Målkurve som prokrustesseng?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.465
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev: «3) en godt designet høyttaler vil gi tilt in-room, hvor mye vil variere både basert på rommet og spredningen til høyttaleren».

    Det betyr altså at tonal balanse fra høyttaleren blir god med flat kurve hvis man spiller den ute?
    I utgangspunktet har ikke produsenten typisk mikset platen for det scenarioet, og høyttaleren er heller ikke laget for det scenarioet.

    Unntaket er typisk utendørs PA-systemer hvor tonaliteten stilles inn på plass avhengig av en mengde parametere. Tror kanskje diskusjonen er komplisert nok fra før uten at vi går dit. Og skal man basere seg på det så skrur de jo typisk ikke flatt utendørs heller.

    For øvrig anbefaler du å beholde hele rombidraget, både på produsentsiden og forbrukersiden?
    Det er korrekt. Med korreksjon for moder i rommet under schroeder såklart. Men beholde den tonale signaturen som et utgangspunkt. Så vil man utover dette spesielt på forbrukersiden gjerne se noe justering av nedre register basert på personlig preferanse for de som har den muligheten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har prøvd akustiske tiltak uten å se noen åpenbar gevinst.
    Det indikerer at din praktiske tilnærming er like innsiktsløs som den teoretiske.

    Rapporten dokumenterer et rom som fullstendig krise -> greier man ikke å få til en åpenbar gevinst der er alt håp ute. (Noe det også er på den teoretiske siden).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det indikerer at din praktiske tilnærming er like innsiktsløs som den teoretiske.

    Rapporten dokumenterer et rom som fullstendig krise -> greier man ikke å få til en åpenbar gevinst der er alt håp ute. (Noe det også er på den teoretiske siden).
    Erfaringen min med (mindre) akustiske tiltak er i tråd med forskning som viser at slike tiltak ikke nødvendigvis gir høyere nytelse. Som du vet, fører ofte akustiske tiltak til målbare endringer uten at folk sier at de foretrekker det ene fremfor det andre.

    Jeg skulle gjerne gjort noe drastisk med akustikken, men da blir ikke rommet levelig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har noen forsøkt å forklare hvorfor romkurven Lm er flat i standardene fra EBU, ITU og AES?
    Repeterer tidligere innlegg just for show;

    The historic problem arose decades ago when people were making simple pink-noise/RTA steady-state in-room measurements with an omni mic. They incorrectly assumed that this one curve described sound quality, and applied the "flat is right" criterion to measurements that incorporated the direct sound and all following reflections from any angle at any time. As you point out two ears and a brain know better! This mistake led to the incorrect X-curve in cinemas and in some room EQ targets. As most people know, a flat steady-state room curve, using conventional forward-firing loudspeakers, will sound excessively bright. In the cinema context they decided to roll off the highs starting at 2 kHz for the X curve (why 2 kHz? Nobody knows for certain). As pointed out in my JAES paper cited in the first post, the room curve resulting from typical forward-firing loudspeakers radiating flat direct sound, in a cinema or in a home, must tilt downward. It is physics.

    I devote much of the 3rd edition of my book to this issue in the context of home audio and cinemas. Acoustically they are not fundamentally different, yet as things stand, they are incompatible. The home audio and music/broadcasting recording studio situations are complicated by existing ITU and EBU standards that specify the desirability of flattish anechoic on-axis frequency response, and then go on to require EQ to achieve flat steady-state room curves. One cannot have both at the same time. The standards are wrong. They contribute to the circle of confusion.


    - Floyd Toole
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.154
    Antall liker
    7.666
    Sted
    Kongsberg
    Plagsom diskusjon jeg ikke klarer å la være å lese rett som det er. Min "snekker"-mening er også at dette simpelthen er "circle of confusion" og det virker ikke som S-H forstår hva dette er.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Erfaringen min med (mindre) akustiske tiltak er i tråd med forskning som viser at slike tiltak ikke nødvendigvis gir høyere nytelse. Som du vet, fører ofte akustiske tiltak til målbare endringer uten at folk sier at de foretrekker det ene fremfor det andre.

    Jeg skulle gjerne gjort noe drastisk med akustikken, men da blir ikke rommet levelig.
    Hadde glemt hvordan rommet ditt ser ut, så sjekket det (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/#post-3086487).

    Hvordan er det å prate i det rommet med så mye harde, nakne flater? Flutter?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.008
    Antall liker
    43.055
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Til @svart-hvitts forsvar er han ikke en vitenskapsmann, men en byråkrat. Det er det formelle han legger mest vekt på, derfor henviser han stadig til antatte gjeldende «lover» uten å egentlig ha forutsetning for å forstå «lovens» mening. Han, som mange andre, uten realfaglig innsikt eller teft skiller nok ikke på idealer og en praktisk virkelighet.

    Det er åpenbart at Toole beskriver den praktiske virkeligheten vi befinner oss i.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Til @svart-hvitts forsvar er han ikke en vitenskapsmann, men en byråkrat. Det er det formelle han legger mest vekt på, derfor henviser han stadig til antatte gjeldende «lover» uten å egentlig ha forutsetning for å forstå «lovens» mening. Han, som mange andre, uten realfaglig innsikt eller teft skiller nok ikke på idealer og en praktisk virkelighet.

    Det er åpenbart at Toole beskriver den praktiske virkeligheten vi befinner oss i.
    Minner litt om en kompis av meg – ingeniør forresten – som kan musikkteori på strak arm og kan forklare matematikken og fysikken bak ulike stemmeteknikker, men uten å være spesielt musikalsk eller engang spesielt musikkinteressert. Han har spilt gitar i en mannsalder, men det låter fortsatt surt når han bender. Og god gitarlyd klarer han heller ikke å skru.

    Anyway. Folk får bare holde på, men jeg finner det underlig å misjonere og være så diskusjonskåt for noe en egentlig ikke praktiserer.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    968
    Antall liker
    1.379
    Sted
    Østfold
    Til @svart-hvitts forsvar er han ikke en vitenskapsmann, men en byråkrat. Det er det formelle han legger mest vekt på, derfor henviser han stadig til antatte gjeldende «lover» uten å egentlig ha forutsetning for å forstå «lovens» mening.
    Takk - endelig kommer forklaringen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Erfaringen min med (mindre) akustiske tiltak er i tråd med forskning som viser at slike tiltak ikke nødvendigvis gir høyere nytelse. Som du vet, fører ofte akustiske tiltak til målbare endringer uten at folk sier at de foretrekker det ene fremfor det andre.

    Jeg skulle gjerne gjort noe drastisk med akustikken, men da blir ikke rommet levelig.
    Hvorfor skulle du gjerne gjort noe drastisk med akustikken?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Plagsom diskusjon jeg ikke klarer å la være å lese rett som det er. Min "snekker"-mening er også at dette simpelthen er "circle of confusion" og det virker ikke som S-H forstår hva dette er.
    Jeg vet hva «circle of confusion» er. Innenfor lyd oppstår dette når man ikke har en standard eller referanse. Det er Toole som fant opp begrepet circle of confusion, men det er i grunn det samme som «fravær av en standard». Hvorfor han ikke sier «fravær av standard» i stedet for «circle of confusion», kan man lure på.

    Det er en god grunn til at vi har myndigheter og organisasjoner som standardiserer ting. Eksempelvis var «cycles per second» i bruk lenge, men fra 1960 bestemte International System of Units at man gikk over til hertz.

    Den kanskje største Toole-eksperten jeg kjenner til (snakker da om boken), er Amir i Audiosciencereview. Han skriver følgende om kurver innenfor lyd:

    «In theory then, if we all agreed on one curve and managed to get our systems to deliver that, then we would be hearing the same timbre (other aspects such as spaciousness and such are beyond this means and outside of the scope of this article)».

    Lenke: https://www.audiosciencereview.com/...s/target-room-response-and-cinema-x-curve.10/

    Og det er nettopp det vi diskuterer i denne tråden, nemlig om en flat romkurve vil fungere hvis bruken av en slik kurve var standardisert innenfor lydbransjen.

    Så skriver Amir følgende:

    «Take care of the easy part, no such target curve exists at all for music. That unfortunately is the end of the journey for that type of content. Any frequency response could have existed in the production of music».


    Her er jeg altså uenig med Amir. Det har vært standarder innenfor lyd i lang tid (EBU, ITU, AES, Dolby). I tillegg har Hidley og mange andre produsert lyd som om flat romkurve allerede var en standard for musikk. Jeg har dokumentert dette utførlig i denne tråden.

    Derfor er det altså ingen grunn til at en kurve med helning vil fungere på alt programmateriale. Hvis programmaterialet er produsert med flat kurve, vil flat kurve hos forbruker fungere. Helning vil i dette tilfellet gi farging i retning mørkere lyd.

    Da Amir skrev artikkelen jeg viste til ovenfor, var målgruppen entusiaster innenfor bilde og film. Han skrev følgende i innledningen til artikkelen:

    «Readers of Widescreen Review Magazine no doubt are familiar with video calibration and its importance in getting proper images from their display. Using specific test patterns which were used to calibrate the production equipment, we are able to match the same standard and hence, achieve a picture that is close if not perceptually the same as what the talent and production crew saw. The only limit is the capabilities of our display, not the existence of a method to get there».

    Han skriver med andre ord nøyaktig det samme som jeg gjør, nemlig at en standardisert kjede vil gi samme persepsjon hjemme som i produksjonen («perceptually the same as what the talent and production crew saw»). Det er bare å oversette det han skriver om bilde til lyd. Men så gjentar han sitt budskap:

    «While many think otherwise, such a standard does not exist for audio».


    Igjen: Her mener jeg Amir tar feil. Det finnes standarder for lyd.

    Problemet er altså ikke at standarden (jf. Lm-kurven for frekvensrespons) er feil, men at den ikke følges av alle. En del følger den, og da blir en flat romkurve hjemme det «riktigste» («perceptualle the same as what the talent and production crew saw») før smak kommer inn i bildet. Jeg har gitt mange eksempler i denne tråden på produksjoner og studioer som følger idéen om en flat romkurve. Vår hjemlige Morten Lindberg er et eksempel.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hadde glemt hvordan rommet ditt ser ut, så sjekket det (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/kiss-keep-it-simple-stupid.98832/#post-3086487).

    Hvordan er det å prate i det rommet med så mye harde, nakne flater? Flutter?
    Vi hører ikke med øynene, og rommet du ser på bildene er behagelig å prate i. Det er en trekonstruksjon og lekker påtakelig mye mer lydenergi enn en blokkleilighet i betong. Rommet er for øvrig åpent ut mot et mye større rom målt i kubikkmeter.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Repeterer tidligere innlegg just for show;

    The historic problem arose decades ago when people were making simple pink-noise/RTA steady-state in-room measurements with an omni mic. They incorrectly assumed that this one curve described sound quality, and applied the "flat is right" criterion to measurements that incorporated the direct sound and all following reflections from any angle at any time. As you point out two ears and a brain know better! This mistake led to the incorrect X-curve in cinemas and in some room EQ targets. As most people know, a flat steady-state room curve, using conventional forward-firing loudspeakers, will sound excessively bright. In the cinema context they decided to roll off the highs starting at 2 kHz for the X curve (why 2 kHz? Nobody knows for certain). As pointed out in my JAES paper cited in the first post, the room curve resulting from typical forward-firing loudspeakers radiating flat direct sound, in a cinema or in a home, must tilt downward. It is physics.

    I devote much of the 3rd edition of my book to this issue in the context of home audio and cinemas. Acoustically they are not fundamentally different, yet as things stand, they are incompatible. The home audio and music/broadcasting recording studio situations are complicated by existing ITU and EBU standards that specify the desirability of flattish anechoic on-axis frequency response, and then go on to require EQ to achieve flat steady-state room curves. One cannot have both at the same time. The standards are wrong. They contribute to the circle of confusion.


    - Floyd Toole
    Det er helt riktig at Toole mener at standardene for lyd er feil.

    Men den samme Toole er også skeptisk til akustiske tiltak generelt og mener folk bør unngå å bruke penger på slikt. Jeg tror mange på HFS er uenig med ham i det. Tooles skepsis til akustiske tiltak er en klar indikasjon på at han ikke har «lydproduksjon» i tankene, men konsum av lyd. Enig?

    Det jeg savner i Tooles forfatterskap, er en større interesse for kritisk lytting slik den praktiseres i produksjonen av lyd og blant spesielt interesserte entusiaster som driver med akustikktiltak og andre optimeringer for å øke direktelyden og temme reflektert lyd. På meg virker det som om entusiaster tilnærmer seg en del problemstillinger i større grad slik som profesjonelle gjør det enn slik Toole anbefaler. Toole sier i praksis at en god høyttaler i et rom uten akustiske tiltak gir god lyd. Men der tror jeg mange på HFS er uenige med ham.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Jeg vet hva «circle of confusion» er. Innenfor lyd oppstår dette når man ikke har en standard eller referanse. Det er Toole som fant opp begrepet circle of confusion, men det er i grunn det samme som «fravær av en standard». Hvorfor han ikke sier «fravær av standard» i stedet for «circle of confusion», kan man lure på.
    ...
    Hvorfor har du ikke spurt Toole direkte om det da? -Han er jo oppegående og sikkert enda aktiv på ASR-forumet.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.154
    Antall liker
    7.666
    Sted
    Kongsberg
    Dette bunner ut i at det er en vesentlig forskjell på å fange opp og reprodusere informasjon om lys/farge fra en "scene" og det å fange opp og reprodusere informasjon om lydtrykk fra samme "scene".
    Skal man likestille dette måtte i så fall opptaket gjøres med to små mikrofoner plassert i "hode" og kun gjengis med hodetelefoner.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Til @svart-hvitts forsvar er han ikke en vitenskapsmann, men en byråkrat. Det er det formelle han legger mest vekt på, derfor henviser han stadig til antatte gjeldende «lover» uten å egentlig ha forutsetning for å forstå «lovens» mening. Han, som mange andre, uten realfaglig innsikt eller teft skiller nok ikke på idealer og en praktisk virkelighet.

    Det er åpenbart at Toole beskriver den praktiske virkeligheten vi befinner oss i.
    Din vei mot bedre lyd har jo fulgt den byråkratiske læreboken:

    Relativt godt rom, akustiske tiltak, riktig plassering av høyttalere (toe-in), og DSP. Og helt flat kurve fungere noenlunde greit hos deg, med åpenbare fordeler for å avdekke detaljer i deler av programmaterialet. Den lille helningen du har i kurven, kan like mye skyldes smak som at programmaterialet ble tonalt bestemt i et rom med samme helning.

    Lyden hos deg har underveis blitt mye likere den jeg har hjemme (bl.a. et veldig fast lydbilde/phantom image, samt persepsjonen av transienter) - noe jeg tilskriver egenskaper i et korrekt oppsett.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Dette bunner ut i at det er en vesentlig forskjell på å fange opp og reprodusere informasjon om lys/farge fra en "scene" og det å fange opp og reprodusere informasjon om lydtrykk fra samme "scene".
    Skal man likestille dette måtte i så fall opptaket gjøres med to små mikrofoner plassert i "hode" og kun gjengis med hodetelefoner.
    Det er din mening, og i dette tilfellet er jeg helt enig med Amir i at bilde har likheter med lyd for å reprodusere «perceptually the same as what the talent and production crew saw».

    Amir er på sporet av en viktig innsikt (dvs. at flat romkurve fungerer hjemme vis flat romkurve ble brukt av «talent and production…crew»), men av én eller annen grunn skriver han at det ikke finnes standarder for lyd. Så det koker ned til praktiseringen av standardene (EBU, ITU, AES, Dolby), ikke om standarden med flat Lm er riktig eller ikke. Ser du poenget mitt, og ser du poenget til Amir?
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor har du ikke spurt Toole direkte om det da? -Han er jo oppegående og sikkert enda aktiv på ASR-forumet.
    Jeg skrev at Toole gjorde markedsundersøkelser for å kartlegge hva målgruppers preferanser er, og reiste spørsmål om slike undersøkelser gir oss grunnleggende innsikter eller er sårbare for bl.a. drift i smak og kvaliteten på undersøkelsene (bl.a. en mye sitert undersøkelse har 11 observasjoner, noe som regnes som tynt i de fleste sammenhenger).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.429
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Erfaringen min med (mindre) akustiske tiltak er i tråd med forskning som viser at slike tiltak ikke nødvendigvis gir høyere nytelse. Som du vet, fører ofte akustiske tiltak til målbare endringer uten at folk sier at de foretrekker det ene fremfor det andre.

    Jeg skulle gjerne gjort noe drastisk med akustikken, men da blir ikke rommet levelig.
    Ah, så akustiske tiltak vil som hovedregel bare endre lyden uten å gjøre noe bedre, og i de fleste tilfeller gjør den lyden dårligere...

    Dette er nytt for meg altså.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Jeg skrev at Toole gjorde markedsundersøkelser for å kartlegge hva målgruppers preferanser er, og reiste spørsmål om slike undersøkelser gir oss grunnleggende innsikter eller er sårbare for bl.a. drift i smak og kvaliteten på undersøkelsene (bl.a. en mye sitert undersøkelse har 11 observasjoner, noe som regnes som tynt i de fleste sammenhenger).
    Nei, du skriver at man kan lure på hvorfor Toole sier circle of confusion fremfor fraværende standarder. Hvorfor spør du han ikke direkte fremfor å tro og tolke det fritt så det passer deg?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.429
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Jeg vet hva «circle of confusion» er. Innenfor lyd oppstår dette når man ikke har en standard eller referanse. Det er Toole som fant opp begrepet circle of confusion, men det er i grunn det samme som «fravær av en standard». Hvorfor han ikke sier «fravær av standard» i stedet for «circle of confusion», kan man lure på.
    Jeg tror ikke noen som forstår CoC faktisk lurer på dette, men for meg er det en tydelig indikasjon på at du selv har hengt deg opp i noe uvesentlig og ikke aner hva han egentlig mener og dermed ikke forstår hvorfor han benytter den betegnelsen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Nei, du skriver at man kan lure på hvorfor Toole sier circle of confusion fremfor fraværende standarder. Hvorfor spør du han ikke direkte fremfor å tro og tolke det fritt så det passer deg?
    Jeg har dessverre ikke anledning til å spørre ham direkte. Men det høres jo mye bedre ut med «circle of confusion» enn »standards», ikke sant?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke noen som forstår CoC faktisk lurer på dette, men for meg er det en tydelig indikasjon på at du selv har hengt deg opp i noe uvesentlig og ikke aner hva han egentlig mener og dermed ikke forstår hvorfor han benytter den betegnelsen.
    Er du enig i Amirs løsning på CoC?

    «In theory then, if we all agreed on one curve and managed to get our systems to deliver that, then we would be hearing the same timbre (other aspects such as spaciousness and such are beyond this means and outside of the scope of this article)».
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.008
    Antall liker
    43.055
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Din vei mot bedre lyd har jo fulgt den byråkratiske læreboken:

    Relativt godt rom, akustiske tiltak, riktig plassering av høyttalere (toe-in), og DSP. Og helt flat kurve fungere noenlunde greit hos deg, med åpenbare fordeler for å avdekke detaljer i deler av programmaterialet. Den lille helningen du har i kurven, kan like mye skyldes smak som at programmaterialet ble tonalt bestemt i et rom med samme helning.

    Lyden hos deg har underveis blitt mye likere den jeg har hjemme (bl.a. et veldig fast lydbilde/phantom image, samt persepsjonen av transienter) - noe jeg tilskriver egenskaper i et korrekt oppsett.
    Ingen vits å prøve og fornærme meg.😁

    Tror nok hukommelsen spiller deg et puss, jeg har ikke jobbet etter noen bok, men du har rett i at mitt oppsett langt overgår kravene når det kommer til de tidsmessige aspektene, som tidlige refleksjoner.

    Jeg avviser blankt begrepet hedonisme og preferanse når det kommer til det tonale, der har jeg alltid etterstrebet realisme med ørene som guide og måling som referanse. Det spatiale derimot kan jeg vedgå at jeg kanskje foretrekker en noe «larger than life» presentasjon. Klart det finnes ingen definitiv standard du kan vise til som viser at min preferanse på det området faller utenfor det realistiske, så også der hevder jeg at min preferanse er korrekt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.429
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Er du enig i Amirs løsning på CoC?

    «In theory then, if we all agreed on one curve and managed to get our systems to deliver that, then we would be hearing the same timbre (other aspects such as spaciousness and such are beyond this means and outside of the scope of this article)».
    Delvis. Opplevelsen av timbre kommer ikke bare fra frekvensrespons. Dessuten er preteritum et viktig poeng her. Man er ikke i posisjon til å fikse dette i dag.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.289
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    16
    Amir er på sporet av en viktig innsikt (dvs. at flat romkurve fungerer hjemme vis flat romkurve ble brukt av «talent and production…crew»)
    Men så lenge 99% av all produsert musikk ikke er mikset & mastret for avspilling med flat romkurve, og heller aldri vil bli det, så er hele diskusjonen kun en akademisk øvelse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.429
    Antall liker
    16.716
    Sted
    Østfold
    Men så lenge 99% av all produsert musikk ikke er mikset & mastret for avspilling med flat romkurve, og heller aldri vil bli det, så er hele diskusjonen kun en akademisk øvelse.
    Det er bare å gi opp, det poenget later han som om han ikke ser. Han svarte til og med "Ja" på om han trodde at det å innføre en standard i dag hadde tilbakevirkende kraft på allerede produserte innspillinger.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Ingen vits å prøve og fornærme meg.😁

    Tror nok hukommelsen spiller deg et puss, jeg har ikke jobbet etter noen bok, men du har rett i at mitt oppsett langt overgår kravene når det kommer til de tidsmessige aspektene, som tidlige refleksjoner.

    Jeg avviser blankt begrepet hedonisme og preferanse når det kommer til det tonale, der har jeg alltid etterstrebet realisme med ørene som guide og måling som referanse. Det spatiale derimot kan jeg vedgå at jeg kanskje foretrekker en noe «larger than life» presentasjon. Klart det finnes ingen definitiv standard du kan vise til som viser at min preferanse på det området faller utenfor det realistiske, så også der hevder jeg at min preferanse er korrekt.
    Ok, så fulgte du ingen bok, men ble likevel guidet frem som av en usynlig hånd slik Adam Smith spådde😅

    Du har jo fått opplæring i elektronikk og informasjonsteori på skolen så jeg tipper du uansett er litt smittet av «byråkratiet».
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare å gi opp, det poenget later han som om han ikke ser.
    Hvor kommer «99%» fra? Tror du Hidley, standarder, fagartikler og lærebøker har hatt så liten innflytelse?

    Sett på en innspilling fra et Hidley-studio eller fra 2L og sjekk tonal balanse selv👍🏻
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.008
    Antall liker
    43.055
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ok, så fulgte du ingen bok, men ble likevel guidet frem som av en usynlig hånd slik Adam Smith spådde😅

    Du har jo fått opplæring i elektronikk og informasjonsteori på skolen så jeg tipper du uansett er litt smittet av «byråkratiet».
    Evner nok ikke forklare deg hvordan jeg tenker og jobber. Hvordan beskrive fargen blå for en blind mann?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Evner nok ikke forklare deg hvordan jeg tenker og jobber. Hvordan beskrive fargen blå for en blind mann?
    Jeg bare ser og hører. Du har utvilsomt beveget deg mot et mer nøytralt oppsett, vel vitende om at nøytralitet er et ideal og svært vanskelig å realisere fullt ut.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.289
    Antall liker
    2.912
    Torget vurderinger
    16
    Hvor kommer «99%» fra? Tror du Hidley, standarder, fagartikler og lærebøker har hatt så liten innflytelse?

    Sett på en innspilling fra et Hidley-studio eller fra 2L og sjekk tonal balanse selv👍🏻
    Jeg kan godt justere opp til 99,5%
    Du vet utmerket godt at 2L og liknende utgjør en bitteliten promille av produsert musikk. Du er velkommen til å velge musikk som passer anlegget ditt, jeg er heldigvis ikke der. Noe slikt ville føles som en prokrustesseng kanskje?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan godt justere opp til 99,5%
    Du vet utmerket godt at 2L og liknende utgjør en bitteliten promille av produsert musikk. Du er velkommen til å velge musikk som passer anlegget ditt, jeg er heldigvis ikke der. Noe slikt ville føles som en prokrustesseng kanskje?
    Jeg forsøkte bare å komme med et lett tilgjengelig eksempel hvor opptakene er gjort på steder du sannsynligvis har vært. Katalogen fra Hidleys studioer er naturligvis mye større. Tidligere nevnte Philip Newell var teknisk sjef i Virgin, så utgivelser derfra er sannsynligvis også «flate». Dette er målrettede søk mot «flate» produksjoner, men utbredelsen er mye større enn Hidley, Newell osv.

    Men det er oppmuntrende at du ser poenget mitt: Flat romkurve fungerer hjemme hvis tonal balanse i produksjonen var flat.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn