Snickers-is
Bransjeaktør
Har "bransjestandarden" blitt oppdatert i løpet av kvelden?og naturlig avrullig over Schroder
Har "bransjestandarden" blitt oppdatert i løpet av kvelden?og naturlig avrullig over Schroder
Jeg dro frem et eksempel. Resten av 2L-katalogen er også relevant for å lytte til kategorien akustiske (rå)opptak.Det fortoner seg for meg helt søkt å lytte etter et enkelt lydspor for å avklare om frekvensresponsen oppleves både behagelig og realistisk i praksis. For egen del må jeg lytte gjennom en del variert musikk og gjerne over litt tid før jeg kan si om det «sitter» godt nok. Jeg har noen ganger blir imponert og overveldet av enkeltspor for deretter å oppleve at andre blir unaturlige eller noe ubehagelige. Da er ikke responsen i rommet riktig i mine øyne. På hytta låter feks denne responsen riktig, i form av å være tilstrekkelig åpen samtidig som den er organisk og behagelig. (Hadde ikke vannfall/RT60/ fase foran meg)
Vis vedlegget 916300 Vis vedlegget 916301
Nå spiller du dum. Du vet at disse standardene for romrespons har flat kurve i diskanten med mulighet for avrulling oppover i frekvens.Har "bransjestandarden" blitt oppdatert i løpet av kvelden?
Tja. Spesielt i mer profesjonelle kretser forstår man godt at store deler av det frekvensområdet ikke er minimum fase og at mye EQ derfor ikke kan utføres uten at man innfører nye feil eller kompromiss. Bare fordi noe er populært og fordi det som regel totalt sett fungerer bedre enn ingenting, så betyr ikke det at det er uproblematisk. Det handler bare om hvor man legger listen. Og heve store dipper vil f.eks øke forvrengningen betydelig.(3) og (4) fanger opp dette med målkurve. Under «Schroeder» er det ukontroversielt å bruke EQ til ønsket resultat.
For det første spørs hvilke EQ man bruker. EQ fungerer ikke godt til det som ikke minimum fase. Og kun bruke shelving uten å røre romrelaterte peaker og kanselleringer er langt mindre problematisk og ofte nødvendig. Men man ikke korrigere seg bort ifra direktivitet.Men hva med målkurve og EQ over «Schroeder»?
Nå var det jo du som var frempå med at dette skulle være flatt, ellers er det defekt.Nå spiller du dum. Du vet at disse standardene for romrespons har flat kurve i diskanten med mulighet for avrulling oppover i frekvens.
Å angripe disse standardene og kalle dem for «tøys» skårer billige poeng hos noen, men det faller på sin urimelighet at du belærer EBU, ITU, AES, Dolby m.fl. om lyd.
Vis vedlegget 916326
Lenke: https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf
Det ligger implisitt mye innsikt i de nevnte standardene, bl.a. grenser for demping av et rom (det skal være dempet, men ikke for mye).Nå var det jo du som var frempå med at dette skulle være flatt, ellers er det defekt.
Men så har du kanskje innsett at du er en smule på feil jorde og justerte med en liten "naturlig avrulling over Schröder" og satset på at den ville passere ubemerket.
«Kvifor er ikkje paddeflat in-room frekvensrespons særleg vanleg?»Eg har lese tråden med interesse.
I mitt eige hovud har eg omformulert problemstillinga litt: “Kvifor er ikkje paddeflat in-room frekvensrespons særleg vanleg?”
Metaforikk frå gresk mytologi tykkjer ikkje tilførte så mykje.
«Det har vært noen høyttalerprodusenter som har tunet høyttalerne sine til å måle flatt anekoisk. Og resultatet av det har ikke blitt bra når de plasserer de i vanlige rom».Det har vært noen høyttalerprodusenter som har tunet høyttalerne sine til å måle flatt anekoisk. Og resultatet av det har ikke blitt bra når de plasserer de i vanlige rom. Jeg vet ikke hva Genelec gjør i dag, men for en del år siden gjorde de og jeg diskuterte dette med en av deres ingeniører på en messe. Det låt slank og lyst.
Kii gjorde det i starten med Three, men beveget seg fort vekk ifra basert på tilbakemeldinger. Grimm Audio tror jeg også har tunet til en helt flat respons, men usikker på hva de gjør i dag.
Et problem er at når man plasseres slike høyttalere i et rom, så får man for mye nivå noen steder og for lite andre steder. Til tross for at slike høyttalere kan holde spredningen langt ned i frekvens. Vi ser det f.eks i grafen under tydelig som er en høyttaler som reklamerer for konstant spredning, selv om denne riktig nok ikke er tunet flatt (prinsippet blir uansett det samme). Svart graf er estimert respons basert på Harman Spinorama. En tullete og villedende estimering spør du meg. Og grønn er faktisk respons målt i lytteposisjonen.
Vis vedlegget 916353
En slik respons vil ikke låte riktig tonalt. Man kan jukse til med EQ for at det blir bedre, men det vil alltid være kompromiss man ikke kommer unna her. Hadde høyttaleren vært tunet flatt, hadde det blitt enda verre.
Hvorfor snur du debatten til monitorbruk og studioer når jeg snakker om høyttalere til avspilling i normale rom/stuer?«Det har vært noen høyttalerprodusenter som har tunet høyttalerne sine til å måle flatt anekoisk. Og resultatet av det har ikke blitt bra når de plasserer de i vanlige rom».
Kan du vise til en produsent av høyttalere til profesjonell bruk som ikke har flat anekoisk respons som designmål?
Har du fulgt debattene på ASR? På meg virker det som om skillet mellom profesjonelle høyttalere og forbrukersiden er overvurdert. Mange forbrukere kjøper høyttalere med fremragende spesifikasjoner fra den profesjonelle verden.Hvorfor snur du debatten til monitorbruk og studioer når jeg snakker om høyttalere til avspilling i normale rom/stuer?
Får finne fram til den låten og sjekke.Forøvrig så er det ting som tyder på at det er hovedsakelig høyttalerkorreksjon som skjer over 1000hz i mitt rom, det er ekkofrie målinger publisert for min høyttaler og de stemmer med mine egne nærfeltmålinger og samme dal og er løft over 1k vises også i rommålingen. Har bra resultat med en forsiktig 1/3 korreksjon over 1k, og 1/12 i bassen . Korreksjonen er vist i nederste kurve, resultatet i midtre, ukorrigert øverst, , Fallet jeg får tror jeg er ganske nære et «naturlig fall» i mine omgivelser.Låter f.eks. 2Ls Tuvayhun med flat bass og naturlig avrullig over Schroder «pyton»?
Nevnte utgivelse er det man kan omtale som akustisk (rå)opptak.
Legacy-utgivelser som ikke er akustiske, er Ville Vesten fordi man ikke vet hvilken romkurve den tonale balansen ble satt i.
Det handler for det første om interaksjonen med rommet som jeg har nevnt flere ganger.Har du fulgt debattene på ASR? På meg virker det som om skillet mellom profesjonelle høyttalere og forbrukersiden er overvurdert. Mange forbrukere kjøper høyttalere med fremragende spesifikasjoner fra den profesjonelle verden.
Kan du gi en teknisk forklaring på at høyttalere til profesjonell bruk ikke passer i et hjem?
Her er et eksempel på høyttaler som brukes profesjonelt og i hjem:
Bob Katz sier:Her er et eksempel på høyttaler som brukes profesjonelt og i hjem:
Tullball og ren markedsføring bullshit.The low diffraction, perfect polar response and first order crossover break new ground.
Det jeg synes er kontraproduktivt i din tilnærming til problemstillingen er at du i utgangspunktet kun forholder deg til ett punkt i alle disse standardene du henviser til, nemlig den endimensjonale frekvensresponsen. Du nevner riktignok demping nå, som jo tvinger deg ut i flere dimensjoner og etter hva jeg har erfart, i min begrensede kapasitet, har stor innvirkning på hvilken frekvensrespons øret fører deg mot.Det ligger implisitt mye innsikt i de nevnte standardene, bl.a. grenser for demping av et rom (det skal være dempet, men ikke for mye).
Jeg anbefaler at du tar en nærmere titt på standardene og forsøker å dekonstruere hva man allerede for 50 år siden tenkte da de første standardene ble lagd i Norden i den såkalte N12-standarden.
Det er hjelpespørsmålet mitt når eg les tråden.«Kvifor er ikkje paddeflat in-room frekvensrespons særleg vanleg?»
Hvem er det du spør og hvem svarer?
Eg har veldig begrensa lytteerfaring, og det vesle eg har høyrt av høgtalarar så nært har stort sett vore ubehageleg. Trur ikkje mine erfaringar tilfører diskusjonen så veldig mykje.Har du noen gang hørt en anekoisk flat høyttaler i ultranærfelt (60-80 cm). Da får man opplevd hvordan en flat høyttaler høres ut, uten (betydelig) rombidrag.
Jeg synes det er vanskelig å få tak på hva du mener. Må det være flatt eller ikke?«Kvifor er ikkje paddeflat in-room frekvensrespons særleg vanleg?»
Hvem er det du spør og hvem svarer?
EBU, ITU og Dolby (+1dB) har flat bass som krav. Du får ikke sertifisert rommet ditt av Dolby med basskul. Uten sertifisering får du ikke jobb i deler av lydbransjen.
Standardene beskriver også rom for en avrulling oppover i frekvens. I ultranærfelt vil responsen fra en flat høyttaler være helt flat, men i større rom vil en anekoisk flat høyttaler rulle av helt naturlig. Kvålsvoll viste (se åpningsinnlegg) at flat høytttaler i et rom kan gi flat respons i rommet. Men selv med naturlig avrulling uten eq for å få til avrullingen snakker man fortsatt om flat, naturlig og nøytral lyd.
Har du noen gang hørt en anekoisk flat høyttaler i ultranærfelt (60-80 cm). Da får man opplevd hvordan en flat høyttaler høres ut, uten (betydelig) rombidrag.
Jeg tror mange på ASR lar seg lure til å kjøpe rimelige monitorer med ihjelhamret on-axis respons og sitter igjen med ganske dårlig lyd.Har du fulgt debattene på ASR? På meg virker det som om skillet mellom profesjonelle høyttalere og forbrukersiden er overvurdert. Mange forbrukere kjøper høyttalere med fremragende spesifikasjoner fra den profesjonelle verden.
Kan du gi en teknisk forklaring på at høyttalere til profesjonell bruk ikke passer i et hjem?
Her er et eksempel på høyttaler som brukes profesjonelt og i hjem:
Nevnte «Tuvayhun» er et helt album. Anbefaler å lese tekst og bakgrunn som gir litt ekstra til lytteopplevelsen. Albumet ble nominert til Grammy 2023.Får finne fram til den låten og sjekke.Forøvrig så er det ting som tyder på at det er hovedsakelig høyttalerkorreksjon som skjer over 1000hz i mitt rom, det er ekkofrie målinger publisert for min høyttaler og de stemmer med mine egne nærfeltmålinger og samme dal og er løft over 1k vises også i rommålingen. Har bra resultat med en forsiktig 1/3 korreksjon over 1k, og 1/12 i bassen . Korreksjonen er vist i nederste kurve, resultatet i midtre, ukorrigert øverst, , Fallet jeg får tror jeg er ganske nære et «naturlig fall» i mine omgivelser.
Vis vedlegget 916375
Mål/Target kurven er slik.
Vis vedlegget 916377
etter noen år og utallige alternativer er det denne jeg foretrekker øremessig.
Er dette en definisjon av «nøytralitet»?Idéen bak nøytralitet er at slike akustiske (rå)opptak spilles best av med flat kurve i rommet (dvs flatt under «Schroeder» og ingen målkurve over «Schroeder») for mest naturlig lyd.
«…kun forholder deg til ett punkt i alle disse standardene…»Det jeg synes er kontraproduktivt i din tilnærming til problemstillingen er at du i utgangspunktet kun forholder deg til ett punkt i alle disse standardene du henviser til, nemlig den endimensjonale frekvensresponsen. Du nevner riktignok demping nå, som jo tvinger deg ut i flere dimensjoner og etter hva jeg har erfart, i min begrensede kapasitet, har stor innvirkning på hvilken frekvensrespons øret fører deg mot.
Vanskelig å ikke bli personlig, jeg kjenner deg jo og har hørt ditt oppsett. At du tvinger deg selv til å like en flat respons har etter mitt skjønn ikke brakt deg nærmere en nøytral klang, snarere tvert i mot.
Idéen om nøytralitet er den som inngår i konstruksjon av mikrofoner, kabler, elektronikk, høyttalere og lytterom, nemlig en sannest mulig overføring av lyd fra opptak til øre.Er dette en definisjon av «nøytralitet»?
Les standardene:Jeg synes det er vanskelig å få tak på hva du mener. Må det være flatt eller ikke?
Helt konkret, hvis en høyttaler har en naturlig fallende men jevn respons i lytteposisjon i en normal stue, er dette da riktig, eller er den defekt?
Selv om jeg har kritisert ASR, mener jeg målinger er positive for forbruker. Synd å høre at du ikke liker at slike målinger når forbruker, men det er ikke uventet når din tekniske konsulent avskriver standarder fra EBU, ITU, AES og Dolby som «tøys».Jeg tror mange på ASR lar seg lure til å kjøpe rimelige monitorer med ihjelhamret on-axis respons og sitter igjen med ganske dårlig lyd.
Du sier jo selv noe helt annet i innlegget over, så det er ikke så lett å bli klok på.Les standardene:
Høyttaler under anekoiske forhold: Pluss-minus 4dB
Høyttaler i rom: Se figur og tekst i standardene.
Vis vedlegget 916415
Skulle ellers ønske du kunne svare på direkte spørsmål istedenfor å hele tiden referere til standardene.Les standardene:
Høyttaler under anekoiske forhold: Pluss-minus 4dB
Høyttaler i rom: Se figur og tekst i standardene.
Vis vedlegget 916415
Når ingen bruker "standarden", er det da en standard..?Selv om jeg har kritisert ASR, mener jeg målinger er positive for forbruker. Synd å høre at du ikke liker at slike målinger når forbruker, men det er ikke uventet når din tekniske konsulent avskriver standarder fra EBU, ITU, AES og Dolby som «tøys».
Stråmann.Selv om jeg har kritisert ASR, mener jeg målinger er positive for forbruker. Synd å høre at du ikke liker at slike målinger når forbruker, men det er ikke uventet når din tekniske konsulent avskriver standarder fra EBU, ITU, AES og Dolby som «tøys».
Folk i lydbransjen bruker standardene. Bevis/indikasjon: Standardene er mer enige om sentrale ting enn uenige. Dessuten, du får ikke Dolby-sertifisering hvis du har en basskul på mer enn 1-2 dB.Når ingen bruker "standarden", er det da en standard..?
Og hva når forskjellige "standarder" dukker opp hele tiden, støtter de hverandre eller går de imot hverandres prinsipper og slår hverandre ihjel fordi standardene også er konkurrenter, er de bakoverkompatible fra tidligere versjoner?
Så har man forskjellige produsenter av utstyr, koster det mye å integrere en av standardene og da gjerne i form for en lisens pr.solgte enhet som produsenten må betale til standardiseringsbyrået? Hva får produsenten tilbake for å bruke en standard, må produsenten ha 20 forskjellige standarder og betale lisens for samtlige, og opp til forbruker å velge hvilken av de man skal bruke? Atmos vs. Auro 3D vs DTS:X, her er det forskjellig plassering og lite hendig for bruker med forskjellige "standarder", hvilken standard er best og hvilken brukes mest og her er det ikke nødvendigvis en sammenheng. Det er også kostbart og rotete for forbruker å fikse støtte for alle 3 standardene.
Å produsere musikk kan jo nesten alle med et lydkort og en PC gjøre idag også legge ut på strømmetjenester, tror du halvparten av "studioene" som legger ut musikk bryr seg noe om standardisering, eller å betale for å sertifisere sitt enmanssorkester lydmessig?
Det trenger jo ikke å være dårlig lyd for det, selv med manglende "standardisering".
Det er jo gjort mange forsøk på standardisering innen lydbransjen, men problemet er at det er mange om beinet og ønsker om å tjene noe på det. Så alle standarder slår gjerne bare hverandre ihjel. Også har man forbrukerne da, som ikke ønsker endring sånn egentlig og alle vet best selv og ingen skal komme her og prakke på de noe som helst.
Forsåvidt enig i kritikken av Dolby. Det er «Amerika» på godt og vondt. Men de har pga. en monopolsituasjon blitt en standardsetter likevel, og som jeg har påpekt mange ganger før - så er Dolbys standard mer sammenfallende med øvrige standarder enn innspillene fra en del på HFS. Du får altså ikke sertifisering fra Dolby med en basskul som er større enn 1-2 dB. Kulen skal i utgangspunktet bare være 1 dB, slik Dolby ser det.Vi er naive hvis vi tror at alle standarder er gode og korrekte. Det er både penger inni bildet og høyst diskutable emner hvor man ikke er enige. Men for all del, gode veiledninger trenger vi.
Dolby nevnes her og det et eksempel på et ukorrekt surroundformat som vant fremfor noe mer korrekt, fordi de hadde kapital. Surround i dag er derfor bare en gimmick og handler overhodet ikke om korrekthet - men det er gøy for det selvsagt.
Så la meg prøve igjen:Du sier jo selv noe helt annet i innlegget over, så det er ikke så lett å bli klok på.
Der skriver du "opptak spilles best av med flat kurve i rommet (dvs flatt under «Schroeder» og ingen målkurve over «Schroeder») for mest naturlig lyd." - det matcher ikke de to kurvene der.
Hva er lydbransjen? Alle som produserer musikk? Her blir det stadig flere mindre studioer som betyr færre sertiserte studioer. Du skjønner, musikk er faktisk veldig ukompliserte greier for mange som lager musikk, som blir veldig overkomplisert av alt for mange som hører på.Folk i lydbransjen bruker standardene. Bevis/indikasjon: Standardene er mer enige om sentrale ting enn uenige. Dessuten, du får ikke Dolby-sertifisering hvis du har en basskul på mer enn 1-2 dB.