbeid. Og sånt koster penger. Derfor er det så mye plater med støy på, også blant de superdyre audiofile platene. Skulle dem ha brukt enda mer ressursee på å optimalisere hvert enkelt eksemplar, da hadde produktet i 2022 blitt så dyrt at markedet hadde skrumpet inn.
Skjønner du nå hvorfor vinyl ikke er fremtiden? Den relative kostnaden øker for hvert år målt mot moderne produksjons metoder.
Igjen så forsøker du å gjøre dine egne meninger almenngyldige, men verden består ikke nødvendigvis av nuller og ett-tall selv om du forherliger digitalt lagret musikk aldri så mye. Når Harry Belafonte synger inn i mikrofonen i Carnegie Hall, så er det ikke nuller og ettall som kommer ut av munnen hans, men luft som setter et membran i bevegelse.
Så kan man selvsagt spørre seg om det å forsøke å bevare den bevegelsen som en fysisk bevegelse helt fram til platerillene er den beste måten å gjengi den fysikken som lydbølger tross alt er, eller om det er best å konvertere de fysiske lydbølgene via matematiske algoritmer til en lang rekke nuller og ett-tall, for så å gjøre den omvendte konverteringen slik at musikken igjen blir fysiske lydbølger som høyttalerelementene våre sender mot ørene våre.
I mitt hode vil det ideelle alltid være å forsøke å prøve å beholde det fysisk fra utøver, via opptaksmedier og tilbake til meg via et stereoanlegg, mens digitalt lagret musikk aldri kan bli noe annet enn forsøk på å gjenskape den fysikken gjennom stadig bedre algoritmer som bringer digitalt lagret musikk nærmere og nærmere det en virkelig god analog kilde klarer.
I de aller fleste tilfellene er jeg imidlertid enig med Øystein Greni som sier at for folk flest er det cd-plata som gir den aller beste lyden, siden mulighetene for feil ved avspilling er langt mindre der enn på LP.
Men når man får til analog avspilling, så har jeg ennå ikke hørt noe digitalt som har vært like bra. Selv ikke sacd-spilleren til 200.000 kroner som jeg hadde tidligere, eller en av verdens beste digitalkonvertere som jeg har nå.
Betyr det at jeg ikke nyter musikk som er lagret digitalt? Absolutt ikke. Jeg synes det låter helt fantastisk, og det er fullstendig støyfritt, slik eksempelvis LP-plater ikke alltid er. Jeg spiller veldig mye digitalt og trives godt med det også.
Men jeg synes ikke det spiller like troverdig - for å bruke det uttrykket - som når jeg setter på en god innspilling på plate.
At andre har en annen oppfattelse, synes jeg egentlig bare er fint,. Jeg skulle bare ønske at flere kunne fortelle om sine egne gode opplevelser, enn å skulle prøve å overbevise andre om at de også burde ha de samme dårlige opplevelsene om noe, som det en åpenbart har hatt selv.
Musikk burde være feel-good, og da burde man bygge opp om det. Ikke det motsatte, slik jeg oppfatter denne tråden å være.
Roy