Nei overhode ikke.Jeg har lest litt i denne tråden, og selv om jeg vel egentlig burde holde kjeft, så ... spiller dere virkelig så høyt som 110-115 dB målt i lytteposisjon? Regelmessig?
Men store rigger klarer lavt volum bedre en små.
|
Nei overhode ikke.Jeg har lest litt i denne tråden, og selv om jeg vel egentlig burde holde kjeft, så ... spiller dere virkelig så høyt som 110-115 dB målt i lytteposisjon? Regelmessig?
For meg er det nok ikke aktuelt med det aller første å implementere DSP uansett, da det krever at jeg selger forsterkeren jeg har og kjøper en annen som har tilkoblingsmuligheter og utganger for sub'er og DSP. Så hvis jeg skal ha subwoofere blir det med høynivåinngang hvis det skjer før forsterkerbytte er aktuelt.Du har nok rett i at denne type funksjonalitet ikke eksisterer på stereoutstyr (såvidt jeg vet). Når det er sagt opplever jeg også at jeg har hatt mest nytte av det nettopp til film/tv/serier hvor det er relativt stor forskjell mellom lyttenivå (alt fra barnetv på dagtid til film på fullt øs på kvelden). I det dedikerte stereooppsettet med godt integrerte subber opplever jeg i liten grad at jeg trenger å justere bass etter materiale eller lyttenivå. Så å få subber som er godt integrert (noe som er mulig og tilgjengelig med stereoutstyr) er en veldig god start. Og du trenger hverken PC eller være rakettforsker for å bruke de enkleste DSP-enhetene.
Så er det jo en kjennsgjerning at du ikke får både lav pris, masse funksjonalitet og god brukervennlighet i samme produkt, men selv med rimelige enheter får du langt bedre lyd og forutsetninger enn med ingen DSP.
Ja, men den største forskjellen er hva det tallet representerer hos den som kan spille det..........ift hva andre som ikke er "der" tror det tallet vil oppleves som...Jeg har lest litt i denne tråden, og selv om jeg vel egentlig burde holde kjeft, så ... spiller dere virkelig så høyt som 110-115 dB målt i lytteposisjon? Regelmessig?
Du kan gjøre det. Jeg merker at jeg egentlig er litt ferdig med å stikke fram hodet for i dag.@bambi forslag til tittel/problemstilling så kan du eller jeg starte ny tråd?
Tilpasning av følsomheten i vår egen hørsel....Litt off-topic, men kunne du sagt noe om bakgrunnen for dippen rundt 3k her @SigbergAudio ? Ble bare litt nysgjerrig![]()
Dette var sikkert ikke myntet på meg, men jeg kan svare litt basert på egen erfaring og i forhold til å få rock til å svinge.Hva er greia med DIY-ere og soling i egen fortreffelighet?
Sjekk høyre del av signaturfeltet mitt.Hva er greia med DIY-ere og soling i egen fortreffelighet?
Forsterkning fra flater, akustikk og frekvensrespons spiller en rolle selvsagt. Man oppnår uansett ikke det samme med små elementer som store. Verken i forhold til kapasitet eller lav forvrengning. I så fall må man kompensere med antall og det må kompenseres for baffelstep i smale kabinetter. Plassering av elementene på høyttalerne har også en innvirkning.Kommer ikke det an på romstørrelse, romakustikken og hvor høyt man spiller? Jeg har hatt høyttalere med mindre areal som spiller mer bass og trøkk enn høyttalere med større areal. Og utsvinget kan vel kompenseres for areal, kan det ikke?
Greit nok, men 110-115 dB er vel like skadelig for hørselen uansett hvordan det oppleves.Ja, men den største forskjellen er hva det tallet representerer hos den som kan spille det..........ift hva andre som ikke er "der" tror det tallet vil oppleves som...![]()
Tøysekoppen, men du har også stort membranareal, mye effekt og store kasser. Da har du et godt utgangspunkt for å skru lyden på rock slik man selv liker det.Jeg skriver litt klarer enn alle andre her prøver å si: Mitt er best!![]()
Kommer an på frekvens. 110 dB ved 50 Hz skader ikke hørselen. Ved 3 kHz vil du nok komme deg fortest mulig bort derfra. Støygrenser er som regel dB(A)-vektede for å gjenspeile frekvensavhengigheten. 110 dB @ 50 Hz = 80 dB(A). Det tåler du dag ut og dag inn.Greit nok, men 110-115 dB er vel like skadelig for hørselen uansett hvordan det oppleves.
Det er vel peak-verdier det snakkes om, og det er vel også i bassen dette målesGreit nok, men 110-115 dB er vel like skadelig for hørselen uansett hvordan det oppleves.
Takker for linkene. Det er alltid fint å lære mer.Kommer an på frekvens. 110 dB ved 50 Hz skader ikke hørselen. Ved 3 kHz vil du nok komme deg fortest mulig bort derfra. Støygrenser er som regel dB(A)-vektede for å gjenspeile frekvensavhengigheten. 110 dB @ 50 Hz = 80 dB(A). Det tåler du dag ut og dag inn.
![]()
A-weighting - Wikipedia
en.wikipedia.org
Dangerous Decibels » How Loud is Too Loud?
dangerousdecibels.org
@bambi hvilke kilder bruker du til musikk?
Ok da er det mitt utfordrende å få hekta på en dsp.Vinyl, YouTube, og CD.
Ja, men det funker ikke for meg på noen måte dessverre. Ikke har jeg Windows, og vil ikke bruke pc for å få lyd.Ok da er det mitt utfordrende å få hekta på en dsp.
Tenkte at om du bare streamet og hadde en Windows pc. Så er det et flott program som heter jriver mediacenter som har svært mange muligheter.
Jeg kjenner bare Antimode i detalj siden jeg er importør av det, men latency der er langt under (typ under 10ms) typisk lipsync threshold som vel er opp mot 40ms - tipper det er tilsvarende for MiniDSP og andre. Så dette er ikke et problem i praksis.For meg er det nok ikke aktuelt med det aller første å implementere DSP uansett, da det krever at jeg selger forsterkeren jeg har og kjøper en annen som har tilkoblingsmuligheter og utganger for sub'er og DSP. Så hvis jeg skal ha subwoofere blir det med høynivåinngang hvis det skjer før forsterkerbytte er aktuelt.
Men alt som har med synk mellom lyd og bilde må jo være på plass hvis det skal funke, og det er kanskje bare enda et insentiv for å tenke surroundutstyr når det eventuelt blir aktuelt?
Nøkkelen er hvor lenge du utsettes for det. Man tar ikke skade av korte perioder, og hvilke frekvenser som er høye er også avgjørende. Jo høyere frekvenser jo mer skadelig, men ser du på spektrumet i en typisk låt er det vesentlig mindre energi oppover i frekvens.Greit nok, men 110-115 dB er vel like skadelig for hørselen uansett hvordan det oppleves.
Dels at det tar brodden av en del musikk uten å stjele vesentlig fra andre, og dels at spredningsmønsteret til høyttalerne har litt heng rundt 2khz+, så dette gir faktisk en jevnere opplevd respons i rommet. I anbefalt lyttevinkel (15ish grader) så er det heller ikke mye det er snakk om, 1-2dB på det meste.Litt off-topic, men kunne du sagt noe om bakgrunnen for dippen rundt 3k her @SigbergAudio ? Ble bare litt nysgjerrig![]()
Ok, men et annet praktisk utfordring for meg og veldig mange andre er jo pris. For å holde samme kvalitet så går prislappen på store høyttalerne (mer areal) veldig opp. Og jo høyere nivå man når jo større blir prisforskjellene. Det er vel der DIY kommer inn, men det er ikke en hobby som passer alle. Men jeg også erfarer at store høyttalere med store elementer spiller bass med større autoritet.Man oppnår uansett ikke det samme med små elementer som store. Verken i forhold til kapasitet eller lav forvrengning.
Har ikke HiFi-klubben nettopp kommet med 15" coax til 20k? Ellers har jo CV hatt digre høyttalere til en overkommelig pris i alle år.Ok, men et annet praktisk utfordring for meg og veldig mange andre er jo pris. For å holde samme kvalitet så går prislappen på store høyttalerne (mer areal) veldig opp. Og jo høyere nivå man når jo større blir prisforskjellene. Det er vel der DIY kommer inn, men det er ikke en hobby som passer alle. Men jeg også erfarer at store høyttalere med store elementer spiller bass med større autoritet.
En 10" eller et par 8" per side og nok effekt, kanskje, om du ikke vil spille innmari høyt?Hva med et rom på 22 m2?
Selv bruker jeg en optisk utgang fra tv-en inn på dac. Da har jeg ingen problemer med synk mellom lyd og bilde enten jeg ser på noe strømmende, blu-ray eller gammeldags lineær tv. Bare et tips til å gjøre det enkelt om du vil ha et stereoanlegg med bildeBilde må definitivt kunne integreres med lyden på en bra måte for at det skal funke for meg.
(...)
Uansett funker stereo godt nok på film til at stereo vinner for meg hvis det også er overlegent på ren musikk. Stereo med ekstra subwoofere har egentlig vært en plan for meg en stund nå.
Det er sånn jeg gjør det også.Selv bruker jeg en optisk utgang fra tv-en inn på dac. Da har jeg ingen problemer med synk mellom lyd og bilde enten jeg ser på noe strømmende, blu-ray eller gammeldags lineær tv. Bare et tips til å gjøre det enkelt om du vil ha et stereoanlegg med bilde![]()
Selv om mange har fetisj på mest mulig membranareale og høyest mulig SPL er jeg faktisk enig med deg. Det viktigste er egentlig at det gjengis med en klangbalanse som får det til å høres litt varmt og svulstig ut, og iallfall ikke blir tynt og skarpt.Legger man litt godvilje til går det godt an å spille rock også på små høyttalere på normalt lydvolum. Syns mine små ProAc 1SC gjør en meget god figur i så måte, i et lite rom på rundt 10kvm. Det svinger og det er hovedsaken.
Det er mulig at dette er et issue, men med DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core som jeg bruker som komplett pre med dac har jeg ikke registrert noen synkproblemer med bilde. Helt ærlig har jeg aldri tenkt på at dette ville være et problem. Men, husk på at jeg er jo hjernedød da. Jeg overlater det til de med fungerende hjerne å svare skikkelig på dette.Men trodde at hvis jeg skal ha DSP inn der også, så vil den tilføre en del ekstra forsinkelse på lyden?
Den var skjønnDsp, membranareal og krefter. Kanskje denne er fasit for alle?
![]()
Ascendo SMSG50 50" 6000W infra-subwoofer IKKE-PORTET
The SMSG50 explores all known dimensions when it comes to reproducing even the deepest tones, and at the same time manifests itself as the definitive proof of how important the subwoofer is in serious theater arrangements. It sounds out the limits and lays the cornerstone for a cinematic...www.avshop.no
Snerten den. En på hver side av tvn så det blir symmetri og diskre.Den var skjønn![]()
Nå er det vel "utsvinget" vi vil unngå om en skal holde på med presisjon. Enn skal la membranet vandre så lite som overhode mulig!!Kommer ikke det an på romstørrelse, romakustikken og hvor høyt man spiller? Jeg har hatt høyttalere med mindre areal som spiller mer bass og trøkk enn høyttalere med større areal. Og utsvinget kan vel kompenseres for areal, kan det ikke?