Ja.....115dB i lytteposisjon funket fett med dagens lille test av Deep Purple - 20 minutter - snu Vinylskive på spilleren - 20 minutter til.....ingen pauser underveis110 dB i lytteposisjon?
Hvor lenge?
Ja.....115dB i lytteposisjon funket fett med dagens lille test av Deep Purple - 20 minutter - snu Vinylskive på spilleren - 20 minutter til.....ingen pauser underveis110 dB i lytteposisjon?
Hvor lenge?
Ikke vet jeg. Har ikke egentlig inntrykk av at det er flust med tokanals utstyr som gjør dette, mens selv de billigste surroundforsterkerne har et eller annet slags subwoofermanagement.Hvorfor gå veien om hjemmekino? Det finnes jo flust med for-forsterkere eller integrerte forsterkere som løser dette på enkelt vis.
Dette finnes da:Kanskje noen burde tenke på hvordan de skal gjøre DSP og implementering av subwoofere og aktiv deling mer tilgjengelig for folk flest. Eller kanskje jeg bare må over på hjemmekinoforsterker etterhvert for å få det til?
Det største problemet er at de fleste surrounder mangler effekt til å drive høyttalere godt nok, så der er det ofte spart på noe. Det andre er at svært få forsterkere støtter flere subwoofere, det støttes kun en da det kun er en kanal. Noen surrounder har dette, men de må man også gjerne betale endel for. Mtp. pris så blir det fort rimeligere med en god stereo løsning enn en kvasi surround sak.Ikke vet jeg. Har ikke egentlig inntrykk av at det er flust med tokanals utstyr som gjør dette, mens selv de billigste surroundforsterkerne har et eller annet slags subwoofermanagement.
Tja, du kan få kjøpt en DSPeaker Anti-Mode X2 til kr 6495. Krever ingen forkunnskaper og du bruker den akkurat som en vanlig pre. Selv en lat hjernedød tufs som meg får til å bruke produktene til DSPeaker.Ingen tvil om at det er mye god hjelp å få her inne, men omstillingen med ny forsterker, innkjøp av DSP dings, og måtte sette meg inn i greier på en PC er bare ikke noe som frister. Enda mindre å måtte leie inn assistanse for å få ok lyd hjemme.
Som sagt, jeg syns ikke DSP sånn det framstår i dag er for alle og enhver.
Det er jo et spørsmål om pris, men har selv god erfaring med Anthem Str-Pre, Lyngdorf 2170 som pre, MiniDsp SHD, McIntosh MEN220, Lyngdorf RP-1.Ikke vet jeg. Har ikke egentlig inntrykk av at det er flust med tokanals utstyr som gjør dette, mens selv de billigste surroundforsterkerne har et eller annet slags subwoofermanagement.
På film blir det 125dB så har jekket ned nivået gjennom flere år til dagens som oppleves helt greit på kanten.....40 minutter med 115dB er vel knapt det aller lureste en gjør hvis en har et ønske om å beholde hørselen intakt i noen år fremover.
Man må jo tro at klipsh er den ultimate rockehøyttaoer. De er spisse u toppen og spiller man høyt så trengs øreplugger. Sånn er det jo stort sett på konsert også. I allefall de jeg ønsker å gå påJeg tenker at jeg er på rett spor allerede med ekstra kapasitet (og noe ekstra nivå) til midbassen og forøvrig nøytral respons. Dette var allerede tilstede i SBS.1 (2x5.5" i området 90-600hz) og er jo supersized i Manta med dedikert 12" til området mellom 90-600hz - og begge benytter lette drivere tilpasset dette området snarere enn dypbass. Det er også enda mer kapasitet enn høyttalerne har isolert sett i nedre del av dette frekvensregisteret, siden subwooferen(e) har et visst overlapp her (24db/oktav deling på 100hz).
Jeg holder på å eksperimentere nettopp med midbassområdet og nivået her med Manta nå, og kommer nok til å utfordre idéen om at en høyttaler skal være anekoisk helt flat noe. Så langt er inntrykket at tuningen kler det meste.
Skulle man være så uheldig at alle favorittlåtene er gammel rock med svært tynn lyd så har man jo DSP + justering av subwoofernivå tilgjengelig i tillegg.
Som jeg skrev i et tidligere innlegg så var det egentlig responsen lenger oppover jeg var mest nysgjerrig på. Manta har enda flatere respons oppover enn SBS (mindre dip mellom 2-4khz) hvertfall slik responsen er i øyeblikket, men jeg har jobbet ganske aktivt med begge for at ingenting skal stikke seg ut eller bikke til å bli skarpt. Samtidig synes jeg gode rockehøyttalere som også har virkelig bra lyd er mangelvare, så jeg ønsker å få til det så langt det lar seg gjøre. Men det som bekymret meg litt var om veldig mange rockefantatikere faktisk ØNSKER skarp og hissig lyd på rock (man kan jo begynne å lure når alle anbefaler Klipsch til rock) men inntrykket mitt gjennom denne tråden er egentlig ikke det. Og jeg ønsker heller ikke å tune det slik.
Jeg har forlengst skjønt at jeg uansett ikke kan treffe absolutt alle, men denne type tilbakemeldinger og dialog er veldig verdifullt for utviklingen.
Men så enkelt er det ikke. Det å skape og selge produkter har sin egen dynamikk. Markedet er tregt. Og innimellom skaper man (må man skape) tilogmed sitt eget marked hvis det er noe unikt som skal selges. Akkurat som om ingen har hørt om "tomater" før. Det er derfor man ofte trenger investorer. Så man går med underskudd en stund selv om ideen er aldri så bra, og så løsner det "etter hvert". Så om noe er "skivebom" kan ta lang tid å avgjøre. Har selv jobbet med et produkt i 10 år nå... I 2023 har jeg trua på at markedet er klart, siste push kan man kanskje si, men med nye investorer og masse positive tankerSikkert ganske kjedelig , og tørt emne, markedsanalyse. Og hvilket grunnlags materiale skal en legge til grunn. Du har vel et ganske godt svar ved å se på om du selger det du forventet, eller mindre. Mindre salg tyder på skivebom uavhengig av tekniske løsninger, så håper du har et salg som gjør at du overlever på en god måte
To(r)skKlipsch? Er ikke det fisk som en putter i Bacalao?
Bruk av pressluftbor uten hørselvern er jo også hifi. På en måte.På film blir det 125dB så har jekket ned nivået gjennom flere år til dagens som oppleves helt greit på kanten.....
Jeg sa vel ikke at det ikke finnes, bare at det ikke var så tilgjengelig for folk flest. Føler du at Trinnov er veldig tilgjengelig for folk flest? Jeg gjør ikke det, må jeg innrømme.Dette finnes da:
Trinnov Altitude16/Altitude32 har alt dette, ingen krav om å bruke til surround - helt fritt hva man velger å bruke kanalene til
Trinnov | 20-Channel Reference Immersive Sound AV Processor
The Altitude16 builds on the success of the Altitude32 and Trinnov's exclusive platform with 20-channel immersive sound decoding and best-in-class Room Correctiwww.trinnov.comTrinnov | 36-Channel Reference Immersive Sound AV Processor
Since 2014, Trinnov's Altitude32 leads the AV Processor market to higher levels of performance and sustainability with Dolby Atmos, DTS:X Pro and Auro-3Dwww.trinnov.com
Skal man ha ren stereovariant kan man gå for
Trinnov | HiFi Preamplifier and Streamer with Trinnov Room Correction
The Amethyst brings Trinnov's exclusive Room Correction, Bass Management and Active Crossovers into a Roon-Ready 4-Channel HiFi preamplifierwww.trinnov.com
Det er egentlig et ganske ukjent marked for meg, men jeg ser at til og med den billigste og kjipeste surroundforsterkeren til Denon har utgang for to sub'er i mono, samt støtte for HDMI inn og ut, og til og med et enkelt RIAA trinn.Det største problemet er at de fleste surrounder mangler effekt til å drive høyttalere godt nok, så der er det ofte spart på noe. Det andre er at svært få forsterkere støtter flere subwoofere, det støttes kun en da det kun er en kanal. Noen surrounder har dette, men de må man også gjerne betale endel for. Mtp. pris så blir det fort rimeligere med en god stereo løsning enn en kvasi surround sak.
Hvis man da ikke har høyttalere med veldig høy følsomhet, og jevn impedanse over hele spekteret..
Hvordan funker det med film og tv, og synkronisering med bilde og lyd? Sist jeg hørte en DSP sak virket det som den la inn en forsinkelse på lyden p.g.a. prosesseringen.Tja, du kan få kjøpt en DSPeaker Anti-Mode X2 til kr 6495. Krever ingen forkunnskaper og du bruker den akkurat som en vanlig pre. Selv en lat hjernedød tufs som meg får til å bruke produktene til DSPeaker.
Ikke vits å gjøre ting vanskeligere enn de er. Om dette derimot er noe du ønsker å bruke, se dét er noe ganske annet DSP-allergien kan være ganske vanskelig å få bukt med. Selv måtte jeg gå svanger i flere år før jeg tok steget uti DSP-ens forunderlige verden. I dag tenker jeg: "Hvorfor gjorde jeg ikke dette for lenge siden?"
Tror problemet til Klipsch litt er den høye følsomheten som kanskje får folk til å spille mye høyere med dem enn de egentlig takler. Tror de er tunet for å spille bra på lavt til moderat volum, det er iallfall da de låter best IMO.Man må jo tro at klipsh er den ultimate rockehøyttaoer. De er spisse u toppen og spiller man høyt så trengs øreplugger. Sånn er det jo stort sett på konsert også. I allefall de jeg ønsker å gå på
Surroundutstyr er i kategorien for "folk flest" i forhold til pris og brukervennlighet. Kvaliteten er dog ymse. Jeg har målt noen ganger at delefrekvens eller forsinkelse/tidsjustering ikke fungerer som det skal på receivere eller prosessorer. Riktig nok litt eldre enheter og har ikke målt alle de kjente merkene.Jepp, du har nok rett i at dette havner mye om vilje også. Har ikke sett så mye DSP utstyr som gjør at jeg får lyst til å prøve. Og typisk surroundutstyr virker ærlig talt mye mer brukervennlig og tiltaltende for en enkel forbruker uten kunnskaper.
Her må det vel ha skjedd mye de siste årene med tanke på prosessorkraft og kapasitet?Surroundutstyr er i kategorien for "folk flest" i forhold til pris og brukervennlighet. Kvaliteten er dog ymse. Jeg har målt noen ganger at delefrekvens eller forsinkelse/tidsjustering ikke fungerer som det skal på receivere eller prosessorer. Riktig nok litt eldre enheter og har ikke målt alle de kjente merkene.
Om film og tv er viktig da er jo surroundutstyr mye bedre egnet til det. Her er DSP implementert i omtrent alt, i sterk kontrast til den konservative stereobransjen. Du kan jo eventuelt ha effektforsterker utenom da, om det blir for smått med effekt.Hvordan funker det med film og tv, og synkronisering med bilde og lyd?
Tja, hva som er tiltalende vil jo være avhengig av den enkelte, men jeg tviler sterkt på at det er mye enklere å bruke en surroundprosessor enn å bruke en DSPeaker. Med mindre synkronisering av bilde og lyd er viktig, da må du jo ha utstyr som er designet for sånt (les: surroundutstyr). Men siden vi er i en tråd som handler om hvordan rock egentlig skal høres ut er det naturlig å tenke at det som blir diskutert her handler om musikkavspilling.Og typisk surroundutstyr virker ærlig talt mye mer brukervennlig og tiltalende for en enkel forbruker uten kunnskaper.
Vi er vel etterhvert enige om at rock på moderat volum forutsetter et betydelig bassboost. Løsningen for «folk flest» behøver ikke engang å involvere DSP. Min Denon-forsterker fra 1985 hadde både tonekontroller og variabel loudness. Jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor bransjen kollektivt gikk bort fra det, annet enn at det var mer penger å tjene i forhandlerleddet på å selge magiske kabler for å «fintune lyden». Man gjør ting så mye vanskeligere enn de behøver være.Dsp løsning for folk flest er å trykke på "fiks det for meg" knapp og til maks 2000 kr
Min løsning er å avvike fra det ideelle HT-oppsettet og den ideelle lytteposisjonen og flytte høyttalerne nærmere frontveggen og lytteposisjonen helt inntil bakveggen. Jeg taper jo en del med tanke på holografi og dybde, men basstrøkket kan bli ganske så fysisk i stua på 4,8 x 4,6 m, selv med en stakkars 6,5-tommer, og det er jo viktigere enn findetaljene når en hører på rock. (Dette fungerer også utmerket ved lytting på lavt nivå.)Vi er vel etterhvert enige om at rock på moderat volum forutsetter et betydelig bassboost. Løsningen for «folk flest» behøver ikke engang å involvere DSP.
Enda enklere (i alle fall billigere) er Lyngdorf TDAI-1120, den er nesten helt plug and play.Dette finnes da:
Trinnov Altitude16/Altitude32 har alt dette, ingen krav om å bruke til surround - helt fritt hva man velger å bruke kanalene til
Det evige mantraet om å gjengi ethvert opptak «slik artist og produsent ønsket det skulle låte» har vært en viktig driver der mistenker jeg.Vi er vel etterhvert enige om at rock på moderat volum forutsetter et betydelig bassboost. Løsningen for «folk flest» behøver ikke engang å involvere DSP. Min Denon-forsterker fra 1985 hadde både tonekontroller og variabel loudness. Jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor bransjen kollektivt gikk bort fra det, annet enn at det var mer penger å tjene i forhandlerleddet på å selge magiske kabler for å «fintune lyden». Man gjør ting så mye vanskeligere enn de behøver være.
@Asbjørn jeg slettet posten min pga offtopic, men har hatt nad 1155 pre som hadde bass, treble, bass eq og loudness hvis jeg husker riktig, sikkert samme årgang som din denon. Nyttig å ha ja.Det evige mantraet om å gjengi ethvert opptak «slik artist og produsent ønsket det skulle låte» har vært en viktig driver der mistenker jeg.
Kanskje det var det som var en av driverne. Det var i hvert fall en form for religiøs tilnærming hvor «hifi» betydde at man skulle ha kortest mulig signalvei og «ikke tukle med noe» og så glemte man at interaksjonen mellom høyttaler og rom tukler ganske så mye med signalet (med det snakker vi ikke om). Mulig det faktisk var manglende forståelse på akustikk som gjorde at dette «pure direct» greiene fikk ta så stor plass.Det evige mantraet om å gjengi ethvert opptak «slik artist og produsent ønsket det skulle låte» har vært en viktig driver der mistenker jeg.
Det har ingenting med prosessorkraft å gjøre. Det trenger man ikke for delefrekvens og tidsforsinkelse. Det er feil i software.Her må det vel ha skjedd mye de siste årene med tanke på prosessorkraft og kapasitet?
Er det samme om arealet er fra en 12-15" eller flere 6.5" ?Det har ingenting med prosessorkraft å gjøre. Det trenger man ikke for delefrekvens og tidsforsinkelse. Det er feil i software.
En miniDSP Flex er et langt bedre verktøy.
On-topic:
Rock krever skikkelig membranarealet hvis det skal låte engasjerende. Da går egentlig det meste av kommersielle høyttalere ut.
Det du sier her er egentlig det magefølelsen har fortalt meg de siste årene også, og en av grunnene til at jeg har holdt meg til enkleste variant av stereo så lenge. Har hatt surround tidligere uten at jeg egentlig syns det var det helt store, men trodde egentlig at den tiden var long gone og at dagens utstyr hadde blitt veldig mye bedre på omtrent alt uten ren kraft og strømstyrke.Surroundutstyr er i kategorien for "folk flest" i forhold til pris og brukervennlighet. Kvaliteten er dog ymse. Jeg har målt noen ganger at delefrekvens eller forsinkelse/tidsjustering ikke fungerer som det skal på receivere eller prosessorer. Riktig nok litt eldre enheter og har ikke målt alle de kjente merkene.
Store elementer er som regel bedre enn flere små. Bredden på baffelen spiller nemlig også inn her. Slanke høyttalere låter som regel tammere pga høy baffelstep og dermed mindre kapasitet. Et unntak er linjekilde med veldig mange elementer.Er det samme om arealet er fra en 12-15" eller flere 6.5" ?
For meg er særlig film også viktig ja, og ikke minst streamer jeg mye musikk fra YouTube på dager hvor jeg er for lat til å spille fysiske medier eller bare vil ha en strøm fra algoritmene. Bilde må definitivt kunne integreres med lyden på en bra måte for at det skal funke for meg.Om film og tv er viktig da er jo surroundutstyr mye bedre egnet til det. Her er DSP implementert i omtrent alt, i sterk kontrast til den konservative stereobransjen. Du kan jo eventuelt ha effektforsterker utenom da, om det blir for smått med effekt.
Tja, hva som er tiltalende vil jo være avhengig av den enkelte, men jeg tviler sterkt på at det er mye enklere å bruke en surroundprosessor enn å bruke en DSPeaker. Med mindre synkronisering av bilde og lyd er viktig, da må du jo ha utstyr som er designet for sånt (les: surroundutstyr). Men siden vi er i en tråd som handler om hvordan rock egentlig skal høres ut er det naturlig å tenke at det som blir diskutert her handler om musikkavspilling.
Veldig enig i det du sier. Hvis noen hadde laget en intelligent loudnessfunksjon som ikke forringet lyden i nevneverdig grad hadde det vært gull. Enten i et rent stereo-oppsett, eller en lydsignatur som ga den kurven man ønsker med ekstra subwoofere involvert, som nevnt tidligere.Vi er vel etterhvert enige om at rock på moderat volum forutsetter et betydelig bassboost. Løsningen for «folk flest» behøver ikke engang å involvere DSP. Min Denon-forsterker fra 1985 hadde både tonekontroller og variabel loudness. Jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor bransjen kollektivt gikk bort fra det, annet enn at det var mer penger å tjene i forhandlerleddet på å selge magiske kabler for å «fintune lyden». Man gjør ting så mye vanskeligere enn de behøver være.