Hønndjevelen
Hi-Fi freak
Totalmente enig, de små sølv platene duger knapt nok til å skremme kråkene fra frukttrærne, og til intet annet.
Godt vår danske Vinyl GeneralConsul påpeker det!
Totalmente enig, de små sølv platene duger knapt nok til å skremme kråkene fra frukttrærne, og til intet annet.
Vær nå litt forsiktig med ordvalgene hr. Skrotvik. Glem ikke at Karmizz er bæærgenser og allerede over gjennomsnittlig høy og mørk på seg sjøl.Langt oppe på listen var også besøket, generelt. Utrolig hyggelig å ha besøk av deg, Karmis! Ikke bare er du en hifi-nestor, du er jo direkte hyggelig å ha med å gjøre. Ikke alltid de egenskapene lar seg kombinere
Bassen ble faktisk veldig bra! Det var kanskje den største forbedringen. Det ble mer bass da vi skjøv dem inntil veggen, men først hadde vi «vanlig» toe-in. Da var bassen en touch løs og rund, men uten toe-in strammet den seg opp.DSound, flott plate. Hvordan blir bass med den plasseringen? Og dybde? Artig når en kan teste ut litt forskjellig
Du er jo innom rett som det er Og det synes jeg er veldig hyggelig! Er bare å stikke innom på vei til/fra jobb.Ser ut til at jeg må en tur innom igjen
Her må man være forsiktig med mye….Vær nå litt forsiktig med ordvalgene hr. Skrotvik. Glem ikke at Karmizz er bæærgenser og allerede over gjennomsnittlig høy og mørk på seg sjøl.
Hørt om reka fra Bergen som slo seg på brystet; 'Eg er ein HUMMER'!
Ellers må dere ha det trivelig.
Spennende!Bassen ble faktisk veldig bra! Det var kanskje den største forbedringen. Det ble mer bass da vi skjøv dem inntil veggen, men først hadde vi «vanlig» toe-in. Da var bassen en touch løs og rund, men uten toe-in strammet den seg opp.
Lydbildet ble større, både horisontalt og vertikalt, og flyter virkelig mellom høyttalerne uten hull i midten. Det mest overraskende var at vokal og andre ting i midten ble enda bedre definert enn tidligere.
Dybden tapte seg kanskje noe, men ikke voldsomt. Må lyttes mer
Ja, mine forventninger, basert på tidligere erfaringer, matcher veldig godt med dine. Men på et eller annet mystisk vis responderer disse høyttalerne litt annerledes enn mange andre jeg har erfaring med. Som @Karmana skriver, så er det fascinerende hvor mye de responderer på ulike plasseringer.Spennende!
Jeg synes også at det - overraskende nok - er endringer i bass ved å endre på toe-in. Ikke alltid så lett å forutse og jeg synes det er mest merkbart litt oppover i bassen og ikke like mye nederst. Biller meg inn at det er noe med at bassen slenges rundt i vinkler i rommet når høyttalerne står skrått mot bakvegg, men får mer kontant trøkk når det er mer i parallell. Nå døde det sikkert et par akustikere et sted i verden.
Jeg erfarer (så godt som) alltid at mer toe-in gir mer presisjon i lydbildet, først og fremst på bekostning av størrelse på lydbildet.
Derfor litt overraskende med din - og bergenserens - effekt av den endringen på vokal og andre greier i midten. Nettopp som du skriver. Tipper det har å gjøre med at høyttalerplasseringen din - og AN sin foretrukne - er såpass spesiell at vanlige erfaringer ikke nødvendigvis stemmer.
Takk for deling
mvh
Charlie is my darling.
En utrolig fin samtale ble det! Jeg ser frem til å besøke deg og høre på musikk. Og ikke minst, snakke videre om det ene og det andre ved livet selv.Tidligere i uken fikk jeg besøk. I dag var jeg på besøk selv. Av den typen jeg liker best: en ti minutters-kjøretur unna
Turen gikk til @Oslo2 og hans fristende Audio Note oppsett.
Vis vedlegget 912513
Vis vedlegget 912516
Vis vedlegget 912512
Vis vedlegget 912514
Vis vedlegget 912515
Vis vedlegget 912517
Anlegget bestod av:
Meishu Tonmeister Phono Silver Signature - integrert forsterker
AN-E SPx Alnico - høyttalere
4.1x Balanced Signature - DAC
CDT-4 -CD drivverk
TT-Two Deluxe med Arm-Three og IO II pickup - platespiller
S4 - Step Up
Forsterker er på nivå med Jinro, pris- og nivåmessig, dac noe over og høyttalerne godt over. Spennende utgangspunkt, altså. Nå hadde jeg hørt disse høyttalerne en gang før, men ikke med denne forsterkeren og ikke her. Arbeidsbetingelsene er nærmest helt etter boka - med murhus og plassering i hjørner. Det eneste aberet er at rommet nok er mindre enn det som er helt ideelt for disse høyttalerne.
Etter som man har hørt mye Audio Note, blir det litt mindre spennende hver gang man hører et annet anlegg. Det låter veldig gjenkjennelig i alle AN-anlegg, enten man går opp eller ned i kjeden. Men nyanser er det selvsagt.
Hos meg låter det noe mer detaljert og kanskje «hardere», men også noe mer sprettent, strammere og kjappere transienter. Her låter bassen myye større, lydbildet er stort og svulstig og det er mykere transienter. Erik spiller mye RnB, Hip Hop og liknende musikk og jeg forstår veldig godt hvorfor han foretrekker dette lydbildet. Det er varmt og deilig og kler denne musikken utrolig godt.
Utrolig gøy å høre enda et Audio Note oppsett, og spesielt ett i denne klassen.
Aller, aller mest likte jeg å møte Erik, og praten vi hadde - anlegget spilte tross alt ikke en lyd før det hadde passert nesten to timer. Det sier ingenting om lydkvaliteten og alt om verten.
Takk for det, @musicman. Du er hjertelig velkommen innom, om du er på disse kanter.Roda er en som nailer lyden meget presist. Dette vet jeg, for da han var på besøk for en del år siden, hadde han mange kommentarer som jeg syntes stemte veldig bra med hvordan lyden var hos meg den gang, på godt og vondt.
Spesiellt mine daværende høyttalere, ble beskrevet som noe «på» i mellomtonen, som også jeg syntes, og slet litt med på diverse innspillinger. Dette første også til at de ble solgt etterhvert fordi mye av musikken jeg likte og liker ble valgt bort nettopp på grunn av dette.
Nå er dette vel 10 år siden og det meste er byttet ut, men Roda er alltid velkommer her skulle det passe seg slik.
Ellers er det bare å si at du har et flott oppsett som appelerer både estetisk og helt sikkert også lydmessig Atle.
To-may-to, to-mah-to….Synes det, som sedvanlig, var en veldig god og grundig beskrivelse av, Rolfen, men også jeg reagerte litt på det han skrev om dynamikk. Slike ting kommer vel også gjerne med hva en sammenligner med. Kanskje en presis beskrivelse ville vært; de gir dynamikk i bøtter og spann, men er ingen dynamikk-bombe
Tror ikke vi snakket om det, og det er litt personlig, men for meg var noe av grunnen til gjennomføring nettopp HCS.Takk for en fin søndag sammen! Er glad for at vi endelig fikk det til, etter å ha gjort noen spede forsøk over en periode. Jeg må si at HCS sin bortgang har satt sitt preg på meg denne helgen, og på en måte føltes det litt rart å fortsatt skulle møtes. Samtidig ville det jo være stikk i strid med det livet han levde og jeg er rimelig sikker på at han ikke hadde likt at vi avlyste for hans skyld.
Her kommer litt forsvarstale.Akkurat det du skriver om dynamikk under Funderinger, har jeg imidlertid tenkt (fundert) litt på. For her kjenner jeg meg ikke helt igjen. Snarere har dette vært noe jeg har jobbet med for å fremheve, og jeg opplever også at vi var samstemte på det da vi snakket underveis. Det får meg til å lure på om vi nå kanskje tenker på to litt forskjellige ting, selv om vi begge bruker betegnelsen dynamikk? Som vi så ofte gjør her på Sentralen. Men uansett veldig interessant at du opplever noe manglende dynamikk og (for) mye varme, mens jeg opplever det motsatte Og så handler det vel om preferanser og hva man sammenligner med. Dynamikken i et hornoppsett er det vel bare et annet hornoppsett som kan konkurrere med…
På den annen side - etter mer funderinger - husker jeg at det var mer eksplosivt i rytmikken, mer kanter, knaster og kontrast om du vil, da høyttalerne stod lenger ute fra veggen. Husker at både Karmana og jeg merket at noe av dette forsvant da høyttalerne ble plassert inntil veggen. Samtidig gjorde det at bassen ble mye bedre, vokalen ble mer fremhevet og alt i alt var dette det beste kompromisset. Så, poenget ditt er nok mer valid enn hva jeg tenkte da jeg først leste det
Er det knakket på kassa som trigger?Men uansett, etter ca 1:40 på dette sporet så skjer det noe som jeg liker at skal fremkalle en liten "å dæven*".
* - kan erstattes med steiki, satan eller fyttirakkern etter hva som passer best der og da.
Forstår deg jo godt, det er ikke det. Men jeg digger den noe mer "skarpskårne" og tighte Hemp-signaturen, selv om jeg også har stor sans for det papirelementene får til, det er ikke tilfeldig at jeg også har stor sans for gamle Monitor Audio og QLN, vet du...Enig i det, @Håkon_Rognlien . Bassen og råskapen i Doxa matcher de ikke. Men så matcher ikke Doxa noe av det gjenstående, etter min mening Jeg er langt forbi tvilen, men brukte jo også lang tid på tilvenning. Akkurat nå mistenker jeg at jeg aller helst burde hatt AN-E (eller J) med papirmembraner, heller enn hemp. Tror det var det som først og fremst skapte forelskelsen i J’ene jeg lånte.
Gleder meg til flere blogginnlegg!