Bil, båt og motorsykkel Moderne biler med sensorer og elektronikk for all verdens mikkmakk!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Her forleden dag ( mandag ) kom det et hyggelig lite lys på bilen min. Et gult lys som viste et pictogram av en motor.
Heldigvis var det gult og ikke rødt slik at jeg kunne kjøre hjem. Vel hjemme kobler jeg på en "magisk boks" som er laget
for bruk på VAG biler. Og dingsen kunne fortelle at det var feil på føleren på luftmassemåleren. Gøy!

Ringte nærmeste merkeverksted og spurte hva en slik dings koster. 3660,- + porto! En time på verksted med alt tillhørende "dill dall" og vi har noe som koster nærmere 5000,- før man rekker å snu seg! Dobbelt gøy!

Nå sa vedkommende på delelageret noe interessant. "Du kan jo prøve å vaske sensoren og kontakten med noe lurium. Vet at CRC har noe som er bergenet for slikt."

Så inn på nettet for å lete. Ser kjapt at en slik sensor ikke behøver koste mer enn i underkant av 300,- Men selvsagt på min bil sitter den fast i røret og kan ikke byttes alene. Hele luftmassemåleren må byttes komplett. En komplett enhet som ikke kjøpes hos Møller behøver ikke koste mer enn snaut 1000,-, "Orginal" Bosch koster litt mer, men ikke mye.

Men kjøper en boks med bremserengjøringsmiddel, demonterer luftmassemåleren, rengjør alle rørene i innsuget innvendig og bytter til nytt luftfilter. Det ble anbefalt i en video på You Tube. "Drukner" lufmassemåler sensoren i bremseregngjøring, tørker med trykluft og "vasker" en gang til med elektronikkrens. Ny runde med trykkluft. Setter sammen hele greia og bruker elektronikkrens på den elektriske koblingen mellom bilen og luftmassempleren. Bruker mitt "magiske" instrument for å slette feilvarselet.
Starter bilen og kjører. Feilkoden er borte og kommer ikke tilbake!

Lenge siden jeg har spart så mye penger så enkelt! :giggle:

Nå skal det sies at luftmassemåleren sitter lett tilgjengelig oppå motoren. Vanligvis når noe går i stykker på moderne biler sitter dingsen som må byttes så jævlig vanskelig til at man må under bilen for å komme til, men ikke denne gangen!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
16.173
Antall liker
12.780
Sted
Ytterst i havgapet...
Har gjort det et par ganger på min snart 13 år gamle Mondeo... Gammel ferga har også noen "fantastiske" støtdempere bak, noe selvregulerende mikkmakk med en slags magnetisk olje.... 8500/stk, mot 850 for standarddempere... eneste trøsta er at det er enkelt å komme til, - på bukk eller grav..
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.298
Antall liker
9.258
Torget vurderinger
1
Her forleden dag ( mandag ) kom det et hyggelig lite lys på bilen min. Et gult lys som viste et pictogram av en motor.
Heldigvis var det gult og ikke rødt slik at jeg kunne kjøre hjem. Vel hjemme kobler jeg på en "magisk boks" som er laget
for bruk på VAG biler. Og dingsen kunne fortelle at det var feil på føleren på luftmassemåleren. Gøy!

Ringte nærmeste merkeverksted og spurte hva en slik dings koster. 3660,- + porto! En time på verksted med alt tillhørende "dill dall" og vi har noe som koster nærmere 5000,- før man rekker å snu seg! Dobbelt gøy!

Nå sa vedkommende på delelageret noe interessant. "Du kan jo prøve å vaske sensoren og kontakten med noe lurium. Vet at CRC har noe som er bergenet for slikt."

Så inn på nettet for å lete. Ser kjapt at en slik sensor ikke behøver koste mer enn i underkant av 300,- Men selvsagt på min bil sitter den fast i røret og kan ikke byttes alene. Hele luftmassemåleren må byttes komplett. En komplett enhet som ikke kjøpes hos Møller behøver ikke koste mer enn snaut 1000,-, "Orginal" Bosch koster litt mer, men ikke mye.

Men kjøper en boks med bremserengjøringsmiddel, demonterer luftmassemåleren, rengjør alle rørene i innsuget innvendig og bytter til nytt luftfilter. Det ble anbefalt i en video på You Tube. "Drukner" lufmassemåler sensoren i bremseregngjøring, tørker med trykluft og "vasker" en gang til med elektronikkrens. Ny runde med trykkluft. Setter sammen hele greia og bruker elektronikkrens på den elektriske koblingen mellom bilen og luftmassempleren. Bruker mitt "magiske" instrument for å slette feilvarselet.
Starter bilen og kjører. Feilkoden er borte og kommer ikke tilbake!

Lenge siden jeg har spart så mye penger så enkelt! :giggle:

Nå skal det sies at luftmassemåleren sitter lett tilgjengelig oppå motoren. Vanligvis når noe går i stykker på moderne biler sitter dingsen som må byttes så jævlig vanskelig til at man må under bilen for å komme til, men ikke denne gangen!
Kjøpe elbil neste gang så slipper man dette.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.949
Antall liker
10.384
Torget vurderinger
2
Ha ha, mye dill på nye biler, bilen min fra 2016 har dekktrykksensorer. Hva skal man med det , man merker jo om det er for lite luft uansett, og jeg ser jo på dekkene før jeg setter meg inn uansett. , Spesielt vinterdekkene har det med å gi gult varsel i dashbordet i tide og utide. har aldri punktert eller mistet for mye luft i ett dekk. Så jeg bekymrer meg ikke og gjør ikke noe med det Nå. Ser evt visuelt på dekkene ved neste anledning. Men etter å ha sjekker lydtrykket 10 ganger første vinteren uten at det var feil, driter jeg i hele greiA, . Tullegimmik jeg nekter å bruke kr på for å fikse.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Min reagerer på for lavt dekktrykk ut fra rotasjonshstigheten. Det ligger innbakt i ABS systemet. Veldig greit egentlig for de som har egen sensor i hver ventil MÅ bytte dekk hos dekkverksted som må kalibrere sjiiten! jeg kan heldigvis legge om dekk selv.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Med TPMS i hvert hjul kan man fortsatt legge om selv, hvis man er i tvil leser man i manualen.

De færreste har utstyr for dekkomlegging hjemme men å bytte hjul gjør de fleste fint selv.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.636
Antall liker
1.345
Kjøpe elbil neste gang så slipper man dette.
Har elbilen på verksted nå. Mulig defekt ABS-ring etter tidligere reparasjon, verkstedet tok det på garanti uten å mukke. Masse feilmeldinger også, så jeg bad dem bytte 12V-batteriet jeg hadde kjøpt på Biltema. Det gikk IKKE, for batteriet må kodes inn og lot seg ikke lure til å tro at det stod noe originalt der...

Og ironisk nok er det er svært vanlig problem - bilene måler batterispenningen kontinuerlig og lager til og med en ladeprofil for det aktuelle batteriet. Så lades det fra høyspentbatteriet via en konverter når behovet er der. Teoretisk sett i hvert fall. Da er det godt gjort å få batteriet til å vare kortere enn noen 12V-batterier jeg har hatt eneomsorgen for i løpet av min bilkarriere...

Dette er en VW, men har inntrykk av at det gjelder mange merker.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Med TPMS i hvert hjul kan man fortsatt legge om selv, hvis man er i tvil leser man i manualen.

De færreste har utstyr for dekkomlegging hjemme men å bytte hjul gjør de fleste fint selv.
Hva skjedde med de møblerte hjem???
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
De fikk seg vel kalkulator, for en dekkomleggingsmaskin og balanseringsmaskin må man ut med fra ca 20k.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Har elbilen på verksted nå. Mulig defekt ABS-ring etter tidligere reparasjon, verkstedet tok det på garanti uten å mukke. Masse feilmeldinger også, så jeg bad dem bytte 12V-batteriet jeg hadde kjøpt på Biltema. Det gikk IKKE, for batteriet må kodes inn og lot seg ikke lure til å tro at det stod noe originalt der...

Og ironisk nok er det er svært vanlig problem - bilene måler batterispenningen kontinuerlig og lager til og med en ladeprofil for det aktuelle batteriet. Så lades det fra høyspentbatteriet via en konverter når behovet er der. Teoretisk sett i hvert fall. Da er det godt gjort å få batteriet til å vare kortere enn noen 12V-batterier jeg har hatt eneomsorgen for i løpet av min bilkarriere...

Dette er en VW, men har inntrykk av at det gjelder mange merker.
Er dette lov?
Ifølge et EU-direktiv er det et krav om at man skal kunne bytte standardkomponenter uten å måtte bruke spesielle deler godkjent av produsenten.
Dette gjelder i utgangspunktet gyldighet av garanti, men at man ikke skal kunne bytte et batteri uten at det er "forhåndsgodkjent" av produsenten virker veldig underlig.
Men nå er jo dette VW da. Jeg er ikke spesielt glad i det firmaet (selv om jeg har hatt flere biler derfra).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Tysk kvalitet, kom vel med automatisk start-stopp funksjonaliteten på fossilbiler og så videreføres det selvsagt elbilene deres. Kan bruke hvilket som helst batteri men det må kodes inn.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
OK, men jeg leste det slik at dette batteriet fra Biltema ikke kan kodes inn? Det var det jeg reagerte på.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ja, det er selvsagt forklaringen merkeverkstedet gir. Stemmer sikkert det at den ikke ligger i deres database men de kan jo bare oppgi et annet fabrikat som ligger i deres verktøy. Lag på lag med drit og vond vilje.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.697
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Når det gjelder VAG så er det såvidt vanntette skott mellom merkene at at et VW verksted ikke kan lese ut koder på en Skoda. De har faktisk store problemer med å kunne bestille deler til den også. Du må få delenummer fra et "merkeverksted" og da kan de bestille for deg. Og det spiller ingen rolle at delen er merket med "VW", de bruker ulike nummer på samme del ut fra hvilken bil den skal brukes på.

Det kaller vi kundeservice det!
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.350
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Jeg kjører en Audi (diesel) hvor det ble opplyst om at batteriet måtte kodes inn for at bilen skulle forstå at det var et nytt slik at lading og målt tilstand skulle bli riktig. Byttet til nytt for en del år siden uten koding og det fungerer helt fint enda.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.571
Antall liker
10.818
Sted
Trondheim
Ja, det er selvsagt forklaringen merkeverkstedet gir. Stemmer sikkert det at den ikke ligger i deres database men de kan jo bare oppgi et annet fabrikat som ligger i deres verktøy. Lag på lag med drit og vond vilje.
Ja, jeg måtte en gang få en advokat til å kontakte dem for å få dem til å utføre en gratis reparasjon (forstilling på en Audi) som de hadde hadde opplyst at de ville gjøre (etter pålegg fra staten). Begrunnelsen til at de ikke ville reparere det gratis var at jeg hadde fått et Audi-verksted i utlandet til å reparere forstillingen tidligere og de "visste ikke om Audi-forhandleren var godkjent av Audi". Nå var dette den største Audi-forhandleren i det landet var snakk om, men VAG Norge stolte tydeligvis ikke på at VAG sentralt visste hva de gjorde. Litt av en unnskyldning.

Den ene gangen jeg har hatt bruk for gratis advokathjelp fra NAF.
 
Topp Bunn