JMM
Slava Ukraini!
^ Skulle muligens inn i russlandstråden?
Hmmm, kan synes som om min "spådom" om at Norge vil bli utsatt for "confiscations for reparations" kan slå til tidligere enn jeg trodde.En fyr i Nordea har lekt seg med Bloomberg og funnet ut at i år er, basert på analytikerestimatene, inntekter før skatt for Equinor de tredje høyeste i verden for noe børnotert selskap. Førsteplassen er Saudi Aramco mens Apple har andreplassen. På plassen bak er Microsoft. Etter skatt ser det, gitt at Equinor bealer over 70% skatt, noe annerledes ut.
Det går nok til helvete, men i det minste på første klasse.
Equinor ligger an til å bli verdens tredje mest lønnsomme selskap før skatt: – Helt syke summer | DN
Ekstraordinært høye gasspriser i Europa gjør at Equinor i år ligger an til å bli det tredje mest lønnsomme, børsnoterte selskapet i verden.www.dn.no
Han har nemlig foretatt en relativt oppsiktsvekkende regneøvelse. Næss har trålt gjennom Bloomberg, som har regnskaper, kvartalstall og analytikerestimater til omtrent alle de 60.000 børsnoterte selskapene i verden, og hentet ut alle selskaper med overskudd før skatt.
Deretter har han sortert selskapene etter størrelse på estimert resultat før skatt, og funnet et Equinor helt oppe på pallen – med estimerte inntekter på 837 milliarder kroner før skatt i 2022.
Riktignok er pallplassen basert på tall fra analytikerestimater. Disse tar i større grad innover seg den siste tidens økte gasspriser, enn tall fra årets første to kvartaler, og Næss sier at det er såpass mange analytikere som følger selskapet at tallet blir valid – i alle fall i en uhøytidelig sammenheng som dette.
Tror du virkelig det er der slaget står? Altså feriereise annenhvert år på charterfly og om man sorterer søpla i riktig dunk?Annenhvert år flyr vi - charterferie - for å delta i et større interessetreff.
Deprimerende å se hvor mye energi som spys bort i disse ruinhaugene av såkalte ferier.
Mat kastes, søppel kastes i samme dunk, folk klager. Ser virkelig ikke gevinsten av denne atferden. Regner med det blir rasjonert/prisregulert i fremtiden.
I en forstand ja, da jeg tror klimakrisen vil handle mye om å endre tenkemåter fremover.Tror du virkelig det er der slaget står? Altså feriereise annenhvert år på charterfly og om man sorterer søpla i riktig dunk?
En kompis av meg som tidlligere jobbet i karbonbransjen pleide å si at man på aggregert nivå kun trenger en saksopplysning for rimelig greit å treffes på noens "carbon footprint" - nemlig disponibel inntekt. Dette har den lett absurde konsekvensen at FrP sannsyneligvis har de mest miljøvennlige velgerene i Norge fordi de ganske enkelt forbruker mindre da inntekten er lavere. Dessverre fungerer det ikke veldig godt i praksis å kun tenke de riktige tankene eller si de riktige tingene.
Happy Tom (bassisten i Turboneger) sa en gang at det er kun charterfly til Syden som forurenser, rutefly til Toscana gjør det ikke.
Swedish electric airplane maker Heart Aerospace today unveiled significant design updates to its first electric aircraft and confirmed Air Canada, one of North America’s largest airlines and Saab, the Swedish aerospace and defense company, as new minority shareholders.
The new airplane design, called the ES-30, is a regional electric airplane with a capacity of 30 passengers and it replaces the company’s earlier 19-seat design, the ES-19. It is driven by electric motors powered by batteries, which allows the airplane to operate with zero emissions and low noise.
Air Canada and Saab have each invested USD 5 million in Heart Aerospace. In addition to its investment, Air Canada has also placed a purchase order for 30 ES-30 aircraft.
Swedish electric airplane maker Heart Aerospace today announced it will establish the world’s first commercial electric aircraft industry at Säve airport, in Gothenburg, Sweden.
Heart Aerospace will build sustainable state-of-the-art offices, production and flight test facilities which, together, will form a new campus which will go by the name the Northern Runway.
“We have a plan and it’s not just to build a new electric airplane, but a whole new industry,” said Anders Forslund, founder and CEO of Heart Aerospace. “Sweden is the origin of flight shame, an anti-flying movement, but with Northern Runway we will make electric air travel a reality and preserve flying for future generations.”
Heart Aerospace’s Northern Runway campus will form part of the Castellum owned development area Gateway Säve, where a unique site for sustainable logistics and electric mobility is being developed.
“Gothenburg has distinguished itself as a driving force within electrification, with world class research facilities like the Swedish electric transport laboratory, SEEL, Chalmers University of Technology and a large cluster of companies focused on battery and electric vehicle development,” said Sofia Graflund, chief operating officer at Heart Aerospace. “The ambition that Castellum and the City of Gothenburg have for Gateway Säve is truly unique and that is why we have decided to establish our new industry here.”
Heart Aerospace currently employs 130 people, but the company is growing rapidly and expects to employ around 500 people by 2025.
De er hybrider. Elektriske motorer, men har to turbogeneratorer i halen og nok fuel til ytterligere 200 km i reservetanker. Vil brukes i scenarier som de du beskriver.Spørs om batterifly har noen fremtid da det visstnok er rekkeviddekrav knyttet til kø ved landing, eller ved krav til landing ved annen flyplass i nødssituasjoner.
The ES-30 has a comfortable three-abreast flat-floor cabin seating and it features a galley and a lavatory. Cabin stowage and overhead bins will add to the large external baggage and cargo compartment and provide airlines with network flexibility.
The airplane will also include a reserve-hybrid configuration, consisting of two turbo generators powered by sustainable aviation fuel. The reserve-hybrid system is installed to secure reserve energy requirements without cannibalizing battery range, and it can also be used during cruise on longer flights to complement the electrical power provided by the batteries.
This gives the airplane a fully electric range of 200 kilometers, an extended range of 400 kilometers with 30 passengers, and flexibility to fly up to 800 kilometers with 25 passengers, all-inclusive of typical airline reserves.
“The ES-30 is an electric airplane that the industry can actually use. We have designed a cost efficient airplane that allows airlines to deliver good service on a wide range of routes,” said Anders Forslund, founder and CEO of Heart Aerospace. “With the ES-30 we can start cutting emissions from air travel well before the end of this decade and the response from the market has been fantastic.”
Det er fordi været eller hva som skjer i atmosfæren i stor grad er stokastisk. Vet du hva som skjer med stokastiske variabler når man midler dem over tid? Variansen blir mindre så man kan se de underliggende trendene som drunker i støy i en øyeblikksmåling. Spenstig å kalle seg doktor når man ikke forstår så totalt grunnleggende konsepter.Vi klarer ikke spå været i morgen en gang, men vi vet at det blir jævlig på jorda om 50år dersom ikke vi skrur av bilen.