Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 19.991
- Antall liker
- 10.502
^60 øre, ikke 6 kroner.
e-Golf er en behagelig bil det, men la oss håpe du kanskje slipper å oppleve at temperatursensor(ene) til varmeapparatet blir defekt pga irr som følge av fukt, og er en hyppig gjengangerfeil på e-Golf. Jeg kjenner 3 med slik bil, og alle har fått den defekten, og ingen varme i bilen.Det må verta MYKJE dyrare å køyra e-Golf før eg byter han ut i ein bensinbil. Bompengar og drivstoff er fortsett særs mykje billegare for meg, med mine 40000 km i året og mine 4 bomringar.
Tidlegare laut du byta alle, no kan du byta ein og ein.. Fekk akurat skifta ein på garanti.e-Golf er en behagelig bil det, men la oss håpe du kanskje slipper å oppleve at temperatursensor(ene) til varmeapparatet blir defekt pga irr som følge av fukt, og er en hyppig gjengangerfeil på e-Golf. Jeg kjenner 3 med slik bil, og alle har fått den defekten, og ingen varme i bilen.
Det er 5 av dem, koster kr 1800,- pr stykk, og alle må byttes dersom én ryker, og de nye må programeres 'inn' i bilen, så ikke helt rett frem å bytte dem selv. Møller tar 25 000,- kroner for jobben, og om kompressoren til AC ryker så koster det bare 30.000,-.
Ja. Mor mi køyrer eGolf, og eg er litt overraska over det verkar som om det er mange fleire feil på den bilen enn på min Leaf.e-Golf er en behagelig bil det, men la oss håpe du kanskje slipper […]
Kritikk av et firma som må straks-oppdatere 360 tusen biler som har FSD-beta, pga store og farlige driftsavvik er altså et korstog? Tesla-biler pløyer inn i politibiler, brannbiler og ambulanser som står parkert på motorveier, for å unnsette (eller bøtelegge, i politiets tilfelle), og det er et korstog?Det er mange nyanser her, men jeg gidder ikke gå inn i en diskusjon på dette. Korstoget ditt mot Tesla virker like ekstremt som enkelte Musk fan-boys forsvar av alt Tesla, bare med motsatt fortegn.
Hvor mange Tesla poster har du? Du virker i overkant opptatt av ett enkelt bilmerke for å si det pent.Kritikk av et firma som må straks-oppdatere 360 tusen biler som har FSD-beta, pga store og farlige driftsavvik er altså et korstog?
Audi A3 og med regreim og det koster over 20k. Så kommer Haldex på neste service, hadde jeg hatt DSG ville den også kommet på neste service.Hva slags enkel bil er det, med servicekostnad opp mot 20 tusen? Er det storservice med regreimbytte da, eller?
Møller priser jobb etter bilmerke, for samme type jobb på samme motor. Skoda er billigst, så VW, og Audi dyrest. På min ex Seat Mii elbil kostet service 4800, på Skoda 500 kr mer, og dyrest på e-up, identiske biler med kosmetiske forskjeller, fordi Møller prisdifferensierer etter merket, etter antagelsen om at folk med dyrere biler er villig til å betale mer i ettermarkedet.Audi A3 og med regreim og det koster over 20k. Så kommer Haldex på neste service, hadde jeg hatt DSG ville den også kommet på neste service.
Jeg arbeidet i noen år med lanseringer for GM og Toyota-Lexus og føler meg forholdsvis inne i emnet markedsføring av bil. Bilfabrikker kjører vanligvis langvarige og omstendelige utprøvingsprosesser, i henhold til standarder og egne utviklingskrav, der målet er sikkerhet for både de som sitter i bilens "survival space" og for dem som bilen eventuelt måtte treffe.Hvor mange Tesla poster har du? Du virker i overkant opptatt av ett enkelt bilmerke for å si det pent.
Nja, han ramser opp alle feil som noengang er registrert + en haug anekdotiske historier. Prøv å gjør det samme med hvilke som helst annet bilmerke og du kommer til å få en liknende historie.Men resten er ikke i nærheten av å være på stell. Hardingfele har helt rett i sine kritiske bemerkninger, Tesla tar en rekke snarveier, og kommer med en rekke påstander det ikke finnes hold for.
Det der er vel i hovedsak min holdning også. En viktig gamechanger med mange gode egenskaper og en god del andre forbehold som jeg av en rekke ulike årsaker aldri kan tenke meg å eie. Har ikke tenk å ta den diskusjonen her. Henter ut en Enyaq om få dager. Har en dieselbil som vil være min foretrukne bil for skikkelige langturer (som jeg har en del av) enda en del år, men kunne aldri tenkt meg noe annet enn en elbil som bil nr 2. Eller som bil nr 1 om det hadde passet med mine kjørebehov. Enyaqen kommer til å bli mye kjørt.Tesla har vært den ene, store game-changeren, og for akkurat det fortjener de all skryt de kan få. Uten Tesla hadde elbil-markedet vært et helt, helt annet. Dessuten er de fortsatt klart best i verden på energieffektivitet.
Men resten er ikke i nærheten av å være på stell. Hardingfele har helt rett i sine kritiske bemerkninger, Tesla tar en rekke snarveier, og kommer med en rekke påstander det ikke finnes hold for.
Jeg er veldig glad for at Musk's mot og vilje har endret bilmarkedet radikalt, men jeg kan virkelig ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å eie en Tesla. Men min neste bil blir definitivt elektrisk.
Såvidt jeg kan se av rapporter var de første bilene ut på veien, i Model S, skrudd veldig godt sammen.For hva det nå enn er verdt: Etter snart 10 år med Model S har jeg ikke opplevd noen av problemene som ble listet opp. Noen småting har det vært, men det var mye mer irritasjonsmomenter og servicekostnader da vi hadde en fossil VW Caravelle. Med alle oppdateringer er 2013-modellen en bedre bil nå enn da den var ny. Den føles fortsatt som en nokså ny bil. Tenker å spandere på den nye gulvmatter til 10-årsdagen.
Derimot har jeg også sagt lenge at Musk er Teslas største problem. Fabuleringen hans straffer seg (jeg var selv med på ett søksmål), selvkjørende biler er en urealistisk blindvei, og Cybertruck var en gigantisk bortkastet mulighet til å innkassere det lukrative pickup-markedet før Ford og GM rakk å utvikle noe. Selv yoke-styringen i facelift Model S er en halvveis løsning som ikke fungerer spesielt bra uten drive-by-wire, som Tesla ennå ikke har. Det blir dyrt i lengden å kaste bort knappe utviklingsressurser på den måten.
Munro tror jeg er kjøpt av Tesla på et tidspunk. Fra å være veldig kritisk i starten snudden han plutselig til nærmest å bli Tesla fan. Han er ikke uhildet !Jeg har lest motsatt; tidlige model S er risikobiler. Fra autopilot 2.5 og Intel Atom MCU begynner bilene å bli bra (ca fra 2018)
Som det sies ovenfor, model S for 10 år siden er helt ulik model S idag. Bare karessoriskallet er likt. Selv på model 3 med få års mellomrom er bærekonstruksjon forandret vha gigapressene.
Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.
Det Tesla gjør er forbedringer under panseret, alt med øye om å lage bilene billigere. En stille revolusjon. Har ingen tro på store utviklingskostnader for yokeratt, kostnaden for det hentes inn i gratis reklameoppmerksomhet. På samme måte som det meningsløse i å skyte opp en Tesla i verdensrommet.
Tips: se litt Munro på Youtube som plukker ned alle Tesla og andre bilprodusenter.
Interessant, jeg ser det som en positiv ting at man klarer å forandre mening. Ingen naiv omfavnelse såklart, men at man i utgangspunktet er skeptisk til en fersk bilprodusent, og deretter gjør sin due dilligence og blir imponert over det man ser høres ut som en ganske naturlig progresjon synes jeg.Munro tror jeg er kjøpt av Tesla på et tidspunk. Fra å være veldig kritisk i starten snudden han plutselig til nærmest å bli Tesla fan. Han er ikke uhildet !
De store produsentene har særdeles effektive logistikkjeder. Jeg tror årsaken mer har å gjøre med at kjedene og investeringene deres fortsatt i stor grad er rigget for annen produksjon enn av elbiler. Det gjelder også bemanning og fagforeninger. Og også i noen grad et visst hensyn til ikke å underminere salget av fossilbiler som fortsatt utgjør brorparten av produksjonen og hvor det ligger tunge investeringer og kapitalbindinger. Om Tesla blir den agile nyskapningen som overtar en hel bransje (som vi har sett i SW bransjen), eller en innovativ nyskaper som blir oppslukt av gigantene når de først kommer i siget, anser jeg enda som et ganske åpent spørsmål. Jeg tror det siste er mest sannsynlig, bilbransjen inneholder en del ikke-virtuelle elementer med forretningsmodeller og verdikjeder som er ganske annerledes enn i IT.Jeg syns Munro fremstår som rimelig objektiv jeg.
Munro har også plukket ned enhetskostnadene ned til minste skrue og viser til at Tesla tjener 5-10 ganger så mye som de andre per bil. Det er en grunn til at ingen, bortsett fra Ford(?), fulgte prisnedsettingen til Tesla. De andre har ingenting å gå på før de selger med tap.
Kanskje ser vi også model 2 ila året.
Alle fordeler er vel strengt tatt temporære, men man skal ikke undervurdere forsprang innen software. Alle som ikke driver med software utvikling sier det er lett å ta igjen, bare ansett noen kodere. Sannheten er en annen.Det bygges vel batterifabrikker både her og der. Kan ikke se det annet enn som en temporær fordel, akkurat som ladenettvereet, som også er genialt, også vil være det. Skal noe man har kontroll over være verdifullt på lang sikt må det være ikke-repliserbart. Patenter kan være det, stordriftsfordeler kan være det, kontroll over komplekse verdikjeder kan være det. Men jeg sliter litt med å se hva Tesla sitter med som vil kunne gjøre de unike på lenger sikt. Men bilbransjen er ikke mitt felt....
Det sies vel at noe av årsaken til prisfallet var enorme lager med usolgte Teslaer i Kina.....Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.
unsold tesla - Google-søkLink til usolgte Teslaer i Kina?
Nei, jeg hadde 2013-modellen innom karosseriverkstedet i fjor pga en parkeringsskade (noen rygget på bilen og stakk av), og da fikk jeg en VW ID.4 som lånebil. Helt OK, men jeg var litt glad for å få tilbake min egen bil.Har en VW. Det er definitivt ikke bare å ansette noen kodere
Jeg har lest motsatt; tidlige model S er risikobiler. Fra autopilot 2.5 og Intel Atom MCU begynner bilene å bli bra (ca fra 2018)
Som det sies ovenfor, model S for 10 år siden er helt ulik model S idag. Bare karessoriskallet er likt. Selv på model 3 med få års mellomrom er bærekonstruksjon forandret vha gigapressene.
Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.
Det Tesla gjør er forbedringer under panseret, alt med øye om å lage bilene billigere. En stille revolusjon. Har ingen tro på store utviklingskostnader for yokeratt, kostnaden for det hentes inn i gratis reklameoppmerksomhet. På samme måte som det meningsløse i å skyte opp en Tesla i verdensrommet.
Tips: se litt Munro på Youtube som plukker ned alle Tesla og andre bilprodusenter.
Det var en gammel modell de plukket fra hverandre, hadde det vært den nye så hadde de fått ballsjokk.Toyota-sjefer om Tesla Model Y: «Et kunstverk»
Toyota har plukket en Tesla Model Y fra hverandre, for å studere bilen. De ble mildt sagt imponert.www.motor.no
Det er vel ikke noe nytt at Tesla er en religion ikke bare en bil...Det er et lite helvete å holde bilene kjørbare (tv2.no)
Pssst... naboen blir ikke like imponert av Tesla som tidligere.