Mikrodynamikk og andre greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    655
    Antall liker
    816
    Skjønner vel egentlig ikke hvorfor så mange klager over @larsmartin nå. Jeg har lest maaange artikler som bruker slike begreper som mikro- og makrodynamikk og jeg synes det er rimelig selvforklarende: noen oppsett kan eksplodere på store transienter som trommer for eksempel (ha bra dynamikk), horn har en desidert fordel der mener jeg, uten nødvendigvis å ha bra mikrodynamikk i form av den siste bit oppløsning (som bånddiskanter gjerne har for eksempel)? Som jeg nevnte i en tidligere post så er vel begrepene kontrast og oppløsning fra bildesiden ganske analogt til makro og mikrodynamikk på lydsiden, hvor begge bidrar til "klarhet" ift lyd eller "skarphet" i bilde? I forhold til en subjektiv forståelse av lyd synes jeg begrepene er ganske greie selv de kan være komplekse å avbilde ned til lineære måleparametere som SNR.
    Så det er egentlig audio verdenes svar på optikkens MTF ( modulation transfer function) som diskuteres her?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.718
    Antall liker
    20.722
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner vel egentlig ikke hvorfor så mange klager over @larsmartin nå. Jeg har lest maaange artikler som bruker slike begreper som mikro- og makrodynamikk og jeg synes det er rimelig selvforklarende: noen oppsett kan eksplodere på store transienter som trommer for eksempel (ha bra dynamikk), horn har en desidert fordel der mener jeg, uten nødvendigvis å ha bra mikrodynamikk i form av den siste bit oppløsning (som bånddiskanter gjerne har for eksempel)? Som jeg nevnte i en tidligere post så er vel begrepene kontrast og oppløsning fra bildesiden ganske analogt til makro og mikrodynamikk på lydsiden, hvor begge bidrar til "klarhet" ift lyd eller "skarphet" i bilde? I forhold til en subjektiv forståelse av lyd synes jeg begrepene er ganske greie selv de kan være komplekse å avbilde ned til lineære måleparametere som SNR.
    Jeg kan finne mange artikler om at jorden er flat også...
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.718
    Antall liker
    20.722
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner vel egentlig ikke hvorfor så mange klager over @larsmartin nå. Jeg har lest maaange artikler som bruker slike begreper som mikro- og makrodynamikk og jeg synes det er rimelig selvforklarende: noen oppsett kan eksplodere på store transienter som trommer for eksempel (ha bra dynamikk), horn har en desidert fordel der mener jeg, uten nødvendigvis å ha bra mikrodynamikk i form av den siste bit oppløsning (som bånddiskanter gjerne har for eksempel)? Som jeg nevnte i en tidligere post så er vel begrepene kontrast og oppløsning fra bildesiden ganske analogt til makro og mikrodynamikk på lydsiden, hvor begge bidrar til "klarhet" ift lyd eller "skarphet" i bilde? I forhold til en subjektiv forståelse av lyd synes jeg begrepene er ganske greie selv de kan være komplekse å avbilde ned til lineære måleparametere som SNR.
    Er du enig med han..?
    Screenshot_20220824-223724_Chrome (Conflict 2022-08-24 20.37.52).jpg
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.014
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, det er skummelt å poste noe her skjønner jeg. Men nei egentlig ikke... mikrodetaljer og mikrodynamikk er samme begrep for meg.... l :)
    Men hva tenker du er årsaken til mangel på slike mikrodetaljer?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.623
    Antall liker
    25.635
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en misjon: Å pulverisere alle seriøse tråder på kabelhjørnet til fjas ned ett unntak:

    Asbjørns klassiker Hva skal til…
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.718
    Antall liker
    20.722
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Magnepan spiller masse detaljer og er oppløst, men alle har samme styrke.
    "At the other end of the scale, when the 3.6/Rs were paired with a muscle amp like the Classé monoblocks, they did a first-rate job of capturing microdynamic shadings."



    Igjen, spørs om du i det hele tatt har fått til Magnepan. Jeg kjenner meg ikke igjen i din betraktning av disse høyttalerne.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du blir ikke profet i eget land selv om du har brukt noen hundre tusen på strømutstyr.….
    Hva gjør deg til profet? Har du hørt Magnepan? Du syntes den beste egenskaper er dynamikk, spesielt på lavt volum? Driter i Magnepan, bruker det bare som eksempel til å forklare.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.718
    Antall liker
    20.722
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Selvom du har Magnepan så finnes det faktisk en mer dynamisk høyttaler. Hvorfor tror du folk har kasse høyttaler? For å få mindre dynamikk?
    Du har egne tanker, blir sur når noen sier deg i mot - og "eksploderer" når vi begynner å snakke om dyre kabler... Litt av en fyr 🤣
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.014
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skal ikke engang våge meg på et svar annet enn å si "masse"? ;-)
    Og der har vi kjernen av problemet.:) Et vagt definert fenomen med en ukjent årsakskjede. Kanskje fenomenets navn er misvisende?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Og der har vi kjernen av problemet.:) Et vagt definert fenomen med en ukjent årsakskjede. Kanskje fenomenets navn er misvisende?
    Det der minner meg om voksesmertene ved å ta dr.grad og lage presise begreper/definisjoner. Og du har sikkert rett. Men nå må du snart komme på besøk og oppleve litt av min dynamikk, så lar jeg definisjonene leve sin egen verden en stund :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Gode mikrodynamiske egenskaper handler for meg om hvor lavt dynamisk nivå som kan gjengis og henger sammen med god separasjon/plass mellom tonestarter og detaljer i tuppen av tonestartene eller decay av toneslutter. Mange oppsett har disse egenskapene i enkelte frekvensregistre, men få har det fullfrekvent. Min erfaring er at de som er bra på dette fra 800hz og oppover beskrives som gode på mikrodynamikk, mens de som er gode fullfrekvent beskrives som å spille naturlig.

    Finner faktisk gode sammenhenger mellom disse egenskapene når jeg måler forvrengning med REW der lav forvrengning og støygulv gir "rask" lyd og omvendt. Når man for eksempel hever frekvensområder med EQ så stiger den hørbare forvrengningen proporsjonalt med antall db man hever med. Noe som igjen gir beskrivelser av mindre gjennomsiktighet og dårligere på mikrodetaljer etter EQ.
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    655
    Antall liker
    816
    Magnepan spiller masse detaljer og er oppløst, men alle har samme styrke.
    Magnepan har hatt mange forskjellige modeller gjennom årenes løp. Noen har diskant delen integrert på samme membran som bass, mens andre har dedikerte bånddiskanter osv. Hvilken modell sikter du til her?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.397
    Antall liker
    109.989
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har min egen høyst personlige og subjektive definisjon av mikrodynamikk.... og faktum er at de aller fleste anlegg av "normal" beskaffenhet evner stort sett dårlig å presentere dette...
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.014
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det der minner meg om voksesmertene ved å ta dr.grad. Og du har sikkert rett. Men nå må du snart komme på besøk og oppleve litt av min dynamikk, så lar jeg definisjonene leve sin egen verden en stund :)
    Men jeg kan kanskje sette deg på sporet av noe. La os vandre over i vinylens verden.

    Visse pickuper blir ansett som svært dynamiske og eksplosive. Det de har ofte til felles er at de generer svært lav signalspenning. Grunnen til det er at de har et lav/umagnetisk armatur, altså det som holder spolen fast i enden av nålen. Denne lave spenningen medfører et behov for økt forsterking som igjen hever støygulvet. Hva tror du skjer med de små søte detaljene da? Motsatt, man bruker et magnetisk armatur og øker signalspenningen, men ofte oppleves disse som mindre dynamiske og har en tendens til å virke komprimerende , men mange av de kan frembringe et hav av detaljer.

    Vinylvandring over.

    Kan du se to kjente mekanismer som kan bidra til fenomenet? (kompresjon og støygulv) Du nevnte at horn ofte virket veldig eksplosive men mindre detaljerte, ser du paralleller?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gode mikrodynamiske egenskaper handler for meg om hvor lavt dynamisk nivå som kan gjengis og henger sammen med god separasjon/plass mellom tonestarter og detaljer i tuppen av tonestartene eller decay av toneslutter. Mange oppsett har disse egenskapene i enkelte frekvensregistre, men få har det fullfrekvent. Min erfaring er at de som er bra på dette fra 800hz og oppover beskrives som gode på mikrodynamikk, mens de som er gode fullfrekvent spiller naturlig.

    Finner faktisk gode sammenhenger mellom disse egenskapene når jeg måler forvrengning med REW der lav forvrengning og støygulv gir "rask" lyd og omvendt. Når man for eksempel hever frekvensområder med EQ så stiger den hørbare forvrengningen proporsjonalt med antall db man hever med. Noe som igjen gir beskrivelser av mindre gjennomsiktighet og dårligere på mikrodetaljer etter EQ.
    Denne kommentaren må det være en profesjonell bak. Konkret, enkel og lettforståelig. Forstår ikke hvorfor hifisentralen språket skal være så tungrodd. Akademisk skrivemåte ga respekt i 1912, ikke i 2022.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    686
    Antall liker
    772
    Derfor du er så furt. Har hørt mg12, 0,7, 3,6 3,7 20,1 20,7 30,7 i masse forskjellig rom. Ikke ht jeg ville demonstrert for å vise fem dynamikk
    Furt :)? Jeg gir en flyi... fuck hva du måtte mene om Magnepan og annet. Jeg er heldigvis litt forbi det stadiet hvor jeg bryr meg om hva andre måtte mene om hvilket utstyr jeg har og foretrekker.

    JP
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    L

    larsmartin

    Gjest
    Furt :)? Jeg gir en flyi... fuck hva du måtte mene om Magnepan og annet. Jeg er heldigvis litt forbi det stadiet hvor jeg bryr meg om hva andre måtte mene om hvilket utstyr jeg har og foretrekker.

    JP
    Prøvde å lese meg frem, hvilke modell har du?
    Mye bra med Magnepan
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Men jeg kan kanskje sette deg på sporet av noe. La os vandre over i vinylens verden.

    Visse pickuper blir ansett som svært dynamiske og eksplosive. Det de har ofte til felles er at de generer svært lav signalspenning. Grunnen til det er at de har et lav/umagnetisk armatur, altså det som holder spolen fast i enden av nålen. Denne lave spenningen medfører et behov for økt forsterking som igjen hever støygulvet. Hva tror du skjer med de små søte detaljene da?
    Sikkert ikke dette du var på jakt etter så jeg bare kliner til:
    De små detaljene blir forsterket like mye som resten, så resultatet er rett og slett bare bedre over hele fjøla så lenge riaa har lavt nok støygulv, under det hørbare? Det oppleves i hvert fall slik da jeg gikk over fra MM til MC med en ekstra good riaa..

    Kan du se to kjente mekanismer som kan bidra til fenomenet? (kompresjon og støygulv) Du nevnte at horn ofte virket veldig eksplosive men mindre detaljerte, ser du paralleller?
    Du som liker biler: Da vil jeg si lavere ufjæret vekt bidrar til mindre kompresjon:) Økt støygulv følger med men så lenge totalen er bedre så...

    Men nå er jeg LANGT ut på viddene...
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.112
    Antall liker
    9.634
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Uff, for en tråd.
    Att ikke folk kan høre å lære av de som faktisk har kompetance er for meg helt Greskt.
    Trist att folk ikke kan ta til seg klok og nyttig info fra de som virkelig har kunnskap.
    Nei det skal vi heller prøve å drepe og drite ut.
    Jeg er snart 60 år, av de få som har kunnskap er mange av de langt yngre en meg.
    Men jeg ønsker jo å lære av de som kan noe.
    Er ikke vanskelig å skille fakta fra fjas i denne tråden.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    9.336
    Antall liker
    24.184
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og flueknepperiet fortsetter i det uendelige.......
    I LarsMartins´s jakt på mikrodetaljer, glemmer han noe av det mest viktige.
    Ørene.... de to flapper på hver side av hovedet.

    De regenerer faktisk veldig langsomt, så når du har vært utsatt for krafige udladninger/crescendo på 100/110dB
    og det pludselig bli´r helt stille med en whisker eller en svak triangel, hører du den veldig dårligt/slett ikke, de første minuttene etterpå.
    Eneste måten er at komprimere musikken, så de svake lyder kommer nermere max niveau.
    Om LM forstår dette som bedre mikrodynamikk/mikrodetaljer, er hele konseptet misforstått.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.260
    Antall liker
    11.413
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke lest tråden. Kun overskriften. Men mine subjektive egenopplrevde dramatiske erfaringer, som slår til alltid, med transienter, mikrodetaljer og mikrodynamikk er:

    Bass: 12 og 15 tommers PA drivere med papp membran (med og uten coating)

    Mellomtone: 8 tommers fulltoner med diger magnet og ultralette membraner samt den klassiske kjempebillige Vifa C17. Alternativt et digert mellomtonehorn.

    Diskant: beryllium dome eller beryllium kompresjonsdriver i horn (noen metallmembraner funker også i dome og komp driver)

    Disse tingene gjelder også makro.

    Alle andre ting er underordnet. Høyttalern må selvfølgelig være rett konstruert uansett prinsipp og forsterkere og kabler må bare «virke».
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn