Det samme ser ut til å gjelde for CD også......Må skyte inn at pr, i dag er ikke lyden fra LP noe å rope hurra for da jeg har langt dårligere oppsett nå en periode fremover enn tidligere (platespiller, riaa og pu)
Det samme ser ut til å gjelde for CD også......Må skyte inn at pr, i dag er ikke lyden fra LP noe å rope hurra for da jeg har langt dårligere oppsett nå en periode fremover enn tidligere (platespiller, riaa og pu)
Testet en Heed thesis delta CD spiller. Først mot en Auralic Aries Femto, deretter en Auralic G1. Likte CD spilleren bedre enn begge, men med G1 skal det sies at det var ganske likt.Litt nysgjerrig på hvilke CD-spillere og hvilke streamere du sammenlignet. Mulig man må se på summen av PC+router+streamer+DAC vs integrert CD-spiller?
Kan det være at CD spilleren din har et høyere utsignal enn streamerene?Testet en Heed thesis delta CD spiller. Først mot en Auralic Aries Femto, deretter en Auralic G1. Likte CD spilleren bedre enn begge, men med G1 skal det sies at det var ganske likt.
Testet med FLAC filer spilt over WIFI til Auralic vs å brenne samme album til CD og spille det på CD spilleren.
Begge inn i en Matrix Audio X-Sabre Pro som jeg vil tro er ganske motstandsyktig i fohold til jitter osv.
Mulig dette kun går på preferanser, så noen ville helt sikkert foretrukket Auralic. Men at det ikke er forskjeller mellom forskjellige digitale kilder
er hvertfall ikke min erfaring.
Med Wiim kan man justere nivået.Kan det være at CD spilleren din har et høyere utsignal enn streamerene?
Dette vil jo øke volumet og vil oppleves som bedre lyd.
Kompenserte du for volumforskjeller?
Jepp vet det, veldig bra produkt.Med Wiim kan man justere nivået.
Nei, dette var ingen vitenskapelig test. Bare meg som over et par uker sammenlignet en del plater frem og tilbake.Kan det være at CD spilleren din har et høyere utsignal enn streamerene?
Dette vil jo øke volumet og vil oppleves som bedre lyd.
Kompenserte du for volumforskjeller?
Det er over tid man merker hva man trives best med.Nei, dette var ingen vitenskapelig test. Bare meg som over et par uker sammenlignet en del plater frem og tilbake.
Hadde helt sikkert blitt blitt lurt av volumforskjeller ved kjappe bytter.
Siden CD låter bedre enn streaming, eller hva mener du?Det samme ser ut til å gjelde for CD også......
Ja.....Siden CD låter bedre enn streaming....
Ja da er det nok best å bytte ut den slik at det låter bedre med dac/streamer, mulig noen med måle abstinenser får ro i sjela daJa.....
CD låter bedre enn streaming, men det er mange avvik som påvirker lokale vurderinger.....og viktige faktorer som målemafian ikke klarer å fange opp.....Ja da er det nok best å bytte ut den slik at det låter bedre med dac/streamer, mulig noen med måle abstinenser får ro i sjela da
Kunne du gi eksempler på slike faktorer? En digital bitstrøm er relativt enkle greier, hvert punkt må være korrekt plassert i amplitude (bitfeil) og i tid (jitter). Hvis alle bits er korrekte og rett plassert i tid er alt inn til DAC i orden. I tillegg er det potensiell jordstøy som smitter over på analoge kretser, men det hindres effektivt med en eller annen form for galvanisk skille mellom datadingser og audiodingser.CD låter bedre enn streaming, men det er mange avvik som påvirker lokale vurderinger.....og viktige faktorer som målemafian ikke klarer å fange opp.....
Og desverre den delen man har absolutt ingen kontroll over.Mastering derimot - god vs dårlig kan lett gjøre en større forskjell enn høytalere - et helt anlegg for den delen. Her kan man finne ekstreme forskjeller.
Og desverre den delen man har absolutt ingen kontroll over.
Hva tenker du på?Og desverre den delen man har absolutt ingen kontroll over.
Hva er de beste utgavene da?Hva tenker du på?
Hvis man bruker tid & penger på å lese seg opp og skaffe de beste utgavene kan man øke kvaliteten på lyden betraktelig.
Tenker du alle utgivelsene er like gode?Hva er de beste utgavene da?
Tenker her på en tilfeldig artist eller band som skal slippe ny musikk:
Tviler på at det sitter en løk av mix- eller master tekniker og bevist lager gode og dårlige utgaver som skal ut på markedet. Eks bevist å lage en dårlig utgave til CD, en passe bra til streaming og en supergod på LP. (eller en annen kombinasjon)
Man er jo heller prisgitt hva artisten/studio ønsker å formidle. Ikke sikkert alle liker lyden selvsagt.
Et godt utgangspunkt i kilden er jo det alle beste for å få fram den gode lyden i anlegget. Men man er prisgitt utgiver.
Du er ikke så langt unna realitetene her. ImoTviler på at det sitter en løk av mix- eller master tekniker og bevist lager gode og dårlige utgaver som skal ut på markedet. Eks bevist å lage en dårlig utgave til CD, en passe bra til streaming og en supergod på LP. (eller en annen kombinasjon)
Ditto.Alle mine CDer er rippet til flac, så (lokal) streaming. Låter likt om DACen er den samme, så det er en ikke-sak.
Ikke ditto, men jeg kjenner at jeg er litt på gli.Skal jeg styre med fysiske plater er sort gull vinneren, også i jula.
Det er vel ikke helt sånn, men loudness war er en ting, hvor hver nye re-re-remastring skulle være litt høyere mastret, litt mer komprimert, og litt mer toppkuttet enn den forrige. Av forskjellige tekniske grunner er det ikke mulig å skvise vinylmediet like hardt, og det finnes tekniske standarder for filmlyd, så det ble fort helt ulik lydkvalitet på CD, vinyl og konsert-DVD selv om opptaket var det samme.Hva er de beste utgavene da?
Tenker her på en tilfeldig artist eller band som skal slippe ny musikk:
Tviler på at det sitter en løk av mix- eller master tekniker og bevist lager gode og dårlige utgaver som skal ut på markedet. Eks bevist å lage en dårlig utgave til CD, en passe bra til streaming og en supergod på LP. (eller en annen kombinasjon)
I eksemplet mitt så snakker jeg om ny musikk, ikke gamle slagere som gis ut på nytt.Tenker du alle utgivelsene er like gode?
Neida, det blir ikke høyere enn 0 dBFS uansett (+ litt ekstra for «intersample overs» når DAC forsøker å rekonstruere en bølgeform. En firkantbølge har 0 dB crest factor, så det «hottest» tenkelige sporet er en firkantbølge ved 0 dBFS, dvs alle bits «på» og bare fortegnet som blinker mellom pluss og minus.Det nevnes loudness-war, her er en fyr som mener han har vunnet den "kampen" en gang for alle.
Hehe, nei det er jo ikke noe poeng eller verdi i en slik loudness-war i det hele tatt.Ikke veldig imponert, egentlig, siden streamingtjenester gjerne også har en normaliseringsfunksjon som beregner LUFS og normaliserer deretter. Spotify vil normalisere til 14 LUFS, så om gjøken sender inn et spor med +2.3 LUFS vil det bare bli skrudd ned med 16,3 dB. Det ser ut som YouTube gjør det samme om jeg forstår dine tall rett. Og da vil det låte like høyt som ethvert annet spor når det spilles av. OK, så han demonstrerte det, men ellers har det jo ingen spesiell verdi.
Spiller du bare ny musikk?I eksemplet mitt så snakker jeg om ny musikk, ikke gamle slagere som gis ut på nytt.
Men jeg kan ikke se noen som helst grunn til at en mix-eller master tekniker skal bevist lager en dårlig utgivelse på gitt plattform og en god på en annen.
Selvsagt, om det ønskes å vinne en loudness-war eller fysiske begrensinger som må gjøres for å få ting innpå vinyl, så gjøres det grep etter beste evne.
Har på ingen måte behov for å overbevise deg om det hellerOk - ser hva du skriver men er ikke overbevist...
Ja for han tjener sikkert mye mer på det enn streaming produktene sineNå driver jo han PS Audio fyren også et studio og gir ut musikk på kun fysisk medie/nedlastning.
-Ikke utenkelig at god-gammel-nok PS Audio ikke er helt upartisk i sin oppfatning av streaming vs fysisk media.
Ja for han tjener sikkert mye mer på det enn streaming produktene sine
Tipper han også må lage produkter som kundene hans etterspør. Om han liker det eller ikke.Ja for han tjener sikkert mye mer på det enn streaming produktene sine