ptb
Æresmedlem
Hyggelig å treffes, og kred for flott arbeid på en nydelig sykkel.Den blir å se på Oslo Motorshow i helgen!
Pokal ble det også
Hyggelig å treffes, og kred for flott arbeid på en nydelig sykkel.Den blir å se på Oslo Motorshow i helgen!
Oioi, jeg ser jeg har oversett svar jeg fikk for evigheter siden. Selv om disse Honda-sakene er milevis unna det jeg ville vurdert ble jeg såpass nysgjerrig at jeg har glodd igjennom noen videoer av storebroren. I en video der de vurderte NT opp mot søsteren Africa Twin kom det egentlig klart fram at NT er temmelig nært den perfekte sykkelen for pendling. Imponerende greier, selv om det er for sjelløst for min del.Den ultimate pendlersykkelen ?
Naboen har kjøpt en slik en og jeg må si det frister for en som har kjørt sykkel til og fra jobben i noen år på nittitallet.
Vis vedlegget 846125
Den sterke motoren til Honda NC750X DCT har et slagvolum på 745 ccm og er laget for å gi sine fans verden rundt, mer dreiemoment og passelig med effekt. Dette gjør motoren svært enkel å kjøre for deg som fører. Sykkelen er kjent for å dra ekstremt godt, nesten uansett hvilket turtall du ligger på. Du får den i to varianter - med manuell girkasse eller med dobbeltclutch-girkasse (DCT).
Vi vet jo begge at jeg endte opp med SMT da den plutselig dukket opp her i nabolaget i fjor høst. Takker og bukker nok en gang for hjelp på bakrommetEr du på østlandet engang så kan du teste min SMT. Hatt den i 12år nå. Ikke et feilslag.
Det er nettopp småkjøring som er dens styrke mener nå jeg. Kjedelig på langkjøring og hovedveier.
Det viste seg at dette var et godt råd! Jeg har brukt KTM SMT på alle dager med plussgrader gjennom vinteren - og det har fungert over all forventning. KTM og innsprøytning er vel i utgangspunktet alt annet enn vintervennlig, men det har gått fint. Bilister er også relativt flinke til å gi motorsykler mer rom enn de er med andre bilister, så rushtrafikk har ikke vært så skummelt som det kunne ha vært når det er vått, mørkt og glatt.Eg vil anbefale motard som pendlersykkel.
Du sit relativt høgt og har god oversikt, samt at den ikkje er for tung som gjer den lett handterlig i vinterhalvåret.
Hei, hvilket luftfilter er ettermontert på den SMT´n?Oioi, jeg ser jeg har oversett svar jeg fikk for evigheter siden. Selv om disse Honda-sakene er milevis unna det jeg ville vurdert ble jeg såpass nysgjerrig at jeg har glodd igjennom noen videoer av storebroren. I en video der de vurderte NT opp mot søsteren Africa Twin kom det egentlig klart fram at NT er temmelig nært den perfekte sykkelen for pendling. Imponerende greier, selv om det er for sjelløst for min del.
Vi vet jo begge at jeg endte opp med SMT da den plutselig dukket opp her i nabolaget i fjor høst. Takker og bukker nok en gang for hjelp på bakrommet
Det viste seg at dette var et godt råd! Jeg har brukt KTM SMT på alle dager med plussgrader gjennom vinteren - og det har fungert over all forventning. KTM og innsprøytning er vel i utgangspunktet alt annet enn vintervennlig, men det har gått fint. Bilister er også relativt flinke til å gi motorsykler mer rom enn de er med andre bilister, så rushtrafikk har ikke vært så skummelt som det kunne ha vært når det er vått, mørkt og glatt.
Faderen og jeg på tur forleden når vi nådde tropiske 4 grader.
Vis vedlegget 906916
Fin sykkel, bygd ny motor?Driver med innkjøring av motor på en 22år gammel sykkel, bare 40 mil igjen til oljeskift nå. Vis vedlegget 913275
Hei hopp! Godt øye, bæsjet på leggen ved justering av kjede før denne turen og det ble altfor stramt. Merket det veldig godt og måtte slakke av mye igjen. Det var ikke så lett å få det der riktig, virker som kjeden er ujevnt slitt og har derfor bestilt nytt kjede/drev-sett som kommer til neste uke.Hei, hvilket luftfilter er ettermontert på den SMT´n?
Kjedet ser forøvrig noe stramt ut. Er ganske mye "slakk" ift. intstruksjonsboka.
Ser endel anbefalte modifikasjoner er gjort
Spiller ingen rolle.Hor viktig anser dere at dekken er fra samme produsent/serie på en bobber (nedstrippet cruiser)?
Gummisjappa nærmest her kan bare levere framdekk nå. Jeg tenker dekkene likevel har ulik dimmensjon og trolig ulik konstruksjon gitt vognkort oppgir ulik vektklasse framm og bak LI 67/77.
Interessant at oljebytte på gaffel hadde så stor effekt. Kjenne inspirasjonen krible.Ny gaffelolje foran på min sykkel gjorde helt ufattelig mye. Gikk over fra SAE5 til SAE7.5
Jeg har ITG filter (som er samme som rottweiler).
Forrige kjedet mitt måtte skiftes ved 10000km. Nå er sykkelen kjørt 74000 på andre kjedet. Kjøpte et veldig bra et i sin tid. Holder et par år til.
Renger med du har "kevins" modifikasjon bok?
Angående nykking. Fra og til hvilket turtall snakker vi om? Nytt kjede og drev vil hjelpe masse (jeg endret forøvrig fra standard 17t foran til 16t).
Også å mappe inn en noe "feitere" blanding ved lavere turtall. Kalibrering av "throttle bodies" hjelper også.
Disse 2 sylinder maskinene er ikke så glad i veldig lave turtall.
Nå har jeg fått utført skifte av bensinpumpe og filter samt montert RC8 stack foran - og fått testet to maps for å kjenne litt på det - henholdsvis nr 20 og 21 under TuneEcu-fanen her http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770Ja 17/44 er nok bedre. Det er det jeg skal gå for neste gang.
Apropos. Har vurdert flere år å skifte til noe nyere men når våren dukker opp og jeg setter meg på og tar første prøvetur så blir svaret nei.. Det trenger jeg ikke
Angående gaffelolje var nok største forskjellen at den var veeeeldig gammel den oljen som var i fra før.
Jeg har 2 stk rc8 stacks liggende foresten. Har prøvd alle mulige kombinasjoner og til slutt gått tilbake til standard. Det sies at man får litt i toppen med rc8 stacks og mister noe i bunn. Jeg kjører sjeldent over 8k rpm uansett
Men mulig den gikk litt "mindre nykkete" med rc8 stacks? Husker ikke helt.
Jeg kontaktet Klev Tuning, de driver bare mapping via Power commander, noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker da man får finjustert mer i sykkelens ECU, spesielt på lave gassåpninger. Kan likevel bli aktuelt hvis jeg bestemmer meg for å overhale dempere samtidig.Klev tuning på østlandet skal visst være kjempeflinke på mapping.
Jeg har mappet min selv. Iterert meg fram til et oppsett jeg liker veldig godt. Nå er den helt "smooth" under 2.5k rpm og kan faktisk også rulle greit rundt 2k rpm.
Jeg har standard skjerm og har lenge vurdert ettermarket men til slutt slo meg til ro med standard. Noen fjerner faktisk skjermen helt og synes det blir mindre turbulens da.
Du kan også forsøke å justere framdemperene litt. Dvs. justere de "ned" slik at sykkelen dukker litt mer. Noen mm er nok. Jeg gjorde det og følte den ble noe mer "stabil" under aktiv kjøring. Dette er helt personlige preferanser.
Nice! Hvordan er det med starting av sykkelen med Litium-batteriet? Har lest at det kan være krevende når det er kaldt, noe det gjerne er når jeg bruker sykkelen mer eller mindre året rundt til pendling. Jeg ser definitivt verdien i å lette sykkelen mest mulig, men gir kanskje mer mening å starte med den udempede vekten i form av lettere dekk/felg/kjede/drev? Det er overraskende stor vektforskjell på dekk, så vær obs på det neste gang du trenger nytt sett. Halvannet kg i roterende masse vil utgjøre en vesentlig forskjell på svingvillighet og generell respons - i allefall sammenlignet med et par kg pluss minus på toppen av sykkelenJeg har akra anlegg, "secondary butterflies" fjernet. (hele sulamitten), ITG filter (2 forskjellige, standard og "sausage") , Litium battery, og sikkert alt det som er gjort på din også ... Mange kilo som ble tatt bort. Har enda ikke byttet bensinfilter. Hadde et komplett liggende men finner det ikke igjen.
Det er interessant, men ikke ekstremt overraskende mtp dine modifikasjoner. Sykkelen din må vel nærme seg 40-45 kg lettere enn en 1190 - og hvis vi antar at mappingen er passende vil du vel ha et sted mellom 115-120 bakhjulshester avhengig av lotteriet. Det er vel bare 10 hester mindre enn 1190 om jeg husker riktig, og med riktig dreving er mye hentet inn.Noen år tilbake var jeg på rudskogen og kjørte endel (senior MC). Veldig lærerikt og nyttig. Denne gamle 990 smt dro forbi 1190 A på langstrekket. Det oversasket meg og ihvertfall eieren av den 1190. Mulig dreving etc. gjorde mye for akkurat et slik kort strekk?
Sett litt på Youtube-videoer hvordan de gjør det på de forskjellige typer WP dempere. Jeg tenker jeg bør gjøre det skikkelig siden demperne er såpass skrot som de er, tar ikke sjansen på at oljemengden som er nå er riktig. Skal se om jeg får ånden over meg i nærmeste fremtidSkal gå å gjøre det selv. Flere youtube videoer angående service på WP dempere. Du trenger et "spesialverktøy" eller lage noe selv for å åpne. Jeg mekket selv og det gikk greit... Men personlig tok jeg den enkle veien og bare skiftet ut all oljen jeg fikk ut. Demonterte ikke hele skjiten.
Kanskje jeg misset den siste 0,003 promillen i endring på en måten?
Gratulerer med nok et tweak som har god effekt. Fikk også litt blod på tann igjen og har drevet litt med remapping igjen i det siste.. Tar skifte av luftfilter, olje og filter skifte i dag eller i morgen.
Hadde mareritt engang husker jeg. Kjørte i GS tog nedover europa...
PS: Jeg bruker bare gammel versjon av tuneecu på windows laptop.. (v2.5.8)
Her er jeg også usikker på hva som er fornuftig framgangsmåte. Jeg har kun gjort det via tuneecu og på tomgang (varm motor).men merk at jeg synkroniserte søylene ved ca 2000 rpm (1-2% gass?) da jeg måtte velge mellom helt synk på tomgang eller ved litt gass. Virker om jeg valgte riktig.
Jeg er av typen som bruker altfor mange timer på å lese meg opp på enkle ting før jeg gjør dem, så det enkle blir sjelden det i min verden når det kommer til stykket Derfor kjøpte jeg carbtuner slik at jeg slipper å dvele for mye på spørsmålet "er det egentlig godt nok"...Her er jeg også usikker på hva som er fornuftig framgangsmåte. Jeg har kun gjort det via tuneecu og på tomgang (varm motor).
Måtte faktisk justere litt i år også.
Aha, veldig kjekt å vite! Da gir det straks mer mening at det ikke funket så bra med din map på standard stacks. Da skal jeg jaggu teste det igjen nå som jeg har fått en rc8 front stack på!Foresten gikk ut i garasjen nå og sjekket "stacks".. Ser ut for at jeg likevel har long/short stack montert..da tilsvarende lå i garasjen.... Nevnte tidligere at jeg gikk tilbake til standard stacks.. Det er nok ikke tilfelle
Jaggu genialt å bruke sånne verktøy til sirkelsager eller lignende, skal sjekke om jeg har noe som passer! Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha alle 4 pinnene nedi så lenge man klarer å løsne/feste uten å ødelegge noe.Jeg brukte en slik nøkkel som er ment å åpne det store skruene på håndoverfres og lagde et ekstra hull i den og monterte en maskinskrue inn for å passe inn i de hullene på toppen av demperenen for å åpne. (hmm, håper det ga litt mening)
Er vel et slikt type verktøy som er påkrevd?
Jeg tok av demperene totalt og gjorde jobben men mener at noen lar de stå på sykkelen også og suger ut all olje de får ut og monterer ny?
Dette er en glitrende side som forteller mye .
Herlige klassiske sykler, blir ikke bedre!Noe av det man har hatt.