Ja, men det er en effekt som hører hjemme i innspillingskjeden, ikke i avspillingskjeden.
Helt enig i at reamping gjennom gitarforsterker er en effekt uegnet til avspilling av CD plater, vel noen punkalbum kanskje
Men jeg har gjennom årene kommet til et annet tenkesett her. Når samme miks sendes til 3 forskjellige mastering studioer vil det returnere 3 ulike versjoner. Alle basert på ører, erfaring, rom og utstyr brukt i de ulike studioer. Faktum at det i dag finnes et utall nye master og miks utgivelser av populære album viser at dette er et eget marked med nyskjerrige forbrukere som gjerne velger en annen favoritt en det som var den opprinnelige versjonen. Man kan da velge tolke det slik at master brukt til første utgivelse faktisk ikke var optimal.
Hvorfor da ikke selv ta rollen som mastering tekniker og optimalisere for mitt stereoanlegg og rom? Jeg forstår at du til dels gjør dette selv allerede med EQ tilpasset dine sanser og ikke alene basert på målinger? Jeg tar den litt lenger da jeg ikke lenger er fremmed for også implementere utstyr som
forringer signalet om jeg opplever at jeg foretrekker lyden.
Jeg tenker at jeg vil likvel aldri noensinne oppleve å lytte til en innspilling slik den var mastred gitt jeg ikke har verken rom eller utstyr benyttet. Om jeg da konkluderer med at resultaet likvel er upresist hvorfor ikke tilpasse det slik at jeg opplever å ha det hyggelig? Samtidig behøver jeg ikke ta generiske hensyn til at min versjon ved avspilling må fungerer på 3 generasjoner med smarttelefoner eller i mono.
Akkurat denne psykoakustiske FiDef effekten er i eksemplene har jeg sett vært nyttet på master. Og burde derfor da være godt egnet til å besudle signalet fra eldre CD plater med før EQ. Gitt at den faktisk fungerer på psyken det er
Men mest er jeg nyskjerrig på den gitt den baserer seg på en teori om støy jeg selv har stilt meg spørsrmål om kan være tilfelle.
Ellers spår jeg at den største endringein vi vil se innen hifi det neste 10 år vil være nettopp mastering vertøy ta form i digitale forsterkere. Gjerne i form av simuleringer av kjente vintage høytalere og rørforsterkere. Trolig først fra utstyr brukt nettopp i studioer slik at vi "
nå for første gang kan lytte til musikken slik mastering studio gjorde det".
Vintage markedet er jo blitt rett så stort blitt innen hifi også. Samme som skjedde med musikkutstyr hvor man nå i mer enn et tiår digitalt har "justerer bias og bytter rør" på vintage kretser. Jeg har en slik morosak som dessverre er pinlig lite brukt siden den ble kjøpt for mange år siden. Det er kort vei for dem til å også simulere hifi forsterkere og høytalere med denne teknologien.
Dessverre får vi ikke gjort noe med det en aller helst vill endret i mange utgivelser, lage mer headrom.