Høres litt skremmende ut for oss audiofile.Har brukt formiddagen til finlytting på Defrost Youth Choirs konsertserie i Berlinfilharmonien i sommer. Det skal sendes søknad om Produksjons- og driftsstøtte fra Aktivitetsmidler for kor, og audiofiler må legges ved.
Mozarts Adagio K 261 med Berlin filharmoniske orkester og David Oistrakh. EMI LP analoginnspilling 1972Her en meget sterk kandidat til tittelen "Operalitteraturens dummeste brød", Azucena.
Vis vedlegget 858570
Ghiaurov er jo flott da, og Wixell gjør seg jo ikke bort. Sutherland er Sutherland, og Pavarotti gjør en grei jobb; jeg har oppfattet at "di quella pira" visstnok ikke er helt vellykket, men det hører ikke jeg.
Selv mine 8x10" klarer ikke å gjengi dem fysiske opplevelsen det var da Iver Kleive fikk dispens til å bruke de største pipene i Nidarosdomen på Max Regers "Inferno"Ja, orgelmusikk live i en kirke er noe eget. Jeg husker fremdeles en konsert jeg var på i Nidarosdomen for en del år siden der det ble spilt Liszt på det store Steinmeyer-orgelet. Ikke noe stereoanlegg vil kunne gjenskape det.
Husker Iver Kleive Kompani på en kirkekonsert i Stavanger området for flere år siden, Sven Persson på lyd så det meste var på 11, håret og jakken var pyntet med lette og fine flak av gammal grønn maling når det hele var over.Selv mine 8x10" klarer ikke å gjengi dem fysiske opplevelsen det var da Iver Kleive fikk dispens til å bruke de største pipene i Nidarosdomen på Max Regers "Inferno"
De ansatte i restaureringskollegiet var ikke særlig begeistret for murpussen som løsnet her og der......
Det ryktes at det under konserten ble målt med satellitt, at taket hadde løftet seg nesten 12 millimeter over det som er normalenJeg mener å huske at stolene der det ikke satt noen hoppet på gulvet, og du kjente lufttrykket av tonene mer enn at du hørte lyden. Heftig!
PS: Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen er visstnok et av Europas største orgel.