Da jeg fortsatt kjørte SAAB 9000turbo, lenge siden nå, desverre!, hadde vi, Spiralis og Spiralis junior som kjørte med "L" bak på bilen stor morro med å "knekke" slike som ikke tålte å ligge bak en bil med "L".
Det viktige her er å bruke speilene!
Ut av 50 sone der det ble 80 og en (gjerne en taxi med hastverk) kjørte på bakfangeren vår og ville klart forbi. Da var det å holde turtallet oppe, så turboen ladet og vi ikke ble plaget med "turbolag". Når så han bak la seg ut ( NB hvis han ikke brukte blinklys! Det er jo feigt blandt "tøffe ungdommer og taxiførere!, så det gjorde de normalt ikke.) var det bare å gi full gass! Uansett om det var en MB taxi eller en senket BMW så lå de plutselig alene i venstre felt og hadde ingen å kjøre forbi! Han de hadde tenkt å kjøre forbi var ikke der lenger, han lå plutselig 50-100 meter lengre framme i veien! Stor morro! De som faktisk brukte blinklys fikk kjøre forbi uten noe tøys.
Samme morroa hadde jeg en gang da jeg gik på NTH. En medstudent og med-medlem i NTHF ( Flyklubben ) hadde kjøpt en liten Fiat. Tror det var en 500. Jeg fikk æren av å kjøre bilen fra "B bygg" ( for de som er kjent med geografien på NTH på sent 70 tall ) og inn til sentrum. En Oslo registrert MB300 lå i venstre felt og brummet barskt forbi oss. Det jeg visste som MB sjåføren nok var uvitende om var at denne strekningen hadde "grønn bølge". Han måtte stoppe på neste røde lys, jeg visst hva som var på gang og holdt meg under 50. Da jeg kom til lyset var det blitt grønnt og jeg ga full gass og skvatt fra MB'n, gikk bevisst ikke over 50kmt, så når vi kom fram til neste kryss sto MB'n på rødt lys og jeg fikk grønt med en gang og pilte opp i 50, MB'n kom som et lokomotiv forbi langt over fartsgrensen, men måtte stoppe på rødt, hvilket jeg ikke måtte. Det gjentok seg helt inn til Prinsenkrysset. Stor morro, for alle andre enn bileieren som ropte med skrekk i stemmen: "BILEN MIN!!" Nå tok ikke italieneren skade av dette heldigvis.
Vi fikk en ny Volvo brannbil til flyplassen for masse år siden. De som kjørte den opp hadde stor morro av å "knuse" lokale "raggare" oppover Sverige. En slik Volvo med automatgir "ørten" liter turbomotor uten "noen tonn" vann og slukkeveske ombord har en fantastisk aksellereasjon. Vet ikke hva momentet var på den bilen, men at det var hisides mye mer enn selv en rimelig trimmet personbil V8 er jeg ikke i tvil om.
Men ideen bak disse historiene var mest å understreke verdien av å kunne bruke maks dreimoment når det behøves, og ikke minst å ikke måtte vente på turtallet som behøves for å nå dette dreiemomentet.