Enig. Og de 4 første til Sabbath låter kanonbra. Stort sett live i studio, med elbassen plugget rett i miksepulten.Vokste opp med bl.a Purple "Made in Japan".... den som ikke har hørt denne skiva på et stort høyoppløst nøytralt hornsystem har en opplevelse til gode!!! Lukk øynene, dra på og du ER der!! Forutsatt et kapabelt bassystem også da
Nei, min erfaring er at man typisk ikke har en resonans under den som stikker seg frem slik som konusdrivere har. Med andre ord kan man trygt bruke dem forholdsvis høyt og behandle dem basert på hva man faktisk ser på frekvensresponsen.Ang. oppbrytning i metalldomer: @Snickers-is har vært tydelig på at man helst skal holde seg lavere enn to oktaver under oppbrytningsfrekvensen til en metallkon (typ SEAS Excel). Er det relevant for domer?
Jeg bruker forgjengeren, PT-R7 ( ikke III ). Kanskje PT-R7 III er enda bedre..?Pioneer PT-R7 III
Disse målte vi til den laveste forvrengning EVER... frekvensgang 5-120Khz.
Beryllium bånd, Alnico og Permendur. Silkemyk lyd
Vis vedlegget 923969
Dette vil i det minste gjøre stor forskjell avhengig av om man har en mellomtone/bassmellomtone med lavpass for tett på eller om man har en diskant som begynner å ringe ved frekvenser over det hørbare området?Aluminium-diskant mot stoff, aliminiumresonans på ca 21Hz men den trigges av lyd ned til 12kHz. Syns ikke det er tilfredsstillende å vite om det selv om det kansje ikke høres
EQe det vekk? Glem det med mindre du kutter all lyd over 12kHZ
Vis vedlegget 923996
Den nederste er https://en.toutlehautparleur.com/do...-ohm-1-34-inch-voice-coil-5-2-inch-front.html
Den øverste fra et veldig anerkjent høyttalermerke.
Hvis du har høy 2.ordens vreng ved 2khz så vil vrengen være ved 4khz.Når høypasskrossover skjer på 2000 og ringenen trigges fra 12000 vil alle under 40 plages av det
Det er fort gjort å se seg blind på ringing i tidsdomenet og tro at dette er et nærmest magisk fenomen man ikke kan jobbe seg rundt. Det vi ser i det første eksempelet er ringing ved 22kHz og man vil ikke måle i nærheten av dette om man begrenser målingen til faktisk 20kHz. Selv om dette er litt nærmere det hørbare området enn det som kanskje føles komfortabelt er det ikke sånn at 11kHz direkte oversettes til 22kHz med mindre man har en annen kilde til 2. harmonisk forvrengning og vice versa for 7,33kHz og 3. harmonisk. Det er først når vi for eksempel har et avvik i motor, eller en plass i elektronikken der 2. eller 3. harmonisk forvrengning faktisk genereres at vi får noen særlig output så høyt.Aluminium-diskant mot stoff, aliminiumresonans på ca 21Hz men den trigges av lyd ned til 12kHz. Syns ikke det er tilfredsstillende å vite om det selv om det kansje ikke høres
EQe det vekk? Glem det med mindre du kutter all lyd over 12kHZ
Vis vedlegget 923996
Den nederste er https://en.toutlehautparleur.com/do...-ohm-1-34-inch-voice-coil-5-2-inch-front.html
Den øverste fra et veldig anerkjent høyttalermerke.
Kvitt alle livets problemer på én gang, altså? Hvor får jeg kjøpt disse??Når du velger diskanter med slik step respons så kommer kona til å gå fra deg, huset brenne, bilen detter fra hverandre, og du mister jobben!
Garantert!
Det Mister Audio gjør her er jo i stor grad å forutsette at en diskant låter bedre dersom den ser en lavere kildeimpedans, også utenfor arbeidsområdet (altså der seriekondensatoren begynner å få en viss motstand). Han gir oss ikke noen vitenskap å backe dette opp med, og jeg er redd slikt ikke finnes. På den andre siden av skalaen vil vi jo ha en rekke tilfeller av at folk mener diskanter låter bedre med en seriemotstand enn uten.Stemmer dette innspillet om demping?
Dome tweeter: Auminium vs Magnesium... marketing
Hello, We often talk here and elswhere about the properties of metal domes, and for the classic round shape, most of the time the discussion comes about the break up position and the internal damping of the said material (Be, Aluminum, Magnesium, ceramic, allows of those, etc) I would like to...www.diyaudio.com
Vis vedlegget 924681
Det er veldig mye som låter bra så lenge det får jobbe innenfor komfortable grenser, og man kjører full korreksjon av alt driveren foretar seg. Men jeg synes ikke denne testen er spesielt avslørende i og med at man deler en liten dome ved 1kHz mot en 8" bass. Her er det mye som påvirker lyden langt mer enn kvaliteten på diskanten. Jeg pleier å si at T34 A og B helst ikke skal deles lavere enn 1800Hz, og da med en stor waveguide på rundt 200mm. Å presse en diskant slik de har gjort her får dem til å jobbe i et område der ingen av dem er komfortable. Det er litt som å ta to verdensmestere i tennis, og for å endelig avgjøre hvem av dem som egentlig er best spenner man på dem ski og lar dem kjøre om kapp.Fra samme tråd blir Bliesma 34B «slaktet». Forøvrig har undertegnede lovprist 34B som en av verdens beste diskanter? Er jeg lurt opp i stry?
Vis vedlegget 924682
Det kunne vært interessant å se effekten av en passiv dempekrets tunet til membranens oppbrytningsfrekvens. Helt sikkert målbart. Kanskje hørbart?Og ellers har jeg kjøpt meg et par T25A som rett og slett ser grusom ut??
BlieSMa T25A-6 | HiFiCompass
The measurements of a pre-production sample of the BlieSMa T25A-6 tweeter. The THD measurements at distance of 315 mm and voltage levels 2 - 11.2 Volt were carried out with High Pass Filter "on" (2nd order Butterworth type, 800 Hz cutoff, HPF2-800)hificompass.com
Vis vedlegget 924686
Neppe noe av hørbar og musikalsk relevans. Min kommentar om dempekrets var bare av allmenn teknisk interesse.Er det noe energi der oppe i programmaterialet da?
Dette med Rema1000 elementer er ikke dumt. Ikke mange mellomtoner som holder denne lave forvrengningen over et så stort spekter, med jevn frekvensgang og spredning.Formstivhet er vel så viktig som materialstivhet, egenvekt, motstand mot korrosjon, utmattingsbrudd etc. og må selvfølgelig ses i sammenheng. Derfor er det umulig å kategorisk utrope et enkelt membranmateriale som ‘’ best’’.
Beryllium er ikke alltid beryllium, men gjerne en legering med Cu og / eller dempet med lakk.
Og da kommer alt annet i tillegg som magnetstruktur, oppheng, bakkammer, festemetode mot spole osv.
I reklamen vil det uansett stå Beryllium, akkurat som trøyer med 10% bambusfiber! og jordbærsyltetøy med 2% markjordbær!
På andre HF/DIY nettsteder er det lange tråder med ofte veldig interessante konsepter, men med elementer i Rema-klassen i forhold til hva vi bedriver med på HFS i mer tradisjonelle løsninger og cherry-picking blant markedets beste ( eller hypede) elementer. Når både Seas og Bliesma måler og låter bra, så faller valget på bruksområde og økonomi ( og kred ?)
Veldig mange diskanter KAN deles under 1000Hz. Om man BØR gjøre det er en helt annen sak. De fleste sub 30mm domer bør helst ikke deles særlig under 2,5kHz. Det er ikke veldig langt derfra og opp til en 34-35mm dome. Skulle man dra den en oktav ned med ca samme belastning burde den hatt dobbelt så mye areal og slaglengde. Vi kan se for oss en 29mm dome som utgangspunkt. Vi presser den ned i 2kHz. Så skal vi lage en tilsvarende dome som spiller med samme grad av kvalitet og kapasitet til 1kHz. Vi skal da flytte 4 ganger så mye luft og et alternativ da er å doble slaglengden og arealet. Vi er da oppe i en 41mm dome. En 34mm dome er ikke "mye større" enn en 29mm slik mange later til å tenke.Nå spør jeg som jeg har vett til. Hva er egentlig poenget med 34-35mm dome om man fortsatt ikke kan dele lavere enn 2k? Om det er noe jeg kunne tenke meg å forfølge hadde det vært nettopp en større dome, som kan deles, om ikke ved 1k, så i hvert fall ganske tett på, og det i en waveguide som gjør noe like langt ned.
Jeg er ikke sikker på at det er noe kompromiss jeg da. I hvert fall ikke i rom der en har demper litt i førsterefleksjonene.Jeg tror en T34B i waveguide er det beste kompromisset når det kommer til diskant domer.
Vil du ha en sjokkerende stor diskant i sjokkerende stort horn, er det vel bedre å jakte på slemme kompresjonsdrivere. Finnes mye interessant der ute.
Det passer jo godt med målingene av disse elementene. Ikke noe særlig annet enn H2 som viser seg før man kommer mer enn 65dB ned i de relevante frekvensområdene ved 2,83V. Med så lettdrevne elementer er det ikke mye thd å bekymre seg før man drar på ganske kraftig. De har ikke sovet i timen Bliesma ingeniørene.Jeg er ikke sikker på at det er noe kompromiss jeg da. I hvert fall ikke i rom der en har demper litt i førsterefleksjonene.
Spiller nydelig forvrengningsfritt langt over der jeg hører. Men for å bevare full utnyttelse deles det høyt, selv om jeg har waveguide. 3khz eller høyere.
Å bruke de ned til 1kHz er jo galskap... Jeg bruker jo ikke de to 74mm domene særlig lavere. Javel da, 700 Hz..... men så har de ti ganger membrnareal.
der er beryllium og så er der alt det andet hvis be lyder dårligt er det udstyret der ikke er godt godt når man smider rør på synger de varmt og smoothOg når en drar på med 8V er Forvrengning undertrykt 40 db på 2 harmonisk og 55 db på 3 harmonisk. Med waveguide og at jeg har to stk mellomtoner tilsier 8V ca 112 db på en meter. Dette er bra tall, og jeg føler det stemmer med hva jeg hører. Ekstremt ørevennlig selv på meget høyt volum. Morel mellomtonene var mer ubehagelige på høyt volum.
Beryllium for god nattesøvn