Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    ^ Change is hard. Kjenner et par som er fortvilte fordi de ikke har fasttelefon.
     

    bia

    9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.157
    Antall liker
    3.884
    Torget vurderinger
    9
    Det har du faktisk helt rett i. Må bare beklage - trollet tok over et lite øyeblikk. Skal ikke skje igjen. 🙂
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Jeg skjønner jo det er en del som har en forkjærlighet for eldre biler med forbrenningsmotor. Men hvorfor driver dere å poster i elbiltråden, og ikke i en dertil egnet tråd istedet ?
    Det er for min del forkjærlighet for økonomi; og økonomi forfektes jo spesielt mye av elbileiere. Da går det ann å poengtere hva god biløkonomi kan være, uavhengig energikilde.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men Leaf nå da være den mest økonomiske bilen, har noen kjente som kjøpte en kurant Leaf for 25k og det er en bil som bare virker.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Ja enig; Leaf og i3 tror jeg er superøkonomiske som nevnt, jeg klarer bare ikke utseendet på Leaf. I3 kunne jeg gjerne hatt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Brukt Leaf er superøkonomiske når du ser på TCO. Robust mekanikk. Grei plass inni (litt liten for meg på 182, men ikkje veldig problematisk). Flott service. Fem sete (i3 har berre fire).

    Ulempene er:
    1. Leaf (særleg mk I) er stygg. i3 har iallfall ein litt odde, "kei-car"-ish sjarm.
    2. Manglar varmepumpe, og det påverkar rekkjevidda vinterstid.
    3. Ikkje draumebilen på vinterstid. Kjem seg dårleg fram på is og snø, og det er noko rart med vektfordelinga.
    Elles ein bra bil, som eg ser føre meg å ha i mange år frametter.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.603
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Rivian er drømmebilen. Kommer den til Norge, og prisen og vekta er håndterbar, så er det bare å parkere diesel-SUVen for godt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Verdens beste elbil er en elbil.... :p
    Ja, mange tror det, men jeg har hørt Teslabjørn si at elbil er verdens beste bil, og når Teslabjørn sier noe så hører man-på og adlyder. 😁

    (Jeg har vin i blodet så ikke ta meg på ramme alvor)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Elbil som konsept er ganske bra, utførelsen mangler dog litt enda. Det er feks altfor dårlig utvalg i varebilsegmentet. Min Kona er stort sett ok, bortsett fra at den støyer for mye over 90, og skal ha service hver 15000 km.
    Elbil som transportsystem har fortsatt litt å gå på, særlig ladesituasjonen langs veiene er for dårlig. Vi var på noe så enkelt som Tønsberg - Kristiansand for noen dager siden. Skulle lade, og fant en Eviny lader ved Lillesand. Først måtte en ha en app på mobilen, med tilhørende trykking for å få inn kredittkortet. Fikk så startet ladingen, men når vi skulle avslutte, så fikk ikke app'en kontakt med ladestasjonen lengre. Ringte så et hjelpenummer, og han fiksa det ved å reboote ladestasjonen. Og det var helt tydelig at det var ikke første gangen...
    Forsøkte det samme med Tesla laderne i Nederland, og bortsett fra samme runden med app + kredittkort, så funka det mye enklere og stabilt.
    Er litt enig med de som mener at kredittkortbetaling eller tilsvarende må på plass.
    Så når ladesituasjonen blir utbygd og forbedret, samt utvalget av lastebiler og varebiler blir omlag som før, så begynner det å nærme seg. Hadde ikke gjort noe om "standard" rekkevidden ble 50-60 mil, og i nærheten på vinteren...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Skal ikke si det, hadde kollisjonssikkerheten vært 1=1 hadde jeg lett kjøpt en Corolla fra sen 80-tallet i stedet for "det siste" selv om en har råd. Det er noe enkelt og deilig over en Corolla, som f.eks. en slik med 1.4 diesel. Nærmest feilfri, 0,4 på mila, ikke en kjeft som vil stjele den, understatement deluxe.

    Vis vedlegget 827201
    Var nylig på EU-kontroll med 86 Toyota Corolla uten at de fant en enste feil. Trodde a bremsedeler måtte byttes. Kontrollør kom kjørende ut og fant at det ikke var nødvendig. En sambygding kom også med en eldre årgang. Var bare å skifte en pære :). Ikke vært nødvendig med noe innkalling pga. feilkonstruksjon som en også ser på flere EL-Biler
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal se om jeg finner recall-historikken på 1986 Corolla også. Den jeg linket til gikk bare ca 20 år tilbake i tid. Det er veldig få bilfabrikker som utsteder recalls på biler eldre enn 15-20 år, så som stolt eier av en 36 år gammel bil skal du få meg til å tro at du ikke har opplevd noen recalls på ganske lenge.

    Når jeg tenker etter har jeg aldri hatt noen recalls på min 1973-modell Citroën DS heller, enda jeg har eid den siden ca 1987, men det betyr jo ikke at den er spesielt pålitelig. Analog Bosch Jetronic og hydraulisk styrt halvautomatisk girkasse - what could possibly go wrong?

    Edit: Akkurat 1986-modellen ser ut til å ha vært forskånet, men det har jo vært en og annen recall på Corolla også, inkludert 1980, 1984, 1988 og 1989. Heller ingen ting på 1973 Citroën DS, men på 1971 og 1972.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Uaktuelt, om jeg ikke kan kjøre Oslo-Praha uten stans.
    Med 10 tonn på henger bak, og 250 km/t på Autobahn?
    En skal heller ikke glemme at under alle disse kriteriene og omstendighetene så bruker fossilbilen tilsynelatende heller ikke mer enn 0,6 på mila. De fysiske lovene som virker begrensende på elbiler synes, jf elbil/fossilbil-debatten, å ikke gjelde for fossilbiler. De bruker 0,6 uansett. Kø, saktegående bykjøring, 110 på motorveien, 220 på Autobahn, med/uten tungt lastet henger/campingvogn osv osv; 0,6 og 120 mil uten pissepause er tallenes klare tale.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser også tilbake til tidlig Saab Turbo med direkte innsprøyting så hadde de problemer med dysene i begynnelsen. De måtte ut på veiene og dirke opp dysene. Elektronikk behøver ikke å være noe mere driftsikkert!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fruens Corolla bruker så lite at vi må stadig vekk tappe av diesel.... og det med snittfart på 240 km/t vinterstid med campingvogn og 17% motbakke.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her er en liten test av ordentlig hengerslep med elbil og solid henger.

    2 eksakt like 2,8 tonn ekstra brede og ekstra høye campinghengere i oppoverbakke hele veien med amerikanske motorveihastigheter etter hhv elektrisk og bensin full size pickup.

    Ikke overraskende så ble det nokså redusert rekkevidde på begge to. Så vidt jeg kunne se, så var ikke dette største batteripakken på elbilen.

    Johan-Kr
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Her er en liten test av ordentlig hengerslep med elbil og solid henger.

    2 eksakt like 2,8 tonn ekstra brede og ekstra høye campinghengere i oppoverbakke hele veien med amerikanske motorveihastigheter etter hhv elektrisk og bensin full size pickup.

    Ikke overraskende så ble det nokså redusert rekkevidde på begge to. Så vidt jeg kunne se, så var ikke dette største batteripakken på elbilen.

    Johan-Kr
    Men spesifikt energibruk pr miles er mye lavere for el-utgaven jf dieselutgaven, og det er dét det grønne skiftet dreier seg om; å redusere energisløsingen. Redusert sløsing av energi medfører kvantitativt enda mer redusert forbruk av fossil kraft. Ford Lightening har batteri tilsvarende 12-13 liter diesel og brukte opp alt, diesel-trucken brukte nesten 65 liter diesel på samme øvelsen. El-trucken her brukte kun 20 % av energimengden sammenlignet med diesel-trucken, altså en energibesparende på 80 %.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Ser også tilbake til tidlig Saab Turbo med direkte innsprøyting så hadde de problemer med dysene i begynnelsen. De måtte ut på veiene og dirke opp dysene. Elektronikk behøver ikke å være noe mere driftsikkert!
    De 8-ventilerne var jo notoriske på dysene, det verste var vel ikke at de gikk tette men at de heller var lekke. Lekke dyser betyr bensin i oljen (renner ved glippen ved sylinderne), for de som ikke vet hva det innebærer så blir det dårligere smøring.. Heldigvis hadde 16-ventilerne mer moderne dyser som var bedre. 8-ventilerne hadde også noe mekanisk innsprøyting, Bosch som også var brukt til Ford V6 etc etc. 16-ventilerne fikk elektronisk innsprøyting, og hadde mye mindre problemer på akkurat det med dysene.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Apropos Corolla. Fruen har en 2004 modell 1.4 diesel. Forbruket på blandet kjøring er under 0,4. Ingen ting som går i stykker. Starter og går.

    Men … fy flate for en møkkatraktor å kjøre!

    En grei påminnelse om at en moderne elbil til ca samme pris gir en utrolig mye bedre kjøreopplevelse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du burde fulgt med i tråden. Enkelte anti-elbilfolk har dette som kriterium.
    Da har du misforstått. Det også. Selv om det ikke gjaldt meg, og selv om jeg ikke gidder å forklare det for deg. Men elbiler og ladenettverk blir stadig mer allsidige og anvendbare, og det som gjaldt for et par år siden gjelder ikke nødvendigvis nå.

    Nå er utvalget stort av biler som det faktisk går an å ta med seg i Europa. Det var det ikke for noen få år siden, da du enten kjøpte en Tesla enten den passet dine behov eller ikke og solgte sjela di til Elon og hans proprietære ladenett, eller kjørte fossil. Selv om man var positiv til elbiler, som det for øvrig ganske tydelig fremkom i de innleggene du raljerer over.

    Noen av oss er dypt skeptiske til proprietære standarder og handler ikke fra folk som bruker pengene sine på å sende milliardærer ut i verdensrommet. Men i mange år var Tesla the only game in Town. Det er heldigvis slutt.

    Sånn. Nå forklarte jeg det likevel. Ikke vanskelig dette for de som ikke legger vrangviljen til og leser det som faktisk skrives. Jeg setter pris på mange av dine bidrag men litt mindre arroganse ville gjort ditt nærvær mye hyggeligere.

    Tesla har spilt en viktig rolle men et monopolisert elbil marked var ikke veien å gå. Den tiden er heldigvis over og det er mulig å få modeller som passer behovet og som kan lades i åpne nettverk som faktisk har tilgjengelige ladestasjoner der man har tenkt seg. Slik har det ikke alltid vært for oss som ikke er fanboys.

    Jeg er veldig fan av konkurranse på leverandørsiden som veien å gå dersom vi skal elektrifisere med suksess, og heldigvis har det faktiske monopolet nå i løpet av de siste par år blitt gradvis brutt, og veien til full elektrifisering åpner seg.

    Selv venter jeg på min Enyaq og ser ikke bort fra at den blir tatt mef utenlands etter hvert.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men spesifikt energibruk pr miles er mye lavere for el-utgaven jf dieselutgaven, og det er dét det grønne skiftet dreier seg om; å redusere energisløsingen. Redusert sløsing av energi medfører kvantitativt enda mer redusert forbruk av fossil kraft. Ford Lightening har batteri tilsvarende 12-13 liter diesel og brukte opp alt, diesel-trucken brukte nesten 65 liter diesel på samme øvelsen. El-trucken her brukte kun 20 % av energimengden sammenlignet med diesel-trucken, altså en energibesparende på 80 %.
    Ingen tvil om at energiforbruk pr km eller mile vil være vesentlig bedre på elbilen. En grunn til at fullsize-pickupene kan trekke såpass langt før de må fylle er at de har voldsomt store tanker. Typisk 96-120 liter.

    I den youtube-videoen så lå bensin-pickupen på et forbruk på over 3 liter på mila. (Norsk mil)

    I denne konteksten, så blir rett og slett batteriene for små ift forbruket. Bilen i testen hadde standardbatteriet med 230 miles estimert rekkevidde.
    I motbakke og svær henger endte den med 86 miles rekkevidde.
    Extended range gir 320 miles estimert rekkevidde - under samme forhold skulle det gi ca 120 miles rekkevidde - litt bedre, men medfører et stopp eller to underveis.

    Det er akkurat her elbilene har den største utfordringen - når en skal trekke stort og tungt må det etterfylles ofte, og det er da tidsforbruket blir en del større.
    Om en da fyller til 80% og fyller litt oftere, kommer en litt bedre ut enn om en skal tyne inn de siste prosentene på batteriet hver gang.

    I videoen er det oppoverbakke hele tiden, så de mister en del rekkevidde på dette, men hvis vi tar tallet for god fisk:
    Om jeg skulle kjøre fra Narvik til Tromsø, er det 232 km - dvs jeg ville ha trengt en liten påtår underveis.
    Forbruket på bensineren hadde da vært 70 liter bensin og kostet 1890kr med dagens bensinpris.

    Narvik - Bodø er 300km, og jeg måtte hatt en stopp underveis.
    Forbruket på bensineren hadde vært 90 liter, og hadde kostet 2450kr.

    Narvik- Trondheim er 900km, så jeg ville ha trengt 4-5 stopp underveis. Egentlig ikke helt urimelig - det er 13 timers kjøring, og da trenger ihvertfall min rygg noe pause underveis.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det legges alt for mye vekt på rekkevidde på elektriske biler. Det viktige er ikke hvor langt den går på en lading, men hvor godt utbygd ladenettverket er. Hvorvidt du kan regne med å finne en ledig lader når du trenger det, kan du lade rimelig fort, og er det noe å gjøre mens du venter er jo de viktige kriteriene. Der begynner det å bli greit i Norge nå (unntatt kanskje i de nordligste 2 fylkene?)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leste nettopp et innlegg fra noen som hadde kjørt sin Enyaq til Alicante, så det går fremover...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at energiforbruk pr km eller mile vil være vesentlig bedre på elbilen. En grunn til at fullsize-pickupene kan trekke såpass langt før de må fylle er at de har voldsomt store tanker. Typisk 96-120 liter.
    100 liter diesel blir 2700 kr for ca 1070 kWh energi. Prisen pr kWh blir omtrent som strømprisen på en dårlig dag, men så sløser man bort 80 % av det i varmetap heller enn fremdrift, og prisen pr km blir litt stygg.

    Omregningsfaktoren fra strømpris pr kWh til pumpepris pr liter er 10x, litt mer for diesel, litt mindre for bensin. Nordnorske strømpriser på rundt 10 øre pr kWh tilsvarer en krone pr liter dinosaurjuice. Man må gjerne skryte av hvor langt man kan kjøre på en kubikkmeter av sorten, men jeg kjørte et lite flyttelass i går og brukte 0,15 kWh/km.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes det legges alt for mye vekt på rekkevidde på elektriske biler. Det viktige er ikke hvor langt den går på en lading, men hvor godt utbygd ladenettverket er. Hvorvidt du kan regne med å finne en ledig lader når du trenger det, kan du lade rimelig fort, og er det noe å gjøre mens du venter er jo de viktige kriteriene. Der begynner det å bli greit i Norge nå (unntatt kanskje i de nordligste 2 fylkene?)
    Tilgjengelige, offentlige ladepunkter er det som har vært den store bøygen her nord. Det kommer flere og flere etter hvert, men ute på "bøgda" har det vært litt stusslig.

    En ladestopp på en tur til Bodø eller Tromsø går forsåvidt greit. Om du må ha 2-3 på disse turene blir det litt mye.

    For min del er det bagasjeplass og hengermuligheter som hittil har vært begrensingen. Det er så smått på tur å ordne seg, det også, så når jeg har betalt ned den nåværende diesepurka, så bør det være alternativer.

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Finnes ikke hurtigladere i hyttekommunen min, så jeg må enten begrense handleturene om jeg er her en uke, eller installere lader på hytta, når en 10 minutters topping til en 50 lapp ellers hadde dekket behovet. Synd, men jeg håper/tror noe skjer før det blir nødvendig. En del ladere på hyttene omkring. Det burde være en unødvendig investering i motsetning til hjemme.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg synes det legges alt for mye vekt på rekkevidde på elektriske biler. Det viktige er ikke hvor langt den går på en lading, men hvor godt utbygd ladenettverket er. Hvorvidt du kan regne med å finne en ledig lader når du trenger det, kan du lade rimelig fort, og er det noe å gjøre mens du venter er jo de viktige kriteriene. Der begynner det å bli greit i Norge nå (unntatt kanskje i de nordligste 2 fylkene?)
    Og ikke minst hvor hurtig bilen i seg selv lader, også i kulda. Er veldig fornøyd med min egen bil på det punktet. Hjelper lite å finne en ledig en 250 kW lader hvis bilen bare spiser 25 ..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn