Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.741
    Antall liker
    39.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen som riktig vet ennå hvor lang levetid batteriene har. Min Tesla fra 2013 er fortsatt i fin form, ikke merkbar degradering av batterikapasiteten ennå.

    Sett fra min synsvinkel er Teslas superladere veldig bra å ha hvis man regner med å kjøre lange turer, spesielt hvis man har en bil med ubegrenset superlading inkludert. Bare å kjøre, drivstoffet er gratis. Det er kanskje litt det vs alt annet.

    Rekkevidde er litt overvurdert. I daglig bruk starter man hjemmefra med full tank hver morgen og ofrer aldri rekkevidden en tanke. Det er bare en faktor på langtur, og da bør man tenke på hvor lange strekk man pleier å kjøre mellom pauser mer enn ende til ende. Teslas 400 km eller så er helt OK, spesielt på norsk riksveistandard, men på lange motorveistrekk blir det gjerne en ladepause mer enn jeg selv hadde behøvd hvis man ikke har lademulighet på destinasjonen og kan starte derfra fulladet på hjemveien.

    Skal se om jeg en eller annen gang greier å slite ut 2013-modellen. Litt småting har det vært, måtte bytte mye slitedeler i understellet for et års tid siden (tung og kraftig bil), men det er lite ved den som tyder på at bilen snart er 10 år gammel. Andre merker og modeller - aner ikke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.752
    Sted
    Trondheim
    Jeg prøvde en BMW iX her om dagen. Jeg ble ikke imponert. Det var som å kjøre en buss. Det kan jo ha med formatet å gjøre - en stor SUV der man sitter høyt.
    Noe annet jeg ikke likte var at de har falt for de store skjermene. Min 330e har en flott løsning med kombinasjon med fysiske knapper og informasjon i HUD og på en godt plassert skjerm og et rullehjul for å velge på skjermen. Du kan stort sett gjøre alt du trenger uten å flytte blikket fra veien. Nå har BMW flyttet flere ting inn i egne apper på en større skjerm. Det fungerte ikke i det hele tatt for meg - jeg liker faktisk å se på veien når jeg kjører.
    Selv om jeg i utgangspunktet liker BMW var dette en bil som jeg ikke ville finne på å kjøpe.
    Men setene var gode og den var utrolig stille selv med stort glasstak.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.633
    Antall liker
    1.339
    Noe annet jeg ikke likte var at de har falt for de store skjermene. Min 330e har en flott løsning med kombinasjon med fysiske knapper og informasjon i HUD og på en godt plassert skjerm og et rullehjul for å velge på skjermen. Du kan stort sett gjøre alt du trenger uten å flytte blikket fra veien. Nå har BMW flyttet flere ting inn i egne apper på en større skjerm. Det fungerte ikke i det hele tatt for meg - jeg liker faktisk å se på veien når jeg kjører.
    Finfin liten digresjon i forhold til skjermer og tøttsj i de første 25 sekundene her;
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Noen tanker - og spørsmål-, fra en som går og tygger på overgang fra fossilt til el......
    - Rekkevidde betyr noe, selv om majoriteten av kjøringen min foregår i bymiljø. Litt "kjedelig" å legge ut på langtur med en bil som har 25 mil rekkevidde, kanskje........?
    - Pris betyr noe mtp evt kjøp
    - Kostnader for service på fossil bil blir gjerne noe annerledes enn for elbil (all service som handler om at fossilmotoren skal snurre godt og jevnt). Ut over det vil gjerne servicekostnader ikke være markant annerledes, f eks mtp slitedeler
    - Nybil kan ha noen fordeler ifht handel av brukt elbil.
    - Finnes der noen "råd" ifht hva man skal tenke på, dersom man vurderer handel av brukt elbil? Hvor gammel "kan" den være, og samtidig være innafor ifht forventet levetid på batteri?
    - Noen med tanker om Opel Ampera elbil? Kia E-niro? Hyundai Ionic og Kona? Nissan Leaf? Citroen EC4? Andre modeller å vurdere? Budsjett opp til ca 400k.....

    mvh
    Proffen
    2020 Kona bør du kunne få for under 300k,med lav km-stand og premiumutgave.

    Jeg har kjørt elbil siden 2017 og har nytt godt av fordelene, og ulempen med min første (dritt)Leaf 2013-modell ble avbøtet med dieselbilen. Senere utskiftninger har gått via Ioniq, Kona, Seat Mii, Imiev, e-up og nå Ioniq 5. Småbilene har fungert som nr2-biler.
    Service på elbil? Fint lite å gjøre, men de ser mye på den, og bytter pollenfilter og bremsevæske, og kanskje noen oppdateringer og kampanje-utbedringer.
    En jeg kjenner, som hadde e-upen på service slo seg ned i nærheten av merkeverkstedet og fulgte med på at bilen ble hentet på p-plassen, og den ble kjørt ut igjen etter mindre enn 30 min. Etter ytterligere 1 time ringte han og spurte om den var ferdig, men det var den visst ikke, de jobbet på den fortsatt og det var grunnen til at service kostet nesten 5k. Så ble han oppringt etter ytterligere 30 min, og ble fortalt at bilen snart var ferdig. Da svarte han at "det vet jeg, jeg har sittet i den i nesten 1,5 t".
    Moralen er: de vet å ta seg betalt for stempel i boka med elbiler også, og BOS tar 5k for service på lille Peugeot EON.
    Nå som de økonomiske fordelene er i ferd med å forsvinner så har jeg mest lyst til å selge Ioniqen, få meg en 5 år gammel bensinbil uten turbo, sprøyte den inn med Lanolin, kjøre mindre, og sette mellomlegget på konto til fremtidige bensinkostnader, litt høyere bomkostnader her jeg bor og ta service selv. Slik unngår jeg risikoen med andre dyre reparasjoner forbeholdt elbiler. (varmepumpe, ombordlader, elektromotor, og ryker AC går bilen i nødmodus eller bricker (dør) ettersom den AC styrer batterikjøling)

    Egentlig tror jeg elbiler har blitt mindre attraktivt etter statsbudsjettet og nyttår, så om du absolutt skal ha elbil, og ulempen med hyppigere stopp for påfyll jf fossilbil ikke er værre enn drivstoffbesparelsen så tror jeg du kan gjøre godt kjøp på finn nå.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.741
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    2019 Kona, 113 000 km.
    Kan fungere som no 1 bil for 2 voksne, evn med 1liten i tillegg. Er det 4 store,og en ofte kjører litt lengre med bagasje - ikke så sikker.
    Plass bak, pga batteriet, så er det ikke noe særlig plass under forsetene, så de som sitter bak får ikke føttene under setet foran.
    Etter min smak så kunne den godt ha vært litt mer støydempet. Jeg pendler mye på motorvei, og "må" skru opp stereoen et par knep extra.
    Ellers skulle jeg gjerne fortalt designeren som synes det var smart å ha ladeluka foran et alvorsord eller to. Har et vinter-survivale kit:. 10 meter skjøteledning og en 99 kr hårføner...
    Og som andre har nevnt, service er litt "latterlig". Kona'n skal ha service hver 15 000 km, og det er stort sett 2 runder rundt bilen med innlagt kaffepause.
    Rekkevidde, på sommertid og i 80-90 soner, så tror den faktisk vil kunne klare de 45 milene som min er oppgitt til. Motorvei tipper jeg 40. Vinterstid motorvei, rundt 30.
    Da den kom så hadde den brukbar ladehastighet, der har andre og nyere fått ned tiden ganske mye.
    Når det er sagt, så går det ganske greit fra 5-10 % til 80-90 %, og det er som regel det en normalt hurtiglader.
    Min byttet batteri på ca. 107 000 km, og jeg kan ikke si at jeg merket noen degradering ift det nye batteriet.
    Har perforerte skinnseter i min, fint med både kald og varmluft. Ikke så fint med brødsmuler og annet rusk & rask som setter seg fast i perforeringen.
    Har hatt en feil på den. På 107000 km så måtte bremseklossene foran byttes. Ikke fordi de var slitt, men på 3 av 4 klosser, så hadde bremsebelegget løsnet fra stålskiva. Åpenbar fabrikasjonsfeil, men det ville de ikke innrømme. Har lest på nettet at det er flere som har opplevd det samme.
    Så alt i alt, en traust, grei hverdagsbil som får jobben gjort. Jeg ga 340' for den, og får vel igjen 250' eller så hvis jeg skulle selge den.
    Har hurtigladet den noen få ganger, og kan anbefale Tesla sitt ladenettverk. De har den klart beste løsningen. App, legg inn kredittkort, med gps i 'fonen, så finner den selv frem til hvor du er, velg ladestasjon og resten går av seg selv.
    Ville jeg ha kjøpt den igjen i dag ? Da den kom, så var det ikke mange andre med den prisen og rekkevidden. Nå er det vel flere alternativer. Til mitt pendler bruk, så er den fortsatt en kandidat.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Det står et interessant stykke i siste Vi Menn om el-biler. Essensen her er at dersom hele Europa skal gå over til el-bil (noe som EU jobber for) så er det ikke strøm nok.
    Utbygging av ladere henger etter og det vil ta mange år å dekke behovet.
    Videre vil jeg tro (jeg vet ikke da jeg kjører diesel) at store og tunge el-biler vil ha større slitasje på slitedeler. Motor og drivverk er jo enkelt og solid så her vil være mindre servicebehov.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.752
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur meirslitasjen er liten. Har ein Multivan der inntrykket mitt er at slitedelane er grovt underdimensjonerte.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Det står et interessant stykke i siste Vi Menn om el-biler. Essensen her er at dersom hele Europa skal gå over til el-bil (noe som EU jobber for) så er det ikke strøm nok.
    Utbygging av ladere henger etter og det vil ta mange år å dekke behovet.
    Videre vil jeg tro (jeg vet ikke da jeg kjører diesel) at store og tunge el-biler vil ha større slitasje på slitedeler. Motor og drivverk er jo enkelt og solid så her vil være mindre servicebehov.
    Hvilken grad av vitenskapelig belegg har den artikkelen i VI MENN da?
    Det går med 2,13 Kwh strøm for å produsere 1 liter diesel, og tilsvarende 1,6 Kwh for å produsere 1 liter bensin. Altså, bare for å produsere drivstoffet. Enkel matematikk vil vise at redusert drivstoffproduksjon bøter på 50 - 70% av strømforbruket for hver elbil når den erstatter en fossilbil.
    Dersom alle biler i Norge over natten ble elbiler, ville Norges samlede strømforbruk i følge NVE (tror jeg det var) øke 4-5 %. Det er vel rimelig å anta at nogenlunde tilsvarende tall vil gjelde størstedelen av Europa også?
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.599
    Antall liker
    2.989
    Den "bekymringen" er også litt snodig, alle i hele europa eller norge for den saks skyld vil jo ikke få seg elbil imorra. Selv om man skulle stoppe salg av nye fossilbiler helt, så vil det ta veldig mange år før hele bilparken er elektrisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.752
    Sted
    Trondheim
    Det vil jo kreve en god del utbygging rundt omkring. Jeg har vel nevnt det før, men jeg har noen venner i Praha som ønsket å kjøpe elbil. Ladenettverket der er relativt dårlig (en god del langsomme ladestasjoner der bilen må stå i timesvis for å lades opp) og de ønsket å sette opp en ladestasjon hjemme. De bor i en relativt ny blokk i et relativt fint strøk i Praha. Lavblokk med 8 leiligheter og parkeringsgarasje. De spurte om å få legge inn en ladestasjon på sin plass i kjelleren, men det var allerede en som hadde satt opp en slik stasjon på sin plass, og de fikk avslag fordi nettverket i bygget ikke ville tåle 2 slike stasjoner hvis begge ble brukt samtidig.
    Det er etter hvert en del elbiler i Praha, men å lade dem er vanskelig hvis du ikke har ladestasjon hjemme. De færreste vil parkere sin bil over natten ved en av de tilgjengelige langsomme laderne og så ta buss hjem.
    Så det vil nok kreve en del oppgradering av strømnettet mange steder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.766
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke en eneste hurtiglader i den relativt langstrakte hyttekommunen min. Hyttenaboer setter opp egne ladere når en kjapp oppfylling av 20 kWh et par ganger i året fra en kommersiell lader trolig hadde vært tilstrekkelig for de fleste. Lite rasjonelt både på den ene og den andre måten. .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.741
    Antall liker
    39.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos ladere: Jeg hadde bestilt en Easee-lader for montering på husveggen hjemme. Skulle monteres i dag. Imidlertid sprakk det dårlige nyheter fra det svenske Elsäkerhetsverket tidligere i uken, så det ble en kjapp avbestilling. Litt grisete å oppgi samsvar med CE-standard når man i virkeligheten ikke oppfyller kravene.
    Det blir Zaptec i stedet, håper de har mer orden i sysakene.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Apropos ladere: Jeg hadde bestilt en Easee-lader for montering på husveggen hjemme. Skulle monteres i dag. Imidlertid sprakk det dårlige nyheter fra det svenske Elsäkerhetsverket tidligere i uken, så det ble en kjapp avbestilling. Litt grisete å oppgi samsvar med CE-standard når man i virkeligheten ikke oppfyller kravene.
    Det blir Zaptec i stedet, håper de har mer orden i sysakene.
    Men gir artiklene er riktig bilde av Easee-boksen da? Den har riktig nok ingen innmontert, mekanisk jordfeilbryter type B, men den har elektronikk som føler krypstrøm og bryter strømmen likevel, som gjør at den kan benyttes med den mer utbredte (og mye rimeligere) jordfeilbryter type A, på samme måte som en drøss andre ladebokser. Andre fagfolk innen elektrofeltet sier dette dreier seg mer om inkonsekvente samsvarserklæringer, som om et jævla hvitt papir med bokstaver skal skille produktet mellom trygt og farlig...
    Monteres det en jfb type A foran en Easee-boks er alt i skjønneste orden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.741
    Antall liker
    39.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det var fler ting svenskene påpekte, som at den også feilet overspenningstest. Den er nok trygg nok om det både er jordfeilbryter type A og et overspenningsvern foran den, men dette er også problemstillinger som ble tatt opp av NAF allerede i fjor:
    Det jeg reagerte mest på var at produsenten oppgir samsvar det det ikke stemmer. Det er sånt man forventer på kina-mikk, ikke fra en seriøs aktør. Fra Elsäkerhetsverkets brev:

    1676042428585.png

    1676042544934.png
    1676042509787.png
    Det der er ganske hard kost fra offentlig kontrollmyndighet med makt til å ilegge salgsforbud og tilbakekalling for hele EU/EØS-området. Brevet fremstår som «gi oss en eneste grunn til at vi ikke skal gjøre nettopp det».
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Det skal bli spennende å se hva som blir enden på visa. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.741
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Pirkemodus/
    Disse veggboksene har vel ingenting med lading å gjøre. Meg bekjent så sitter laderen i bilen. Disse boksene er vel egentlig en litt avansert strømbryter.
    /Pirkemodus
    Forøvrig, det høres ikke bra ut...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.741
    Antall liker
    39.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De har vel noe med lading å gjøre, men jeg tipper at dette ikke ender bra for Easee. Når man CE-merker og påberoper seg å oppfylle en liste med standarder, uten å egentlig oppfylle kravene og uten å kunne dokumentere at man oppfyller kravene (snarere tvert imot), så utfordrer man integriteten og troverdigheten av CE-merkingen. Når man så blir avslørt kan ikke regulerende myndighet la noen slippe unna med det.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.741
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ^Det høres veldig merkelig ut, uten å ha hverken finlest direktivene eller diskutert de med elektrokompetente personer på kontoret, så er vel dette noe som blir avdekt så fort en tar en titt inni boksen (?).
    Hvis en påberoper seg å følge direktiver eller standarder, for så å ikke legge frem dokumentasjon på det, da setter en seg selv vel i en litt vanskelig situasjon (?).
    I et tidligere prosjekt kom en leverandør med et CE merket uttak(stikkontakt). Etter gjentatte purringer på CE dokumentasjonen viste det seg at den kunne ikke fremskaffes. Resultatet ble utskifting av en del tusen kontakter. Det ble noen pallekasser med uttak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.741
    Antall liker
    39.878
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er vel omtrent det som har skjedd.
    1676060580480.png

    Dessuten viser det seg at Easee har hatt et heller løselig forhold til hvilke standarder de påberoper seg å oppfylle, så de påstår å oppfylle gjensidig utelukkende direktiv. Elsäkerhetsverket er ikke synlig imponert:

    1676060475623.png

    Det er litt mer seriøst å ha dokumentasjon bak påstandene sine her enn i f eks high end hifi, hvor man tilsynelatende kan slippe unna med det meste uten at noen reagerer.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    857
    Antall liker
    850
    Sted
    Rogaland
    Noen tanker - og spørsmål-, fra en som går og tygger på overgang fra fossilt til el......
    - Rekkevidde betyr noe, selv om majoriteten av kjøringen min foregår i bymiljø. Litt "kjedelig" å legge ut på langtur med en bil som har 25 mil rekkevidde, kanskje........?
    - Pris betyr noe mtp evt kjøp
    - Kostnader for service på fossil bil blir gjerne noe annerledes enn for elbil (all service som handler om at fossilmotoren skal snurre godt og jevnt). Ut over det vil gjerne servicekostnader ikke være markant annerledes, f eks mtp slitedeler
    - Nybil kan ha noen fordeler ifht handel av brukt elbil.
    - Finnes der noen "råd" ifht hva man skal tenke på, dersom man vurderer handel av brukt elbil? Hvor gammel "kan" den være, og samtidig være innafor ifht forventet levetid på batteri?
    - Noen med tanker om Opel Ampera elbil? Kia E-niro? Hyundai Ionic og Kona? Nissan Leaf? Citroen EC4? Andre modeller å vurdere? Budsjett opp til ca 400k.....

    mvh
    Proffen
    Dette er hva jeg selv ser etter som jeg mener er viktig foruten ting som er selvsagt ( gode seter, praktisk, etc):
    *Rask ladetid, uten cold/heat -gate.
    *Godt nok støy isolert.

    At batteriet kan lade raskt er gjerne mer gunstig enn stort batteri. Ytterste eksempel på hvor effektivt dette er, er Hyundai Ioniq 28kw første generasjon. I langtur test av Bjørn Nyland, kom nevnte bil "bare" to timer senere enn Tesla Model 3 LR ( en tesla hvertfall, som også var den mest effektive).
    Varmepumpe og kjølingssystem for batteri for å unngå cold/heat -gate.

    Støyisolering er gjerne mer "merkbart" i elbiler da fosilmotoren ikke er der.

    Har sittet på og kjørt følgende biler:
    E-tron
    TMY
    Leaf 2015 mod
    Leaf 2019 mod
    TMS
    MX30

    Best støyisolering til verst:
    E-tron, MX30, TMS, Leaf 2019 mod, og delt sisteplass Leaf 2015 mod og TMY.

    Hør etter dekkstøy, sjekk støy i tunell med andre biler (sjekker hvor godt isolert dørene er), motorvei. Spill radio mens du kjører motorvei, er lyden smått drøyt høy når du da kjører hjem og parkerer? Er støyen som slippes til lavfrekvent? Det er gjerne mer behagelig.

    Andre tanker å gjøre seg er nyttelast, å kjøre 4 godt voksne menn i en elbil er gjerne ikke ideelt, da er man kanskje nærme maks last.

    Annen tanke er at et stort batteri er gjerne et must hvis man kjører turer med familie. Faktorer som stignignsgrad ( kjøre opp fjell), utetemperatur (kulde) kan slå godt inn på hva som er opprinnelig annslått kjørelengde. Selv tenker jeg litt at har bilen oppgitt 400km rekkevidde, så er det gjerne 280-300 km som er der uansett. Med mindre man kjører veldig aktivt og herjer.

    For 400 000,- hadde jeg vurdert vw id4

    selv kjører jeg leaf 2015 modell, 24kw batteri, 150 000km på teller. Har 100km rekkevidde nå på vinter. En strek borte fra batterihelsa.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.741
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er vel omtrent det som har skjedd.
    Vis vedlegget 891738

    Dessuten viser det seg at Easee har hatt et heller løselig forhold til hvilke standarder de påberoper seg å oppfylle, så de påstår å oppfylle gjensidig utelukkende direktiv. Elsäkerhetsverket er ikke synlig imponert:

    Vis vedlegget 891735

    Det er litt mer seriøst å ha dokumentasjon bak påstandene sine her enn i f eks high end hifi, hvor man tilsynelatende kan slippe unna med det meste uten at noen reagerer.
    Ja, disse direktivene & standardene er der av en grunn. De aller, aller fleste har jo ikke kompetanse til å vurdere om en elektroinstallasjon eller produkt trygt kan benyttes. Feil ved installasjoner eller produkter kan føre til alvorlige hendelser, både på eiendom og personer. Det virker litt rart at en såpass stor og antatt seriøs leverandør tilsynelatende ikke har orden på dette. Nå har vi vel ikke sett noe tilsvar fra de, så en skal være forsiktig med konklusjoner. Men et såpass "skarpt" notat fra en myndighetsinstans som dette er jo ikke positivt for å si det slik.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.126
    Antall liker
    18.415
    Torget vurderinger
    2
    Laget av et selskap som produserer et konkurerende system. Mulig de ikke er 100% uhildet eller?
    Det er helt unødvendig å være uhildet her. Kjensgjerningen er at Tesla i "fsd" presterer å meie ned mye rart, og at kundene er blitt innbilt at de leverer selvkjøring på nivåer som selskapet ikke er i stand til.
    Det foregår mange rettssaker mot Tesla nå, ført av kunder som er forbannet over å ha blitt lurt av Musks påstander om egenskapene.

     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Det er helt unødvendig å være uhildet her. Kjensgjerningen er at Tesla i "fsd" presterer å meie ned mye rart, og at kundene er blitt innbilt at de leverer selvkjøring på nivåer som selskapet ikke er i stand til.
    Det foregår mange rettssaker mot Tesla nå, ført av kunder som er forbannet over å ha blitt lurt av Musks påstander om egenskapene.

    Det er mange nyanser her, men jeg gidder ikke gå inn i en diskusjon på dette. Korstoget ditt mot Tesla virker like ekstremt som enkelte Musk fan-boys forsvar av alt Tesla, bare med motsatt fortegn.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært å prøvekjørt EQS Suv. Var jo en flott bil, men ble ikke så blown away som jeg hadde trodd. Har jo stort sett vært fantastisk omtale. Kvalitetsfølelsen var god, men ikke så enorm som jeg hadde trodd. Feks var solskjermene av middelmådig kvalitet. Støydempingen var god, men merket ikke opplagt forskjell fra min Volvo XC90. Er jo heller ikke spesielt positivt at prisen har steget signifikant siden nyttår, men dette er jo likt for alle. Jeg likte svært godt styringen på bakhjulene

    Utvalget I store biler med 7 seter er litt blandet. Enten er modellene "gamle" og er allerede planlagt utfasing, eller er de så nye at det meste er usikkert. Jeg har for tiden en svært gunstig leasingavtale, men denne går dessverre snart ut. Har fått tilbud om å kjøpe ut bilen til en pris 250 000 under differansen mellom nypris og total leasingkostnad. Allikevel ikke interessert i å sitte med en såpass kostbar bil når garantien går ut. Har fått tilbud om å forlenge avtalen dersom jeg bestiller EC90. Noen tanker om den? Er jo litt ambivalent å bestille en bil som "ingen" har sett eller prøvekjørt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært å prøvekjørt EQS Suv. Var jo en flott bil, men ble ikke så blown away som jeg hadde trodd. Har jo stort sett vært fantastisk omtale. Kvalitetsfølelsen var god, men ikke så enorm som jeg hadde trodd. Feks var solskjermene av middelmådig kvalitet. Støydempingen var god, men merket ikke opplagt forskjell fra min Volvo XC90. Er jo heller ikke spesielt positivt at prisen har steget signifikant siden nyttår, men dette er jo likt for alle. Jeg likte svært godt styringen på bakhjulene

    Utvalget I store biler med 7 seter er litt blandet. Enten er modellene "gamle" og er allerede planlagt utfasing, eller er de så nye at det meste er usikkert. Jeg har for tiden en svært gunstig leasingavtale, men denne går dessverre snart ut. Har fått tilbud om å kjøpe ut bilen til en pris 250 000 under differansen mellom nypris og total leasingkostnad. Allikevel ikke interessert i å sitte med en såpass kostbar bil når garantien går ut. Har fått tilbud om å forlenge avtalen dersom jeg bestiller EC90. Noen tanker om den? Er jo litt ambivalent å bestille en bil som "ingen" har sett eller prøvekjørt.
    Dette er kun min mening, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg svir av mange penger på en elbil i dag. Økonomisk er det svært uforutsigbart mtp senere salg, en sparer ikke spesielt mye på bomveier, trafikkforsikringsavgift til staten er som fossilbil, det kommer veldig sannsynlig en strømavgift på 30 øre pr Kwh ganger med oppgitt forbrukstall pr mil på elbilen, (tilsvarende er innbakt i bensin/dieselprisen) og at servicen visstnok skal være billigere enn bensinbil har jeg aldri opplevd etter 7 år med 7 forskjellige elbiler.
    Min elbil, om ledlampa foran streiker etter garantitiden må jeg bytte hele innsatsen, 15 tusen kroner, takk, pluss arbeid.
    Trenger ikke bytte reg-reim sier'em, men den skal ha ny kjølevæske hvert 3 år/60k km: til kr 10 500,- , pluss e-callbatteri hvert 3 år: 3500 kroner takk,
    Ryker ombordladeren koster den 30 tusen kroner pluss arbeid, ryker noe i klimaanlegget så stopper bilen, og ny varmepumpe koster 35 tusen. Ryker motoren så koster den 150 tusen pluss arbeid.
    I mine øyne er en bensinbil uten turbo til samme pris som en elbil et langt mer tryggere valg over et 10-årsperspektiv, og den stopper ikke om varmeapparatet ryker.
    Ulempen med bilkjøp i dag er den vinglete og uforutsigbare bilpolitikken som føres i dag.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.733
    Antall liker
    1.237
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kun min mening, men jeg ville tenkt meg godt om før jeg svir av mange penger på en elbil i dag. Økonomisk er det svært uforutsigbart mtp senere salg, en sparer ikke spesielt mye på bomveier, trafikkforsikringsavgift til staten er som fossilbil, det kommer veldig sannsynlig en strømavgift på 30 øre pr Kwh ganger med oppgitt forbrukstall pr mil på elbilen, (tilsvarende er innbakt i bensin/dieselprisen) og at servicen visstnok skal være billigere enn bensinbil har jeg aldri opplevd etter 7 år med 7 forskjellige elbiler.
    Min elbil, om ledlampa foran streiker etter garantitiden må jeg bytte hele innsatsen, 15 tusen kroner, takk, pluss arbeid.
    Trenger ikke bytte reg-reim sier'em, men den skal ha ny kjølevæske hvert 3 år/60k km: til kr 10 500,- , pluss e-callbatteri hvert 3 år: 3500 kroner takk,
    Ryker ombordladeren koster den 30 tusen kroner pluss arbeid, ryker noe i klimaanlegget så stopper bilen, og ny varmepumpe koster 35 tusen. Ryker motoren så koster den 150 tusen pluss arbeid.
    I mine øyne er en bensinbil uten turbo til samme pris som en elbil et langt mer tryggere valg over et 10-årsperspektiv, og den stopper ikke om varmeapparatet ryker.
    Ulempen med bilkjøp i dag er den vinglete og uforutsigbare bilpolitikken som føres i dag.
    Kva el-bil er det du har?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo enig i mye av det du skriver her. Mange av disse problemene med dyre repersjoner har man på alle biler uavhengig av drivlinje og jo dyrere biler jo dyrere deler - enkelte ganger absurde summer. Egentlig et argument som heller mot å kvitte seg med bilen når garantitiden nærmer seg slutten.

    Uansett er problemet når man skal ha ny bil nå, så er valget mellom eldre modeller eller helt nye elbiler. Det er jo svært få (om noen?) nye modeller som ikke er elbiler. Feks finnes det nye modeller av den bilen jeg har, men selv om dette da blir en 2023-modell, er dette er i prinsippet en 2018-modell med bagatellmessige endringer. Skal vel også avsluttes i 2026, så slike modeller er egentlig som et synkende skip.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo enig i mye av det du skriver her. Mange av disse problemene med dyre repersjoner har man på alle biler uavhengig av drivlinje og jo dyrere biler jo dyrere deler - enkelte ganger absurde summer. Egentlig et argument som heller mot å kvitte seg med bilen når garantitiden nærmer seg slutten.

    Uansett er problemet når man skal ha ny bil nå, så er valget mellom eldre modeller eller helt nye elbiler. Det er jo svært få (om noen?) nye modeller som ikke er elbiler. Feks finnes det nye modeller av den bilen jeg har, men selv om dette da blir en 2023-modell, er dette er i prinsippet en 2018-modell med bagatellmessige endringer. Skal vel også avsluttes i 2026, så slike modeller er egentlig som et synkende skip.
    Bil er dyrt, okke som. Å eie en elbil er ikke billig lenger, i alle fall ikke jf utviklingen etter statsbudsjettet og over nyttår.
    Men, jeg tror en bensinbil uten turbo (dieselbiler har vel alle turbo) tåler tidens (bruks)tann langt bedre enn elbiler, men jeg kan selvsagt ta feil.
    Poenget mitt er at det er mye dyrt som kan gå galt med en elbil etter 5 år og fremover og jeg tror en bensinbil, evt dieselbil som er kjørt 'riktig' er mer forutsigbart. Påstanden om at det er lite som kan gå galt med en elbil er i mine øyne helt feil.
    En bensinbil med 250k km på telleren går fortsatt nært like langt pr bensintank som da den var ny. En Leaf jeg hadde var 5 år gammel, og hadde redusert rekkevidden med 35 % etter 85k km. Hvor pålitelig er dagens elbiler etter 200-250k og 10-15 år? Kven kveit.
    Mulig jeg er polarisert og negativ til elbil ettersom jeg er mer fysen på 3 år gammel selvpustende Honda HR-V med manuelt gear etter 7 år med elbil, og skal heller kjøre mye mindre bil enn før, og kanskje ikke den beste 'rådgiveren'.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1
    Hva er galt med turbo? Min forrige Audi gikk 533 000km før turboen tok kvelden. Det er lengre enn de fleste biler holder...
    Ser forøvrig at ny turbo til bilen koster kr 5846.....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting galt med turbo når den holder 533k km. Turboen på en diesel-Outlander jeg hadde holdt 86k km, (VAG-motor), med oljeskift konsekvent hver 8k km. Når jeg solgte den etter 92k km var dobbeltmasse-svinghjulet også i ferd med å bli slitent. Dieselmotorer med manuell kasse har jo gjerne slikt, men noen er heldigvis bedre enn andre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bensinbil uten turbo er i de fleste tilfeller nitrist. Selv har jeg en enkel dieselbil fra 2018 med manuelt gir og service hos merkeforhandler koster fra 9k til >20k og jeg tror ikke det finnes noen billige feil som kan oppstå.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.991
    Antall liker
    10.502
    Partikkelfilteret på min V50 tok kvelden etter 300.000. Turbo like hel, men resten av bilen var litt lurvete, så... Fruens C30 har passert 200000, turbo like fin.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Bensinbil uten turbo er i de fleste tilfeller nitrist. Selv har jeg en enkel dieselbil fra 2018 med manuelt gir og service hos merkeforhandler koster fra 9k til >20k og jeg tror ikke det finnes noen billige feil som kan oppstå.
    Hva slags enkel bil er det, med servicekostnad opp mot 20 tusen? Er det storservice med regreimbytte da, eller?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.752
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde en BMW der turboen røk etter 75000 km. BMW tok det på sin kappe selv om bilen var utenfor garanti for som de selv sa "turboen skal vare mye lenger enn det". Jeg ga bilen til min sønn da den hadde gått 200 000 km. Ingen større reparasjoner fram til da.
    Jeg hadde en Mazda som ble spist av rust. Skrapet da den hadde gått 260000 km. Tilsvarende med en SAAB. Problemfritt bilhold i mange år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.744
    Torget vurderinger
    1
    Bensinbil uten turbo er i de fleste tilfeller nitrist. Selv har jeg en enkel dieselbil fra 2018 med manuelt gir og service hos merkeforhandler koster fra 9k til >20k og jeg tror ikke det finnes noen billige feil som kan oppstå.

    Jepp. Medmindre du har en diger V8 eller noe sånt. Kjørte forrige modell av Honda CRV med toliter bensin på 140-150 hk. Det var som å bli satt tilbake til 70-tallet. Et treskverk av en motor uten drakraft. Måtte bruke kick-down for å holde 80km/t i motbakkene....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.991
    Antall liker
    10.502
    Dersom man legger snobberi tilside så er det gode muligheter til å finne en god bruktbil til 25-35000. En bil som kan fungere i noen år. Elbilen kommer aldri til å havne i den situasjonen.

    Biler til salgs | FINN Bil
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man legger snobberi tilside så er det gode muligheter til å finne en god bruktbil til 25-35000. En bil som kan fungere i noen år. Elbilen kommer aldri til å havne i den situasjonen.

    Biler til salgs | FINN Bil
    Jeg så en Leaf på finn med 120k-ish på telleren, og 8 av 12 prikker på batterihelse-indikatoren. Den gikk 5 mil om vinteren, og knapt brukbart annet enn til nærkjøring.
    En får håpe batteriene i dag er bedre enn dette.

    En annen ting; jeg leste en artikkel på elbil24 om drivstoff/strømkostnad fossilbil vs elbil. Eksemplet var relatert til 2021, e-Golf vs bensinGolf, og gjennomsnittspris hele året på bensin og strøm for flere landsdeler, forutsatt hjemmelading og kjørelengde på 12 000 km i året.
    Her i sør viste sammenligningen at elbilen sparer ca kr 6500,- jf bensinbilen ved hjemmelading.
    Installasjon av hjemmelader koster fort 15-18 tusen har jeg registrert, og tilsvarer rundt 2,5 - 3 år med kostnadsdifferansen mellom hjemmestrøm og bensin. Etter 3 år er altså ladeboksen spart inn.
    Men, en sparer altså 6,5 tusen ved å kjøre på strøm om en kjører 12 000 km i året, ca 5 kr pr mil rimeligere.
    Om det innføres avgift på strømforbruk til elbiler slik skatteetaten og Statens vegvesen har foreslått, vil den bli på 30 øre pr Kwh elbilen bruker pr mil. (avgift basert på kostnader ved trafikkulykker, allerede innbakt i bensin- og dieselavgifter) En elbil som er oppgitt å bruke 2 Kwh pr mil vil med det få avgift på 6 kr pr mil, dvs kr 7 200,- pr år.
    Om dette går igjennom vil det fort koste mer å kjøre elbil enn bensinbil, også ved hjemmelading.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn