Hei! Hva signal kjører du inn på XP`n? Balansert eller ubalansert? Hva for pre amp brukes her?
Jeg kjører balansert signal. Har en enkel Yamaha mikser som brukes til signal-distribusjon når jeg feilsøker på utstyr. Akkurat den er nok en begrensning på hvor høy lydkvalitet som kan oppnås (tenker da på slewrate pga standard OP-AMPs på utgangene)...
Men når du spurte om jeg bruker balansert eller ubalansert, da kom jeg til å tenke over en ting som sannsynligvis kan utgjøre en forskjell på ihvertfall PA-400 og XP2D/XP3D...
PA400 (og sikkert slektningene til denne) tar imot balansert signal via et diskret inngangstrinn, altså med transistorer og 35v +/- power.
XP-forsterkerne av D-serien har inngangstrinn som har bl.a NE5334 og TL071 op-amper, disse klarer maks 18v +/-.
Jeg tror faktisk at lydforskjellen kan skyldes inngangtrinnene. Men det kan godt hende jeg tar feil. (Jeg er tross alt ikke ingeniør, men utdannet radio/TV-reparatør med mange års erfaring i reparasjon av musikkutstyr for både studio og scene, men også lidenskapelig opptatt av lydkvalitet og gjort mye studier av slikt utstyr og Hi-fi-utstyr. Og når jeg tidligere i år reparerte noen Adyton-forsterkere som jeg kjøpte som reparasjons-objekter, da ble jeg virkelig hekta på Adyton).
Rart og tenke på... I mange år så hadde vi både Adyton PA-400 og XP3 i et lokalt band jeg spilte i, og de var driftsikre som bare det. Virket alltid, og XP3 på subbene og PA-400 på toppene var nok til å drive hele høyttalerflaten, en EV-rigg som bandet Gluntan i sin tid brukte.
Jeg tenkte aldri på å koble opp disse forsterkerne på hifi-utstyr, da de tross alt var montert i PA-rack.
Men PA-400 ampen jeg i sommer testet på et par Snell K3, fikk nakkehårene til å reise seg... Tror faktisk ikke jeg overdriver når jeg sier at PA-400´n fikk frem detaljer i musikken på et vis som mange andre forsterkere ville ha slitt for å få frem. Det var en fryd å lytte musikk med denne kombinasjonen.
Men XP2D- forsterkeren som jeg reparerte etter PA-400´n, den følte jeg på et vis kamuflerte mikrodetaljene som PA400´n frembrakte med glans.
XP2D-forsterkeren vra bra, ikke noe tvil om det, men den låt ikke like "magisk" som PA-400.
Derfor begynte jeg å spekulere på om man så bort ifra ustabiliteten i input-kortene i XP2C/XP3C, så kanskje hadde disse forsterkerne flere av egenskapene jeg savnet i D-serien, da C-serien har et diskret inngangstrinn, slik som PA400.
Men nå i dag så finnes det vel flere veldig gode op-amper som burde erstatte NE5534 og TL071 på input-kortene på XP2D og XP3D, samt at med bytting til op-amper som klarer høyere driftspenning, så kunne det vært interessant å kjøre en modifikasjon på et slikt kort for å se om både slewrate og gainfaktor kan bli ennå bedre, og kanskje dette vil gjøre at de låter ennå mer detaljerte.
Men såklart, det kan være andre faktorer, slik som de store lateral-mosfet-transistorene som fungerer som drivere til utgangene... XP-serien har jo slike transistorer som klarer høyere spenning, noe som i utgangspunktet er bra, men så får de høyere kapasistans av den årsaken... Så det er vel mange årsaker...