svart-hvitt
Hi-Fi freak
Bl.a. Toole skriver dette. Han har skrevet en bok og flere artikler om emnet.Kan du dokumentere denne påstanden?
Bl.a. Toole skriver dette. Han har skrevet en bok og flere artikler om emnet.Kan du dokumentere denne påstanden?
Til glede for nye lesere (innlegg # 312):Over 400 innlegg nå, og jeg skjønner bare mindre og mindre av hva trådstarter faktisk vil fram til.
Noen som kan oppsummere?
La meg presisere: Kan DU dokumentere påstanden DU har fremsatt?Bl.a. Toole skriver dette. Han har skrevet en bok og flere artikler om emnet.
1. Summen av høyttaler+rom skal gi flat target som gir nøytral lyd. Tilt på 6-10db 20-20.000hz er feil. Musikk som er mikset i studioer med flat kurve låter best i oppsett som har flat kurve.Over 400 innlegg nå, og jeg skjønner bare mindre og mindre av hva trådstarter faktisk vil fram til.
Noen som kan oppsummere?
Jeg skrev: ITU, EBU, Toole, lyttepreferanser fra kontrollerte forsøk og tiår med høyttalerdesigntradisjon sier at høyttaler bør måle flatt og jevnt anekoisk.La meg presisere: Kan DU dokumentere påstanden DU har fremsatt?
For all dokumentasjon vi har klart å oppdrive til nå peker i en helt annen retning.
Så hva mener du om den praktiske tilnærmingen jeg brukte da jeg designed mine basstårn. Jeg visste at rombidraget ville være en betydelig heving i området 15-30hz. Stua som jeg hører musikk i er ca 38m2 og 3 m høy. Ikke en helt uvanlig størrelse på et lytterom. Valget jeg tok var å bygge kassene lukket, men et -3dB punkt på ca 37hz (edit: og da ca -10 til 12dB ved 20hz). Alternativet var å bygge de som bassrefleks med -3dB punkt på 21-22hz. Med lukket kasse var altså anekoisk respons ikke flat (det ville det vært med bassrefleks), men resultatet var at responsen i rommet gir noe heving i bunnen (ca +3-5dB) og jevn respons ned til ca 15-16hz. Mener du at det hadde vært riktigere å anta at høyttalerne ikke skulle stå i et rom og at de uansett burde spille anekoisl flatt til 20hz? Resultatet ville vært peaker i bassen som hadde blitt kanskje 12-15dB over resten av frekvensresponsen.Anekoisk respons sier noe om kvaliteten på direktelyden, og den står for en viktig del av persepsjonen av lyd.
Det finnes meg bekjent ingen teori eller erfaringsgrunnlag som tilsier at høyttalere bør designes med noe annet enn flat og jevn frekvensrespons som designmål. Hvis du kjenner til slik teori eller erfaringsgrunnlag, som bryter med ITU, EBU, flere tiår med høyttalerdesigntradisjon og lytterpeferanser, så vis gjerne til det.
Når det gjelder de to første, så stemmer det helt klart ikke. Det holder å lese hva som står i innledningen til dokumentene.Jeg skrev: ITU, EBU, Toole, lyttepreferanser fra kontrollerte forsøk og tiår med høyttalerdesigntradisjon sier at høyttaler bør måle flatt og jevnt anekoisk.
This Recommendation is intended for use in the assessment of systems which introduce impairments so small as to be undetectable without rigorous control of the experimental conditions and appropriate statistical analysis.
The specifications in this Section are the minimum objective requirements for a reference monitor loud- speaker. However, a loudspeaker which meets these requirements may not necessarily be suitable as a reference monitor loudspeaker; an evaluation by subjective listening tests is necessary when selecting a type of monitor loudspeaker for this critical function.
Stråmann.Du postet en lang kommentar fra KEFs Head of Acoustics Jack Oclee Brown fra en tråd om Kef Blade 2 Meta som støtte for ditt syn om å forkaste ITU, EBU, Toole, lyttepreferanser fra kontrollerte forsøk og tiår med høyttalerdesigntradisjon.
Beklager dersom slikt er diskutert tidligere i tråden. Klarer ikke helt å følge runddansen.Frequency has a major effect on how loud a sound seems. The ear has its maximum sensitivity to frequencies in the range of 2000 to 5000 Hz, so that sounds in this range are perceived as being louder than, say, those at 500 or 10,000 Hz, even when they all have the same intensity. Sounds near the high- and low-frequency extremes of the hearing range seem even less loud, because the ear is even less sensitive at those frequencies. Table 1 gives the dependence of certain human hearing perceptions on physical quantities.
Sorry, men nei.Til glede for nye lesere (innlegg # 312):
Målkurve som prokrustesseng?
@svart-hvitt, dersom flat bass ikkje var tilgjengeleg, og du måtte velja mellom gradvis fall/avrulling frå ca 150Hz (juster gjerne til dette innslagspunket) og ned, og ei moderat heving (av typen 6dB fall frå 20Hz til 20kHz) kva hadde du valt til dagleg musikklytting? (målt i lytteposisjon)www.hifisentralen.no
Der er vi mange trur jegKlarer ikke helt å følge runddansen.
Ikke så mye svart hvitt her. Tror de fleste vil være langt på vei enig i påstandene. Når det gjelder punkt 5, så er min erfaring over ca 15 år med RoomPerfect, Anthem ARC Genesis og Dirac Live at disse i vesentlig grad er forsiktige med å korrigere detaljert over Schrøder, så lenge man velger å variere posisjoneringen av mikrofonen tilstrekkelig. Selvsagt kan man forsøke å «tvinge» systemet eller korrigere manuelt på detaljert nivå, men noen velger også å tatovere seg i ansiktet, så nytten får være opp til den enkelte å vurdere. Lett shelving eller tapering (som gamle tonekontroller) har jeg dog god erfaring med.5 PÅSTANDER («BRANNFAKLER»)
(1) Første skritt mot nøytral lyd, er at høyttaleren har en flat og jevn anekoisk respons. Markedsundersøkelser fra Toole/Olive/Harman viser at lyttere i praksis foretrekker anekoisk flate og jevne høyttalere. Ikke-kommersielle organisasjoner som EBU har i flere tiår brukt en toleranse på maks ±2dB fra flat respons for referansehøyttalere til profesjonell bruk.
(2) En anekoisk høyttalers frekvensrespons i rommet vil avhenge av bl.a. rommets akustikk og avstand fra høyttaler til lytteposisjon. Noen rom vil naturlig gi en flatere romrespons - se åpningsinnlegget - enn andre rom. Det finnes ingen «korrekt» naturlig romkurve slik som under anekoiske forhold, så lenge rombidraget ikke blir for stort. EBU og andre har lagd retningslinjer for å vurdere hva som tolereres av rombidrag uten at rombidraget går på bekostning av den kritiske lyttingen til lydmaterialet.
(3) Hvis høyttalerens anekoiske respons er ukjent, kan ikke rombidraget beregnes.
(4) Det er ukontroversielt å bruke programvare for romkorreksjon i «bassen», dvs. i området under Schroeder eller overgangsfrekvensene. Det er mer kontroversielt å bruke slik programvare over Schroeder.
(5) Prokrustessengen oppstår ved å bruke »romkorreksjon» til å tvinge en anekoisk flat høyttaler inn i en romkurve som strekker seg over hele frekvensregisteret (f.eks. 20Hz-20kHz).
Vel, det har blitt reist høylytt kritikk mot anekoisk flate høyttalere i denne tråden i den grad at innsiktene fra ITU, EBU, eksisterende høyttalerdesignfilosofi, Toole m.fl. er å regne som utdaterte. Sånn sett har HFS opprettholdt fanen som banebrytende innenfor lydKan ikke skjønne at disse fem punktene egentlig er så kontroversielle. Klart hadde du åpnet med dette hadde kanskje ikke tråden vært så underholdende.
For det fyrste og siste ordet burde ikkje dét koma som ei overrasking. At det også gjeld ‘hedonisme’ får vi tilskriva den protestantiske etikken vi alle har i ryggmargen.defekt, hedonisme og prokrustesseng er negativt ladede ord
Akkurat nå er det tilsynelatende mest uenighet om hvorvidt flat (altså ingen fallende eller stigende kurve) er den eneste veien til målet eller ikke, slik jeg forstår diskusjonen. Men jeg har misforstått flere ganger før i denne tråden (når f.eks SH først sa at det måtte være flatt in-room og etterpå sa det var helt greit med 6dB slope).Må si jeg sliter med å forstå hva som egentlig kveruleres over her.
Når @svart-hvitt endrer påstanden din så fundamentalt er det vel neppe riktig å si at det var du som misforstodAkkurat nå er det tilsynelatende mest uenighet om hvorvidt flat (altså ingen fallende eller stigende kurve) er den eneste veien til målet eller ikke, slik jeg forstår diskusjonen. Men jeg har misforstått flere ganger før i denne tråden (når f.eks SH først sa at det måtte være flatt in-room og etterpå sa det var helt greit med 6dB slope).
Nja, det jeg reagerte på var at hedonisme blir brukt som synonymt med «nytelse», med begrunnelsen av at det er sånn ordet «egentlig er ment». Det stemmer verken med gammal eller ny filosofi, og hvis man først skal flotte seg med fremmedord er det jo greit å bruke dem på en noenlunde gjenkjennbar måte.For det fyrste og siste ordet burde ikkje dét koma som ei overrasking. At det også gjeld ‘hedonisme’ får vi tilskriva den protestantiske etikken vi alle har i ryggmargen.
Disse høyttalerne bruker programvare for å justere bassen (under og rundt «Schroeder») slik at den blir så flat som mulig i rommet. Alle høyttalere fra Genelec har alltid oppgitt frekvensresponsfeil, hvor designmålet er færrest mulig defekter i frekvensresponsen.Jeg snuste litt på responsekurvene til Genelec, og noen av de større monitorene ("main monitors") hos dem har jo denne kurven de også (svakt nedover mot bassen). Så ser ut til at selv de er enige i at det gir mening i noen konfigurasjoner.
Vis vedlegget 918000
Vis vedlegget 918001
Med all respekt, @Sluket, men i åpningsinnlegget var det Kvålsvolls egne og JBL det ble vist til. Når jeg spesifikt konfronteres med Genelec, svarer jeg. Men svaret ovenfor er vel så mye viet til Bob Katz fordi @Snickers-is andre steder har hevdet at profesjonelle lydfolk ikke bryr seg om nøytralitetsfilosofien som ligger til grunn for anbefalinger og standarder fra EBU, ITU m.fl.Er dette en reklametråd for Genelec?
Er det ikke litt kjedelig å ha bestemt seg på forhånd hvordan verden ser ut uansett hva som måtte komme opp av ny informasjon? Er det ikke mer spennende å åpne seg for muligheten til å lære noe nytt?Disse høyttalerne bruker programvare for å justere bassen (under og rundt «Schroeder») slik at den blir så flat som mulig i rommet. Alle høyttalere fra Genelec har alltid oppgitt frekvensresponsfeil, hvor designmålet er færrest mulig defekter i frekvensresponsen.
Bob Katz er et interessant eksempel. Her er hans prefererte target kurve (rød og grønn):Flere har argumentert mot idéen om nøytralitet med fraser som «tøys» og påstander om at ingen seriøse studioer følger nøytralitetsfilosofien. Bob Katz er en anerkjent lydingeniør. Her er utdrag fra boken hans, «Mastering Audio - The art and the science» fra 2002:
Katz snakker om en «ekstremt flat frekvensrespons» som et krav til høyttalere med høy oppløsning for kritisk lytting. Han mener et slikt system er nødvendig for å treffe en bredest mulig målgruppe. Han beskriver andre oppfatninger som en myte.
Noen har spurt om hva poenget med tråden er. Noen ganger er en livlig diskusjon et poeng i seg selv når den bringer myter og misforståelser opp til overflaten. Alle er ikke like opptatt av «filosofien» bak nøytralitet i elektronikk og høyttalere, eller at lyden i hjemmet er nøytral eller farget - men myter og misforståelser har alltid godt av å komme opp til overflaten hvor troll sprekker.
«Er det ikke litt kjedelig å ha bestemt seg på forhånd hvordan verden ser ut uansett hva som måtte komme opp av ny informasjon? Er det ikke mer spennende å åpne seg for muligheten til å lære noe nytt?»Er det ikke litt kjedelig å ha bestemt seg på forhånd hvordan verden ser ut uansett hva som måtte komme opp av ny informasjon? Er det ikke mer spennende å åpne seg for muligheten til å lære noe nytt?
Her tenker du altså at siden det er mulig å korrigere responsen etterpå, så gadd ikke Genelec å tune høyttaleren flatt anekoisk? Det synes jeg er litt vanskelig å kjøpe. Kunne en alternativ forklaring vært at spredningsmønsteret på høyttaleren er slik at de faktisk får jevnest respons i rommet med dette løftet? Igjen så er vel faktisk responsen i rommet viktigere enn den anekoiske? Det skjer jo endel interessante ting off-axis i mellomregisteret på denne høyttaleren som gjør at det kanskje ikke virker helt utenkelig å konkludere med.
Bob Katz er et interessant eksempel. Her er hans prefererte target kurve (rød og grønn):
Vis vedlegget 918077
Her har han både korrigert hardt langt over schroeder (i praksis i hele registeret), targetkurven er heller ikke i nærheten av lik høyttalerens naturlige in-room respons.
Jeg snakker ikke om lyd, jeg snakker om diskusjonen og hvordan alt dette egentlig fungerer. Hva tenker han Bob Katz om renest mulig linse da, som korrigerer hardt over hele frekvensregisteret?«Er det ikke litt kjedelig å ha bestemt seg på forhånd hvordan verden ser ut uansett hva som måtte komme opp av ny informasjon? Er det ikke mer spennende å åpne seg for muligheten til å lære noe nytt?»
Min tanke er at verden kommer ut gjennom høyttalerne og at jeg ønsker å se verden gjennom en linse som er renest mulig.
Verden oppstår ikke i høyttaleren. Høyttaleren er en del av en lengre input-output-kjede, hvor det gjelder å presentere opptaket av verden på input-siden så naturlig som mulig på output-siden.
Det er en utbredt misforståelse at man trenger høyttalere som legger til noe annet enn det som var på opptaket for å kunne oppleve hvordan «verden ser ut».
Måler det sånn så låter det tynt og tamt hos meg, uforenlig med den lyden jeg liker. Så den standarden driter jeg langt i…zzzzStandardene beskriver flat som ideal, men inneholder en toleranse på maksimalt 8-10,5 dB (hvis jeg regnet riktig) som følge av rommets egenskaper i diskanten.
Dette ses lettest i Dolby-figuren, hvor du slipper å regne med dB pr. oktav. Den figuren har en topp på 73 og en bunn på 65 dB (73-65=8).
Jeg la også ut figuren nedenfor i en lenke tidligere (mitt oppsett). Der ser vi at båndet strekker seg over 10,5 dB (3dB - (-7,5dB)=10,5 dB).
Vis vedlegget 916883
Det er fint at du liker lyden din.Måler det sånn så låter det tynt og tamt hos meg, uforenlig med den lyden jeg liker. Så den standarden driter jeg langt i…zzzz