Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vi kjører en I.D. Buzz.
    Jeg måtte få ny nøkkel til ‘rokken min, og mens jeg venta snoka jeg på BuzzeN.

    Jeg likte det jeg så godt, men jeg må nok vente på 4wd, og hengervekt på max 1 tonn er for lite for mitt behov. Jeg regner med hengervekta løses med 4wd-utgaven.

    IMG_3245.jpeg
    IMG_3243.jpeg
    IMG_3244.jpeg
    IMG_3242.jpeg

    IMG_3241.jpeg

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte få ny nøkkel til ‘rokken min, og mens jeg venta snoka jeg på BuzzeN.

    Jeg likte det jeg så godt, men jeg må nok vente på 4wd, og hengervekt på max 1 tonn er for lite for mitt behov. Jeg regner med hengervekta løses med 4wd-utgaven.
    Snakket med den lokale VW forhandleren for en tid tilbake. De hadde massiv interesse for bilen, men ingen ville ha utgaven uten firehjulstrekk....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.130
    Antall liker
    18.419
    Torget vurderinger
    2
    I august i fjor hadde 3.400 nordmenn kjøpt en I.D. Buzz, på forhånd (de første ble levert i uke 47). Dette av en totalproduksjon på 10.000.

    I år har VW tenkt å produsere 15.000, men etterspørselen har vært så stor at man skal øke kapasiteten.

    4WD savner jeg ikke. Som nevnt har den formidable vinterføreegenskaper, som funksjon av brede og gode vinterdekk og vekten på bilen. Riktignok har jeg flatland å bevege meg på, men det har vært både is og dyp snø å navigere, nærmest som en brøytebil. (Og jeg har hatt 4WD i alt til nå, så jeg ville solgt den videre om den ikke tilfredsstilte på dette området).

    For oss er den utmerket, but Your Mileage May Wary.


    OneCo kjøpte likegodt 118, etter å ha prøvekjørt dem grundig i arbeidssammenheng.

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med den lokale VW forhandleren for en tid tilbake. De hadde massiv interesse for bilen, men ingen ville ha utgaven uten firehjulstrekk....
    Hvordan klarte folk seg uten 4x4 for 15+ år siden?

    Alt 1: De klarte seg ikke, og alt gikk til helvete om vinteren.
    Alt 2: De klarte seg fordi folk kunne håndtere bilen også om vinteren, og hadde det gøy når de slæddet seg opp bakkene. Folk mekket også på bilen sin den gang, i stedet for å bekymre seg for om slipset passer til skjorta. ("Skjorten og ssslipset mitt allsååå")
    Alt 3: Folk klarte seg generelt med mindre stæsh da, uten behov for å 'preppe'.

    Jeg hadde bruk for å vri-om til 4x4 på Outlandern 3-4 ggr ila 12 år. Alle andre 27 år har gått vel så bra med kun bak/foran.
    Men så KAN jeg kjøre bil også, som alle oss andre som ikke trenger 4x4 for å sove godt selv om det snør om natta før vi skal på jobb.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt 12 biler over 50 år uten 4x4. Som regel er det ikke verdt merkostnadene og har aldri savnet det. Men ville gjerne ha det lille ekstra pushet i en bil som kan virket litt lavt motorisert, der prisforskjellen ikke er veldig stor og der det ekstra forbruket ikke betyr noe kostnadsmessig når bilen hjemmelades 96% av tiden.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.629
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har da vært ute for dårlig vær og føre noen ganger, hvor 4wd har vært nødvendig…
    FC4189A1-3768-44F2-A240-39E108BB5FEB.jpeg

    365B3D14-085B-4856-8BD0-1EC3D46DBFB9.jpeg

    021BD285-18D4-4745-954A-AD6918156ABE.jpeg

    Å dra båthenger med 20 fot båt opp fra båtoppsettet er heller ikke særlig gjenomførbart med forhjulstrekk.

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, behov er forskjellig. Men det kjøpes mye unødvendig 4WD. Nå har jeg bodd på Vestlandet i en årrekke da, og ikke har jeg hytte på fjellet heller. Da jeg kjøpte Mercen min var ikke merprisen for 4WD særlig stor (det var på kampanjetilbud), men tanken på 15% økt drivstofforbruk og tilhørende utslipp var ikke fristende. Har ikke savnet det heller.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    4.903
    Sted
    Sunnmøre
    Det er godt mogleg at Buzz er eksepsjonell på vinterføre, men kvar vinter er det mellom fem og ti dagar der ingen utan 4WD kjem seg opp bakkane heim, og like mange der eg må rygga dei siste to hundre meterane om eg skal ha heim Leaf-en.

    Det er godt mogleg at eg er dårleg til å køyra bil, altså, men for slike som meg er 4WD eit flott hjelpemiddel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.130
    Antall liker
    18.419
    Torget vurderinger
    2
    Det er godt mogleg at Buzz er eksepsjonell på vinterføre, men kvar vinter er det mellom fem og ti dagar der ingen utan 4WD kjem seg opp bakkane heim, og like mange der eg må rygga dei siste to hundre meterane om eg skal ha heim Leaf-en.

    Det er godt mogleg at eg er dårleg til å køyra bil, altså, men for slike som meg er 4WD eit flott hjelpemiddel.
    I slike forhold ville jeg også valgt 4wd.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan klarte folk seg uten 4x4 for 15+ år siden?
    Stikkordet her er Bakhjulstrekk. Her i nord har det vært "uselgelig" i langt mer enn 15 år...
    Har aldri hatt firehjulstrekk og det er ikke nødvendig. Heller ikke piggdekk. Men i 9 av 10 tilfeller hvor du står fast med en forhjulstrekker er det nok å svinge med drivhjula for å komme seg løs. Prøv det med en bakhjulstrekker....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.746
    Antall liker
    39.886
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å dra båthenger med 20 fot båt opp fra båtoppsettet er heller ikke særlig gjenomførbart med forhjulstrekk.
    Det var ca der Caravellen uten 4WD kom til kort også. Spesielt de første metrene, med vann i båten, bratt vinkel og forhjulene på våt sand var interessante med FWD.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.754
    Sted
    Trondheim
    Jeg vil tro at det er relativt få som faktisk trenger 4WD. Jeg har fått min første 4WD bil nå (del av kampanje så ingen ekstra kostnad) og har vel ikke egentlig trengt det de 3 årene jeg har hatt bilen. Jeg bor øverst i en relativt bratt bakke med mye svinger, men har alternativ vei hjem som ikke er like bratt der jeg kommer inn i bakken nesten øverst. Den eneste forskjellen nå er at på de glatteste dagene kan jeg kjøre opp bakken fra bunnen og slipper å kjøre den lille omveien for å komme meg hjem.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.992
    Antall liker
    10.504
    ^Jeg er vel i omtrent samme situasjon som deg. Har hatt bil i snart 50 år (HJEEELP!!!) , aldri 4WD. Jeg har jo selvfølgelig noen ganger savnet 4WD men har først kjøpt en for et drøyt år siden. Et par ganger i vinter har det vært "kjekt å ha" men ikke mer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Stikkordene for min del er båtopptrekk, tur/friluftsinteresse og hyttevei. 4WD ser jeg på som er absolutt krav.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    De eneste gangene jeg har hatt noe å utsette på verksted og kundebehandling så er det på Møller. Det gjør at jeg er skeptisk til VW uansett hvor greie biler de har (jeg har hatt 1 Audi A4, 2 Passat og en Golf). Veldig irriterende med rust på bremseskiver på Golf GTE og Passat GTE. De måtte skiftes hvert år! På min BMW 330e vises det hverken slitasje eller rust etter 3 år.
    Skulle jeg hatt noe derfra nå ville det blitt en Enyaq
    Har selv hatt Golg GTE. Må du skifte bremseskiver hvert år så gjør du noe feil når du bremser eller du bremser for lite. Innbytte etter 3 år på min GTE og fremdeles med originale bremseskiver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.754
    Sted
    Trondheim
    Har selv hatt Golg GTE. Må du skifte bremseskiver hvert år så gjør du noe feil når du bremser eller du bremser for lite. Innbytte etter 3 år på min GTE og fremdeles med originale bremseskiver.
    Ja, det er forskjellige rapporter om dette. Mange opplever det samme som jeg gjorde, og noen sier at det ikke er et problem. Det har sikkert med kjørestil å gjøre. Jeg kjører ganske forsiktig og ser langt fram i veien slik at jeg kan redusere farten uten å måtte bremse hardt, så noe kan jo ligge der, men det har ikke endret seg etter at jeg fikk BMWen og der er skivene like fine etter 3 år. BTW - min sønn overtok Passaten og min datter Golfen og begge hadde det samme problemet.
    Kanskje regenerering er kraftigere på VW enn på BMW slik at behovet for å bremse er mindre?

    BTW: SVJV har ID 3 trommelbremser bak (har flere av VWs elektriske modeller det nå?), så det er nok ikke et ukjent problem for VW.
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    423
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er forsåvidt et kjent problem på golf og Passat. Jeg er derfor bevisst dette og bremser litt aktivt av og til for å vedlikeholde bremsene. For min del har det i alle fall hjulpet.
    Og som du nevner, ID 3 har trommel bremser bak, det tror jeg er lurt og flere el-biler burde hatt dette, kanskje utenom sportslige og høy-effekt biler.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.262
    Antall liker
    873
    Trommelbremser kan være noe dritt det også; lekke sylindre, rust, ujevn bremsevirkning osv. Trommelbremser kan ha dårligere levetid enn skiver, og på min gamle Audi er det flere som bygger om fra trommel til skiver bak.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.322
    Antall liker
    18.233
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er forskjellige rapporter om dette. Mange opplever det samme som jeg gjorde, og noen sier at det ikke er et problem. Det har sikkert med kjørestil å gjøre. Jeg kjører ganske forsiktig og ser langt fram i veien slik at jeg kan redusere farten uten å måtte bremse hardt, så noe kan jo ligge der, men det har ikke endret seg etter at jeg fikk BMWen og der er skivene like fine etter 3 år. BTW - min sønn overtok Passaten og min datter Golfen og begge hadde det samme problemet.
    Kanskje regenerering er kraftigere på VW enn på BMW slik at behovet for å bremse er mindre?

    BTW: SVJV har ID 3 trommelbremser bak (har flere av VWs elektriske modeller det nå?), så det er nok ikke et ukjent problem for VW.
    Jeg har også gått fra div. VW over til BMW og har hatt samme opplevelse. VW bremsene virker til å være laget av resirkulert blikk.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    857
    Antall liker
    850
    Sted
    Rogaland
    Har jobbet i nordnorge og midtnorge i nesten to år, merket spesielt i Trondheim by at man måtte ha 4 hjulstrekk og gjerne høy bil. Fikk man bil med 2 hjulstrekk så var man var hele tiden. skjønner godt 4 hjulstrekk er ettertraktet i landet her, riktig nok ikke så mye i Stavanger
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trondheim er ikke Nord Norge, og definitivt ikke en by der 4WD er særlig påkrevd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.754
    Sted
    Trondheim
    4WD og høy bil i Trondheim? Det har ikke jeg merket noe til og jeg har bodd her i 60 år. Kjørte en senket BMW med bakhjulsdrift i mange år uten noen problemer. Det er kun de 3 siste årene jeg har hatt 4WD og det var bare fordi det var del av en pakke som var inkludert i et tilbud de hadde. Jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for 4WD her.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.130
    Antall liker
    18.419
    Torget vurderinger
    2
    Ville ikke kjøpt Buzz om den hadde forhjulsdrift. Totalvekt tom er 2,5 tonn og Hakkapellitta-dekkene sitter som spiker i både snø og is. Jeg slipper å legge en sandsekk i bagasjerommet.

    4WD er ikke nødvendig så ofte som man tror og det skriver jeg som en som har eid 3 stk Cherokee Limited 4.0, kjøpte min første i 1993 og ble kapret av hvor praktiske de var. Den dro lett seilbåt-hengeren uten problemer. (Tung Drake med blykjøl på solid henger).

    Men Cherokee'en fikk stå ubrukt, mens jeg kjørte Alfa Romeo 159 omtrent 85% av tiden. Min siste Cherokee hadde kombi bensin/LPG, de to andre var bensinslukere så man måtte le. Tror jeg betalte Alfaen ved å la være å kjøre Cherokee'en. :)

    Folk tar rare bilvalg og behovet for å sette en henger bak fire-fem ganger i året bør nok ikke være utslagsgivende. Om jeg skulle bodd i by nå ville jeg leid meg en bil på Getaround for slike behov og kjørt rundt i noe morsommere og lettere ellers. (Som en Alfa Romeo).

    Valget av Buzz var også påvirket av at jeg nå ikke lenger er i det Valdriske, men på flatland og høydeforskjell mellom gård og Parkveien i Oslo tror jeg er 40 meter og nedoverbakke. Skulle jeg kjørt T/R Valdres ville jeg heller ikke kjøpt en Buzz.

    Det sagt. Bilen anbefales. Veldig god plass til fem, moro at vi kan hive en madrass bak i bilen og dra på impulsturer, 230V uttaket er en praktisk snakkis, mulig jeg snuser på GTX-versjonen når den kommer og akkurat nå står bilen koblet til laderen på låveggen, og på taket av denne er det 27 solcellepaneler. Jeg innbiller meg at solstrålene går rett i batteriet. Fin følelse og definitivt noe annet enn å se pila på bensinmåleren på Cherokee'en dale mot E såpass hurtig at man så det skje om man var tung på gassen.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    857
    Antall liker
    850
    Sted
    Rogaland
    Trondheim er ikke Nord Norge, og definitivt ikke en by der 4WD er særlig påkrevd.
    kanskje jeg som ikke var vant til forholdene. Men jeg var ikke alene om det med mine kollegaer og andre tilfeldige i byen. var verst i den delen hvor det var mye gamle hus og bygårder

    edit: glemte jo selvfølgelig å si at jeg snakker om vinterforhold med mye snø
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.676
    Antall liker
    11.806
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bodde i Trondheim i 5 år (1993-1998) . Turen fra sentrum til Tyholt daglig var et sjansespill på vinteren.
    Nå hadde ikke jeg bil riktignok men det var ille nok.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    kanskje jeg som ikke var vant til forholdene. Men jeg var ikke alene om det med mine kollegaer og andre tilfeldige i byen. var verst i den delen hvor det var mye gamle hus og bygårder

    edit: glemte jo selvfølgelig å si at jeg snakker om vinterforhold med mye snø
    Begynner å mangle en god del vei i Trondheim da. Forfallet har eksplodert de siste årene. Viktigere med høy bakkeklaring og god fjæring enn 4WD.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.754
    Sted
    Trondheim
    Veldig OT nå, men men...
    Tydeligvis forskjellige erfaringer her omkring 4WD. Selvfølgelig finnes det bakker i Trondheim der man skal være forsiktig i om vinteren og der det er lurt å ha 4WD. Hvis man bor i Blussuvollsbakken, Steinberget, Fiolsvingen eller Thaulowbakken er nok 4WD å foretrekke, men hvor ofte kjører man der hvis man ikke bor der?

    Det er riktig som @leifen sier - forfallet av veiene i Trondheim har eksplodert de siste årene, men jeg har lagt merke til at det stort sett er de veiene der de nye metrobussene (og elbussene) kjører. Veiene er ikke dimensjonert for den kontinuerlige vektbelastningen (rute 3, med 24 m lang metrobuss går hvert 8. minutt mellom 07 og 18 og hvert 20. minutt ellers) - Kongens gate, der rute 3 kjører, er omtrent ufremkommelig.

    Så - tilbake til elbiler...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.754
    Sted
    Trondheim
    Noen som har tro på denne da:

    1681811429572.png

    Ikke et bilde av den endelige utgaven, men relativt likt hvordan jeg forventer at den vil se ut.
    PS: På bildet mangler det sidespeil, men jeg tror ikke de kommer til å bruke kamera, men hvem vet. Og dørhåndtakene kommer nok til å være innfelt og ikke slik det er gjengitt her.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    4.903
    Sted
    Sunnmøre
    i5?

    Eg tykkjer denne ser veldig bra ut, eg, og det gleder meg at linjeføring og ikkje minst front er på veg tilbake til 5-serien då han såg bra ut. Når det gjeld komfort og køyreeigenskapar er det sikkert ein strålande bil.

    Eg har alltid likt BMW, sjølv om dei har roke ut kvar gong dei har stått på lista vår; 320 mot Opel Vectra (plass) og i3 mot Leaf (plass og pris).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.534
    Antall liker
    10.754
    Sted
    Trondheim
    i5 ja.
    BMW sliter litt med plassutnyttelsen. Langsgående motor gir langt panser så selv om bilen er ganske lang blir det begrensninger på plassen inne i bilen. i4 har like langt panser som en 330, sikkert fordi de ikke vil lage en egen produksjonslinje for karosseriet til elbilen. Det skal jo komme en nye serie rene elbiler fra BMW ("Neue Klasse") i 2025, så problemet blir nok ikke løst før da.
    Hvordan i5 blir får vi vel ikke vite før i juni, vil jeg tro, men siden 5-serien skal bygges både som elbil, plug-in hybrid og med bensinmotor får vel i5 det samme lange panseret og dermed litt begrenset innvendig plass.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tyskerne kommer langsomt etter med rene elektriske plattformer, men foreløpig er det mange elbiler hos de som enda bygger på elementer fra ICE konstruksjonene. Er VAG de eneste som nå kun leverer elbiler på rene elbilplattformer (dersom eUP og eGolf nå er historie, er ikke helt sikker på dette)?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.762
    Antall liker
    12.433
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg kjørte bil i 15 år uten 4WD, 5-6 av dem i Nord-Norge, så det er så klart fint mulig det. Det er like fullt noe av det siste jeg er villig til å gi slipp på ved bytte av bil, når man først har vendt seg til det er det vanskelig å velge bort.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    4.903
    Sted
    Sunnmøre
    i5 ja.
    BMW sliter litt med plassutnyttelsen. Langsgående motor gir langt panser så selv om bilen er ganske lang blir det begrensninger på plassen inne i bilen. i4 har like langt panser som en 330, sikkert fordi de ikke vil lage en egen produksjonslinje for karosseriet til elbilen. Det skal jo komme en nye serie rene elbiler fra BMW ("Neue Klasse") i 2025, så problemet blir nok ikke løst før da.
    Det lange panseret gjev jo ei veldig klassisk, elegant form, då, sjølv om det ikkje akkurat er "form follows function". Slik var kanskje gamle i3 meir innovativ: om lag like uskjønn som Vibram Fivefingers, men definitivt funksjonell estetikk. Det tok ganske mange år før eg bestemte meg for at den var litt kul, trass alt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn