Vi nærmer oss vel 2 uker siden dette ble skrevet, unge mann!
Som du ser er det å være skribent et arbeide kun de aller hardeste eksemplarer av menneskeheten er i stand til....!
Kommer nå med bilder....
PASS J.R Fjøsmekk
Spesial Report - Part One
Ikke hverdagskost å kunne legge under lupen en potent DIY forforsterker konstruksjon og når Ine123 tilbydde oss glade amatører til å være testpiloter var det naturlig å takke ja for det å teste er både moro og givende….
Designet er basert på chassis klone til PASS Labs XP 12, dog er kretskortet og innmat en custom løsning som KJ her på forumet har vært med på å utvikle i lag med Ine123, som for øvrig er en meget habil kar med loddebolten. For de som ønsker å lese spesifikk om det tekniske kan ta en titt på lenkene under som gutta har lagt ut som egen diy tråd her på sentralen.
Foto av Fjøsmekk
Vis vedlegget 872481
Hvordan oppleves forforsterkeren til Ine123 og KJ mon tro? Uten å avsløre for mye på engang kommer vi tilbake på det etter hvert, men først en liten oversikt på forforsterkere man har spilt på siste 12 år i forskjellige oppsett i heimen.
- Aesthetix Callisto ECLIPSE – Rør og trafo - Gain: 29db Balanced / 23db Unbalanced.
- Ypsilon Audio PST 100 - Passive trafo - Gain: 0 db
- Audio Research REF 5SE – Rør og trafo - Gain: 12dB Balanced / Unbalanced 6dB.
- dCS BARTOK - Analog Solid State, klasse A - Gain: 0.2V, 0.6V, 2V, 6V rms.
- Benchmark Media LA4 – Analog Solid State - Gain: 19.5V rms Balanced / Unbalanced 3.2V rms
- Hifi Rose RS 150B – Analog Solid state - Gain: 6.5V rms Balanced / Unbalanced 2.2V rms
- Topping Pre90
Vis vedlegget 872477
Som vist over har det vært både rør konstruksjoner, passive og solid state. Alle sammen har sine pros og cons både på lyd og funksjonalitet. Pr d.d. ikke testet rene digitale løsninger, men etter ryktene er nye Leedh teknologien den råeste og mest vellykkete implementeringa pr i dag. Opprinnelig var planen å teste med ARC blokkene, men på grunn av en liten motstand som skal byttes ble forforsterkeren isteden koblet opp med Schiit Aegir x2 som mono. Høyttaleren er PAP Horn1, en dipol konstruksjon på 96db/8 ohm med horn driver og 4 stk 15" pr kanal.
Foto av Schiit AEGIR
Vis vedlegget 872521
Når det gjelder forskjellige forsterker topologiene som klasse D, klasse A, klasse AB, rør, hybride osv. har erfaringsmessig alle arkitekturene både styrker og svakheter. Den enkelte topologi har ofte ett gitt nivå av soniske signatur som kan påvirke sluttresultatet på godt og vondt. Og litt av utfordringen er å velge den forsterkertypen som passer best til ens egne høyttalere, samspill med rommet og individuelle preferanser på lyd og musikk. Når det er sagt, har selve hjertet i systemet alltid vært forforsterker i min bok blant annet fordi gjort riktig kan elevere lyden opplevelsen samt er en naturlig koblings hub som gir fleksibilitet og ekstra gain struktur om ønskelig.
Foto av hifi anlegget
Vis vedlegget 872488
Spesial Report - Part Two
I og med dette er en høyst subjektiv lytteopplevelse er testen delt opp i tre hoveddeler, Design, Funksjonalitet og Lydkvalitet med karakterskala etter prosentvurderingsmetoden.
Design
Her har Ine123 gjort en flott innsats, designet er en nær klone av Pass Labs XP12. Chassis er solid bygget i børstet stål og ser omtrent helt identisk ut, kun anelse tynnere frontplate uten fasett på noen få millimeter tykkelse skiller originalen. Knapper, logo, volum ratt og display er meget bra implementert, både fargen og fontene på display ’n matcher nydelig. Fjernkontrollen er en kina variant med metall knapper som ligner Pass Labs original, som for øvrig har sorte gummi knapper. Subjektivt liker veldig godt det industrielle massive uttrykket til Pass Labs selv om display’n blir litt smått for oss nærsynte ungdommer. Visuelt er dette en klassiker som oser kvalitet og eier glede, fin påminnelse på gjennomført design som modnes over tid. Som sakt er Ines kreasjon bygd som en tanks og veier et lit tonn eller to.
Foto av PASS XP12
Vis vedlegget 872490
Funksjonalitet
Gutta har valgt en konservative gain struktur på x 6v. Generelt bruker produsenter å ligge ett sted mellom 12 til 20v gain. Under mitt test regime lå volum nivået i snitt mellom -30 og -15 db av 100 som er maks. Vet ikke hvorfor, men volumknappen som er trinnløs sitter anelse løs og mangler den taktile mekaniske feedback’n som er så viktig for kontroll og opplevelse. Personlig foretrekker 0-12 eller knepp istedenfor trinnløs justering som spinner og spinner uten feedback.
Foto av Vinnie Rossi L2i-SE
Vis vedlegget 872492
Husker typen ikke i farten, men den mest luksuriøse og taktile volumjusteringen har opplevd er på Vinnie Rossi L2i-SE, som var en ren nytelse å ratte med. Om Ine123 kan få til litt ekstra mekanisk magi på volumstyringa hadde det vært stort pluss i boka. Vedrørende tilkoblings valg det rikelig med inn og utganger, både XLR og RCA. Dsiplay'n er naturligvis i minste laget for nærsynte karer, men det gjør en ærlig jobb slik som originalen. Gutta kan naturligvis forbedre enkelte parameter rundt volumknapp, display informasjon og fjernkontrollen dog kan det hende vi forlanger litt vel mye fra diy team Ine123 & KJ.
Foto av Fjøsmekk
Vis vedlegget 872514
Lydkvalitet
Så til den store elefanten i rommet….hvordan låter det egentlig?
For å kvalitetssikre lydopplevelsen sånn noe lunde har jeg sammenlignet med HiFi ROSE RS150B og Topping Pre90 hvor begge enhetene er i kategori gode målekandidater og pr definisjon 100% transparent. Kilde materiellet er gjort med Reddbok (CD), vinyl og streaming med Spotify og Qobuz. Signal kabler fra Canare L-4E6S 4-wire typ
star-quad, Topping TCR2 RCA og Van Damme høyttalerkabler aka Hb52. Variert musikk valg, både klassikk, rock, pop og jazz har vært hovedmenyen under test perioden på små tre uker.
- Kilde Digital: ROSE RS150B
- Kilde analog: DS Audio 003
Foto av Fjøsmekk og Hifi Rose RS 150B
Vis vedlegget 872482
Referanse fra målinger tilsier konstruksjon som gjennomsiktig og nøytral uten form egenlyd eller hørbar forvrengning. Pussig nok låt Hifi Rose RS150B noe mer musikalsk med bedre opplevelse av 3d og kropp. Fjøsmekk er nær Topping Pre90 på flere områder, men låter litt hardere på høyere volum og over tid. Syns også Topping Pre90 gir mer rytmisk driv i musikken på enkelte innspillinger. Bassen fornemmes stram og dyp, generelt en detaljert og klokkeklar lydgjengivelse uten noe form for påfallende slør i lydbilde. På den andre siden har jeg aldri fått samme fornemmelse av lydtrøtthet fra Benchmark LA4 eller dCS Bartok selv på tilsvarende høyt volum. Tillegg har jeg godt i minnet hvor oppløst og friskt det spilte etter å ha bytta ut Aesthetix Callisto ECLIPSE rør med Ypsilon Audio PST 100 passive trafo. Overall er nok Audio Research Ref 5SE den forforsterkeren som ha gitt mine ører The Best of Both Worlds i lag med suveren funksjonalitet og ergonomi.
Det jeg biter merke i både ved Fjøsmekk på streaming av high res og god gammal vinyl over tid er to spesifikke forhold. Ene er at jeg opplever en betoning i form av hardhet i lyden over langtidslytting og ved avspilling ved middels til høyt volum, pr definisjon det man kaller lydtrøtthet. Det andre er at lydbilde virker slankere og flatere, mangler et eller annet som gir det lille ekstra av dybde feel og rytmisk driv i presentasjonen. Om det skyldes innspillingstid av kretstopologi eller andre tekniske forhold som valg av strømforsyning evt. bruk av potmeter fremfor relèer kan være en mulig forklaring. Men for å våge seg på en aldri så liten "educated guess"...kan det komme av ønske om gode målinger ettersom det er konservativt satt utgangsnivå på 6 volt og muligens for lav impedans som gjør at det rakner litt ved høyere utgangssignal?
Har i etter tid lest hva godeste Rognlien skrev og kjenner igjen essensen i hans konklusjon og ut i fra gode målinger skal det jo egentlig låte nøytralt og engasjerende og ikke hardt og flatt for å sette det på spissen så her er det noe på kartet som ikke stemmer helt med terrenget!
Spesial Report - Part Three
Oppsummering
Som selvbygg har gutta gjort en fabelaktig innsats både på det tekniske med påkostet chassis og egenprodusert kretsløsning. Jevnfør målinger skal det være solid håndverk. Om det er ens betydning med god musikalsk opplevelse er en annen diskusjon, men for dem som søker transparens med sterke måledata i ryggen skal dette i allefall være en godkandidat.
De som ønsker sterkere fokus på musikalsk lydopplevelse, vil nok favorisere en konstruksjon med mer harmonisk forvrengning innen forforsterkerens arbeidsområde og evt. uten mye tilbakekobling. Selv om de lærdes strides er det interessant fra ett teknisk ståsted med topologi som benytter høy uf kapasitans og kraftige trafokjerner noe som er kjent for å gi formidabel transient response og musikalitet. ut i fra ett teknisk ståsted hva som oppleves mest naturlig er vanskelig å spesifisere objektivt i og med personlig preferanse er så forskjellig , nøkternhet eller gjennomtenkt tilført harmonisk forvrenging …Hmmm, kanskje litt av begge deler, muligens ligger det en liten kjerne av sannhet i det?
Personlig oppleves gode rør topologier mer luftig og tredimensjonal med rikere klang paletter. Stemmer og instrumenter får ekstra kjøtt på kroppen , selv om Solid State ofte slår til med litt mindre tilsløring i lydbilde og virker strammere, spesielt i i dypbass området. Hva som foretrekkes er ett subjektivt valg ut ifra egne preferanser, musikksmak og system valg. På godt og vondt er Fjøsmekk ett kult diy prosjekt med potensial, ett lite målemonster av enn forforsterker som mangler en dose musikalitet. Kanskje gutta kan lage en V2 med potmeter og trafo kraft, det hadde vært spennende å sammenligne med. Avslutningsvis, stor takk til Ine123 og KJ som gir oss glade amatører mulighet til å teste ut slike kule diy kreasjoner og herved ønskes ingeniørene av Fjøsmekk riktig god jul.
Slutt Score (ta det med en pepperkake og litt julegløgg)
- Design / 88 poeng
- Funksjonalitet / 64 poeng
- Lydkvalitet / 75 poeng
Foto av Fjøsmekk og Topping Pre90
Vis vedlegget 872485
Takk for oppmerksomheten!