Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1


    Endelig kommer knappene på rattet tilbake hos VW. Kan vi håpe på knapper og hjul for volum og klima også?
    Jeg begynner å bli lei disse forferdelige kjipe interiørene de fleste elbilene er beheftet med. En diger skjerm som ser ut som den er kjøpt på elkjøp og deretter tilfeldig montert på dashbordet, uten tanke på design og integrering. Får de fleste taksametre i taxier til å se ut som fabrikkmontert standardutstyr.....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    1.787
    Torget vurderinger
    1
    For oss som skal ha ny bil i en litt dyrere prisklasse, ser det paradoksalt ut til at SV kan strekke ut en reddende hånd. Min foreløpige favoritt er i fare for å få ca 260 000 i avgiftsøkning neste år, men kanskje man slipper?

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    For oss som skal ha ny bil i en litt dyrere prisklasse, ser det paradoksalt ut til at SV kan strekke ut en reddende hånd. Min foreløpige favoritt er i fare for å få ca 260 000 i avgiftsøkning neste år, men kanskje man slipper?

    Jeg tror vel forøvrig tro at bilprodusentene vil senke prisen for å kompensere for momstillegg; ref. Ford.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Jeg har forøvrig lagt merke til at elbilene her i Trondheim har fått et nytt varselsystem - piggdekk. Nå skifter folk til vinterdekk og man hører knatringen fra piggdekk på bar asfalt på lang avstand. I 80-90% av tilfellene (som jeg har lagt merke til) er det en elbil som kommer.

    PS: Hvis vektavgiften på nye biler begrunnes med veislitasje fordi "tyngre biler sliter mer på veien" bør de lese seg opp litt. Det som sliter på veien er tungtransport og bruk av piggdekk. En bil med vekt under 5 tonn sliter ikke mye på veien. Hvis denne avgiften skal ha noe med veislitasje å gjøre bør de legge den på piggdekk. Det vil i midlertid fort bli et sikkerhetsproblem - noen steder må man bare bruke piggdekk, men det er færre steder enn mange tror. Jeg har kjørt piggfritt på holka i Trondheim i 25 år uten å ha støtt på problemer, men det kan jo også være fordi isen blir raspet opp av de som bruker piggdekk slik at den ikke blir så glatt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er egentlig rart at piggdekkandelen er så høy blant elbiler all den tid kraftoverføring og antispinn er vesentlig bedre på mange elbiler enn tilsvarende fossilbiler.

    Min Audi (Haldex)Quattro må ha en helt annen kjørestil samt deaktivert antispinn og antiskrens for å få god fremkommelighet enn en elbil med godt implementert firehjulstrekk som f. eks Tesla, Audi og Jaguar.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.563
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Nordland
    Det er egentlig rart at piggdekkandelen er så høy blant elbiler all den tid kraftoverføring og antispinn er vesentlig bedre på mange elbiler enn tilsvarende fossilbiler.

    Min Audi (Haldex)Quattro må ha en helt annen kjørestil samt deaktivert antispinn og antiskrens for å få god fremkommelighet enn en elbil med godt implementert firehjulstrekk som f. eks Tesla, Audi og Jaguar.
    I Nordland er det kun høyt, høyt til fjells som har fått pittelite litt snø (som er regnet bort for lenge siden) Værmeldingen viser varmt høstvær laaaangt ut i neste uke, likevel triller hele byen rundt på piggdekk på snart 4. uka😳 Symaskinene (elbil) knatrer rundt med splitternye piggdekk slik at enkelte byer i Nordland må ha miljøfartsgrense kan man lese i AN😲 Patetisk? JA mener eg🥳 Jeg tror dette er ett resultat av at veldig mange har dekkhotell, hvor verkstedene har lagt omlegging inn i kalenderen i stedet for å legge om når vinteren faktisk kommer.

    det finns viktigere ting i verden å skrive om, det vet jeg😇 Jeg legger om til vinterdekk når vinteren kommer, ikke etter kalenderen. -En fossilbileiers bidrag til miljøet🥳🥳🥳
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.526
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er en Rennå uten gane. Jeg mener; med gane. Fin bil det.
    For å si det slik; har testet omtrent det som er på markedet av biler i denne størrelsen og prisklasse de siste par mnd. Hver gang jeg kjørte denne (ja, det ble noen ganger) innså jeg at jeg ble Renault-eier. DET hadde jeg ikke trodd.
    Bytter ut denne dieselsleden;
    Bimmer bakfra byen 2020.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.397
    Antall liker
    1.240
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er egentlig rart at piggdekkandelen er så høy blant elbiler all den tid kraftoverføring og antispinn er vesentlig bedre på mange elbiler enn tilsvarende fossilbiler.

    Min Audi (Haldex)Quattro må ha en helt annen kjørestil samt deaktivert antispinn og antiskrens for å få god fremkommelighet enn en elbil med godt implementert firehjulstrekk som f. eks Tesla, Audi og Jaguar.
    Tror det handler om manglede kunnskap om hvor gode piggfrie dekk har blitt. Piggdekk er kun best om det er blåholke og bor du i bynære strøk opplever du det meget skjelden. På alle andre føre er piggfrie best i tillegg at de støyer mindre, er bedre å kjøre på og ikke forurenser i nærheten så mye som piggdekk. Kan du kjøre bil og dermed avpasser farten etter forholdene, trenger du neppe piggdekk de fleste steder. Selv har jeg kjørt piggfritt i mer enn 25 år pluss ved varierende forhold.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.994
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    ^Veeeel...... noe som skurrer?
    Mulig. Diskuteres hyppig på @tesla twitter. Men det har vært flere tilfeller der Teslaer har tatt av.


     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Det er rart hvordan biler kræsjer etter villmannkjøring uten å nevnes hva slags bil det er eller hvordan biler brenner uten å bli omtalt hva slags bensinbil det er, men er det en Tesla som blir kjørt av en villmann så blir det omtalt som en Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Det har vel kanskje litt å gjøre med alt skrytet fra Musk om hvor bra selvkjøring er på Tesla.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker på at det er selvkjøringen, og ikke høyreføttene som har ført til at teslaene har gått amok?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man må ikke glemme disiplene som mener at FSD er et must for å ha noen form for annenhåndsverdi på bilen. Det er etter min mening en helt grei acc/filholder men noe mer enn det er det ikke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Det kan man jo ikke være sikker på selvfølgelig, men det har jo ikke noe å si i denne sammenhengen. Uansett om det er tung høyrefot eller noe annet som er årsaken vil det jo av mange oppfattes som om det er selvkjøringen som er problemet, og dermed får man fokuset på det og dermed på merket Tesla. Andre produsenter har ikke markedsført dette og dermed blir det ikke fokus på det hvis noe slikt skjer med en bil fra en annen produsent.
    Min BMW har også en helt grei acc/filholder, men det er ikke noe BMW skryter av.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.397
    Antall liker
    1.240
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tesla skrøt vel av at man kunne la bilen gå som fører løs taxi når man ikke benyttet den selv. Dette skulle finansiere hele bilen og disiplene bet på :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    872
    Antall liker
    689
    Sted
    Oslo
    Hei, jeg har den billigste bilen på lista der😄 og med litt rabatt når det var mulig så fikk jeg bilen bra speccet for 345600,-
    Må opp 100.000 nå og vente en god stund for tilsvarende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1


    Endelig kommer knappene på rattet tilbake hos VW. Kan vi håpe på knapper og hjul for volum og klima også?
    Jeg begynner å bli lei disse forferdelige kjipe interiørene de fleste elbilene er beheftet med. En diger skjerm som ser ut som den er kjøpt på elkjøp og deretter tilfeldig montert på dashbordet, uten tanke på design og integrering. Får de fleste taksametre i taxier til å se ut som fabrikkmontert standardutstyr.....

    Jeg er ganske så frustrert over ergonomien i moderne (el)biler. Og VW er ikke engang de verste.
    Mer om dette her:

    VW shakes up infotainment touchscreen UX to fix mistakes of the past | CAR Magazine


    The CEO gave a taste of how VW will learn from the failings of the current infotainment systems. ‘We are trying to clinic it from a logic approach,’ he said. ‘We say “What are the top 10 functions that customers always need?” We put them on the first level in hard buttons. Then on the next 20 functions, where do we put them? We put some logic into it. And then keep it the bloody same. Don’t change it around!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av årsakene til at jeg venter på en Enyaq. Kan ikke skjønne annet enn at det bare er et tidsspørsmål før disse svære skjermene med menyer for de mest elementære oppgavene blir forbudt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.607
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min mor hadde en VW iD.3. Koko betjening. Hun har akkurat byttet den ut med en Mercedes EQA. Den er kanskje noe glupere, jeg vet ikke. Min ti år gamle Nissan Leaf er ok betjeningsmessig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Likte EQA veldig godt mhp komfort og betjening, men den var for liten ift pris og for kompromittert på kjørelengde for oss. En kompromiss av en bil bygd på eksisterende plattform. Men en flott bil om den for øvrig passer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The CEO gave a taste of how VW will learn from the failings of the current infotainment systems. ‘We are trying to clinic it from a logic approach,’ he said. ‘We say “What are the top 10 functions that customers always need?
    Svaret på det er jo enkelt. Vinduer opp/ned, seteinnstillinger (om man har seter med mye funksjonalitet), kjøremodus, lys, lyd/radio/musikk, klima og AC(temperatur/vifter/defrost) . Funker glimrende i de fleste tradisjonelle biler uten behov for å ta oppmerksomhet bort fra veien.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.607
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Leafen har en A-stolpe på størrelse med låret til en banesyklist. Det er ikke særlig kjekt på en bil som går mest i tettbygd strøk. Plass til en hel barnehageklasse bak. På den positive siden får man hjelp til å opprettholde bevegeligheten i nakken.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Facinerende hvor stort behov dere har for å trykke på knapper mens dere kjører, klimaanlegget står stort sett på samme innstilling hele året, setet har minne og playlist velges før jeg rygger ut av garasjen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sier mannen som ikke hyppig kjører inn og ut av duggende og støyende tunneler på Vestlandet og ikke har eller trenger setemassasje. Jeg hører også stort sett på radio og har en favorittliste på 5-6 kanaler som jeg regelmessig scrollet gjennom. Kjekt å kunne gjøre det på et rullekjul mens jeg ser på veien. Fascinerende at man ikke har det og at man ikke skjønner at folk har ulike behov.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Ja - andre knapper som hyppig brukes:

    Telefonknappen, både for å besvare og ringe opp noen. (Jeg er forbauset over alle de jeg ser i relativt nye biler som likevel sitter alene i bilen med mobiltelefonen opp mot øret. Hvorfor gjør de det - moderne biler har da integrert mobilkobling?)
    Knapp for å velge signalkilde.
    Knapp for å hoppe i spilleliste evt bytte spilleliste - lite aktuell i daglig kjøring, men hvis man kjører mer enn la oss si 10 mil kan det være praktisk.
    Vindu opp og ned
    Justering av hastighet i acc
    Justering av automatisk avstandsholder - det er ikke alltid at man synes det er greit å holde samme avstand til forankjørende bil på isete vei og på bar asfalt.
    Setevarme
    Justering av sete - ja setet har selvfølgelig minne, men jeg har lagt inn flere posisjoner jeg velger mellom for variasjon under kjøring - i perioder sitter jeg lavere, noen ganger justerer jeg ryggvinkelen etc...

    Det er sikkert flere også, men det er de jeg bruker mest.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.994
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Telefonknappen, både for å besvare og ringe opp noen. (Jeg er forbauset over alle de jeg ser i relativt nye biler som likevel sitter alene i bilen med mobiltelefonen opp mot øret. Hvorfor gjør de det - moderne biler har da integrert mobilkobling?)
    Tja, jeg lærte anno dazumal, utfra observasjon av folks VHS-spillere/DVD-spillere/ovner, at det å gjøre noe så enkelt som å stille digitaluret rett er en formidabel utfordring for mange.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo derfor ting bør være mest mulig automatisk og hvis man først skal ha funksjoner på skjerm så bør man unngå mange nivåer med undermenyer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Tja, jeg lærte anno dazumal, utfra observasjon av folks VHS-spillere/DVD-spillere/ovner, at det å gjøre noe så enkelt som å stille digitaluret rett er en formidabel utfordring for mange.
    Hehe… måtte ha ny stekeovn og kjøpte bevisst en modell uten klokke
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.821
    Antall liker
    7.880
    Sier mannen som ikke hyppig kjører inn og ut av duggende og støyende tunneler på Vestlandet og ikke har eller trenger setemassasje. Jeg hører også stort sett på radio og har en favorittliste på 5-6 kanaler som jeg regelmessig scrollet gjennom. Kjekt å kunne gjøre det på et rullekjul mens jeg ser på veien. Fascinerende at man ikke har det og at man ikke skjønner at folk har ulike behov.
    Ja, hver man sin bil osv.

    Før jeg kjøpte siste bil så prøvekjørte jeg over et halvår sikkert ti ulike kandidater før jeg endte opp med BMW. Litt overraskende etter at jeg vel har hatt mine stereotypier hva gjelder beamerførere og stort sett har vært MB-mann selv i mer enn tolv år.

    For egen del var cockpit med god berøringskvalitet på kontrollene blant det mest utslagsgivende som gjorde at jeg kjøpte min første BMW, og har bestilling inne for min andre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    2.960
    Ja - andre knapper som hyppig brukes:

    Telefonknappen, både for å besvare og ringe opp noen. (Jeg er forbauset over alle de jeg ser i relativt nye biler som likevel sitter alene i bilen med mobiltelefonen opp mot øret. Hvorfor gjør de det - moderne biler har da integrert mobilkobling?)
    Knapp for å velge signalkilde.
    Knapp for å hoppe i spilleliste evt bytte spilleliste - lite aktuell i daglig kjøring, men hvis man kjører mer enn la oss si 10 mil kan det være praktisk.
    Vindu opp og ned
    Justering av hastighet i acc
    Justering av automatisk avstandsholder - det er ikke alltid at man synes det er greit å holde samme avstand til forankjørende bil på isete vei og på bar asfalt.
    Setevarme
    Justering av sete - ja setet har selvfølgelig minne, men jeg har lagt inn flere posisjoner jeg velger mellom for variasjon under kjøring - i perioder sitter jeg lavere, noen ganger justerer jeg ryggvinkelen etc...

    Det er sikkert flere også, men det er de jeg bruker mest.
    Det aller meste der styres fra rattet, hvertfall i min bil
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Samme i min, men ikke i alle tydeligvis. Kritikken her går jo på at mange produsenter har flyttet mange av disse funksjonene til touch-skjermer. Disse er i tillegg plassert slik at man må ta øynene bort fra veien hvis man skal bruke dem.
    Dette med motorhukommelse, fysisk tilbakemelding og reduksjon av nivåer i menyer har jo vært kjent i flere tiår, så jeg lurer på hvorfor en del bilprodusenter bare overser denne kunnskapen heller enn å bruke den aktivt.
    Noe så enkelt som å plassere skjermen høyt, legge små "nupper" på de viktigste knappene slik at man føler hvilken knapp man trykker på, styre valgene på skjermen med en enkel enhet (BMW bruker et hjul) som er lett å finne og bruke etc...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn