MakkinTosken
Who, me?
Legitime spm vel? Synes han preiker over seg bare. Han forstår jo fortsatt ikke gamle Olsson en gang…..ikke så sinna da tosken, det er snart fredag vet du
Legitime spm vel? Synes han preiker over seg bare. Han forstår jo fortsatt ikke gamle Olsson en gang…..ikke så sinna da tosken, det er snart fredag vet du
Sier du her at det meste (alt?) av musikk er mikset og mastret slik at det gir flat kurve ved avspilling i et anekoisk rom? At det kun låter slik som tiltenkt hvis det avspilles i et anekosik rom, utendørs eller med eq for å fjerne rombidrag?Jeg har bevist side opp og side ned at flat kurve ikke er en smal tanke, men norm i lydbransjen. Vis gjerne til fagartikler fra AES eller liknende miljører som viser noe annet.
Veldig ubeleilig at de færreste av konsumentene har anekoiske rom daSier du her at det meste (alt?) av musikk er mikset og mastret slik at det gir flat kurve ved avspilling i et anekoisk rom? At det kun låter slik som tiltenkt hvis det avspilles i et anekosik rom, utendørs eller med eq for å fjerne rombidrag?
Er det ikke logisk å anta at det som låter mest riktig og likest virkeligheten er det som faktisk er riktig lyd? Hvordan kan du totalt bortse fra preferansetester?B & K-artikkelen er en preferansetest. Den har aldri fått gjennomslag i lydbransjen.
Nå dikter du igjen. Dette er ikke en allmenngyldig sannhet. I noen studioer ja, blant annet fordi de benyttet monitorer som i praksis falt av ved 100hz og ellers var så tynne at de endte opp relativt flatt uansett, i andre ikke.Jeg sier ikke at en flat romkurve er nyttemaksimerende for den enkelte, men det er altså med denne tonale balansen musikken ble produsert. Og dette gjelder produksjoner helt tilbake til 1970-tallet.
Flat kurve blir riktig eller feil avhengig av rommets beskaffenhet og akustikk, ikke om det er et studio eller en stue.Kritikken mot flat kurve - fordi den bare tilhører produksjonsmiljøet og ikke avspillingen hjemme - støtter seg på Toole.
Nei.(som er korrekt ut fra nøytralitet)
Veldig likt måten du leser studier på, later det til.Slik jeg ser det, driver en del med lyd ut fra innfallsmetoden, hvor de stjeler idéer uten å helt skjønne hvor de kommer fra og hva målet med idéene opprinnelig var.
@SigbergAudio et forslag:Det er smått utrolig hvor insisterende du er på at profesjonelle lydfolk, Olson, Hidley, Newell, Everest, Wrightson, Voetmann og andre jeg har nevnt tar feil om at flat basskurve er ønskelig for kritisk lytting. Sånn sett er du på linje med @Snickers-is som sier at en flat kurve er min idé.
Slik jeg ser det, blir dine faglige innspill om lyd å betrakte som vranglære. Du bruker HFS til å promotere høyttalere som ikke er mer presise enn Olsons høyttalere fra 1950-tallet og Hidleys Westlake-høyttalere fra 1970-tallet. Du fornekter utbredt praksis i lydbransjen, hvor flat basskurve med eller uten EQ er norm. Samtidig bruker du nettopp studio i markedsføringen av produktene dine.
Det blir mye jobb for noe som vi vel allerede vet svaret på + kommer til å bli forkastet som en anekdote i diskusjonen. Men skal innom der over sommeren så skal ha det i bakhodet.@SigbergAudio et forslag:
Sett deg ned med Manta og lag en EQ-kurve som er så nær Olson sin frekvensrespons som overhodet mulig. Noter deg EQ-punktene.
Så tar du med deg disse EQ-punktene til Christer på Velvet Recording, også legger du dem inn i EQ-en der på én preset, også kan han høre den opprinnelige kurven og kurven med 6dB løft i øvre mellomtone (#svart-hvitt-flatt).
Jeg blir ikke overrasket om han kanskje har en mening om hvilken av de to som låter mest presist, og jeg blir heller ikke veldig overrasket om det er kurven uten 6dB løft i øvre mellomtone han foretrekker for å kunne gjøre en god jobb i studio, samt unngå at ørene blør før lunch.
Jeg spiller i en vanlig stue, denne type "namedropping" har ingen verdi når det benyttes utenfor domenet.Tom Hidley, is probably the most famous name in the world of professional studio design.
Dette viser at du er en dilettant som ikke har har ikke begrep om fysikken, hvordan spredning og rom-refleksjoner innvirker på avspilling.@SigbergAudio, det er her du tar grunnleggende feil. Kravene til nøytralitet gjelder uavhengig av bruksområde. Nøytralitet er et teknisk begrep, hvor flat basskurve er et av kriteriene. Uten flat romkurve*, så er ikke kravet til nøytralitet tilfredsstilt.
Bruk av negativt ladede begrep for å bygge opp en særdeles tynn stråmann som argumentasjon er bare svakt.Dine råd er helt greie om du hadde betonet at de er myntet på hedonister.
Du skrev: «Jeg spiller i en vanlig stue, denne type "namedropping" har ingen verdi når det benyttes utenfor domenet».Jeg spiller i en vanlig stue, denne type "namedropping" har ingen verdi når det benyttes utenfor domenet.
Dette viser at du er en dilettant som ikke har har ikke begrep om fysikken, hvordan spredning og rom-refleksjoner innvirker på avspilling.
Bruk av negativt ladede begrep for å bygge opp en særdeles tynn stråmann som argumentasjon er bare svakt.
Jeg er helt enig i at det går i sirkler. Men noe annet er kanskje ikke å vente når folk definerer nøytralitet som de vil og hevder at jeg er opphavsmannen bak idéen om en flat romkurve.Kudos til @SigbergAudio og andre som forsøker å diskutere. Jeg tror dere vet det, men vil bare forsikre meg likevel at dere forstår at det er en evigvarende loop som dere ikke kommer til å bli enige med @svart-hvitt om. Tror dere får mer ut av å bruke tid og energi andre stederJorden er som alle vet fortsatt flat….
Jeg beklager, men klarer ikke å se noen sammenheng i det du skriver her. Jeg ser bare to nye stråmenn og deg som en løs "stråmannkanon".Jeg er helt enig i at det går i sirkler. Men noe annet er kanskje ikke å vente når folk definerer nøytralitet som de vil og hevder at jeg er opphavsmannen bak idéen om en flat romkurve.
@Snickers-is : «Paddeflatt in room er altså en ide svart-hvitt har (altså svart-hvits egen tullestandard)»Jeg beklager, men klarer ikke å se noen sammenheng i det du skriver her. Jeg ser bare to nye stråmenn og deg som en løs "stråmannkanon".
Les hva det står. Det handler om nyanser.@Snickers-is : «Paddeflatt in room er altså en ide svart-hvitt har (altså svart-hvits egen tullestandard)»
Stråmann? Her står det jo at flatt i rommet er min idé?
Hva er det jeg fortsatt ikke forstår med Olson?Legitime spm vel? Synes han preiker over seg bare. Han forstår jo fortsatt ikke gamle Olsson en gang…..
Hvis alle skal ha like forutsetninger for å delta må du nesten laste opp disse studiene dine, det er ikke alle som har AES abonnement.CHIPS DAVIS DEFINERER FARGING OG NØYTRAL
The one premise we are using in our paper is the definition of what a good control room environment should be. It is as follows:
A control room should be as neutral of an environment as possible meaning that it should not color the reproduction of what has been recorded on tape. Coloration is being defined as a change in frequency response or time response (which typically ends up being a frequency distortion)».
Lenke: HISTORY AND DEVELOPMENT OF THE LEDE CONTROL ROOM CONCEPT
Davis er blant de få navnene som nevnes sammen med Hidley i AES-artikkelen om 50 år med design av kontrollrom.
Bakgrunn:
Har du endret noe på din tolkning underveis? I så fall beklager jeg.Hva er det jeg fortsatt ikke forstår med Olson?
Igjen refererer du til innspillingskjeden "control room". Du ser ikke ut til å ha forstått basics, og det undrer meg. Jeg lurer på hvilken bakgrunn du har?A control room should be as neutral of an environment as possible meaning that it should not color the reproduction of what has been recorded on tape.
Det har helt siden åpningsinnlegget vært et poeng å sette begreper og praksis blant ingeniører på produksjonssiden opp mot vaner på forbrukersiden. Jeg synes gapet i fokus - nøytralitet vs. nytelse - reiser en del gode spørsmål knyttet til definisjonen av «god», «naturlig», «troverdig» etc. lyd.Igjen refererer du til innspillingskjeden "control room". Du ser ikke ut til å ha forstått basics, og det undrer meg. Jeg lurer på hvilken bakgrunn du har?
Vi er vare uenige om definisjoner. Tror det er alt, i grunn.Jeg ser ellers at vi diskuterte ca det samme på side 1 som på side 34, så det er vel ganske håpløst det hele.
Kan ikke svare på noe du ikke har ordlagt eller definert. Hva er det jeg ikke forstår? Vennligst beskriv hva jeg ikke forstår, så kan jeg svareHar du endret noe på din tolkning underveis? I så fall beklager jeg.
Godt poeng. Det er ikke lov å formidle innhold bredt, men et abonnement koster bare $125 årlig.Hvis alle skal ha like forutsetninger for å delta må du nesten laste opp disse studiene dine, det er ikke alle som har AES abonnement.
Men det er veldig på siden av det vi diskuterer. " A control room should be as neutral of an environment as possible meaning that it should not color the reproduction of what has been recorded on tape. Coloration is being defined as a change in frequency response or time response ."Tilbake til innlegget du besvarte: Der siterte jeg et premiss. Man trenger ikke hele artikkelen for å ta stilling til et i artikkelen uthevet premiss. Selv synes jeg innholdet i premisset er klart og i tråd med andres definisjoner av metaforene nøytral og farget.
Jeg ønsker meg at vi beveger diskusjonen vekk fra teori og inn i praksis. Et lass med folk sine teorier og definisjoner er ikke spesielt interessant. Hva som gir riktigst lyd i et reelt lytterom er veldig interessant.Vi er vare uenige om definisjoner. Tror det er alt, i grunn.
Men allerede her faller vi litt av, fordi du forutsetter at ingeniørene utelukkende er ute etter nøytralitet. Men vi har allerede slått fast mange ganger i denne tråden at tvert i mot er de ute etter at det låter riktigst mulig på flest mulig oppsett, og at det som til slutt blir kunden kan nyte sluttproduktet. Skillet du tegner opp mellom nøytralitet og nytelse er med andre ord kunstig.Det har helt siden åpningsinnlegget vært et poeng å sette begreper og praksis blant ingeniører på produksjonssiden opp mot vaner på forbrukersiden. Jeg synes gapet i fokus - nøytralitet vs. nytelse - reiser en del gode spørsmål knyttet til definisjonen av «god», «naturlig», «troverdig» etc. lyd.
Beklager, du har jo endret standpunkt til -30dB i bassen. Skal forsøke å være bedre på å holde meg oppdatert heretter.@Snickers-is : «Paddeflatt in room er altså en ide svart-hvitt har (altså svart-hvits egen tullestandard)»
Stråmann? Her står det jo at flatt i rommet er min idé?
Det var faktisk mest et spørsmål og ikke en påstand, og konteksten før spørsmålet var hvorfor du vektla en studie av Olson som IKKE besvarer spørsmålet om preferanser ift romkurve eller nøytralitet. Siden da har du absolutt sett litt videre men fortsatt med en bias ift det svaret du er på jakt etter, synes jeg da. Et mer relevant studie er de av Lyngdorf og gjengen i 2006-2007 (*). Og som for øvrig bekrefter akkurat det de fleste andre her sier/påstår:Jeg fikk for øvrig bemerkning tidligere for å ikke ha lest forskningen på AES av @erk :
«Abonnerer du på AES? Jeg tror du med fordel kan vinne på å åpne øynene for den forskningen som foregår i dette århundret, spesielt siste 20 år kanskje, rundt akustikk og lyd».
Har vært AES-medlem i flere år.
At han ikke testet noe av det du tar ham til inntekt for i testene du refererer til.Hva er det jeg fortsatt ikke forstår med Olson?
Du skrev: «Skillet du tegner opp mellom nøytralitet og nytelse er med andre ord kunstig».Men allerede her faller vi litt av, fordi du forutsetter at ingeniørene utelukkende er ute etter nøytralitet. Men vi har allerede slått fast mange ganger i denne tråden at tvert i mot er de ute etter at det låter riktigst mulig på flest mulig oppsett, og at det som til slutt blir kunden kan nyte sluttproduktet. Skillet du tegner opp mellom nøytralitet og nytelse er med andre ord kunstig.
Du skrev: «Dette betyr såvidt jeg kan skjønne at et kontrollrom bør være anekoisk».Men det er veldig på siden av det vi diskuterer. " A control room should be as neutral of an environment as possible meaning that it should not color the reproduction of what has been recorded on tape. Coloration is being defined as a change in frequency response or time response ."
Dette betyr såvidt jeg kan skjønne at et kontrollrom bør være anekoisk. Det er den eneste måten det kan unngå å farge det som kommer ut av høyttalerne.
Så kan man være enig eller uenig i det. Sitatet ditt adresserer uansett overhodet ikke hvordan responsen bør være i et rom som ikke er anekoisk - som er tilfelle for de aller aller fleste studioer og ca alle lytterom hjemme hos folk.
Poenget mitt mht. nytelse/nytte er at det er feil (navlebeskuende) å anta at min nytelse er den samme som en annens. Nytelse er individuelt (alle har sin egen romkurve), nøytralitet er et verktøy for å treffe et tverrsnitt av nyttekurver.@svart-hvitt min opplevelse nå er at du hekter deg på alt du kan hekte deg på bare for å krangle, uten å adressere det vi egentlig diskuterer.
Det er jo et sikkert fint (igjen teoretisk) standpunkt, men du kan ikke diskutere 34 sider ut fra forutsetningen at alle rom er anekoiske, når ingen rom er anekoiske. God dag mann økseskaft.Du skrev: «Dette betyr såvidt jeg kan skjønne at et kontrollrom bør være anekoisk».
Nettopp! Det er dette som var Olsons poeng i lydsystem #3 i innleggg 921 og 923, og det er denne erkjennelsen som brakte Hidley til non-environment room, dvs. rom uten miljø eller karakter. Merk at Hidleys ikke-rom ikke var anekoisk pga. murvegg som rammet inn soffithøyttalere i front.
I praksis blir det - når man ikke kan bygge lytteromf for millioner av kroner - mer trøblete. Se på standardene fra EBU, ITU, AES og Dolby som kompromisser på veien mot nøytralitet. Til tross for kompromisser har alle de nevnte standardene en flat romkurve Lm med mulighet for avrulling i diskanten. Det er vanlig å bruke EQ i bassen for å få kontroll over denne delen av kurven i rommet, jf. Voetmann ovenfor.
Som jeg skrev tidligere, kastet man (standardforfatterne) ikke ut barnet (nøytralitet) med badevannet fordi få rom er som Hidleys ikke-rom. Man beholdt den flate romkurven og gjorde andre valg i tillegg for å maksimere direktelyd i forhold til reflektert lyd.Det er jo et sikkert fint (igjen teoretisk) standpunkt, men du kan ikke diskutere 34 sider ut fra forutsetningen at alle rom er anekoiske, når ingen rom er anekoiske. God dag mann økseskaft.