Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, men ingen mulighet for å velge inngang etter det jeg kan se. Heller ikke på utgangene (er 2 sett rca utganger).
    Vanligvis har du valget mellom XLR og RCA digital inn, men det er uansett bare én inngang, de er koplet parallelt. Kanskje din har to parallelle RCA i stedet? Merkelig, i så fall.
    Selv valgte jeg AMR på grunn av AN's policy på dette med innganger; DP777 SE er en mye mer anvendelig enhet, og de benytter mye av de samme triksene som AN gjør (gammel DAC chip, ingen filtrering, ingen oversampling), i tillegg til at det også benyttes en topp moderne DAC med alle filtre og upsampling etc... Den enkle låter definitivt best.
    Den ligger lydmessig omtrentlig på Level One i AN-systemet, men fortsatt langt bedre enn samtlige måleperfekte DAC'er jeg har prøvd. Har byttet ut rørene i den, og det var et karslig skritt opp i kvalitet, ja. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er fabrikksbygd 2.1x . AN Cu kondiser på utgangen, (trodde det var standard på de) men kan ikke se spor av endrede motstander på det bildet. Hva som menes med ny strømfordeler skjønner jeg ikke.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at du har en BNC og en RCA. Det sitter bare en overgang på BNC-inngangen din. Den fjernes ved å vri innerste hylse moturs.
    Så om du skal bygge om noe, bør du heller bygge om digitalutgangen på det andre appratet til BNC, som er en glimrende digital overføring.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ja det er fabrikksbygd 2.1x . AN Cu kondiser på utgangen, (trodde det var standard på de) men kan ikke se spor av endrede motstander på det bildet. Hva som menes med ny strømfordeler skjønner jeg ikke.
    Sikkert en av de aller første DAC 2 ene uten oversampling (1x). Ble sikkert levert med Jensen kondensatorer. Mulig nettrafoen har fått et par effektmotstandere på sekundæren for å dempe spenninga en tanke. Har den vært innom på verkstedet så kan det jo være at de har byttet noen skadede Beyschlag.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde en 1.1x fra den tiden. Så helt identisk ut bortsett fra 2 ting.
    AN-A kabel (laverer kvalitet) fra digital del til analog og ikke I/V trafoer men ren RC kobling der.
    Det sto et par effektmotstander på sekundærsiden av trafo som det gjør på mange av disse.
    Når jeg tenker meg om så var det innstallert AN CU kondiser på utgangen. Det var standard men de så litt mindre ut. (0.39uf) regner med at det står 0.47 i den som det er bilde av her?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Liker å "nerde" om komponenter og slikt. Jeg gjetter på mylar 0,47uF og ikke den første papirtypen som lakk (er det slik ordet bøyes?) spenning og olje eller var det begge deler?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja hadde noen slike. Papiret (dielektrikum) virket ikke etter hensiktet og ble perforert. Ergo defekt kondis. Her var ihvertfall AN sporty nok til å sende nye Mylar type uten ekstra kost mot av vi sendte de defekte til dem.
    Joda, er med på nerdingen ;)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Dyrt er det. Ingen tvil om det. Heldigvis er det ikke alltid slik at musikalitet korrelerer med pris.

    Ser en f.eks. på innmaten til effektforsterkeren i Zero-serien så ligner den mer på en klokkeradio enn en forsterker, men musikalsk sett så er jeg hellig overbevist om at den kan konkurrere med det meste på de riktige høyttalerne. Folk flest vil vel være uenig i det, men vi er kanskje født med litt ulike "sensibiliteter".
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Dyrt er det. Ingen tvil om det. Heldigvis er det ikke alltid slik at musikalitet korrelerer med pris.

    Ser en f.eks. på innmaten til effektforsterkeren i Zero-serien så ligner den mer på en klokkeradio enn en forsterker, men musikalsk sett så er jeg hellig overbevist om at den kan konkurrere med det meste på de riktige høyttalerne. Folk flest vil vel være uenig i det, men vi er kanskje født med litt ulike "sensibiliteter".
    Zero spiller drittøft!!
    Forsterkeren har knapt nok effekten til en klokkeradio, men allikevel.

    Jeg bruker Zero DAC i hodetelefonsystemet, den spiller avsindig bra. Jeg har ikke matchet den i hovedoppsettet mot AMR DP 777 SE, men det er på planen....
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Sikkert en av de aller første DAC 2 ene uten oversampling (1x). Ble sikkert levert med Jensen kondensatorer. Mulig nettrafoen har fått et par effektmotstandere på sekundæren for å dempe spenninga en tanke. Har den vært innom på verkstedet så kan det jo være at de har byttet noen skadede Beyschlag.
    I følge selger så ble det byttet noe som ga mindre støy i forhold til strøm/trafo i tillegg til disse kobber kondensatorene.
    Slik at de 2 viktigste oppgraderingene skulle være tatt slik jeg forsto det.
    Jeg er som nevnt grønn på dette, så hva ting heter blander jeg fort sammen 🤣
    Men det låter fantastisk, og det er jo det viktige 😁
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Usikker på hva det kan være som ga "mindre støy i forhold til strøm/trafo", men kanskje det er likeretterne og glattekondendensatorene som er bytta (det minste mørkerøde printkortet med tre kondensatorer).

    Ja, det skal være bra lyd i de der Audio Note DAC'ene. Du har nok truffet blink.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takker @VB , mulig du og har rett i at det kan være en av de første 2-1x da det står 2 på fronten?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Takker @VB , mulig du og har rett i at det kan være en av de første 2-1x da det står 2 på fronten?
    Kanskje en av de siste "gamle" DAC 2'ene som er sendt inn for oppgradering til 1X. Audio Note brukte vel Burr Brown PCM63 chipper helt i begynnelsen før de gikk over til Analog Devices AD1865 (mer nerding).
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Er det forresten noen som har prøvd pre-emphasis cd'er på nyere Audio Note Dac'er uten de-emphasis? Hvordan høres klangbalansen ut?
     
    Sist redigert:

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Hvis vi tenker på sluttresultatet. Dvs om lydsignalet ut til forsterker har fått de-emphasis.
    Så er min forståelse at det kommer ann på flere faktorer.
    I mitt tilfelle som bruker cd rippet til mac som avspillingskilde.
    Så vil jeg få pre emphasis signalet fra cd-drevet,. Hvis jeg bruker iTunes til å rippe musikken, så vil denne detektere at dette er ett signal som den trenger å gjøre en De-emphasis på. Vil anta mange andre rippe programmer har dette også.

    Ang om Audio Note dac'en har denne muligheten, så fant jeg følgende påstand på ett annet forum:
    Now traditionally Audio Note DACs lacked de-emphasis processing. Being non-oversampling their only option would have been to add a switch able filter to their analogue output circuits, but apparently their rather purist approach to digital kept them from doing so.
     
    Sist redigert:

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Det skal vel og sies at ikke alle CD spillere gjør dette heller, slik at noen gamle CD'er helt frem til midten av 80 tallet kan låte litt pistrete og fælt. Hvis jeg husker rett var dette mer vanlig på CD'er på det Japanske markedet enn i Europa/USA
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har lasta ned dBpoweramp og CUE Ripper. Skal bli litt interessant å sjekke ut både TOC og subchannel på endel gamle CD'er. Tror jeg kan få meg flere overraskelser.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Til dere som har bygd Audionote E kabinetter selv. Hvordan har dere dempet kabinettet? Ser på nettet at Audionote bruker lite. Kler dere flater med filt/ull/noe annet?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vil bygge et par « AN-E « og lurer på delefilterverdier. Vet noen om disse verdiene fra Gravesen fortsatt brukes? IMG_4207.gif
    Elekrolyttkondensatorer regner jeg med?

    Så nå at det er en annen tråd for byggesett.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    eg vil bygge et par « AN-E « og lurer på delefilterverdier.
    Det er en artig utfordring, men lurer på om innlegget ditt passer bedre i DIY seksjonen, tipper du får bedre respons der. Men jeg kan avsløre at det er ikke så lett å komme i mål med et passivt delefilterdesign - det er enklere å:
    1) Benytte aktivt filter, eksempel er Minidsp Flex
    2) Basere design på et lignende men utprøvd konsept, eksempel:https://www.seas.no/index.php?optio...-acuity-kit&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=345
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Siden de siste innleggene omhandler AN høyttalere så er kanskje denne Youtube videoen interessant? Den spiller av AN-K og AN-J. Selv likte jeg faktisk AN-K best, den virker strammere og mer dynamisk, men så er den også lukket og det er også min generelle preferanse. Det er sikker en smakssak.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Siden de siste innleggene omhandler AN høyttalere så er kanskje denne Youtube videoen interessant? Den spiller av AN-K og AN-J. Selv likte jeg faktisk AN-K best, den virker strammere og mer dynamisk, men så er den også lukket og det er også min generelle preferanse. Det er sikker en smakssak.
    Har hørt både K og J hos Stereofil.
    Synes også at K er en bedre høyttaler.
    Mindre ullen lyd i bassen. Mer kontroll. Strammere som du sier.

    Sonicfrontiers
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Ok, da har jeg fått meg en M2 Line i hus. Dette er en modell fra 2000, så den har noen år på baken. Kjøpt «usett» uten noen garanti (stått noen år), så selvsagt måtte det være NOEN problemer. 1. kanalvalg ser ikke ut til å ha noen effekt, uansett hva jeg velger eller hvor jeg kobler inn kilde. Kan vri og vende på kanalvelger, men lyd strømmer gjennom uten reduksjon i lyd. 2. en del sus. Prøvd å bytte signalrør uten noe effekt.

    I tillegg ser jeg at predelen har blitt pella på tidligere (lodding fra helvete!). Kan noen se av disse bildene hva som kan forårsake problemene, eller peke meg i en retning hvor jeg kan starte feilsøking?
    IMG_9430.jpeg
    IMG_9431.jpeg
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    @gjomle - En enkel sak du muligens kan forsøke først. Slik det ser ut for meg er kontaktene i rørsokkelen veldig oksidert. En grundig rens av disse er muligens verd et forsøk?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan du ta et oversiktsbilde av hele preampen?
    Mistenker at den "printerkabelen" som er koblet til inngangsvelger er blit "bypasset" på et eller annet vis som en modifikasjon.

    De er som regel langt fra "tyste" disse preampene.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kan du ta et oversiktsbilde av hele preampen?
    Mistenker at den "printerkabelen" som er koblet til inngangsvelger er blit "bypasset" på et eller annet vis som en modifikasjon.

    De er som regel langt fra "tyste" disse preampene.
    Tenkte også den tanken ang kanalvalg, men klarte liksom ikke å finne noe helt åpenbart. Oversiktsbilde:
    IMG_9433.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den store svarte kabelen som går diagonalt over skal vel ikke være der?
    Du må fram med multimeteret :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn