Her forleden dag ( mandag ) kom det et hyggelig lite lys på bilen min. Et gult lys som viste et pictogram av en motor.
Heldigvis var det gult og ikke rødt slik at jeg kunne kjøre hjem. Vel hjemme kobler jeg på en "magisk boks" som er laget
for bruk på VAG biler. Og dingsen kunne fortelle at det var feil på føleren på luftmassemåleren. Gøy!
Ringte nærmeste merkeverksted og spurte hva en slik dings koster. 3660,- + porto! En time på verksted med alt tillhørende "dill dall" og vi har noe som koster nærmere 5000,- før man rekker å snu seg! Dobbelt gøy!
Nå sa vedkommende på delelageret noe interessant. "Du kan jo prøve å vaske sensoren og kontakten med noe lurium. Vet at CRC har noe som er bergenet for slikt."
Så inn på nettet for å lete. Ser kjapt at en slik sensor ikke behøver koste mer enn i underkant av 300,- Men selvsagt på min bil sitter den fast i røret og kan ikke byttes alene. Hele luftmassemåleren må byttes komplett. En komplett enhet som ikke kjøpes hos Møller behøver ikke koste mer enn snaut 1000,-, "Orginal" Bosch koster litt mer, men ikke mye.
Men kjøper en boks med bremserengjøringsmiddel, demonterer luftmassemåleren, rengjør alle rørene i innsuget innvendig og bytter til nytt luftfilter. Det ble anbefalt i en video på You Tube. "Drukner" lufmassemåler sensoren i bremseregngjøring, tørker med trykluft og "vasker" en gang til med elektronikkrens. Ny runde med trykkluft. Setter sammen hele greia og bruker elektronikkrens på den elektriske koblingen mellom bilen og luftmassempleren. Bruker mitt "magiske" instrument for å slette feilvarselet.
Starter bilen og kjører. Feilkoden er borte og kommer ikke tilbake!
Lenge siden jeg har spart så mye penger så enkelt!
Nå skal det sies at luftmassemåleren sitter lett tilgjengelig oppå motoren. Vanligvis når noe går i stykker på moderne biler sitter dingsen som må byttes så jævlig vanskelig til at man må under bilen for å komme til, men ikke denne gangen!
Heldigvis var det gult og ikke rødt slik at jeg kunne kjøre hjem. Vel hjemme kobler jeg på en "magisk boks" som er laget
for bruk på VAG biler. Og dingsen kunne fortelle at det var feil på føleren på luftmassemåleren. Gøy!
Ringte nærmeste merkeverksted og spurte hva en slik dings koster. 3660,- + porto! En time på verksted med alt tillhørende "dill dall" og vi har noe som koster nærmere 5000,- før man rekker å snu seg! Dobbelt gøy!
Nå sa vedkommende på delelageret noe interessant. "Du kan jo prøve å vaske sensoren og kontakten med noe lurium. Vet at CRC har noe som er bergenet for slikt."
Så inn på nettet for å lete. Ser kjapt at en slik sensor ikke behøver koste mer enn i underkant av 300,- Men selvsagt på min bil sitter den fast i røret og kan ikke byttes alene. Hele luftmassemåleren må byttes komplett. En komplett enhet som ikke kjøpes hos Møller behøver ikke koste mer enn snaut 1000,-, "Orginal" Bosch koster litt mer, men ikke mye.
Men kjøper en boks med bremserengjøringsmiddel, demonterer luftmassemåleren, rengjør alle rørene i innsuget innvendig og bytter til nytt luftfilter. Det ble anbefalt i en video på You Tube. "Drukner" lufmassemåler sensoren i bremseregngjøring, tørker med trykluft og "vasker" en gang til med elektronikkrens. Ny runde med trykkluft. Setter sammen hele greia og bruker elektronikkrens på den elektriske koblingen mellom bilen og luftmassempleren. Bruker mitt "magiske" instrument for å slette feilvarselet.
Starter bilen og kjører. Feilkoden er borte og kommer ikke tilbake!
Lenge siden jeg har spart så mye penger så enkelt!
Nå skal det sies at luftmassemåleren sitter lett tilgjengelig oppå motoren. Vanligvis når noe går i stykker på moderne biler sitter dingsen som må byttes så jævlig vanskelig til at man må under bilen for å komme til, men ikke denne gangen!