Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Det må verta MYKJE dyrare å køyra e-Golf før eg byter han ut i ein bensinbil. Bompengar og drivstoff er fortsett særs mykje billegare for meg, med mine 40000 km i året og mine 4 bomringar.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Det må verta MYKJE dyrare å køyra e-Golf før eg byter han ut i ein bensinbil. Bompengar og drivstoff er fortsett særs mykje billegare for meg, med mine 40000 km i året og mine 4 bomringar.
    e-Golf er en behagelig bil det, men la oss håpe du kanskje slipper å oppleve at temperatursensor(ene) til varmeapparatet blir defekt pga irr som følge av fukt, og er en hyppig gjengangerfeil på e-Golf. Jeg kjenner 3 med slik bil, og alle har fått den defekten, og ingen varme i bilen.
    Det er 5 av dem, koster kr 1800,- pr stykk, og alle må byttes dersom én ryker, og de nye må programeres 'inn' i bilen, så ikke helt rett frem å bytte dem selv. Møller tar 25 000,- kroner for jobben, og om kompressoren til AC ryker så koster det bare 30.000,-.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Nå er VW ekstremt dyre på service og reparasjoner (egen erfaring - har hatt på VW og Audi). Høye delepriser har de også.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    e-Golf er en behagelig bil det, men la oss håpe du kanskje slipper å oppleve at temperatursensor(ene) til varmeapparatet blir defekt pga irr som følge av fukt, og er en hyppig gjengangerfeil på e-Golf. Jeg kjenner 3 med slik bil, og alle har fått den defekten, og ingen varme i bilen.
    Det er 5 av dem, koster kr 1800,- pr stykk, og alle må byttes dersom én ryker, og de nye må programeres 'inn' i bilen, så ikke helt rett frem å bytte dem selv. Møller tar 25 000,- kroner for jobben, og om kompressoren til AC ryker så koster det bare 30.000,-.
    Tidlegare laut du byta alle, no kan du byta ein og ein.. Fekk akurat skifta ein på garanti.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    e-Golf er en behagelig bil det, men la oss håpe du kanskje slipper […]
    Ja. Mor mi køyrer eGolf, og eg er litt overraska over det verkar som om det er mange fleire feil på den bilen enn på min Leaf.

    På hi sida, veldig ålreit bil å køyra.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange nyanser her, men jeg gidder ikke gå inn i en diskusjon på dette. Korstoget ditt mot Tesla virker like ekstremt som enkelte Musk fan-boys forsvar av alt Tesla, bare med motsatt fortegn.
    Kritikk av et firma som må straks-oppdatere 360 tusen biler som har FSD-beta, pga store og farlige driftsavvik er altså et korstog? Tesla-biler pløyer inn i politibiler, brannbiler og ambulanser som står parkert på motorveier, for å unnsette (eller bøtelegge, i politiets tilfelle), og det er et korstog?
    Tesla har sluppet uprøvd og uferdig teknologi og har markedsført denne som autopilot og FSD, og har lovet kundene at "bilene kan være taxi og tjene penger for deg, når du ikke bruker dem".

    De fortjener kritikk. Noen av tilfellene der "Teslas slammed into parked emergency vehicles, on highways".

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tesla gjengen er nok litt hjernevasket av ypperste presten og ser ingen feil....
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Kritikk av et firma som må straks-oppdatere 360 tusen biler som har FSD-beta, pga store og farlige driftsavvik er altså et korstog?
    Hvor mange Tesla poster har du? Du virker i overkant opptatt av ett enkelt bilmerke for å si det pent.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva slags enkel bil er det, med servicekostnad opp mot 20 tusen? Er det storservice med regreimbytte da, eller?
    Audi A3 og med regreim og det koster over 20k. Så kommer Haldex på neste service, hadde jeg hatt DSG ville den også kommet på neste service.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Audi A3 og med regreim og det koster over 20k. Så kommer Haldex på neste service, hadde jeg hatt DSG ville den også kommet på neste service.
    Møller priser jobb etter bilmerke, for samme type jobb på samme motor. Skoda er billigst, så VW, og Audi dyrest. På min ex Seat Mii elbil kostet service 4800, på Skoda 500 kr mer, og dyrest på e-up, identiske biler med kosmetiske forskjeller, fordi Møller prisdifferensierer etter merket, etter antagelsen om at folk med dyrere biler er villig til å betale mer i ettermarkedet.
    (Inside information fra ei jeg kjenner, som ikke orket å jobbe for Møller lenger)

    Tror du kan spare mye på et uavhengig verksted.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange Tesla poster har du? Du virker i overkant opptatt av ett enkelt bilmerke for å si det pent.
    Jeg arbeidet i noen år med lanseringer for GM og Toyota-Lexus og føler meg forholdsvis inne i emnet markedsføring av bil. Bilfabrikker kjører vanligvis langvarige og omstendelige utprøvingsprosesser, i henhold til standarder og egne utviklingskrav, der målet er sikkerhet for både de som sitter i bilens "survival space" og for dem som bilen eventuelt måtte treffe.
    Silicon Valley bilutvikling (transportutvikling) handler om hurtighet, features og "nyheter", gjerne oppblåste slike, der produktløftene ikke står i forhold til leveransen.
    Tesla er versting i klassen i så måte, med en mytoman leder som ikke kvier seg for å lyve fritt om bilenes egenskaper, på en måte som gjør at kundene innbiller seg at bilene leverer de påståtte mytene.
    Dette er i ferd med å bli et stort juridisk (erstatningsmessig) og finansielt (investeringsmessig) problem for firmaet. Aksjeverdien er blåst i taket pga løgnene til Musk, og bilene er ikke i stand til å innfri i forhold til kapitalforventningene.

    Jeg har skrytt av bilenes egenskaper i EURON-CAP tester, men er veldig kritisk til produksjonskvaliteten (som Teslas egne kunder er fly forbannet over, håndtak som detter av, vinduer som ikke kan åpnes, dører som ikke kan åpnes, folk som krabber inn gjennom bakluken, panelfit som ville blitt underkjent av SEAT, osv).

    Selskapet har hittil fått ufortjent "passér START uten å gå i fengsel", men nå står rettssakene og regulerende myndigheter med tommelen ned, samtidig som tradisjonelle bilfabrikanter er i ferd med å levere biler som produseres med bedre kvalitetskontroll og langt bedre rutiner for utvikling. Det er en stor utfordring for Tesla, som ikke har økonomiske muskler til å endre formfaktor og som bruker undermåls komponenter i jakt på overskudd som skal overbevise investorer om at den skyhøye aksjeverdien er grunnlagt i vekstrealiteter (som ikke finnes).
    Model S er 10 år gammel.
    Model X er 8 år gammel.
    Model 3 er 6 år gammel.
    Model Y er 5 år gammel.
    Hvilken som helst annen bilfabrikant ville hatt panikk, om de ikke hadde ressurser til å fornye seg, pga konkurransen med andre. Og nå kommer de andre bilfabrikkene inn på EV.

    Så, ja, jeg er i overkant opptatt av Tesla, som står overfor store vansker og utfordringer, som er verdt å følge med på.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.667
    Antall liker
    11.674
    Tesla har vært den ene, store game-changeren, og for akkurat det fortjener de all skryt de kan få. Uten Tesla hadde elbil-markedet vært et helt, helt annet. Dessuten er de fortsatt klart best i verden på energieffektivitet.

    Men resten er ikke i nærheten av å være på stell. Hardingfele har helt rett i sine kritiske bemerkninger, Tesla tar en rekke snarveier, og kommer med en rekke påstander det ikke finnes hold for.

    Jeg er veldig glad for at Musk's mot og vilje har endret bilmarkedet radikalt, men jeg kan virkelig ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å eie en Tesla. Men min neste bil blir definitivt elektrisk.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Men resten er ikke i nærheten av å være på stell. Hardingfele har helt rett i sine kritiske bemerkninger, Tesla tar en rekke snarveier, og kommer med en rekke påstander det ikke finnes hold for.
    Nja, han ramser opp alle feil som noengang er registrert + en haug anekdotiske historier. Prøv å gjør det samme med hvilke som helst annet bilmerke og du kommer til å få en liknende historie.
    Jeg sier selvfølgelig ikke at Tesla er perfekt og uten feil, men mine dørhåndtak har utrolig nok ikke falt av enda. Det er også, tro det eller ei, mulig å skille personen Musk fra bilen Tesla.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.846
    Antall liker
    39.997
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For hva det nå enn er verdt: Etter snart 10 år med Model S har jeg ikke opplevd noen av problemene som ble listet opp. Noen småting har det vært, men det var mye mer irritasjonsmomenter og servicekostnader da vi hadde en fossil VW Caravelle. Med alle oppdateringer er 2013-modellen en bedre bil nå enn da den var ny. Den føles fortsatt som en nokså ny bil. Tenker å spandere på den nye gulvmatter til 10-årsdagen.

    Derimot har jeg også sagt lenge at Musk er Teslas største problem. Fabuleringen hans straffer seg (jeg var selv med på ett søksmål), selvkjørende biler er en urealistisk blindvei, og Cybertruck var en gigantisk bortkastet mulighet til å innkassere det lukrative pickup-markedet før Ford og GM rakk å utvikle noe. Selv yoke-styringen i facelift Model S er en halvveis løsning som ikke fungerer spesielt bra uten drive-by-wire, som Tesla ennå ikke har. Det blir dyrt i lengden å kaste bort knappe utviklingsressurser på den måten.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Jeg er også veldig fornøyd med min og har hatt veldig lite tull, selv om Musk er sprut gærn. Ellers er det veldig lite annet enn modell betegnelsen og grunnleggende fysisk form som er likt på en model s for 10 år siden og idag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tesla har vært den ene, store game-changeren, og for akkurat det fortjener de all skryt de kan få. Uten Tesla hadde elbil-markedet vært et helt, helt annet. Dessuten er de fortsatt klart best i verden på energieffektivitet.

    Men resten er ikke i nærheten av å være på stell. Hardingfele har helt rett i sine kritiske bemerkninger, Tesla tar en rekke snarveier, og kommer med en rekke påstander det ikke finnes hold for.

    Jeg er veldig glad for at Musk's mot og vilje har endret bilmarkedet radikalt, men jeg kan virkelig ikke se for meg at jeg noensinne kommer til å eie en Tesla. Men min neste bil blir definitivt elektrisk.
    Det der er vel i hovedsak min holdning også. En viktig gamechanger med mange gode egenskaper og en god del andre forbehold som jeg av en rekke ulike årsaker aldri kan tenke meg å eie. Har ikke tenk å ta den diskusjonen her. Henter ut en Enyaq om få dager. Har en dieselbil som vil være min foretrukne bil for skikkelige langturer (som jeg har en del av) enda en del år, men kunne aldri tenkt meg noe annet enn en elbil som bil nr 2. Eller som bil nr 1 om det hadde passet med mine kjørebehov. Enyaqen kommer til å bli mye kjørt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    For hva det nå enn er verdt: Etter snart 10 år med Model S har jeg ikke opplevd noen av problemene som ble listet opp. Noen småting har det vært, men det var mye mer irritasjonsmomenter og servicekostnader da vi hadde en fossil VW Caravelle. Med alle oppdateringer er 2013-modellen en bedre bil nå enn da den var ny. Den føles fortsatt som en nokså ny bil. Tenker å spandere på den nye gulvmatter til 10-årsdagen.

    Derimot har jeg også sagt lenge at Musk er Teslas største problem. Fabuleringen hans straffer seg (jeg var selv med på ett søksmål), selvkjørende biler er en urealistisk blindvei, og Cybertruck var en gigantisk bortkastet mulighet til å innkassere det lukrative pickup-markedet før Ford og GM rakk å utvikle noe. Selv yoke-styringen i facelift Model S er en halvveis løsning som ikke fungerer spesielt bra uten drive-by-wire, som Tesla ennå ikke har. Det blir dyrt i lengden å kaste bort knappe utviklingsressurser på den måten.
    Såvidt jeg kan se av rapporter var de første bilene ut på veien, i Model S, skrudd veldig godt sammen.
    Så gikk det litt tid og Musk rykket inn på fabrikkgulvet for å jage ansatte til å få ut så mange enheter som mulig, med stadig økende mål om volumvekst, på en måte som gikk på bekostning av kvaliteten på påfølgende enheter.

    Musk må få sin del av skylden for dette, fordi han trengte volum for å få inn midler (han tjente mest på å selge karbonkreditter til tradisjonelle bilfirmaer, som kjøpte Teslaenes utslippsfrihet for å frita egne bilers utslipp, og da var det greit å få ut så mange enheter som mulig. Ironisk nok med den effekt at Tesla-eiere, som tror du kjører en utslippsfri bil, er med på å legitimere en av Chryslers "land yacht V-8er".
    Chrysler alene har kjøpt kreditter for 2,8 milliarder USD: https://carboncredits.com/tesla-carbon-credit-sales-reach-record-1-78-billion-in-2022/

    Teknofantasier må få sin del av skylden for veksten i aksjeverdien, noe oppblåst av Musks påstander om, spesielt, autonomi, men også fordi mange ivrer for "disruptive innovation" og Tesla ble en vekstaksje med rakettskubb.
    Tesla ga også rakettskubb for EV generelt.

    Alt utgjør utfordringer for Tesla som det er verdt å følge med på.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Etter hendelsen på motorveibrua i Drammen er jeg spesielt oppmerksom hvis jeg har en Tesla i nærheten. Spesielt bak meg, da hender det jeg plasserer meg slik at den ikke er bak meg...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Jeg har lest motsatt; tidlige model S er risikobiler. Fra autopilot 2.5 og Intel Atom MCU begynner bilene å bli bra (ca fra 2018)

    Som det sies ovenfor, model S for 10 år siden er helt ulik model S idag. Bare karessoriskallet er likt. Selv på model 3 med få års mellomrom er bærekonstruksjon forandret vha gigapressene.

    Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.

    Det Tesla gjør er forbedringer under panseret, alt med øye om å lage bilene billigere. En stille revolusjon. Har ingen tro på store utviklingskostnader for yokeratt, kostnaden for det hentes inn i gratis reklameoppmerksomhet. På samme måte som det meningsløse i å skyte opp en Tesla i verdensrommet.

    Tips: se litt Munro på Youtube som plukker ned alle Tesla og andre bilprodusenter.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen problemer med å se at Tesla har en strømlinjet elektrisk konstruksjon i motsetning til mange andre produsenter som er på lærekurven og ikke minst drar med seg mye gammelt ræl både i konstruksjon, logistikk og organisering. At de kunne kapret markedet gitt nok kapasitet tror jeg er vilt overdrevet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har lest motsatt; tidlige model S er risikobiler. Fra autopilot 2.5 og Intel Atom MCU begynner bilene å bli bra (ca fra 2018)

    Som det sies ovenfor, model S for 10 år siden er helt ulik model S idag. Bare karessoriskallet er likt. Selv på model 3 med få års mellomrom er bærekonstruksjon forandret vha gigapressene.

    Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.

    Det Tesla gjør er forbedringer under panseret, alt med øye om å lage bilene billigere. En stille revolusjon. Har ingen tro på store utviklingskostnader for yokeratt, kostnaden for det hentes inn i gratis reklameoppmerksomhet. På samme måte som det meningsløse i å skyte opp en Tesla i verdensrommet.

    Tips: se litt Munro på Youtube som plukker ned alle Tesla og andre bilprodusenter.
    Munro tror jeg er kjøpt av Tesla på et tidspunk. Fra å være veldig kritisk i starten snudden han plutselig til nærmest å bli Tesla fan. Han er ikke uhildet !
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Jeg syns Munro fremstår som rimelig objektiv jeg.

    Munro har også plukket ned enhetskostnadene ned til minste skrue og viser til at Tesla tjener 5-10 ganger så mye som de andre per bil. Det er en grunn til at ingen, bortsett fra Ford(?), fulgte prisnedsettingen til Tesla. De andre har ingenting å gå på før de selger med tap.

    Kanskje ser vi også model 2 ila året.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    1.345
    Munro tror jeg er kjøpt av Tesla på et tidspunk. Fra å være veldig kritisk i starten snudden han plutselig til nærmest å bli Tesla fan. Han er ikke uhildet !
    Interessant, jeg ser det som en positiv ting at man klarer å forandre mening. Ingen naiv omfavnelse såklart, men at man i utgangspunktet er skeptisk til en fersk bilprodusent, og deretter gjør sin due dilligence og blir imponert over det man ser høres ut som en ganske naturlig progresjon synes jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syns Munro fremstår som rimelig objektiv jeg.

    Munro har også plukket ned enhetskostnadene ned til minste skrue og viser til at Tesla tjener 5-10 ganger så mye som de andre per bil. Det er en grunn til at ingen, bortsett fra Ford(?), fulgte prisnedsettingen til Tesla. De andre har ingenting å gå på før de selger med tap.

    Kanskje ser vi også model 2 ila året.
    De store produsentene har særdeles effektive logistikkjeder. Jeg tror årsaken mer har å gjøre med at kjedene og investeringene deres fortsatt i stor grad er rigget for annen produksjon enn av elbiler. Det gjelder også bemanning og fagforeninger. Og også i noen grad et visst hensyn til ikke å underminere salget av fossilbiler som fortsatt utgjør brorparten av produksjonen og hvor det ligger tunge investeringer og kapitalbindinger. Om Tesla blir den agile nyskapningen som overtar en hel bransje (som vi har sett i SW bransjen), eller en innovativ nyskaper som blir oppslukt av gigantene når de først kommer i siget, anser jeg enda som et ganske åpent spørsmål. Jeg tror det siste er mest sannsynlig, bilbransjen inneholder en del ikke-virtuelle elementer med forretningsmodeller og verdikjeder som er ganske annerledes enn i IT.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    De store produsentene har problemet med at de ikke har kontroll over hovedkomponenten batteriet. Tesla har imidlertid batteriet i sin egen verdikjede.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.141
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det bygges vel batterifabrikker både her og der. Kan ikke se det annet enn som en temporær fordel, akkurat som ladenettvereet, som også er genialt, også vil være det. Skal noe man har kontroll over være verdifullt på lang sikt må det være ikke-repliserbart. Patenter kan være det, stordriftsfordeler kan være det, kontroll over komplekse verdikjeder kan være det. Men jeg sliter litt med å se hva Tesla sitter med som vil kunne gjøre de unike på lenger sikt. Men bilbransjen er ikke mitt felt....
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Det bygges vel batterifabrikker både her og der. Kan ikke se det annet enn som en temporær fordel, akkurat som ladenettvereet, som også er genialt, også vil være det. Skal noe man har kontroll over være verdifullt på lang sikt må det være ikke-repliserbart. Patenter kan være det, stordriftsfordeler kan være det, kontroll over komplekse verdikjeder kan være det. Men jeg sliter litt med å se hva Tesla sitter med som vil kunne gjøre de unike på lenger sikt. Men bilbransjen er ikke mitt felt....
    Alle fordeler er vel strengt tatt temporære, men man skal ikke undervurdere forsprang innen software. Alle som ikke driver med software utvikling sier det er lett å ta igjen, bare ansett noen kodere. Sannheten er en annen.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.026
    Antall liker
    10.548
    ....Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.
    Det sies vel at noe av årsaken til prisfallet var enorme lager med usolgte Teslaer i Kina.

    Firkantet ratt hadde Austin Allegro, men de ble idiotforklart. Ingen biler hadde hendel for blinklys før slutten av 50-tallet. Før den tid var betjeningen ofte på selve rattet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.846
    Antall liker
    39.997
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har en VW. Det er definitivt ikke bare å ansette noen kodere 😜
    Nei, jeg hadde 2013-modellen innom karosseriverkstedet i fjor pga en parkeringsskade (noen rygget på bilen og stakk av), og da fikk jeg en VW ID.4 som lånebil. Helt OK, men jeg var litt glad for å få tilbake min egen bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.846
    Antall liker
    39.997
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos full self-driving:
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Jeg har lest motsatt; tidlige model S er risikobiler. Fra autopilot 2.5 og Intel Atom MCU begynner bilene å bli bra (ca fra 2018)

    Som det sies ovenfor, model S for 10 år siden er helt ulik model S idag. Bare karessoriskallet er likt. Selv på model 3 med få års mellomrom er bærekonstruksjon forandret vha gigapressene.

    Tesla gjør det ingen andre gjør, og tjener gress med penger per bil. Teslas problem nå er produksjonskapasitet. De kunne dumpa prisene og «tatt hele markedet» men de har ikke fabrikkene. Prisfallet på 120’ er bare en teaser tror jeg.

    Det Tesla gjør er forbedringer under panseret, alt med øye om å lage bilene billigere. En stille revolusjon. Har ingen tro på store utviklingskostnader for yokeratt, kostnaden for det hentes inn i gratis reklameoppmerksomhet. På samme måte som det meningsløse i å skyte opp en Tesla i verdensrommet.

    Tips: se litt Munro på Youtube som plukker ned alle Tesla og andre bilprodusenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn