Ja, etter å ha hatt det i nokre år er det eit absolutt krav at det skal vera på bilen.Helt utrolig at adaptiv cruise ikke ligger i basis pakken, men det gjelder vel også flere merker. Hele bil-konfigurator greia er ofte særdeles frustrerende.
Ja, etter å ha hatt det i nokre år er det eit absolutt krav at det skal vera på bilen.Helt utrolig at adaptiv cruise ikke ligger i basis pakken, men det gjelder vel også flere merker. Hele bil-konfigurator greia er ofte særdeles frustrerende.
Det å betale 25k ekstra for pakke med bla. adaptiv cruise og blindsonevarsling var en viktig grunn til at jeg ikke valgte Polestar.Ja, etter å ha hatt det i nokre år er det eit absolutt krav at det skal vera på bilen.
Det kan jo hende at andre biler ville vært 15-25k rimeligere dersom folk kunne velge bort acc og blindsonevarsler?Det å betale 25k ekstra for pakke med bla. adaptiv cruise og blindsonevarsling var en viktig grunn til at jeg ikke valgte Polestar.
Sikkert, men jeg synes acc og blindsonevarsler bør være standard på en såpass dyr bil. Når det er sagt så synes jeg ikke Polestar 2 er en dårlig deal, men når man står å vipper mellom et noen biler så må et eller annet bli utslagsgivende.Det kan jo hende at andre biler ville vært 15-25k rimeligere dersom folk kunne velge bort acc og blindsonevarsler?
Kunne ikke tenke meg å trille på en motorvei uten adaptiv cruisekontroll.Det å betale 25k ekstra for pakke med bla. adaptiv cruise og blindsonevarsling var en viktig grunn til at jeg ikke valgte Polestar.
og det gir deg klart lengre rekkevidde enn å styre gassen selv...Kunne ikke tenke meg å trille på en motorvei uten adaptiv cruisekontroll.
Eg må seia at eg ikkje heilt ser poenget med adaptiv cruisekontroll. På motorveg er mi erfaring at det er uproblematisk å justera "dum" CC nokre knepp opp og ned. Men så har eg aldri hatt bil med ACC heller. Det er jo dumt å ikkje ha det på ein ny bil i dag, når det er så vanleg.og det gir deg klart lengre rekkevidde enn å styre gassen selv...
Om ein køyrer mykje i kø i Bergen og omegn er det særs greit med adaptiv cruiseEg må seia at eg ikkje heilt ser poenget med adaptiv cruisekontroll. På motorveg er mi erfaring at det er uproblematisk å justera "dum" CC nokre knepp opp og ned. Men så har eg aldri hatt bil med ACC heller. Det er jo dumt å ikkje ha det på ein ny bil i dag, når det er så vanleg.
Eg ser for så vidt poenget på vegar som E39 nord for Bergen, der det er forkjørsveg, inga forbikøyring, alltid (ferje-)kø, veldig varierande standard og dimed fart.
Hvem tror du egentlig betaler for strømstøtten?Husk å lade elbilen i natt, og få betalt for det via strømstøtten.
Husk å fylle diesel/bensin i natt, og få betalt for det via drivstoffstø...
Vent litt!
Har du en sinke foran deg - bare å gi gass og kjøre forbi.Ikke fan om jeg lar bilen foran bestemme hvor fort jeg skal kjøre.
VW sin siste SW er veldig fin på rundkjøringer...Har aac på Kona'n. Kunne jeg klart meg uten - ja. Er det greit i morgentrafikken på E18 - ja.
Observasjon: rundkjøringer skjønner den ikke en dritt av...
Du er kanskje han som alltid ligger først i køen og bestemmer fartenIkke fan om jeg lar bilen foran bestemme hvor fort jeg skal kjøre.
På ID4 med nyeste software regulerer den farten veldig fint etter fartsgrenser og forutser og styrer rolig gjennom rundkjøringer, kryss og svinger som er krappe veldig fint. Eks. slakker til 70 i 80 sonen gjennom svinger der jeg selv hadde slakket av litt.Ligger du bak en som kjører langsomt som forsvinner ut av rundkjøringen og din ACC er innstilt på f.eks. 90 så vil jo bilen akselerere for å komme opp i innstilt hastighet, med mindre den vet at den er i en rundkjøring og automatisk reduserer farten grunnet det. Min bil justerer farten etter G-kreftene (regner med at det er det den bruker) så hvis jeg kjører med acc i 90 og kommer til en sving der dette er for fort vil bilen automatisk redusere farten, men ikke før sensorene varsler om at det går for fort.
Ellers er jo acc bra til å sørge for at man ikke får fartsbøter, og det er jo deilig når du kjører langt og du ikke må konsentrere deg om å holde riktig avstand til bilen foran hele tiden.
Synes den virker bra oppdatert. Jeg opplevde en gang at den gikk til 50 midt i en 60 sone, men ellers regulerer den fint. Slakker av siste 50 meter når man går fra 80 > 60 på en naturlig måte. Ikke perfekt på noen måte, men jeg er positivt overrasket.Har de løst problemene med skiltgjenkjenning og dårlig oppdaterte databaser? Da jeg hadde en VW (for litt over 2 år siden) risikerte jeg at bilen plutselig satte farten til 30 på en 90 km/t vei fordi det gikk en liten lokal vei med 30 km/t grense parallellt (det skjedde meg på den nye E6-biten forbi Kvam i Gudbrandsdalen). Og så sent som for 2 år siden visste ikke bilen at E6 sør for Halden i Sverige eksisterte. I følge kartet i bilen kjørte jeg i åkeren med 30 km/t fartsgrense.
Hørte en interessant refleksjon i en podcast om fremtidsvisjoner: Man har en tendens til å overestimere den kortsiktige utviklingen, og underestimere den langsiktige. Ingen er vel spesielt overrasket over at Musk har en tendens til å skrive med litt vel store bokstaver.God artikkel om hvordan man er i ferd med å legge vekk planene om "full self driving".
Tesla har flere gruppesøksmål mot seg etter å ha lovet FSD siden 2017, andre bilfabrikanter har gitt opp og lovgivende myndighet strammer inn etter mange stygge ulykker.
Nå ser man på muligheten for "driver assist". Og kollisjonsvarsel/-bremsing i forhold til biler som ligger foran et kjøretøy har redusert antallet påkjørsler bakfra betydelig.
Men fantasiene om at man skal kunne la bilen kjøre rundt og leke taxi når man ikke bruker dem, som lovet av Tesla, forblir fantasier.
As Driverless Cars Falter, Are 'Driver Assistance' Systems in ...https://www.nytimes.com › 2022/09/16 › business › drive...
Fortell det til han som sitter å sover foran rattet..... Eller de to idiotene som satt i baksetet og drakk øl når dem ble stoppet fordi dem kjørte for fort.Som filholder er vel Tesla sin jevngod med konkurrentene. De øvrige funksjonene er det ikke noe poeng å betale for.
Er det ikke Sørkel Kå som har begynt med app og brikke på bensin/dieselautomatene, sånn for å forenkle fylling, og ikke knote med kort og kode hver gang en skal fylle fossil-karbon?Tok en del år før noen satte i gang det mest selvfølgelige av alle løsninger for lading:
DinSide | Studio - Nå kan du betale med kort
Siste nytt fra Dinside: Recharge har startet et pilotprosjekt med kortbetaling på ladestasjonene. På tre stasjoner i Vestby, Sarpsborg og Drammen kan ladekunder nå bruke ban...dinside.dagbladet.no
Tenk å kunne betale for drivstoffet med et kort! Bevare meg vel, denne teknologien, altså!!!
Hilsen en som har fått mye mer enn nok av bedritne apper, nøkler og brikker som aldri funker.