SigbergAudio
Bransjeaktør
Det er noe greier i gjære med opptil flere 12", men ting tar veldig lang tid. Kanskje 2024?
Det er noe greier i gjære med opptil flere 12", men ting tar veldig lang tid. Kanskje 2024?
Helt klart forskjellig lydopplevelser, men begge deler er slik bandet kan oppleves i virkeligheten. Forskjellige plassering av lytteren vil også sterkt kunne påvirke denne opplevelsen. Tipper musikerne har sin helt egen opplevelse også da de vel har sin egen monitorlyd som tilbakemelding-Hvilke virkelighet?
Den virkeligheten man opplever live er helt avhengig av både lokalet, den plassering man har og de som mixer mm.
Mao sterkt varierende. Har opplevd å høre et og samme band live med er par ukers mellomrom i to ulike saler, der lydopplevelsen var veeeldig forskjellig. Så hvilke av de to skulle da være den virkeligheten man skal forholde seg til?
Og sikkert ganske forskjellig opplevelse via audio utstyret til forumets medlemmer, hvor høyt man kan spille osv.Samtidig er det jo også stor forskjell på et studioalbum og et live opptak - og hva det er ment å formidle.
Ja nettopp, og hvilke av disse to vidt forskjellige opplevelsene (virkelighetene) er det da du skal «reprodusere» hjemmeHelt klart forskjellig lydopplevelser, men begge deler er slik bandet kan oppleves i virkeligheten.
"Ok".Bambikverulant
Tror jeg kan klare meg fint med en halvbra måte hvis det virkelig er nødvendig å kalle inn fagfolk for å få det til å bli perfekt. Mye av moroa blir på en måte borte hvis man må ha eksperthjelp hver gang man ommøblerer.Skal det gjøres på en virkelig god måte, så innebærer det nok en form for assistanse hvis man ikke vil sette seg inn i det selv. F.eks må man jobbe med plassering og se på målinger. Gjør man det veldig enkelt og kjører bare en integrering av subwoofer(e) helt uavhengig av hvordan det måler, så blir det heller ikke veldig bra i mange tilfeller. Pick your poison.
Ja, du har forsåvidt rett i at brukervennlighet var det jeg primært hadde i tankene, men pris er selvsagt også en faktor. Hvis ikke kunne man vel bare kjøpt Trinnov e.l. og fått noen til å sette opp alt sammen. Også tenker jeg kanskje at 100k ikke er der folk flest legger lista for et anlegg? Men kanskje her inne er det ikke så uvanlig.Jepp, det er helt greit. Så det jeg opprinnelig svarte på var "Kanskje noen burde tenke på hvordan de skal gjøre DSP og implementering av subwoofere og aktiv deling mer tilgjengelig for folk flest" - her trodde jeg du snakket om brukervennlighet, men du snakket altså om pris?
Den beste man kan få til regner jeg med.Ja nettopp, og hvilke av disse to vidt forskjellige opplevelsene (virkelighetene) er det da du skal «reprodusere» hjemme
Det er jo et annet tema, på et vis? "Folk" er jo en ganske bred gruppe, og de ønsker seg produkter i mange forskjellige prisklasser, som vist av det faktum at dette eksisterer på markedet. For mange er 100k selvsagt dyrt, for andre er mindre enn de bruker på tilbehør som dempeføtter og kabler.@SigbergAudio du etterspør om rock og hvordan folk vil at det skal låte.. Bambi her har et godt poeng, er det foretatt en kostnadsanalyse hvor mye folk vil betale og hvilket produkt de ønsker for pengene sine ? Er ikke du bankmann ?
Sikkert ganske kjedelig , og tørt emne, markedsanalyse. Og hvilket grunnlags materiale skal en legge til grunn. Du har vel et ganske godt svar ved å se på om du selger det du forventet, eller mindre. Mindre salg tyder på skivebom uavhengig av tekniske løsninger, så håper du har et salg som gjør at du overlever på en god måteDet er jo et annet tema, på et vis? "Folk" er jo en ganske bred gruppe, og de ønsker seg produkter i mange forskjellige prisklasser, som vist av det faktum at dette eksisterer på markedet. For mange er 100k selvsagt dyrt, for andre er mindre enn de bruker på tilbehør som dempeføtter og kabler.
Jeg har bygget ting som jeg ønsker å få til å låte virkelig bra og valgt komponenter og tilnærming deretter, uten en sterk styring etter målpris.
Live in Japan har jeg ikke hørt. Det er jo en produksjon fra 1993 og er vel en «uoffisiell» utgivelse inneholdende de 3 konsertene i sin helhet som de opprinnelig plukket sammen Made In Japan fra.Deep Purple - Last Concert in Japan - på Vinyl - er innspilt slik Rock skal oppleves og de nedre frekvensene er intakt.
Deep Purple - Live in Japan settes helt i skyggen av denne "LIVE"-versjonen.
Dummeste jeg har hørt på lenge.Rock er kjedelig.
Rock, er for "gamle" fjortiser.
Rock er ut.
....takk til thohaugs innlegg.
En sjelden fyr på HFS nu tildags.
En ung, MEN kunnskapsrik fyr som er av de som burde bidra mer på HFS i fremtiden når det kommer til god lyd på en fornuftig og forsvarlig måte.
.. synes du burde bidra mer i trådene som er verd lese.
Det begynner å bli ganske kjedelig her....til info.
Jeg kunne ønske meg flere bidrag fra eks. thohaug, Haglund, grelv...med flere, for kunnskapsrike, fattelige, konstruktive, lærerike innlegg....men enn så lenge får vi nøye oss med Snickers-is og Asbjørn...og noen få andre.
Ære være dem for å stå opp i mot "anzus sort fot" nissene...osv.osv.
Dobbel plopp.
bambi svarer bare for seg selv. Når man ser hvor hemningsløse en del er mtp. pengebruk er det vel ikke utenkelig at 100k segmentet er ganske stort.@SigbergAudio du etterspør om rock og hvordan folk vil at det skal låte.. Bambi her har et godt poeng, er det foretatt en kostnadsanalyse hvor mye folk vil betale og hvilket produkt de ønsker for pengene sine ? Er ikke du bankmann ?
Beklager muligheten for misforståelse pga. mine "mangelfulle" henvisninger og innlegget mitt er nå redigert...Live in Japan har jeg ikke hørt. Det er jo en produksjon fra 1993 og er vel en «uoffisiell» utgivelse inneholdende de 3 konsertene i sin helhet som de opprinnelig plukket sammen Made In Japan fra.
En fleipete provokasjon på freddan på HFS burde vi vel tåle.Dummeste jeg har hørt på lenge.
Er ikke mye av moroa å gjøre ting selv?Mye av moroa blir på en måte borte hvis man må ha eksperthjelp hver gang man ommøblerer.
Deep Purple etter 1975 blir barneskirenn……Live in Japan har jeg ikke hørt. Det er jo en produksjon fra 1993 og er vel en «uoffisiell» utgivelse inneholdende de 3 konsertene i sin helhet som de opprinnelig plukket sammen Made In Japan fra.
Jo, men her blir det jo sagt at man må leie inn assistanse hvis det skal bli skikkelig bra. Srsly? Det er bare en hobby.Er ikke mye av moroa å gjøre ting selv?
Lære litt av de som hjelper deg videre?
Alle andre klarer seg fint i jakten på go'lyden.....også når nye tekniske hjelpemidler blir tilgjengelig i markedet?
Skal se det er for billig til å bli tatt seriøstbambi svarer bare for seg selv. Når man ser hvor hemningsløse en del er mtp. pengebruk er det vel ikke utenkelig at 100k segmentet er ganske stort.
Vet ikke om jeg egentlig er meningsberettiget med det beskjedne low-fi anlegget mitt. ;PSkal se det er for billig til å bli tatt seriøst
Ja, det er en seriøs hobby og et veldig variert utvalg av muligheter å velge mellom enten det bare er noen frognertiere eller millioner....Jo, men her blir det jo sagt at man må leie inn assistanse hvis det skal bli skikkelig bra. Srsly? Det er bare en hobby.
Jada, og fint er det. Hurra for mangfoldet.Ja, det er en seriøs hobby og et veldig variert utvalg av muligheter å velge mellom enten det bare er noen frognertiere eller millioner....
Kun Scandinavian Nights (1988) her.Live in Stockholm 1970 på vinyl er muligens skjult perle etter at Purple Records in 2005 lagde ny og komplett remix v2 med forbedret lydkvalitet fra komplett original master tapes...Noen som har den på vinyl?
Nice, live in Paris 1975 er meget bra + streaming kvalitet på Qobuz er overaskende god.Kun Scandinavian Nights (1988) her.
Fra Live Series på vinyl har jeg Live in Paris 1975
Ikke akkurat det som ble nevnt.Jo, men her blir det jo sagt at man må leie inn assistanse hvis det skal bli skikkelig bra. Srsly? Det er bare en hobby.
Bruker man tid til å gå læringskurven selv, så er ingenting bedre enn det.Skal det gjøres på en virkelig god måte, så innebærer det nok en form for assistanse hvis man ikke vil sette seg inn i det selv.
Sant nok, det er var litt upresist gjengitt. Men da er vi tilbake til det med brukergrensesnitt og tilgjengelighet når det gjelder DSP. Ikke for alle.Ikke akkurat det som ble nevnt.
Bruker man tid til å gå læringskurven selv, så er ingenting bedre enn det.
Noe rock, men kanskje enda mer imot metal så har man forskjellige ønsker på hvordan det skal låte. 50-talls rock som minner litt om vaskebalje bass og kasse gitar er jo ganske mykt og fint i utgangspunktet. Når man går imot 70-tallet og elgitaren på full fuzz med bl.a. Jimi Hendrix så er det jo fint med en liten justering ned på 1-2KHz for å spare hørselen litt, dette skjer jo da på masteringen på opptaket så kurven kan jo fint være flat den. Men så har man jo så mange forskjellige mixer oppigjennom og masteringer, man kan ikke treffe alt hele tiden der. Når man snakker om metal (gjerne fra 80-tallet og opp) så kutter man gitaren mersom på 1KHz, for å så få en ekstrem BBC dip egentlig der man fint kan ha høyere lyd på 2KHz og over for mer presence. Dette igjen er for å spare hørselen, og det ligger ikke så mye info i dette området direkte uansett og for mye ødelegger hvordan det bør høres ut det også. Veldig vanlig når man spiller alene og i studio med denne dippen som beskrevet her, ved å skru "mid" knotten på ampen for scooped sound:Jeg tenker at jeg er på rett spor allerede med ekstra kapasitet (og noe ekstra nivå) til midbassen og forøvrig nøytral respons. Dette var allerede tilstede i SBS.1 (2x5.5" i området 90-600hz) og er jo supersized i Manta med dedikert 12" til området mellom 90-600hz - og begge benytter lette drivere tilpasset dette området snarere enn dypbass. Det er også enda mer kapasitet enn høyttalerne har isolert sett i nedre del av dette frekvensregisteret, siden subwooferen(e) har et visst overlapp her (24db/oktav deling på 100hz).
Jeg holder på å eksperimentere nettopp med midbassområdet og nivået her med Manta nå, og kommer nok til å utfordre idéen om at en høyttaler skal være anekoisk helt flat noe. Så langt er inntrykket at tuningen kler det meste.
Skulle man være så uheldig at alle favorittlåtene er gammel rock med svært tynn lyd så har man jo DSP + justering av subwoofernivå tilgjengelig i tillegg.
Som jeg skrev i et tidligere innlegg så var det egentlig responsen lenger oppover jeg var mest nysgjerrig på. Manta har enda flatere respons oppover enn SBS (mindre dip mellom 2-4khz) hvertfall slik responsen er i øyeblikket, men jeg har jobbet ganske aktivt med begge for at ingenting skal stikke seg ut eller bikke til å bli skarpt. Samtidig synes jeg gode rockehøyttalere som også har virkelig bra lyd er mangelvare, så jeg ønsker å få til det så langt det lar seg gjøre. Men det som bekymret meg litt var om veldig mange rockefantatikere faktisk ØNSKER skarp og hissig lyd på rock (man kan jo begynne å lure når alle anbefaler Klipsch til rock) men inntrykket mitt gjennom denne tråden er egentlig ikke det. Og jeg ønsker heller ikke å tune det slik.
Jeg har forlengst skjønt at jeg uansett ikke kan treffe absolutt alle, men denne type tilbakemeldinger og dialog er veldig verdifullt for utviklingen.
Nei,rock er alvor,blodig alvor,det må ikkje fleipes med. Rock skal ryste dæ,sparke dæ ,kick your ass. Motsatt av taffel/heis-musikk ala Steely Dan f.eks,intetsigende bakgrunnstøy…..En fleipete provokasjon på freddan på HFS burde vi vel tåle.
...eller?
Til øra blør, pluss litt til vel!!???Men hvor HØYT skal rock/metall spilles ?
De som ikke kan spille over 110db, burde nøye seg med kaji bjæmnez ??
Det er vel et slags magisk område mellom "for lavt" før lyden åpner seg skikkelig, og til det punktet hvor rommet mettes helt. Hvor høyt det er spørs på hvor godt dempet rommet er. Jeg har gjenklangstid på ca 200+ ms, da fungerer 110dB i lytteposisjon på fornuftig innspilte plater. Men det er jo høyt da. 90-100dB fungerer veldig fint.Men hvor HØYT skal rock/metall spilles ?
De som ikke kan spille over 110db, burde nøye seg med kaji bjæmnez ??
Ikke lenge, en sang typ.110 dB i lytteposisjon? Hva er crestfaktoren da? Jeg ville jo håpe 35 dB for ørenes skyld, men det finner man ikke i rock. Si 12 dB. 98 dB snitt. Det er drita høyt uansett hvordan man snur og vender på det. Hvor lenge?
Hvorfor gå veien om hjemmekino? Det finnes jo flust med for-forsterkere eller integrerte forsterkere som løser dette på enkelt vis.Kanskje noen burde tenke på hvordan de skal gjøre DSP og implementering av subwoofere og aktiv deling mer tilgjengelig for folk flest. Eller kanskje jeg bare må over på hjemmekinoforsterker etterhvert for å få det til?