Kingsington
Hi-Fi freak
Storfornøyd!
Vedlegg
-
227.8 KB Visninger: 124
Takk for innspill. Vet ikke, men bor jo i Tromsø, så det blir en del armer og bein for å få det til.Jeg har 23 og ville nok gått for 24 i dine sko. Muligens også 23 - rommet er ikke så stort og du vil bli fornøyd med PMC tror jeg.
he Morten mulighet for hjemlån?
Jeg kjøpte uten å ha hørt en PMC høyttaler, gikk bra det også .Takk for innspill. Vet ikke, men bor jo i Tromsø, så det blir en del armer og bein for å få det til.
Takk for tilbakemelding og du beskriver vel bra det jeg er ute etter. Alt er nå relativt, men i dagens verden virker PMC å gi mye lyd for pengene.Jeg kan komme med ett par innspill, mitt lytterom er meget likt ditt mht dimensjoner. Fra å ha store og til dels svært dyre høyttalere spiller jeg nå på PMC Twenty5 21 som er de minste på stativ. Har nedskalert betydelig de siste par årene. Ser man bort ifra åpenbare "mangler" som dypbass og (noe) dynamikk synes jeg at PMC er svært gode høyttalere og sammenligningsgrunnlaget mitt er nokså betydelig.
Totalt åpne, presis plassering av vokal/instrumenter og en bass som til tross for størrelsen er meget god. Og kjapp! Har plassert dem cirka 1,3 meter fra frontvegg målt fra fronten på høyttalerne og cirka 2 meter i mellom. Lytter på 2 meters avstand og det gir en meget god "kontakt" med musikken og (floskelalert!!) gir ett "stort rom" med meget god dybde.
Jeg bruker en Musical Innovation klasse A effekt på 25 watt og det er rikelig, antar at den er strømsterkt (er ikke teknisk). Kun positivt å si om PMC, de kan lage høyttalere. Nå er alt en smakssak så ta høyde for det.
JP
Jeg har gått denne runden, med hjemlån av både 24i og 26i. Min konklusjon ble 26i.Regner med at andre har gått runden mellom 24i vs 26i, og om noen andre har erfaring og/eller innspill - gitt forutsetningene - mottas de med takk.
Man sier jo at gode råd er dyre og muligens blir dine det.Jeg har gått denne runden, med hjemlån av både 24i og 26i. Min konklusjon ble 26i.
Mitt dedikerte lytterom er ganske likt ditt, hva gjelder mål og innredning. Høyttalerne står plassert 120 cm fra frontvegg målt til baffel, og 63 cm fra sidevegg. Avstanden fra høyttalerfront til lytteposisjon er 263 cm. Høyttalerne er vinklet svakt inn. Anlegget står på en lav benk mellom høyttalerne. Front- og sidevegger er lite dempet, men hjørnene har solid demping med selvkonstruerte bassfeller. Bak lytteposisjon har jeg LP-hyller i to høyder (77 cm fra teppegulv) og ca. 45 cm tykk steinull oppå dem.
Så til lytteerfaringene. Jeg opplevde 24i som en knallgod høyttaler, som ga meg mye av det jeg var ute etter: Kjapp og godt definert bass, detaljering og pinpointing av lydbildet i dybde/bredde og en godt definert topp. Da jeg fikk 26i inn i rommet beholdt lydgjengivelsen disse foretrukne egenskapene, men i tillegg ga treveiskonstruksjonen et tydelig kvalitetsløft i mellomtonen. Dette var viktig for meg, siden forrige høyttaler var ProAc med deres «magiske» mellomtone. I tillegg fikk musikken et ytterligere fundament i bunnen. Bassen ble ikke nødvendigvis så mye kraftigere, men den ble noe dypere og enda bedre definert enn med 24i. Disse to forholdene (mellomtone og bassdefinisjon) ble avgjørende for meg. Men jeg kunne nok levd godt med 24i også.
Høyttalerne drives av Ayre Acoustics VX-5 Twenty som gir 2x175 watt i 8 ohm. Jeg spiller hovedsakelig på normale nivåer. Som jeg har sagt andre steder i diverse fora: 26i kan utmerket godt være mine siste høyttalere!
Forskjellen mellom Twenty5-24i og Twenty5-26i er på enkelte områder stor.Har lyst på litt forandring og vurderer sterkt 24i, eller 26i. Har fått meget god hjelp per telefon av Morten, men er fortsatt litt usikker om 26i vil være verdt mellomlegget. Høyttalerne skal stå i et ca 19 m2 stort rom som er 3,8 meter bredt på frontvegg og ca 4,9 dypt, se skisse nedenfor. Det er ca 1,50 meter fra hjørne til åpningen for skyvedører, som er lik avstanden fra hjørne til første vindu. Rommet skal også brukes til TV-stue.
Høyttaleren skal drives av T+A PA2000R, som er oppgitt til 2x100 i 8 Ohm, men det er kvalitetswatt og er stabil nedover. Jeg er klar over at andre forsterkere kan kjøpes, men liker utrolig godt min T+A og tenker å finne noe som passer til denne. Liker det enkelt og vil ikke ha et komplisert oppsett med pre/effekt, ørten bokser og ditto kabling.
Jeg spiller for det meste roligere musikk ala Olafur Arnalds, David Sylvian osv, men skjenner også innom en del prog. Anlegget skal også brukes til TV-ly. Ikke opptatt av hvor høyt det kan spille, mer at det spiller balansert ved normalt volum. For meg er videre åpenhet, detaljer, nyansering og rom - bredde og dybde - viktig. Derfor også PMC.
I mitt stille sinn, tenker jeg at en toveis - som 24i - vil være bedre tilpasset forsterkeren og har bedre pinpointing enn 26i, som er en treveis (?) Videre vil vel en 24i være lettere å plassere i det aktuelle rommet og 26i kan muligens bli litt unødvendig stor? Den trenger vel mer luft rundt seg, lengre lytteavstand og mer plass, noe som også innebærer at det blir mer komplisert med annen innredning i rommet? Det må være hyller på bakvegg (altså bak sitteplass) og vi kan heller ikke sitte med huet inn i høyttalerne. Desto tettere mot frontvegg og hjørner, desto bedre....
Regner med at andre har gått runden mellom 24i vs 26i, og om noen andre har erfaring og/eller innspill - gitt forutsetningene - mottas de med takk.
Vis vedlegget 895640
Takk for veldig god tilbakemelding - nok en gang. Jeg får vurdere og se hva jeg ender opp med.Forskjellen mellom Twenty5-24i og Twenty5-26i er på enkelte områder stor.
Når det kommer til plassering. Så oppfører dem seg veldig likt i rommet. Begge setter et lite akustisk fotavtrykk. Så dem er som regel vesentlig letter å få til i rommet, sammenlignet med tradisjonelle bassrefleks i samme størrelse. Stor spredning og kontrollert luftstrøm.
På Twenty5-26i som er en 3-veis høyttaler med PMC sin egen mellomtone-dome så vil elementene spille mer dedikert i de frekvensområdene som er ideelt for den type element størrelse.
Bassen slipper å spille langt oppover og diskanten behøver ikke å spille så langt nedover + at man får en mellomtone som er mer oppløst og en bass som er ennå mer definert.
Twenty5-24i er en meget god høyttaler og har kun fått de beste omtaler. En konkluderte med «behøver jeg dyrere høyttalere enn disse 24i?» Både bass, mellomtone og diskant gjengivelsen er så god at mange ikke savner noe (om man ikke har sammenlignet med 26i) 24i er også mer lettdreven og fungerer fint med rørforsterkere uten så mye effekt. Gjerne en SE med 845, 805 osv.
24i og 26i går like dypt. Men 26i har en lengre TL 3,3m på 26i og 3,0m på 24i. Grunnen til det er at 26i har mellomtone, noe som gjør TL kanalen får litt mindre volum og derfor kompensert med en lengre TL kanal. Ellers så ville 26i kabinettet bli vesentlig dypere. Så bassen i 26i kan oppleves som litt «større»
Har sendt deg en mailTakk for veldig god tilbakemelding - nok en gang. Jeg får vurdere og se hva jeg ender opp med.
Der har du to veldig forskjellige og ikke minst meget gode høyttalere par
Gode råd ble dyre… La i dag inn bestilling på 26i hos NAT og føler meg rimelig trygg på kjøpet. Ville nødig gå glipp av det dedikerte mellomtonelementet . Takk for god hjelp så langt med 24i vs 26i fra deg og Morten - og alle andre som har gitt innspill - så får jeg komme tilbake med bilder og inntrykk etterhvert.Jeg har gått denne runden, med hjemlån av både 24i og 26i. Min konklusjon ble 26i.
Mitt dedikerte lytterom er ganske likt ditt, hva gjelder mål og innredning. Høyttalerne står plassert 120 cm fra frontvegg målt til baffel, og 63 cm fra sidevegg. Avstanden fra høyttalerfront til lytteposisjon er 263 cm. Høyttalerne er vinklet svakt inn. Anlegget står på en lav benk mellom høyttalerne. Front- og sidevegger er lite dempet, men hjørnene har solid demping med selvkonstruerte bassfeller. Bak lytteposisjon har jeg LP-hyller i to høyder (77 cm fra teppegulv) og ca. 45 cm tykk steinull oppå dem.
Så til lytteerfaringene. Jeg opplevde 24i som en knallgod høyttaler, som ga meg mye av det jeg var ute etter: Kjapp og godt definert bass, detaljering og pinpointing av lydbildet i dybde/bredde og en godt definert topp. Da jeg fikk 26i inn i rommet beholdt lydgjengivelsen disse foretrukne egenskapene, men i tillegg ga treveiskonstruksjonen et tydelig kvalitetsløft i mellomtonen. Dette var viktig for meg, siden forrige høyttaler var ProAc med deres «magiske» mellomtone. I tillegg fikk musikken et ytterligere fundament i bunnen. Bassen ble ikke nødvendigvis så mye kraftigere, men den ble noe dypere og enda bedre definert enn med 24i. Disse to forholdene (mellomtone og bassdefinisjon) ble avgjørende for meg. Men jeg kunne nok levd godt med 24i også.
Høyttalerne drives av Ayre Acoustics VX-5 Twenty som gir 2x175 watt i 8 ohm. Jeg spiller hovedsakelig på normale nivåer. Som jeg har sagt andre steder i diverse fora: 26i kan utmerket godt være mine siste høyttalere!
Takk for det og skal komme tilbake med bilder og rapport.Gratulerer!! Tror du blir fornøyd. Gi oss en rapport når du har fått dem og du har spilt på dem en stund!
Nei, egentlig ikke. Ligger i en prisklasse jeg ikke føler meg komfortabel med å kjøpe i - ny ihvertfall. Skal jo ha noe forspent foran dem som yter dem rettferdighet også, så det ville vel fort ballet på seg.Vurderte du fact12?
Spørsmålet er for såvidt relevant, men hvorfor ikke heller glede seg over den enkeltes valg? Jeg ser det samme på UK Naim forum, noen/ mange har hovedfokus på utstyr høyere opp i kjeden, men kommer de noengang til å kjøpe detVurderte du fact12?
Kan det være at Sober gleder seg over den enkeltes valg selv om han stilte spørsmålet?Spørsmålet er for såvidt relevant, men hvorfor ikke heller glede seg over den enkeltes valg? Jeg ser det samme på UK Naim forum, noen/ mange har hovedfokus på utstyr høyere opp i kjeden, men kommer de noengang til å kjøpe det
Har sjøl aldri hørt PMC, men har lyttet til andre transmisjonslinje høyttalere og ble virkelig imponert over konseptet.
Nå har ikke Fact 12 vært en del av ligningen når jeg skulle kjøpe, men grei info uansett. Fact 12 Sign ligger vel på rundt 200’, og om jeg hadde et slikt budsjett, ville vel en del andre alternativer også komme inn i ligningen. Ikke at Fact 12 Sign ikke vil hevde seg i konkurransen, bare at det åpner for gode alternativer fra andre merker. Ut fra det prisnivå jeg ville holde meg innenfor, og ut fra hva jeg prioriterer, fremsto 26i som det beste alternativet, også da sett hen til at jeg hadde et ønske om å kunne bruke det forsterkeri jeg allerede har.Lydmessig vil jeg si at @Einstein har valgt riktig. Fact-serien er god, og jeg har hørt både Fact8 og Fact12. For meg treffer twenty5-serien mye bedre mitt lyd-ideal. Dønn subjektivt, selvfølgelig.
Er det lov å spørre hva slags forsterkeri du bruker på dem?Nå har ikke Fact 12 vært en del av ligningen når jeg skulle kjøpe, men grei info uansett. Fact 12 Sign ligger vel på rundt 200’, og om jeg hadde et slikt budsjett, ville vel en del andre alternativer også komme inn i ligningen. Ikke at Fact 12 Sign ikke vil hevde seg i konkurransen, bare at det åpner for gode alternativer fra andre merker. Ut det prisnivå jeg ville holde meg innenfor, og ut fra hva jeg prioriterer, fremsto 26i som det beste alternativet, også da sett hen til at jeg hadde et ønske om å kunne bruke det forsterkeri jeg allerede har.
Ja, selvfølgelig, står til og med i signaturen min, T+A PA 2000R. Nå skal det sies at jeg ikke har fått høyttalerne ennå, så det er den som er tiltekt brukt.Er det lov å spørre hva slags forsterkeri du bruker på dem?
Herlig!!Ja, selvfølgelig, står til og med i signaturen min, T+A PA 2000R. Nå skal det sies at jeg ikke har fått høyttalerne ennå, så det er den som er tiltekt brukt.
Studio utgavene er veldig like domestic utgavene. Når jeg solgt M. Lindberg sine gamle IB1S-AIII så samenlignet vi dem med IB2SE. Spilte Forbausende likt.Noen av dere PMCeresom har hørt studio-utgavene opp mot de passive for hjemme?
Hadde IsoAcoustics Gaia på de høyttalerne jeg nå har solgt og tenkte å overføre disse til 26i.
Ser at flere bruker disse, men ser også at en av forbedringene - som fremheves - med 26i, er at fabrikken har laget en akustisk avkobling mellom kabinett og sokkel/utriggerne. Er det da særlig poeng å beholde/bruke Gaia i tillegg? Innfører man ikke bare noe nytt som forkludrer det «svingesystem» som fabrikken mener er bra?
Kan jo selvfølgelig teste Gaia på 26i, men er jo ikke så lett/raskt å A-B teste dette. Man må stole mye på hukommelsen, og min audiofile hukommelse er ikke så lang.
Vis vedlegget 898981
IsoAcoustics Gaia III er den som passer best på 26i.
Alle i Twenty5i- serien har en effektiv avkobling ifra gulv/kabinett. Med selvfølgelig ikke 100%
Så i mange tilfeller så vil Gaia III gjøre en ytterligere forbedring.