Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.850
    Antall liker
    5.503
    Sted
    Holmestrand
    For noe tull! 600 - 800 - 1000+ hk er ikke farlig i seg selv. Men kombinerer du det med en uerfaren sjåfør og tung gassfot så kan det gå galt som med amatørene over her.
    Argumentet ditt om at det ikke er våpenet som er farlig er selvsagt riktig, men faktum gjenstår.
    Slike biler kombineres gjerne med nettopp risikovillige, uerfarne sjåfører med tung gassfot, og en sinnsyk stor motor gir muligheter for store feilgrep.
    Når man da ser på TopGear og lignende hvor det gjerne understrekes at det gjelder å skru av de systemene som faktisk kan gjøre slike biler nogenlunde trygge for oss vanlige dødelige, så har man en dødelig kombo.

    Slike ulykker skjer ikke med biler med 62hk. De skjer med biler med 600hk.

    Det er SVÆRT få som er kapable til å håndtere slike krefter, men jeg har selv kjørt en helt ekstrem 911 på autobahn uten at noe som helst gikk galt, så jeg vet at det er mulig. At det gikk fint kan jeg ikke tilskrive annet enn forsiktighet. Jeg fikk prøve litt på en stor, tom parkeringsplass først, så jeg visste hva jeg gikk til, uten at det gjorde meg særlig mere kompetent. ;)
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Veldig interessant diskusjon som jeg har hatt med flere i mange år. Dessverre er det altfor få som tar god-bilen sin med på en trackday for å bli bedre kjent med hvordan den oppfører seg på grensene. En ekstrem bil kan være et ekstremt verktøy i de riktige hendene.

    Noe av det kjekkeste jeg gjør er å lete etter svingete veier og dem har vi mange av i det flotte landet vårt. Flere av mine favoritter er mer en krevende nok å kjøre i lovlig hastighet.

    IMG_0077.jpeg

    Kjøper man drømmebilen og er uerfaren - ta bilen med på trackday og bli kjent med den! Slitasjen er liten hvis man først kjører oppvarmingsrunde og deretter to til tre raskere runder etterfulgt av nedkjølingsrunde og pause i depo.

    -BB-
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.850
    Antall liker
    5.503
    Sted
    Holmestrand
    Ikke misforstå meg her, jeg liker biler.
    Trackday er noe helt annet. Det er når man skal "teste" udyret på vanlig vei det blir skummelt.
    Har kjørt gamle engelske sporstbiler på slike svingete veier du tenker på, og som du sier så er vel det omtrent så moro det er mulig å ha det med buksene på.
    Selv i helt moderate hastigheter, og med en motor som er mindre enn den du finner i hvilken som helst familiebil.
    Så får heller de mer eller mindre profesjonelle med store lommebøker leke seg med racerbiler. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    En av de morsomte bilene jeg har bygget og kjørt er denne;
    1303SCC2 autoslalom.jpg
    1303SCC3 autoslalom.jpg

    810 kg - 150hk. Store bremser, superlette magnesiumhjul med gode klisterdekk fra Michelin, dype stoler og fullt justerbart understell. På tighte autoslalombaner var det ikke mange som klarte å holde følge.

    -BB-
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hadde ikke sagt nei til en 550 maranello (bildet av den avskrevne bilen ser ihvertfall ut som en 550 eller en 575).
    Dette er en Grand Tourer, laget for å krysse kontinenter i komfort.
    Har vel om jeg husker rett abs bremser, så helt teknologifri er den ikke.
    Siden det er en sugemotor har den ikke 600 hester der man normalt ligger i turtallsområdet. V12 og stort volum gir godt med moment, men 600 hester som har blitt nevnt gjentatte ganger er ved rødlinja.

    Førerfeil skjer i alle biler, om de har 30 eller 800 hester!
    Husker en artikkel i ei riksdekkende avis rundt år 2000 med en bil hengende i ett tre (husker ikke om det gikk bra med sjåføren), om jeg husker rett hadde denne bilen 150hk eller mindre.
    Potensialet for skader kan øke med kraften tilgjengelig, men det munner uansett ut i førerfeil.

    Har mang en gang ønsket at bilen min hadde mer enn de 218 hestene (bensin "sugehester") den har. Enkelt å greit for å gjøre forbikjøringene raskere å sikrere!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    999
    Den avbildede bilen er en 612 Scaglietti, dessverre (heldigvis ikke den blå hos Autonero...)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.850
    Antall liker
    5.503
    Sted
    Holmestrand
    Hadde ikke sagt nei til en 550 maranello (bildet av den avskrevne bilen ser ihvertfall ut som en 550 eller en 575).
    Dette er en Grand Tourer, laget for å krysse kontinenter i komfort.
    Har vel om jeg husker rett abs bremser, så helt teknologifri er den ikke.
    Siden det er en sugemotor har den ikke 600 hester der man normalt ligger i turtallsområdet. V12 og stort volum gir godt med moment, men 600 hester som har blitt nevnt gjentatte ganger er ved rødlinja.

    Førerfeil skjer i alle biler, om de har 30 eller 800 hester!
    Husker en artikkel i ei riksdekkende avis rundt år 2000 med en bil hengende i ett tre (husker ikke om det gikk bra med sjåføren), om jeg husker rett hadde denne bilen 150hk eller mindre.
    Potensialet for skader kan øke med kraften tilgjengelig, men det munner uansett ut i førerfeil.

    Har mang en gang ønsket at bilen min hadde mer enn de 218 hestene (bensin "sugehester") den har. Enkelt å greit for å gjøre forbikjøringene raskere å sikrere!
    Ja, du blir garantert mindre trafikkfarlig hvis du får 2-3-400 hester mer.
    Det er akkurat slike holdninger som dette som gjør at jeg stiller spørsmålet om hva man skal med 300 hester/tonn.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    2.512
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tja, jeg har rundt 900 hk pr. tonn, og det er helt greit.
    Har vurdert å bytte til rundt 1300 hk pr. tonn, men har sålangt motstått fristelsen...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Tja, jeg har rundt 900 hk pr. tonn, og det er helt greit.
    Har vurdert å bytte til rundt 1300 hk pr. tonn, men har sålangt motstått fristelsen...
    Du må ikke glemme å legge på din egen vekt.... :)
    Da ser det plutselig helt annerledes ut!

    Mvh.
    SAL
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.987
    Antall liker
    11.876
    Sted
    Hus
    En av de morsomte bilene jeg har bygget og kjørt er denne;
    Vis vedlegget 807040
    Vis vedlegget 807039

    810 kg - 150hk. Store bremser, superlette magnesiumhjul med gode klisterdekk fra Michelin, dype stoler og fullt justerbart understell. På tighte autoslalombaner var det ikke mange som klarte å holde følge.

    -BB-
    Hatt to slike med originalt Golde soltak. Herlige biler og mye moro i ungdommen :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Førerfeil skjer i alle biler, om de har 30 eller 800 hester!
    Husker en artikkel i ei riksdekkende avis rundt år 2000 med en bil hengende i ett tre (husker ikke om det gikk bra med sjåføren), om jeg husker rett hadde denne bilen 150hk eller mindre.
    Potensialet for skader kan øke med kraften tilgjengelig, men det munner uansett ut i førerfeil.
    Husk at 99% av alle mannlige sjåfører tror de er flinkere sjåfører enn de er.

    Har mang en gang ønsket at bilen min hadde mer enn de 218 hestene (bensin "sugehester") den har. Enkelt å greit for å gjøre forbikjøringene raskere å sikrere!
    Da er det aksellerasjon du er ute etter. Det er bare å kjøpe en elbil!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Ok dette vil nok av de som kjenner meg bli oppfattet som borderline hyklerisk men altså.
    Da BMW kom med sin 3 serie, i sin tid fine kjøremaskiner, var det mange unge menn som kjørte ut av veien med sin nyervervede stolthet.
    Hvorfor?
    Enklet sagt fordi de ikke het Schumacher noen av dem!

    Det hjelper ikke med stor motor og fintunet understell hvis knotten bak rattet ikke har opplæring som racersjåfør.

    Jeg lærte meg å "kjøre" med i en tid da det var mange grusveier, også hovedveier, bilene gikk ikke så fort og 0-100 på under 10 sek var ganske så anstendig.Å lære seg å hente inn en sladd i 70-80 kmt på grus er noe helt annet enn å hente inn en sladd i 170kmt på asfalt!
    Det som har berget livhanken min er at jeg har "gått gradene" og også til slutt blitt så voksen at jeg vet når jeg skal gi meg.

    Jeg ble for noen år siden, mens jeg ennå kjørte SAAB9000 forbikjørt av en guttunge i en MB500 som jeg visste var tunet på alle mulige måter. Og selvsagt tok jeg i mot utfordringen ( Jeg kjørte i utgangspunktet fort nok!!! ) Men etter å ha sett guttungen gjennom de to første svingene så gav jeg meg. Ville ikke ha hans liv på samvittigheten! En S500 er jo en fin kjøremaskin i utgangspunktet, men den veier jo en del og når kompisen tverra bilen og la igjen for 250kr i gummi i svingene ble det nok for meg.

    Man blir (dessverre ?) voksen og ansvarlig med økende alder, - som oftest!
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ja, du blir garantert mindre trafikkfarlig hvis du får 2-3-400 hester mer.
    Det er akkurat slike holdninger som dette som gjør at jeg stiller spørsmålet om hva man skal med 300 hester/tonn.
    En del ironi å spore der?
    Sa aldri at jeg trenger 2-3-400 hester mer.
    Litt mer moment og en 100hester hadde vært nok.
    Sånn at man har litt overskudd når føreren av bilen som blir forbikjørt gir full gass for å forhindre forbikjøringen.
    Hadde alle benyttet seg av speilene og hjulpet bilene som når en igjen forbi istedet for å blokkere hadde man ikke trengt mer kraft.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Men de veier 600+ kilo mer enn kjerra jeg har nå. 600kg som skal bremses ned og tas gjennom svinger. Akser bra elbilene, men thats it.
    Ja, helt enig i det. Det elbilene har å skryte av er primært aksellerasjon, men ikke gjentatte ganger i rask rekkefølge (unntatt Porsche sin løsning da).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.550
    Sted
    Sørlandet
    Ja, helt enig i det. Det elbilene har å skryte av er primært aksellerasjon, men ikke gjentatte ganger i rask rekkefølge (unntatt Porsche sin løsning da).
    Som el-bilist så kan jeg opplyse dere om at min elbil er raskere rundt Rudskogen en samtige andre biler jeg har kjørt rundt den banen og flere ganger har jeg sett en Tesla 3 Performance enkelt holde følge med en nyere BMW M3 rundt samme bane.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Det finnes nok ikke mange av dem, nei.

    Ellers sies det at BMW 700 var den bilen som reddet BMW fra konkurs, men det er jo sagt om mange modeller. Fram til BMW 700 kom i 1960 slet BMW med salget da de bare hadde store, dyre modeller. Man blir ikke rik av å selge 450 eks av en modell. BMW 700 ble derimot solgt i store mengder på 60-tallet - visstnok rundt 190 000 eks på 5 år. Standardutgaven så sånn ut (ikke akkurat en drømmebil, men definitivt søt på sitt vis):

    1649748540789.png

    men nå er jeg vel rimelig OT her.

    BTW: Jacky Ickx kjørte en 700S i løp.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Når vi (jeg) likevel snakker om BMW - jeg synes denne er lekker:

    1649749579501.png

    En BMW 507. De produserte totalt 252 slike på de 3 årene den var i produksjon - slikt blir man ikke rik av :(

    Kjente eiere av 507 - Elvis Presley, Ursula Andress, John Derek, Fred Astaire, Bernie Ecclestone og John Surtees. Når de en sjelden gang kommer på auksjon går de for 30+ mill :(
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Oppnåelige drømmer:

    Jeg er glad i italienske biler og glor stadig på finn etter "min neste bil". Alfa GTV (916) er en artig kandidat. Denne står til salg just nu og er kanskje Norges fineste:

    Vis vedlegget 404318

    Jeg har ikke garasje, ikke interessert i å ha en sommer og en vinterbil også kjenner jeg meg selv så godt at denne hadde fort blitt lurvete og det er jo synd. Må bli noe mer robust og "mindre sjeldent"

    Hmmm, mer robust vites ikke men:

    Vis vedlegget 404319
    Jeg sliter litt med disse. Brera er kanskje mer tiltalende?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.534
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Som el-bilist så kan jeg opplyse dere om at min elbil er raskere rundt Rudskogen en samtige andre biler jeg har kjørt rundt den banen og flere ganger har jeg sett en Tesla 3 Performance enkelt holde følge med en nyere BMW M3 rundt samme bane.


    Kan jeg få stille et par spørsmål vedr hva du her påstår/sier:
    Er en Tesla 3 Performance likestillt med en Ludicrus ?...... for den sistnevnte har jeg kjørt 8 runder på Nurbergring med og har således litt erfaring med.
    BMW M3 av nyere type har jeg den erfaring med at den bremser vesentlig senere enn hva jeg kan gjøre med min bil og min bil veier nesten 500 kg mindre enn en Tesla Ludicrus....... så jeg bare lurer på hvordan en Tesla kan følge en M3 så enkelt på en bane.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Kan jeg få stille et par spørsmål vedr hva du her påstår/sier:
    Er en Tesla 3 Performance likestillt med en Ludicrus ?...... for den sistnevnte har jeg kjørt 8 runder på Nurbergring med og har således litt erfaring med.
    BMW M3 av nyere type har jeg den erfaring med at den bremser vesentlig senere enn hva jeg kan gjøre med min bil og min bil veier nesten 500 kg mindre enn en Tesla Ludicrus....... så jeg bare lurer på hvordan en Tesla kan følge en M3 så enkelt på en bane.
    Et søk ga meg denne:

     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.534
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Et søk ga meg denne:


    Ja det er ingen tvil om at Tesla'ene går bra og at El biler generelt er kvikke (jeg har hatt 3 stk selv), men på en bane er min erfaring at det hele blir veldig annerledes, men som sagt har jeg aldri kjørt hverken en M3 eller en Performance Tesla.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjørt S med ludicrus og 3 Performance og det er 2 vidt forskjellige biler. S’en er som hvilken som helst S bare med mye motor mens 3’ern virkelig kan kjøres hardt, stødigere ved nedbremsing og enklere å få med seg i svinger. Har kun kjørt på vei og selv om det uansett ville gitt en ubetinget dom har jeg ikke testet track mode på 3ern.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.866
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg fortsatt kjørte SAAB 9000turbo, lenge siden nå, desverre!, hadde vi, Spiralis og Spiralis junior som kjørte med "L" bak på bilen stor morro med å "knekke" slike som ikke tålte å ligge bak en bil med "L".
    Det viktige her er å bruke speilene!
    Ut av 50 sone der det ble 80 og en (gjerne en taxi med hastverk) kjørte på bakfangeren vår og ville klart forbi. Da var det å holde turtallet oppe, så turboen ladet og vi ikke ble plaget med "turbolag". Når så han bak la seg ut ( NB hvis han ikke brukte blinklys! Det er jo feigt blandt "tøffe ungdommer og taxiførere!, så det gjorde de normalt ikke.) var det bare å gi full gass! Uansett om det var en MB taxi eller en senket BMW så lå de plutselig alene i venstre felt og hadde ingen å kjøre forbi! Han de hadde tenkt å kjøre forbi var ikke der lenger, han lå plutselig 50-100 meter lengre framme i veien! Stor morro! De som faktisk brukte blinklys fikk kjøre forbi uten noe tøys.

    Samme morroa hadde jeg en gang da jeg gik på NTH. En medstudent og med-medlem i NTHF ( Flyklubben ) hadde kjøpt en liten Fiat. Tror det var en 500. Jeg fikk æren av å kjøre bilen fra "B bygg" ( for de som er kjent med geografien på NTH på sent 70 tall ) og inn til sentrum. En Oslo registrert MB300 lå i venstre felt og brummet barskt forbi oss. Det jeg visste som MB sjåføren nok var uvitende om var at denne strekningen hadde "grønn bølge". Han måtte stoppe på neste røde lys, jeg visst hva som var på gang og holdt meg under 50. Da jeg kom til lyset var det blitt grønnt og jeg ga full gass og skvatt fra MB'n, gikk bevisst ikke over 50kmt, så når vi kom fram til neste kryss sto MB'n på rødt lys og jeg fikk grønt med en gang og pilte opp i 50, MB'n kom som et lokomotiv forbi langt over fartsgrensen, men måtte stoppe på rødt, hvilket jeg ikke måtte. Det gjentok seg helt inn til Prinsenkrysset. Stor morro, for alle andre enn bileieren som ropte med skrekk i stemmen: "BILEN MIN!!" Nå tok ikke italieneren skade av dette heldigvis.

    Vi fikk en ny Volvo brannbil til flyplassen for masse år siden. De som kjørte den opp hadde stor morro av å "knuse" lokale "raggare" oppover Sverige. En slik Volvo med automatgir "ørten" liter turbomotor uten "noen tonn" vann og slukkeveske ombord har en fantastisk aksellereasjon. Vet ikke hva momentet var på den bilen, men at det var hisides mye mer enn selv en rimelig trimmet personbil V8 er jeg ikke i tvil om.

    Men ideen bak disse historiene var mest å understreke verdien av å kunne bruke maks dreimoment når det behøves, og ikke minst å ikke måtte vente på turtallet som behøves for å nå dette dreiemomentet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn