Snakket med den lokale VW forhandleren for en tid tilbake. De hadde massiv interesse for bilen, men ingen ville ha utgaven uten firehjulstrekk....Jeg måtte få ny nøkkel til ‘rokken min, og mens jeg venta snoka jeg på BuzzeN.
Jeg likte det jeg så godt, men jeg må nok vente på 4wd, og hengervekt på max 1 tonn er for lite for mitt behov. Jeg regner med hengervekta løses med 4wd-utgaven.
Hvordan klarte folk seg uten 4x4 for 15+ år siden?Snakket med den lokale VW forhandleren for en tid tilbake. De hadde massiv interesse for bilen, men ingen ville ha utgaven uten firehjulstrekk....
I slike forhold ville jeg også valgt 4wd.Det er godt mogleg at Buzz er eksepsjonell på vinterføre, men kvar vinter er det mellom fem og ti dagar der ingen utan 4WD kjem seg opp bakkane heim, og like mange der eg må rygga dei siste to hundre meterane om eg skal ha heim Leaf-en.
Det er godt mogleg at eg er dårleg til å køyra bil, altså, men for slike som meg er 4WD eit flott hjelpemiddel.
Pfffff.... Vi GUTTA som KAN kjøre hadde klart oss med motorsykkel (enhjulsdrift) med litt snø.Jeg har da vært ute for dårlig vær og føre noen ganger, hvor 4wd har vært nødvendig…
Vis vedlegget 912537
Vis vedlegget 912538
Vis vedlegget 912539
Å dra båthenger med 20 fot båt opp fra båtoppsettet er heller ikke særlig gjenomførbart med forhjulstrekk.
Johan-Kr
Stikkordet her er Bakhjulstrekk. Her i nord har det vært "uselgelig" i langt mer enn 15 år...Hvordan klarte folk seg uten 4x4 for 15+ år siden?
Det var ca der Caravellen uten 4WD kom til kort også. Spesielt de første metrene, med vann i båten, bratt vinkel og forhjulene på våt sand var interessante med FWD.Å dra båthenger med 20 fot båt opp fra båtoppsettet er heller ikke særlig gjenomførbart med forhjulstrekk.
Har selv hatt Golg GTE. Må du skifte bremseskiver hvert år så gjør du noe feil når du bremser eller du bremser for lite. Innbytte etter 3 år på min GTE og fremdeles med originale bremseskiver.De eneste gangene jeg har hatt noe å utsette på verksted og kundebehandling så er det på Møller. Det gjør at jeg er skeptisk til VW uansett hvor greie biler de har (jeg har hatt 1 Audi A4, 2 Passat og en Golf). Veldig irriterende med rust på bremseskiver på Golf GTE og Passat GTE. De måtte skiftes hvert år! På min BMW 330e vises det hverken slitasje eller rust etter 3 år.
Skulle jeg hatt noe derfra nå ville det blitt en Enyaq
Ja, det er forskjellige rapporter om dette. Mange opplever det samme som jeg gjorde, og noen sier at det ikke er et problem. Det har sikkert med kjørestil å gjøre. Jeg kjører ganske forsiktig og ser langt fram i veien slik at jeg kan redusere farten uten å måtte bremse hardt, så noe kan jo ligge der, men det har ikke endret seg etter at jeg fikk BMWen og der er skivene like fine etter 3 år. BTW - min sønn overtok Passaten og min datter Golfen og begge hadde det samme problemet.Har selv hatt Golg GTE. Må du skifte bremseskiver hvert år så gjør du noe feil når du bremser eller du bremser for lite. Innbytte etter 3 år på min GTE og fremdeles med originale bremseskiver.
Jeg har også gått fra div. VW over til BMW og har hatt samme opplevelse. VW bremsene virker til å være laget av resirkulert blikk.Ja, det er forskjellige rapporter om dette. Mange opplever det samme som jeg gjorde, og noen sier at det ikke er et problem. Det har sikkert med kjørestil å gjøre. Jeg kjører ganske forsiktig og ser langt fram i veien slik at jeg kan redusere farten uten å måtte bremse hardt, så noe kan jo ligge der, men det har ikke endret seg etter at jeg fikk BMWen og der er skivene like fine etter 3 år. BTW - min sønn overtok Passaten og min datter Golfen og begge hadde det samme problemet.
Kanskje regenerering er kraftigere på VW enn på BMW slik at behovet for å bremse er mindre?
BTW: SVJV har ID 3 trommelbremser bak (har flere av VWs elektriske modeller det nå?), så det er nok ikke et ukjent problem for VW.
kanskje jeg som ikke var vant til forholdene. Men jeg var ikke alene om det med mine kollegaer og andre tilfeldige i byen. var verst i den delen hvor det var mye gamle hus og bygårderTrondheim er ikke Nord Norge, og definitivt ikke en by der 4WD er særlig påkrevd.
Begynner å mangle en god del vei i Trondheim da. Forfallet har eksplodert de siste årene. Viktigere med høy bakkeklaring og god fjæring enn 4WD.kanskje jeg som ikke var vant til forholdene. Men jeg var ikke alene om det med mine kollegaer og andre tilfeldige i byen. var verst i den delen hvor det var mye gamle hus og bygårder
edit: glemte jo selvfølgelig å si at jeg snakker om vinterforhold med mye snø
Bygd på en god del komponenter fra ICE plattformer. I hvert fall C og A. EQE og EQS er vel bygd på helt nye plattformer fra bunnen av.EQC/B/A?
Det lange panseret gjev jo ei veldig klassisk, elegant form, då, sjølv om det ikkje akkurat er "form follows function". Slik var kanskje gamle i3 meir innovativ: om lag like uskjønn som Vibram Fivefingers, men definitivt funksjonell estetikk. Det tok ganske mange år før eg bestemte meg for at den var litt kul, trass alt.i5 ja.
BMW sliter litt med plassutnyttelsen. Langsgående motor gir langt panser så selv om bilen er ganske lang blir det begrensninger på plassen inne i bilen. i4 har like langt panser som en 330, sikkert fordi de ikke vil lage en egen produksjonslinje for karosseriet til elbilen. Det skal jo komme en nye serie rene elbiler fra BMW ("Neue Klasse") i 2025, så problemet blir nok ikke løst før da.