E. Largo
Hi-Fi freak
Jeg skjønner jo det er en del som har en forkjærlighet for eldre biler med forbrenningsmotor. Men hvorfor driver dere å poster i elbiltråden, og ikke i en dertil egnet tråd istedet ?
Det er for min del forkjærlighet for økonomi; og økonomi forfektes jo spesielt mye av elbileiere. Da går det ann å poengtere hva god biløkonomi kan være, uavhengig energikilde.Jeg skjønner jo det er en del som har en forkjærlighet for eldre biler med forbrenningsmotor. Men hvorfor driver dere å poster i elbiltråden, og ikke i en dertil egnet tråd istedet ?
Ja, mye som vitner om at elbil er verdens beste bil.Fordi det rett og slett er et bedre produkt.
2022 kan bli vendepunktet. Nå kommer elbilene også republikanere elsker.
SPERRYVILLE, VIRGINIA (Aftenposten): Det var ikke klimaengasjement som fikk Jeff Lunglhofer (47) til å skaffe seg elbil.www.aftenposten.no
Verdens beste elbil er en elbil....Ja, mye som vitner om at elbil er verdens beste bil.
Ja, mange tror det, men jeg har hørt Teslabjørn si at elbil er verdens beste bil, og når Teslabjørn sier noe så hører man-på og adlyder.Verdens beste elbil er en elbil....
Uaktuelt, om jeg ikke kan kjøre Oslo-Praha uten stans.Fordi det rett og slett er et bedre produkt.
2022 kan bli vendepunktet. Nå kommer elbilene også republikanere elsker.
SPERRYVILLE, VIRGINIA (Aftenposten): Det var ikke klimaengasjement som fikk Jeff Lunglhofer (47) til å skaffe seg elbil.www.aftenposten.no
Og det prøver du å innbille oss at du greier uten å pisse?Uaktuelt, om jeg ikke kan kjøre Oslo-Praha uten stans.
Du burde fulgt med i tråden. Enkelte anti-elbilfolk har dette som kriterium.Og det prøver du å innbille oss at du greier uten å pisse?
Det er av den grunn man har tomme ølflasker i bilen.Og det prøver du å innbille oss at du greier uten å pisse?
Ahh, flashback til Dum og dummere…Det er av den grunn man har tomme ølflasker i bilen.
Var nylig på EU-kontroll med 86 Toyota Corolla uten at de fant en enste feil. Trodde a bremsedeler måtte byttes. Kontrollør kom kjørende ut og fant at det ikke var nødvendig. En sambygding kom også med en eldre årgang. Var bare å skifte en pære . Ikke vært nødvendig med noe innkalling pga. feilkonstruksjon som en også ser på flere EL-BilerSkal ikke si det, hadde kollisjonssikkerheten vært 1=1 hadde jeg lett kjøpt en Corolla fra sen 80-tallet i stedet for "det siste" selv om en har råd. Det er noe enkelt og deilig over en Corolla, som f.eks. en slik med 1.4 diesel. Nærmest feilfri, 0,4 på mila, ikke en kjeft som vil stjele den, understatement deluxe.
Vis vedlegget 827201
Apropos det:Ikke vært nødvendig med noe innkalling pga. feilkonstruksjon som en også ser på flere EL-Biler
Jeg mener og siterer til eldre Toyota som er ''old style'' . Nyere modeller har en helt annen historieApropos det:
DealerRater - Car Dealer Reviews, Car Dealer Directory, Vehicles For Sale, Vehicle Recalls
See a full car recall list for your Toyota Corolla. Search all Toyota Corolla recalls to see car seat recalls, safer car recalls & more. Use DealerRater to view all car recalls & car dealer reviews.www.dealerrater.com
Uaktuelt, om jeg ikke kan kjøre Oslo-Praha uten stans.
Med 10 tonn på henger bak, og 250 km/t på Autobahn?
En skal heller ikke glemme at under alle disse kriteriene og omstendighetene så bruker fossilbilen tilsynelatende heller ikke mer enn 0,6 på mila. De fysiske lovene som virker begrensende på elbiler synes, jf elbil/fossilbil-debatten, å ikke gjelde for fossilbiler. De bruker 0,6 uansett. Kø, saktegående bykjøring, 110 på motorveien, 220 på Autobahn, med/uten tungt lastet henger/campingvogn osv osv; 0,6 og 120 mil uten pissepause er tallenes klare tale.I 40 minus
Men spesifikt energibruk pr miles er mye lavere for el-utgaven jf dieselutgaven, og det er dét det grønne skiftet dreier seg om; å redusere energisløsingen. Redusert sløsing av energi medfører kvantitativt enda mer redusert forbruk av fossil kraft. Ford Lightening har batteri tilsvarende 12-13 liter diesel og brukte opp alt, diesel-trucken brukte nesten 65 liter diesel på samme øvelsen. El-trucken her brukte kun 20 % av energimengden sammenlignet med diesel-trucken, altså en energibesparende på 80 %.Her er en liten test av ordentlig hengerslep med elbil og solid henger.
2 eksakt like 2,8 tonn ekstra brede og ekstra høye campinghengere i oppoverbakke hele veien med amerikanske motorveihastigheter etter hhv elektrisk og bensin full size pickup.
Ikke overraskende så ble det nokså redusert rekkevidde på begge to. Så vidt jeg kunne se, så var ikke dette største batteripakken på elbilen.
Johan-Kr
De 8-ventilerne var jo notoriske på dysene, det verste var vel ikke at de gikk tette men at de heller var lekke. Lekke dyser betyr bensin i oljen (renner ved glippen ved sylinderne), for de som ikke vet hva det innebærer så blir det dårligere smøring.. Heldigvis hadde 16-ventilerne mer moderne dyser som var bedre. 8-ventilerne hadde også noe mekanisk innsprøyting, Bosch som også var brukt til Ford V6 etc etc. 16-ventilerne fikk elektronisk innsprøyting, og hadde mye mindre problemer på akkurat det med dysene.Ser også tilbake til tidlig Saab Turbo med direkte innsprøyting så hadde de problemer med dysene i begynnelsen. De måtte ut på veiene og dirke opp dysene. Elektronikk behøver ikke å være noe mere driftsikkert!
Da har du misforstått. Det også. Selv om det ikke gjaldt meg, og selv om jeg ikke gidder å forklare det for deg. Men elbiler og ladenettverk blir stadig mer allsidige og anvendbare, og det som gjaldt for et par år siden gjelder ikke nødvendigvis nå.Du burde fulgt med i tråden. Enkelte anti-elbilfolk har dette som kriterium.
Ingen tvil om at energiforbruk pr km eller mile vil være vesentlig bedre på elbilen. En grunn til at fullsize-pickupene kan trekke såpass langt før de må fylle er at de har voldsomt store tanker. Typisk 96-120 liter.Men spesifikt energibruk pr miles er mye lavere for el-utgaven jf dieselutgaven, og det er dét det grønne skiftet dreier seg om; å redusere energisløsingen. Redusert sløsing av energi medfører kvantitativt enda mer redusert forbruk av fossil kraft. Ford Lightening har batteri tilsvarende 12-13 liter diesel og brukte opp alt, diesel-trucken brukte nesten 65 liter diesel på samme øvelsen. El-trucken her brukte kun 20 % av energimengden sammenlignet med diesel-trucken, altså en energibesparende på 80 %.
100 liter diesel blir 2700 kr for ca 1070 kWh energi. Prisen pr kWh blir omtrent som strømprisen på en dårlig dag, men så sløser man bort 80 % av det i varmetap heller enn fremdrift, og prisen pr km blir litt stygg.Ingen tvil om at energiforbruk pr km eller mile vil være vesentlig bedre på elbilen. En grunn til at fullsize-pickupene kan trekke såpass langt før de må fylle er at de har voldsomt store tanker. Typisk 96-120 liter.
Tilgjengelige, offentlige ladepunkter er det som har vært den store bøygen her nord. Det kommer flere og flere etter hvert, men ute på "bøgda" har det vært litt stusslig.Jeg synes det legges alt for mye vekt på rekkevidde på elektriske biler. Det viktige er ikke hvor langt den går på en lading, men hvor godt utbygd ladenettverket er. Hvorvidt du kan regne med å finne en ledig lader når du trenger det, kan du lade rimelig fort, og er det noe å gjøre mens du venter er jo de viktige kriteriene. Der begynner det å bli greit i Norge nå (unntatt kanskje i de nordligste 2 fylkene?)
Og ikke minst hvor hurtig bilen i seg selv lader, også i kulda. Er veldig fornøyd med min egen bil på det punktet. Hjelper lite å finne en ledig en 250 kW lader hvis bilen bare spiser 25 ..Jeg synes det legges alt for mye vekt på rekkevidde på elektriske biler. Det viktige er ikke hvor langt den går på en lading, men hvor godt utbygd ladenettverket er. Hvorvidt du kan regne med å finne en ledig lader når du trenger det, kan du lade rimelig fort, og er det noe å gjøre mens du venter er jo de viktige kriteriene. Der begynner det å bli greit i Norge nå (unntatt kanskje i de nordligste 2 fylkene?)