Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    150
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill. Denne var en av de siste Asle K oppgraderte før han gikk bort. Dessverre har jeg ingen arbeidsbeskrivelse el.l. på den jobben. Vil ett toppløsbilde (av ampen selvsagt) :) kunne fortelle noe om hva som er gjort?
    Jeg kan desverre ikke nok om det.
     

    Elwiz_service

    Fersking
    Ble medlem
    12.06.2022
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Steinkjer
    Finnes det input/driver-kort for XP2/XP3-C-utgave for å kjøpe noe sted? Har bl.a en XP2C jeg restaurerer, og tenker at det ble kanskje laget en ny og forbedret utgave av disse? Kortene i min forsterker mangler, men vil tro at C-utgaven av XP-serien muligens låter mer åpent enn D-utgaven hvis det er laget nye og bedre kort? Har ikke sammenlignet alle disse forsterkerne, men har restaurert både Adyton PA-400, XP2D og XP3D, og følte vel egentlig at PA-400 låter mer frittspillende enn XP-D-serien (som jeg syntes låt "for kontrollert" i mellomtonen). Men hadde vært interessant om XP-C er et lydmessig løft i forhold til D...
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    245
    Sted
    Nord Trøndelag
    Hei! Hva signal kjører du inn på XP`n? Balansert eller ubalansert? Hva for pre amp brukes her?
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    245
    Sted
    Nord Trøndelag
    Takk for innspill. Denne var en av de siste Asle K oppgraderte før han gikk bort. Dessverre har jeg ingen arbeidsbeskrivelse el.l. på den jobben. Vil ett toppløsbilde (av ampen selvsagt) :) kunne fortelle noe om hva som er gjort?
    Hei! Dette var en oppgradering av Cordis1.8 ved at trafoene fikk høyere spenning til utgang seksjonen og derav kunne levere mer effekt. 10% økning her gir 20% mer ut effekt. Ingen endringer i selve konstruksjonen ut over dette. Dermed litt viktig å få en ny ventilert topp plate for å få ned inne temperaturen.
     

    Elwiz_service

    Fersking
    Ble medlem
    12.06.2022
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Steinkjer
    Hei! Hva signal kjører du inn på XP`n? Balansert eller ubalansert? Hva for pre amp brukes her?
    Jeg kjører balansert signal. Har en enkel Yamaha mikser som brukes til signal-distribusjon når jeg feilsøker på utstyr. Akkurat den er nok en begrensning på hvor høy lydkvalitet som kan oppnås (tenker da på slewrate pga standard OP-AMPs på utgangene)...
    Men når du spurte om jeg bruker balansert eller ubalansert, da kom jeg til å tenke over en ting som sannsynligvis kan utgjøre en forskjell på ihvertfall PA-400 og XP2D/XP3D...
    PA400 (og sikkert slektningene til denne) tar imot balansert signal via et diskret inngangstrinn, altså med transistorer og 35v +/- power.
    XP-forsterkerne av D-serien har inngangstrinn som har bl.a NE5334 og TL071 op-amper, disse klarer maks 18v +/-.
    Jeg tror faktisk at lydforskjellen kan skyldes inngangtrinnene. Men det kan godt hende jeg tar feil. (Jeg er tross alt ikke ingeniør, men utdannet radio/TV-reparatør med mange års erfaring i reparasjon av musikkutstyr for både studio og scene, men også lidenskapelig opptatt av lydkvalitet og gjort mye studier av slikt utstyr og Hi-fi-utstyr. Og når jeg tidligere i år reparerte noen Adyton-forsterkere som jeg kjøpte som reparasjons-objekter, da ble jeg virkelig hekta på Adyton).
    Rart og tenke på... I mange år så hadde vi både Adyton PA-400 og XP3 i et lokalt band jeg spilte i, og de var driftsikre som bare det. Virket alltid, og XP3 på subbene og PA-400 på toppene var nok til å drive hele høyttalerflaten, en EV-rigg som bandet Gluntan i sin tid brukte.
    Jeg tenkte aldri på å koble opp disse forsterkerne på hifi-utstyr, da de tross alt var montert i PA-rack.
    Men PA-400 ampen jeg i sommer testet på et par Snell K3, fikk nakkehårene til å reise seg... Tror faktisk ikke jeg overdriver når jeg sier at PA-400´n fikk frem detaljer i musikken på et vis som mange andre forsterkere ville ha slitt for å få frem. Det var en fryd å lytte musikk med denne kombinasjonen.
    Men XP2D- forsterkeren som jeg reparerte etter PA-400´n, den følte jeg på et vis kamuflerte mikrodetaljene som PA400´n frembrakte med glans.
    XP2D-forsterkeren vra bra, ikke noe tvil om det, men den låt ikke like "magisk" som PA-400.
    Derfor begynte jeg å spekulere på om man så bort ifra ustabiliteten i input-kortene i XP2C/XP3C, så kanskje hadde disse forsterkerne flere av egenskapene jeg savnet i D-serien, da C-serien har et diskret inngangstrinn, slik som PA400.
    Men nå i dag så finnes det vel flere veldig gode op-amper som burde erstatte NE5534 og TL071 på input-kortene på XP2D og XP3D, samt at med bytting til op-amper som klarer høyere driftspenning, så kunne det vært interessant å kjøre en modifikasjon på et slikt kort for å se om både slewrate og gainfaktor kan bli ennå bedre, og kanskje dette vil gjøre at de låter ennå mer detaljerte.
    Men såklart, det kan være andre faktorer, slik som de store lateral-mosfet-transistorene som fungerer som drivere til utgangene... XP-serien har jo slike transistorer som klarer høyere spenning, noe som i utgangspunktet er bra, men så får de høyere kapasistans av den årsaken... Så det er vel mange årsaker...
     

    geirf

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    245
    Sted
    Nord Trøndelag
    Hei! Det ligger nok endel forbedringer i å bytte op-amp på dette inngangskortet og også passe på hva kondensatorer som står i signalveien her! XP2D har da noen justeringer også som er viktig for hvordan du oppfatter klangbalansen. Internt i denne, kan du via feedforward kretsen justere utgangsimpedansen fra positiv til negativ. Her er det selvfølgelig viktig å få justert denne til 0 ohm! Videre også tomgangsstrøm, men det gjelder selvfølgelig også for PA400. Begge disse låter lysere og mer energisk oppover i frekvens ved for lav tomgangstrøm og motsatt andre veien. Ved proffbruk er det en selvfølge med XLR, men til hifi, bruker du også der denne mikseren? Det er ikke brukbart! Det er derfor jeg spurte hva preamp du benytter til hifi lytting. Dersom ubalansert fra preamp, hopp over hele dette inngangskortet og kople det ubalanserte signalet direkte på hovedkortet ! Dette gir en klar forbedring:)
     

    Elwiz_service

    Fersking
    Ble medlem
    12.06.2022
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Sted
    Steinkjer
    Hei! Det ligger nok endel forbedringer i å bytte op-amp på dette inngangskortet og også passe på hva kondensatorer som står i signalveien her! XP2D har da noen justeringer også som er viktig for hvordan du oppfatter klangbalansen. Internt i denne, kan du via feedforward kretsen justere utgangsimpedansen fra positiv til negativ. Her er det selvfølgelig viktig å få justert denne til 0 ohm! Videre også tomgangsstrøm, men det gjelder selvfølgelig også for PA400. Begge disse låter lysere og mer energisk oppover i frekvens ved for lav tomgangstrøm og motsatt andre veien. Ved proffbruk er det en selvfølge med XLR, men til hifi, bruker du også der denne mikseren? Det er ikke brukbart! Det er derfor jeg spurte hva preamp du benytter til hifi lytting. Dersom ubalansert fra preamp, hopp over hele dette inngangskortet og kople det ubalanserte signalet direkte på hovedkortet ! Dette gir en klar forbedring:)
    Takk for gode tips! Dette var inspirerende lesning! 😊. Har vel justert bias for lavt på PA-400 vil jeg tro, da den var veldig livlig i mellomtone og diskant, samt at den var kjølig under spilling. Men lyden var veldig fin harmonisk iallefall. Må vel finne en bedre preamp, kortest mulig signalgang, passiv kanskje, iallefall ikke med op-amper som begrenser lyden. XP2D er solgt, men skal snart restaurere en XP3D. Skal prøve å gå rett inn på hovedkortet, slik du foreslå. Det er nok antakeligvis der den største lydbegrensninga ligger.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    En kompis har en Adyton XP3D, den ble litt varm her en dag og kuttet. Den virker forstatt men ene siden blir veldig varm. Fins d noe manual for å justere bias hvor og hvordan 😃
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    hei Adyton venner,

    For noen år tilbake solgte jeg min daværende Adyton frontrekke bestående av (solgte til en meget god venn):
    • Imagic 2.0
    • Imagic 2.0 senterkanal
    • 2 x AP Minos
    Til nå er det blitt brukt mange kombinasjoner av utstyr til å drive denne frontrekken (både jeg og han), alt fra Burmester, Rotel, Krell, Joule Electra, Pass Labs m/flere.

    Etter nylig hussalg har min venn tatt med seg hele frontrekken (Adyton + AP Minos) og kun dette, resten ble solgt med huset.

    Nå søker vi etter noe som kan drive dette, utfordringen er det store utvalget der ute.

    Alternativ forsterker kofigurasjon:
    • Sourrondreceiver (5.1 eller 7.1, selv om ikke alle kanaler blir brukt)
    • Sourrondprosessor + effekt ( 3 x mono eller 1 x stereo + 1 x mono)

    Vi lekte med tanken Electrocompaniet (vi liker begge deres produkter):

    • En form for surroundprosessor
    • 3 x EC 180 mono

    1. Ønsker ikke for mange blandinger av produsenter, helst kun en produsent.
    2. Enkel styring er viktig
    3. Søker selvfølgelig beste løsning hva angår lydkvalitet og funksjonalitet.

    Tar i mot forslag med takk...


    /Torstein
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.468
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    hei Adyton venner,

    For noen år tilbake solgte jeg min daværende Adyton frontrekke bestående av (solgte til en meget god venn):
    • Imagic 2.0
    • Imagic 2.0 senterkanal
    • 2 x AP Minos
    Til nå er det blitt brukt mange kombinasjoner av utstyr til å drive denne frontrekken (både jeg og han), alt fra Burmester, Rotel, Krell, Joule Electra, Pass Labs m/flere.

    Etter nylig hussalg har min venn tatt med seg hele frontrekken (Adyton + AP Minos) og kun dette, resten ble solgt med huset.

    Nå søker vi etter noe som kan drive dette, utfordringen er det store utvalget der ute.

    Alternativ forsterker kofigurasjon:
    • Sourrondreceiver (5.1 eller 7.1, selv om ikke alle kanaler blir brukt)
    • Sourrondprosessor + effekt ( 3 x mono eller 1 x stereo + 1 x mono)

    Vi lekte med tanken Electrocompaniet (vi liker begge deres produkter):

    • En form for surroundprosessor
    • 3 x EC 180 mono

    1. Ønsker ikke for mange blandinger av produsenter, helst kun en produsent.
    2. Enkel styring er viktig
    3. Søker selvfølgelig beste løsning hva angår lydkvalitet og funksjonalitet.

    Tar i mot forslag med takk...


    /Torstein
    Jeg har selv Adyton Imagic 2.0 som for tiden tjenestegjør i kino-oppsettet mitt. Hos meg har de blitt drevet med McIntosh mc501 og senere 1.2kw, deretter Anthem STR, Hypex Ncore og Bryston for å nevne noen. Generelt har jeg oppfattet dem som veldig transparente, men samtidig ikke krevende å drive. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært over 60-120w med McIntosh eller Anthem og da har jeg spilt høyt. For meg har det viktigste vært å få tonaliteten riktig og integrasjonen med bassene god. De var meget gode selv med noe så «rimelig» som Minidsp SHD og Hypex Ncore 400. Eierfølelsen med McIntosh trumfet resten, men kan ikke med hånden på hjertet si at noen forsterkere var hørbart bedre enn NCore. Da delte jeg aktivt på 140-150hz.

    edit: jeg har også hatt EC250R, men ikke på Adytonene. EC ble dog (i mine ører) klart utkonkurrert av McIntosh mc501, spesielt i mellomtoneregisteret.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    hei Adyton venner,

    For noen år tilbake solgte jeg min daværende Adyton frontrekke bestående av (solgte til en meget god venn):
    • Imagic 2.0
    • Imagic 2.0 senterkanal
    • 2 x AP Minos
    Til nå er det blitt brukt mange kombinasjoner av utstyr til å drive denne frontrekken (både jeg og han), alt fra Burmester, Rotel, Krell, Joule Electra, Pass Labs m/flere.

    Etter nylig hussalg har min venn tatt med seg hele frontrekken (Adyton + AP Minos) og kun dette, resten ble solgt med huset.

    Nå søker vi etter noe som kan drive dette, utfordringen er det store utvalget der ute.

    Alternativ forsterker kofigurasjon:
    • Sourrondreceiver (5.1 eller 7.1, selv om ikke alle kanaler blir brukt)
    • Sourrondprosessor + effekt ( 3 x mono eller 1 x stereo + 1 x mono)

    Vi lekte med tanken Electrocompaniet (vi liker begge deres produkter):

    • En form for surroundprosessor
    • 3 x EC 180 mono

    1. Ønsker ikke for mange blandinger av produsenter, helst kun en produsent.
    2. Enkel styring er viktig
    3. Søker selvfølgelig beste løsning hva angår lydkvalitet og funksjonalitet.

    Tar i mot forslag med takk...


    /Torstein
    Jeg har hatt Imagic 2.0 og AP Minos x2 i 15 år (har ennå Imagic 2.0 men nå med Impetus basstårn). Jeg er utrolig fornøyd med Adyton 1.7S med Burmester forforsterker (har hatt 011 og 077). Dette er en kjempekombinasjon, har ikke hørt bedre noe sted, sterk anbefaling herfra.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    takk for utfyllende svar til dere begge, Kalle Klovn og hogen.

    Helt enig med Kalle Klovn hva angår tonalitet, det er viktig at den totale opplevelsen av systemet blir riktig tonalt. Adyton Imagic har en veldig transparent og åpenhet i deres presentasjon. Er ikke nødvendigvis ute etter et så nøytralt lydbilde som mulig, det skal kunne spille godt både til musikk og film.

    Selv spilte jeg lenge med:
    • Burmester 808 Mk5 og 2 x 911 mono (uten senterkanal i systemet), synes den komboen spilte helt rått. Det var under denne tiden Imagic ble solgt og byttet ut til Burmester B100.

    • Adyton på Adyton har jeg hørt i flere sammenheng, det kan også spille superfint. Adyton forsterkere er vel ikke lengre i produksjon er de vel, i så fall i svært liten skala. Har sett lite til de produktene de siste årene.

    I dag spiller jeg selv på Adyton Imagic 1.5 (m/integrert bass) på David Berning LTA EL34 (pre/amp), det spiller helt fantastisk. I mange wattene i denne komboen, men den tonale balansen er utrolig fin. EL34 er dog ikke en så aktuelt kandidat for min gode venn, det blir transistor i den leiren.

    • Hvem er det som i dag produserer virkelige gode surround prosessorer eller kanskje aller helst integrerte løsninger.
    • Ikke så hypp på Denon, Yamaha, Harman, noe mer eksotisk hadde vært topp.

    /Torstein
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bryston SP4 skal være blant de aller beste. Marantz AV10/AMP10 so kommer snart ser meget spennende ut. Storm Audio, Anthem, og ikke minst Trinnov bør på listen over ting å sjekke ut i det minste.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Bryston SP4 skal være blant de aller beste. Marantz AV10/AMP10 so kommer snart ser meget spennende ut. Storm Audio, Anthem, og ikke minst Trinnov bør på listen over ting å sjekke ut i det minste.
    Supert larkrla, skal lese meg opp på noen av disse forslagene :)


    /Torstein
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Det er justerbar utgangsimpedans.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Noen her som vet om det finnes gode erstatninger for glattekondisene? Det er 15000uF/75V ø35x105mm med skrutilkobling. Lignende verdier kan benyttes, men fysiske mål er fast.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Vet du hvilke potmeter som er til hva ?
    Dette kortet ditt ser VELDIG likt ut kortet som står i XP1
    Isåfall er det følgende :

    RT21 og RT1 er justering for DC offset på utganger.

    RT23 og RT3 er hvilestrøm.

    Måle på flatpinne kontakt ved front merket CNP. Andre ende på R170 i A kanal og R270 i B kanal.

    ( emitter motstandere er jo fordømt umulig å komme til )

    Hvilestrøm 3-3,5mV. Såvidt lunk i kjøleribber på tomgang.

    RT22 og RT2 er justerbar utgangsimpedans. På og av med last og juster til du har samme amplitude

    med last som uten last. Både på 1khz. og 20khz.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Opera. Har funnet ut at trafoen er 28V og dermed kan 63V kondiser benyttes og da blir det straks lettere.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    åja, den har jeg aldri fått tilsendt, så aner ikke.
    Men bar du har funnet det ut.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dette kortet ditt ser VELDIG likt ut kortet som står i XP1
    Isåfall er det følgende :

    RT21 og RT1 er justering for DC offset på utganger.

    RT23 og RT3 er hvilestrøm.

    Måle på flatpinne kontakt ved front merket CNP. Andre ende på R170 i A kanal og R270 i B kanal.

    ( emitter motstandere er jo fordømt umulig å komme til )

    Hvilestrøm 3-3,5mV. Såvidt lunk i kjøleribber på tomgang.

    RT22 og RT2 er justerbar utgangsimpedans. På og av med last og juster til du har samme amplitude

    med last som uten last. Både på 1khz. og 20khz.
    Det er XP3D.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dette kortet ditt ser VELDIG likt ut kortet som står i XP1
    Isåfall er det følgende :

    RT21 og RT1 er justering for DC offset på utganger.

    RT23 og RT3 er hvilestrøm.

    Måle på flatpinne kontakt ved front merket CNP. Andre ende på R170 i A kanal og R270 i B kanal.

    ( emitter motstandere er jo fordømt umulig å komme til )

    Hvilestrøm 3-3,5mV. Såvidt lunk i kjøleribber på tomgang.

    RT22 og RT2 er justerbar utgangsimpedans. På og av med last og juster til du har samme amplitude

    med last som uten last. Både på 1khz. og 20khz.
    Supert. Takk for info. Da fikke jeg ivertfall juster bias så tempen ble normal på den kanalen med for høy temp.
    Men jeg sjønner ikke helt hvordan jeg sjekker/justerer utgangsimpedansen.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Supert. Takk for info. Da fikke jeg ivertfall juster bias så tempen ble normal på den kanalen med for høy temp.
    Men jeg sjønner ikke helt hvordan jeg sjekker/justerer utgangsimpedansen.
    Det trur jeg bare du skal gi opp,
    Da må du ha en audioanalyzator til 200 000,-
    DC offset og hvilestrøm er det viktigste. Når det er io rden, spill musikk.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da blir det monoblokker av XP3D, de er faktisk i rekkefølge på serienr. XLR brokobling gir godt over 1000w i 8 ohm. Begge har fått lik bias, , ca 920mv.
    9AE6150C-A5E9-4F94-9D7B-72879E73FE95.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Da blir det monoblokker av XP3D, de er faktisk i rekkefølge på serienr. XLR brokobling gir godt over 1000w i 8 ohm. Begge har fått lik bias, , ca 920mv.
    Vis vedlegget 888932

    920mV i bias.Nesten 1 volt. Det var enormt mye. Så mye at det i min verden sier pang etter 5 sekund.
    Kan du si noen om hvordan du måler dette ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    920mV i bias.Nesten 1 volt. Det var enormt mye. Så mye at det i min verden sier pang etter 5 sekund.
    Kan du si noen om hvordan du måler dette ?
    jeg måler på hver side av tranistorrekken ved den tynne gule kabelen. Måler jeg på feil plass ?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Det blir nok ikke rett. Du skal måle tvers over emittermotstandere. De som står i kjøleribba.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    De grå/grønne boksene mellom transistorene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn