JMM
Slava Ukraini!
Men uklar satsing fra MQA, var det "lyd bedre enn CD" (feks 2L) eller var det en mer realistisk tilnærming til bedre enn MP3 fra mobil og enkle nettforbindelser ?
Synes ikke det var det aller minste uklart.
Men uklar satsing fra MQA, var det "lyd bedre enn CD" (feks 2L) eller var det en mer realistisk tilnærming til bedre enn MP3 fra mobil og enkle nettforbindelser ?
Og hvilken av disse tingene hadde ikke allerede blitt løst av FLAC før MQA kom på banen?Tja. Fint at verden går videre, men konkurser er ikke hyggelige når det handler om standarder som mange har investert i og som funker. Kommer vel noen saklige oppsummeringsartikler. Men uklar satsing fra MQA, var det "lyd bedre enn CD" (feks 2L) eller var det en mer realistisk tilnærming til bedre enn MP3 fra mobil og enkle nettforbindelser ?
Det er ikke bare at det ser slik ut. Tidal svarer det samme på henvendelse fra oss i Stereo+. De MQA-filene som er der blir ikke fjernet, enten de streames eller allerede er lastet ned, og de kommer også til å tilby musikkfiler i hi-res Flac. Spørsmålet blir vel om det kommer særlig mye ny musikk i MQA. Når en stor del av øko-systemet rundt MQA (som Tidal jo er) faller bort, er det et åpent spørsmål om plate-selskapene gidder å bruke ressurser på MQA.Ser ut som Tidal muligens ikke fjerner MQA, men at FLAC kommer i tillegg:
Tidal is introducing hi-res lossless FLAC but says the MQA catalogue will remain
Big news for the music streaming servicewww.whathifi.com
Da kan det jo kanskje være noe usikkert hva man faktisk lytter til..
Det toget har allerede vært på skinner lenge nok til at selv små uavhengige studioer nå investerer i Atmos for å få musikken de produserer listet i Apple sine feeds.Det kan jo være så enkelt som at Tidal har bulk-konvertert alt på egne servere og ikke er villige til å kjøpe originalfilene på nytt. Stuck, inntil de eller plateselskapet finner på en enda nyere og bedre re-re-remaster som forsvarer å bytte ut legacy-arkivet enda en gang og ta ekstra betalt for det.
Tenkte akkurat på det samme her jeg satt og leste tråden mens jeg hørte på en CD av utmerket kvalitet. Ingen mellomliggende fremmede dikkedarer."Jo mer jeg lærer menneskene å kjenne jo mer elsker jeg min hund"
Ditto goes for my CD & LP collection....
FWIW, så har Klaus Mäkelä uttalt seg veldig positivt til at EMI produserer han i Atmos:Der urban musikk som nå pushes av Apple og Tidal får enda enklere og færre akkorder med alt fokus dedikert til lyddesign og beats.
The results will be available in Dolby Atmos – vital, the conductor believes, for the huge dynamic range of a symphony cycle that opens with a distant timpani rumble and lonely clarinet. ‘These days you can make a recording that allows people to really hear that, even when they’re sitting on an aeroplane.’
Tidal ER mqa og hele fundamentet i Streamingbransjen er blitt en katastrofe når de nå prøver å redde sitt eget skinn.......Det kan jo også være så enkelt (eller vanskelig) at det er avtaler i bunnen rundt rettigheter/krav/++ på musikk som nå er kodet i mqa som dermed må tilbys slik de er?
Ev at Tidal ikke direkte ønsker å sparke mqa når de ligger nede for telling.
Men at de rygger ut og tilbyr annet levedyktig format i tillegg er jo fair business.
"Streamingbransjen" fungerer betre for musikk enn film, sjølv om eg framleis føretrekk å ha musikken tilgjengeleg lokalt i eit ope format.Tidal ER mqa og hele fundamentet i Streamingbransjen er blitt en katastrofe når de nå prøver å redde sitt eget skinn.......
Alt handler om penger og dytte mest mulig av et produkt ut til flest mulig på en best mulig komprimert måte......
Du kjøper BIFF og får en HAMBURGER - lukk øynene, gap opp og NYT.......
Det fungerer ikke helt på denne måte. Tidal betaler ingen ting til selskap/artist før filene faktisk blir spilt av, og de bryter opphavsretten til artist/plateselskap hvis de konverter filene de har liggende på sine servere. Det er leveransen fra plateselskapet som bestemmer formatet for avspilling hos musikktjenestene.Det kan jo være så enkelt som at Tidal har bulk-konvertert alt på egne servere og ikke er villige til å kjøpe originalfilene på nytt. Stuck, inntil de eller plateselskapet finner på en enda nyere og bedre re-re-remaster som forsvarer å bytte ut legacy-arkivet enda en gang og ta ekstra betalt for det.
Helt klart at Atmos kan gi forbrukere en helt ny opplevelse av musikk. Men spørsmålet Klaus Mäkelä m.fl. muligens kan tenkte litt på er om konsertpublikum i framtiden kan utebli fra deres konserter fordi albumutgivelsne gir en større musikkopplevele enn å høre dem spille fra en scene?FWIW, så har Klaus Mäkelä uttalt seg veldig positivt til at EMI produserer han i Atmos
Det er ikke sant. Det ble sendt flere filer til Tidal fra ulike kilder som ikke var MQA, men som senere dukket opp som MQA uten at den som hadde levert fila noen sinne hadde bedt om det. Bare å lese denne tråden så finner du plenty med referanser til slike hendelser.Det fungerer ikke helt på denne måte. Tidal betaler ingen ting til selskap/artist før filene faktisk blir spilt av, og de bryter opphavsretten til artist/plateselskap hvis de konverter filene de har liggende på sine servere. Det er leveransen fra plateselskapet som bestemmer formatet for avspilling hos musikktjenestene.
Håvard
Det trur eg stemmer med slik Spotify gjer det, dei vil ha fila i FLAC eller WAV, og kodar til Ogg Vorbis og AAC med ulike bitrates sjølv (no finn eg sjølvsagt ikkje att den plassen det stod).Det er ikke sant. Det ble sendt flere filer til Tidal fra ulike kilder som ikke var MQA, men som senere dukket opp som MQA uten at den som hadde levert fila noen sinne hadde bedt om det.
Det er vel ikke helt presist å si at TIDAL dropper MQA, i hvert fall ikke foreløpig. Det er uttrykt at de skal fortsette å ha MQA parallelt med FLAC, men at FLAC skal være TIDAL sitt foretrukne HighRes-format. Men på litt lengre sikt er det nærliggende å anta at MQA vil fases ut, i hvert fall for ny musikk som legges ut.Tidal dropper MQA..
Virker på meg som de kvitter seg med MQA, tar bare litt tid.Det er vel ikke helt presist å si at TIDAL dropper MQA, i hvert fall ikke foreløpig. Det er uttrykt at de skal fortsette å ha MQA parallelt med FLAC, men at FLAC skal være TIDAL sitt foretrukne HighRes-format. Men på litt lengre sikt er det nærliggende å anta at MQA vil fases ut, i hvert fall for ny musikk som legges ut.
Jeg registrerte ellers at andelen MQA hadde en all time high sist jeg telte over, med ca. 25% av nyutgivelsene sist fredag. Det kan ha vært tilfeldig, men det har tidligere pleid å ligge på mellom 15 og 20%
Som sagt tror jeg også at de kommer til å fase ut MQA på nyutgivelser om en stund. Men det er ikke det de sier. Og det innlegget du siterte var et svar på dette spørsmålet:
Det er for sent for detHåper dette hysteriet holder seg til strømmetjenester.
Og at vinyl og CD (?) holdes rene.
På den andre siden berører ikke dette meg i noen som helst grad...så egentlig gir jeg vel en god faen
og humrer litt over alle som bukker og betaler for 'bedre lyd'.
Men - igjen - hva vet vel jeg om god lyd
Gjerne det. Og så kan den selvfølgelig være såpass romslig at den gir plass for om Dolby Atmos - eller multikanal generelt - er egnet til gjengivelse av musikk. Men den diskusjonen har gjerne versert i egne tråder tidligere?Egen tråd om strømmet Atmos da.
Jo, jeg ser den, og det er vel den bekymringen som har vart bakteppet hos noen av dem som har formidlet motstand mot Atmos i denne tråden. Men jeg har problem med å se at dette skal kunne bli et scenario, så lenge Dolby Atmos er en bitstream som krever dekoding i kompatibel HW. Ingen strømmeselskap vil frivillig gi fra seg tilgangen til musikk for mer enn halvparten av brukerenhetene. Så jeg kan ikke forstå annet enn at Atmos vil være i tillegg til-, aldri i stedet for stereofiler. Da ville jeg sett større grunn til bekymring mot 360 Reality Audio, men det er ikke i nærheten av å få samme popularitet som Dolby Atmos.Enig med @Karl_Erik , selv om diskusjonen kan komme til å handle om at man kanskje ikke får velge annet enn Atmos-filer også for strømming i 2 kanaler (......)
Personlig tror jeg diskusjonen er basert på et høyst teoretisk scenario. Det er utallige millioner stereoinnspillinger der ute som man aldri vil få konvertert til flerkanals uten å gjøre dette via en automatisert prosess. Dersom denne prosessen skulle bli forsøkt benyttet for massekonvertering må man innhente tillatelser fra utallige tusener av artister, via hundrevis av rettighetsforvaltere, alt dette for å gjøre materialet kompatibelt med en ekstremt marginal utstyrskategori blant konsumentene. For nye innspillinger vil det å gjøre denne endringen, og samtidig redusere kvaliteten på tokanalsproduktet, være et ganske umulig valg. For det første vil man da kaste brorparten av sine konsumenter på båten, et valg som harmonerer dårlig med den praksisen musikkbransjen har ført i flere tiår nå (der de har stort fokus på å treffe folk via massemedier og å være mest mulig hørbare via relativt enkelt utstyr). For det andre gjøres mesteparten av alle innspillinger i forholdsvis enkle fasiliteter, enten hjemmestudioer eller mindre lokale studioer. Ikke at de store avanserte studioene står tomme og ubrukte, men de er så ekstremt få sammenliknet med alle småstudioene rundt omkring. Da må enten disse småstudioene og hjemmestudioene utstyre seg med full Atmos-monitoring, eller alle må produsere i det lille antallet med allerede Atmos-utstyrte studioer der ute.Jo, jeg ser den, og det er vel den bekymringen som har vart bakteppet hos noen av dem som har formidlet motstand mot Atmos i denne tråden. Men jeg har problem med å se at dette skal kunne bli et scenario, så lenge Dolby Atmos er en bitstream som krever dekoding i kompatibel HW. Ingen strømmeselskap vil frivillig gi fra seg tilgangen til musikk for mer enn halvparten av brukere hetene. Så jeg kan ikke forstå annet enn at Atmos vil være i tillegg til-, aldri i stedet for stereofiler. Da ville jeg sett større grunn til bekymring mot 360 Reality Audio, men det er ikke i nærheten av å få samme popularitet som Dolby Atmos.