Hei!
Melder meg på denne tråden. Jeg synes dette er en fin tråd og det er hyggelig å se at det er flere Audio Note entusiaster der ute. Vedlig artig og interessant å få se bilder og lese om fabrikkturen til Audio Note som
@Håkon_Rognlien,
@Atlerovik,
@HCS,
@llars og
@veleik var på før jul. Koste meg stort med bilder og innlegg dere delte fra turen! Innlegget fra besøket i bloggen til Håkon Rognlien ble også lest "ørten" ganger!
Jeg har vært passiv medlem her på Hifisentralen siden 2008 og våger meg nå utpå mitt første innlegg (har kanskje postet ett innlegg tidligere...) etter 15 år i taushet. Jeg føler meg inspirert av denne tråden samtidig som jeg må fremheve
@Atlerovik sin tråd "En lydmanns bekjennelser" som spesielt inspirerende og bra, og føler nå for å dele litt fra 20 år som hi-fi entusiast og enda flere år som musikkentusiast. Det jeg skal dele her er et lite utdrag av veien mot å bestemme seg for å investere i et komplett Audio Note anlegg, så da synes jeg det var på sin plass å dele det på denne tråden. Jeg lover å ikke ta hele livhistorien min relatert til hi-fi og musikk her, men som sagt blir det et lite utdrag. Here goes....
Fra lyd til musikk i et hus i skogen...
Jeg går rundt og gliser om dagen og må nesten klype meg selv i armen. For på stua i racket står det nå en AN P3 Tonmeister! Snart ferdig innspilt. Men, fy flate som dette spiller allikevel! Omtrent rett ut av esken spilte den så jeg satt i sjokk i sofaen og lurte på hva som hadde skjedd! Allerede da vartet den opp med en dynamikk og et driv jeg ikke har hørt fra noe utstyr tidligere. Og nå, etter flere timer med innspilling...; oh sweet Lord!
Jeg syntes komboen Klipsch og 2x25 watt klasse A transistor effektrinn hadde bra dynamikk. Men, nå, med et 300B SET effektrinn til å spille på Klipschene, er det som om det dynamiske kontrastområdet har blitt utvidet på flere innspillinger. I det ene øyeblikket kan jeg nå høre "små" svake lyder, som jeg mener ikke å ha hørt før, før det i det andre øyeblikket smeller til så man nesten blir løs i magen og vurderer et toalettbesøk før neste plate går i spilleren. Utrolig gøy! Det er også noe med "musikaliteten" i denne forstereken; det er driv, det svinger og det føles mer levende enn tidligere! I tillegg opplever jeg nå en dybde og bredde i lydbildet jeg ikke har hatt før på mange innspillinger. Det hentes også frem informasjon fra innspillinger som jeg ikke har fått med meg tidligere og som gjør at flere låter/sanger/stykker fremstår i ny drakt. Det er rett og slett bare herlig å spille musikk nå om dagen!
Det var tilbake i 2020 at jeg begynte å legge en plan for å investere i et komplett Audio Note anlegg, og jeg har nå kommet et godt stykke på vei med platespiller, arm, pickup, forforsterker og nå effektforsterker fra dette merket. Grunnen til at jeg begynte å legge denne planen var nok en kombinasjon av flere ting. Blant en av tingene var nok at jeg var (og er) luta lei av streaming og ønsket meg vekk fra dette fordi jeg følte at det tok fokuset for mye vekk fra selve musikkinteressen. Det låt rett og slett litt platt og kjedelig, samtidig som jeg følte meg distansert fra musikken fordi man skulle forholde seg til skjerm og programvare i stedet for et fysisk format. Jeg fikk også en grei realitetssjekk på dette da støvet ble tørket av platespilleren i 2019 etter 3-4 år i dvale. Fra første tone formidlet av den så skjønte jeg at streaming hadde vært en bomtur. Etter at "xxx-bit High Res DAC'en" ble solgt så meldte "behovet" seg for en bedre platespiller samtidig som jeg var der at jeg ikke ønsket å bruke mer tid på utskifting/matching av utstyr enn selve lyttingen, så derfor ville jeg ha et hi-fi system jeg kunne slå meg mer til ro med. Interessen for og nysgjerrigheten på rørutstyr var allerede der, men jeg hadde ikke "turt" å ta steget fullt ut med rør effekttrinn og hadde til nå kun benyttet rørforforsterkere i kombo med transistor effekttrinn. Nysgjerrigheten for akkurat Audio Note-merket var nok noe som hadde blitt pirret gjennom flere år med lesing av bladet Fidelity og i senere tid en viss blogg. Et lite tilbakeblikk på bakgrunnen for interesse/nysgjerrighet på rørutstyr og Audio Note følger i de tre neste avsnittene.
Interessen for rørutstyr og lyd kun i to-kanaler oppstod vel ca. for 18 år siden, under et besøk hos en annen hi-fi entusiast i bygda hvor jeg bor. Vedkommende klarte å vekke (eller redde) meg fra to år i "hjemmekinohelvete" med en aldeles herlig musikkopplevelse formidlet av et system som besto av Snell høyttalere, Papworth rør effektforsterker, Opera rør forforsterker, TEAC CD-spiller og Rega platespiller. Etter denne seansen ble hjemmekinoanlegget solgt (DVD-spiller ble beholdt). For jeg skjønte at jeg hadde bommet skikkelig med å tro at et 5.1 oppsett med en hjemmekino-receiver kunne by på noe som lignet gjengivelse av musikk! Det ble dermed investert i lyd i kun to kanaler. Rør forforsterker og transistor effektrinn ble skaffet til veie brukt sammen med nye gulvstående B&W-høyttalere. Brukt JoLida CD-spiller (med rør) kom også på plass og hi-fi guru Arild Berget på Hamar hjalp meg å blåse liv i en gammel platespiller jeg har arvet fra min mor (og som nå har gått i "arv" til min datter).
Etterhvert oppdaget jeg bladet Fidelity og bet meg særlig merke i en i skribent der med navn Håkon Rognlien. Det var etter eller annet med måten denne mannen skrev på (og fortsatt skriver i sin blogg); et engasjement, en tilstedeværelse, som gjorde at jeg leste flere av artiklene hans om igjen og om igjen. Jeg skjønte at forsterkere med lav effekt og solid strømsforsyning i kombinasjon med lettdrevne høyttalere (gjerne av merket Klipsch) absolutt kunne være en vei å gå dersom du turte å ta steget ut i den verdenen. Så dermed ble forskjellige klasse A transistor effektrinn prøvd ut i kombinasjon med ganske tungdrevne B&W høyttalere. Jeg likte det jeg hørte, men turte ikke gå over på Klipsch-høyttalere riktig ennå etter en traumatisk demo av slike høyttalere i en hi-fi-butikk som ikke skal nevnes med navn her. Men, så kom Klipsch med en ny "Reference" serie. Jeg tok mot til meg og bestilte RP-280F uhørt. Rett ut av boksen og plassert sånn noenlunde greit kom sjokk nummer to i min hi-fi-kariere. Kort fortalt kan vel dette oppsumeres med tre ord: dynamikk, dynamikk og dynamikk! Kjære vene som dette spilte i forhold til B&W'ene (ja og ihvertfall etter innspilling og ordentlig plassering)! Musikk var plutselig mye mer morsomt å høre på!
Men, så var det dette med Audio Note da. Gjennom artiklene til Håkon Rognlien i Fidelity hadde jeg blitt bevisst på at det var noe spesielt med utstyret fra denne produsenten. Særlig det som ble skrevet om AN P2 SE Signature, både i Fidelity og i bloggen (til Håkon), var noe som fanget min oppmerksomhet. Her ble det sådd et frø i forhold til å ta steget "helt og fullt" inn i rørverdenen. Innlegget på bloggen om P2 ble lest om og om igjen, og etterhvert ble også oppmerksomheten min ledet mot Audio Note sine hjemmesider og alt av lesestoff som er tilgjengelig der. Etter flere måneder med lesning og fundering fant jeg vel ut at jeg hadde funnet en ny "hi-fi helt" i Peter Q. og en plan om å gå for et komplett system fra Audio Note begynte å ta form. Og så kom det ennå et innlegg på bloggen til Håkon om Audio Note; denne gangen var det "Diary of a gladman" og dermed ble bestilling hos Stereofil iverksatt.
Først ble platespiller AN TT Two Deluxe med Arm Two/II og IQ3 pickup bestilt. Den ankom senhøsten 2021. For en nydelig platespiller! På senvinteren i 2022 ble AN M2 Phono bestilt. På grunn av noen missforståelser ble nok bestillingen min avglemt et eller annet sted og forforsterkeren viste seg å kunne bli kraftig forsinket. Stereofil tilbydde meg istedet en meget pent brukt (nesten ny) AN M2 Phono Balanced som "plaster" på såret. Noe jeg ikke angrer på! Høsten 2022 ble jeg den lykkelige eier av denne flotte forforstereken! Så kom turen til "rosinen i pølsa" så langt, nemlig AN P3 Tonmeister! Den ankom huset i skogen for tre uker siden. Åh for en lykke! Trenger ikke å si mer!
Ok, jeg sier litt til, men skal snart gi meg. "Hæ, har du kjøpt utstyret uhørt?", sier du. Ja, det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har gjort. Jeg har hørt forbedringer med hver nye Audio Note komponet som har ankommet frem til nå. Aller størst og umiddelbar forbedring kom med P3 Tonmeister, mens platespilleren havner på en klar nummer to. Forandringene med forforsterken kom litt mer snikende på meg, men ble klarere og tydeligere etterhvert som mer og mer musikk ble avspilt. Jeg skal ikke gå inn i lange utredninger om hva forskjellene er da jeg har sagt litt om dette allerede. Men, kort sagt er det er enda morsommere å høre på musikk nå enn før! Og ja, i tråd med det Peter Q. sier om "Compairson by contrast" så hører jeg nå enda større forskjeller på innspillinger. Og ja, i tråd med det Håkon Rognlien har skrevet om Audio Note utstyr (og annet utstyr) så opplever jeg nå det han har beskrevet. Så ja, jeg har stolt på det skrevne ord her fremfor demoer i hi-fi-butikker, og opplever at det som er skrevet stemmer med virkeligheten her. Og nå merker jeg at det begynner å dreie seg mer om gjengivelse av innspilt musikk, fremfor gjengivelse av innspilt lyd, her i heimen. Koser meg virkelig med dette!!
På tide å avrunde dette innlegget nå. Det er mer jeg kan si om både "aha-opplevelser" og andre ting som har skjedd i mitt liv med musikk og hi-fi, men da får jeg kanskje gjøre som Atle Rovik, eller andre, og ta det i en egen tråd. Tor på ingen måte at hverken jeg eller min lille historie er spesielt unik, men det var allikevel artig å dele litt fra egne erfaringen med denne fine hobbyen. Under følger noen bilder fra hvordan anlegget ser ut nå. Videre ferd mot et komplett Audio Note anlegg ser slik ut (tror jeg): 1) AN-E høyttalere (med HE basselement), 2) AN signal- og høyttaler kabler + strømkabler 3) AN CD-spiller + signalkabel.
Sånn, da var 15 år med hi-fi-taushet på Hifisentralen brutt! Må fortsatt nesten klype meg i armen! Vi prates