svart-hvitt
Hi-Fi freak
Cd er ikke «ærlige» i den forstand at Philips og Sony skal ha en krone eller så pr. plate. Cd er underlagt en lisens.Vinyl er jo også klusset med. Både på inn og avspilling
Cd er ikke «ærlige» i den forstand at Philips og Sony skal ha en krone eller så pr. plate. Cd er underlagt en lisens.Vinyl er jo også klusset med. Både på inn og avspilling
Genialt. Om jeg hadde et produkt som pushet MQA, så hadde jeg selvsagt gjort det jeg kunne for å få frem akkurat den der:.Hadde en lyttekveld med en kompis i går, hvor en Mqa kodet CD ble spilt.
Rickie Lee Jones s/t album, 1979 utgitt på en japansk Mqa-HQCD (Super High Material) med sånn grønn coating på labelsiden.
Denne Mqa CD’n bruker siste Warner 24 bit arkiv-mastering, gjort av Scott Levitin, Warner Electra Studios i USA i 2019.
Min kompis er definitivt ikke HiFi-freak. Han er veldig interessert i musikk, spiller blåseinstrumenter på fritiden og underviser elever i musikk.
Han hadde ikke hørt om Mqa, og stilte i så henseende helt blankt. Ikke ga jeg ham noen føringer til eller ifra, jeg ba ham bare lytte og si sin mening.
Vi spilte 2-3 kutt av denne plata på min Technics SL-G700 med Mqa koding ON. Så skippet jeg til spor 6 «The last chance Texaco», fortsatt med Mqa: On. Etter at sangen var ferdig, slo jeg av Mqa koding for en straight 16/44.1 lyd.
Bare etter 10 sekunder sa min kompis: «hva faen skjedde her, e det samme mixen??» Hva er det du hører, spurte jeg? Substansen og attakket på gitaren er borte, alt er jo mye flatere. Rommet rundt musikken er jo borte.
Konklusjon: han var ikke et øyeblikk i tvil om at Mqa var å foretrekke.
Så sånn gikk denne testen. Don’t shoot the messenger
Det er vel forlengst etablert i denne tråden at å spille av en MQA-enkodet kilde uten å ha MQA-dekoding skrudd på, er noe ganske annet enn "straight 16/44.1 lyd"....
Etter at sangen var ferdig, slo jeg av Mqa koding for en straight 16/44.1 lyd.
..
Det ser ut som du blander kortene litt her.... ?Vinyl er jo også klusset med. Både på inn og avspilling
Man tager altså en Warner 24 bit arkiv-master, — altså en PCM master som er arkivert med standard filter.Bare etter 10 sekunder sa min kompis: «hva faen skjedde her, e det samme mixen??» Hva er det du hører, spurte jeg? Substansen og attakket på gitaren er borte, alt er jo mye flatere. Rommet rundt musikken er jo borte.
Den såkalte RIAA-kurven og likende EQ-filtre har en praktisk funksjon pga vinylens fysiske begrensninger. Bakgrunn: https://snl.no/RIAA-kurveMan fjerner bass før man trykker vinylen og tilsetter bass ved avspilling. Hvis ikke det er klussing, så vet ikke jeg. MQA fjerner også info, men i toppen.
Jeg har en ganske stor samling CD/SACD'er som er valgt med omhu, etterhvert også en liten samling MQA CD'er, og sånn kommer det til å forbli. Jeg får angst av å skulle sette min lit til streamingtjenester hvor en liten gruppe mennesker skal definere hvilken type musikk som jeg skal ha tilgang til, hvilken bit-oppløsning, hvilken type utgave mht komprimering/limiting, samt MQA eller ikke MQA.Man tager altså en Warner 24 bit arkiv-master, — altså en PCM master som er arkivert med standard filter.
Så resampler man denne master med et "MQA filter" for lagring på MQA-CD. Når man så skal spille av platen utsettes den på nytt for et "MQA filter".
Hva om begge disse filtrene heller var plassert i DAC eller streamer så kunne man spilt av alt medie med samme MQA lyd uten å måtte kjøpe musikksamlingen sin på nytt?
Opp med hånden dem som har musikk på diverse CD/DVD format men ikke lenger kan nyttegjøre mediets spesielle egenskaper fordi spiller er deffekt, pakket ned eller solgt?
Din sekkebetegnelse "klussing" er så vid at den ikke gir særlig mye mening.Man fjerner bass før man trykker vinylen og tilsetter bass ved avspilling. Hvis ikke det er klussing, så vet ikke jeg. MQA fjerner også info, men i toppen.
When a company is considered to be insolvent
Typically, when a company is 'unable to pay its debts', it is considered to be insolvent.
In the Insolvency Act 1986 two basic tests are described to help determine when a company is insolvent:
- the cash flow test deems that a company is insolvent if it currently, or will in the future, be unable to pay its debts when they fall due
- the balance sheet test deems a company is unable to pay its debts if the value of the company's assets is less than the amount of its liabilities. This test also takes into account contingent and prospective liabilities
If there is enough evidence to prove that a company fails either one of these tests then it is deemed insolvent, as it does not have enough assets to cover its debts or cannot pay its debts on time.
3. Administration
Introduction to the administration process
Administration is a more rescue-oriented insolvency process and occurs when a company asks an 'administrator' to come in to try to keep the company going, or a lender seeks the appointment of an administrator to rescue value.
The administrator has the power to do anything necessary or expedient for the management of the business, property and affairs of the company to which they have been appointed.
The cheapest and quickest way of entering administration is for the company, its directors or a secured creditor to appoint an administrator.
However, if the administration is complex, because there are overseas assets for example, the company, its directors or a secured creditor must apply to the court to appoint one.
Administration can only be considered if it will achieve one of the following results which are to be considered sequentially:
It is common for the administration process to last up to at least a year. If the company cannot come out of administration and resume trading, it will be dissolved if there can be no distribution for unsecured creditors or may be liquidated so that a liquidator can continue investigations and bring claims or realise and distribute further assets to unsecured creditors.
- to promote the rescue of a company or any suitable part of a company (i.e. the corporate entity - this is rare)
- to achieve a better result for the company's creditors as a whole than would be likely if the company were wound up (without first being in administration)
- to realise company property to enable a distribution to one or more preferential or secured creditors
Det er vel som konkurser flest: Først langsomt, og så plutselig. Forretningsidéen var å gjenbruke assorterte tekniske idéer fra Meridian for gjøre det umulig å strømme eller spille av musikk uten å la det dryppe noen pennies i MQA Ltd’s kasse. Gjennomslaget ble sådär, siden de fleste innså at det ikke var noen som helst verdi i det for andre enn folkene bak MQA Ltd. Da kom det ikke inn penger like fort som honorarene til bakmennene gikk ut, og til slutt var kassen tommere enn regningsbunken.Hvordan er det muuuuulig med et produkt som skal være sååååååå bra.....
Dagen blir ikke helt den samme uten.........VINYL
Skrevet av samme person som skriver reklamen deres, ser det ut til.Following the recent positive reception to MQA’s latest technology (SCL6), there has been increased international interest in buying MQA Ltd. At the same time, MQA’s main financial backer is seeking an exit. In order to be in the best position to pursue market opportunities and expedite this process, the company has undergone a restructuring initiative, which includes entering into administration and is comparable to Chapter 11 in the US.
Hvis det var problemet de forsøkte å løse var det en skikkelig dårlig løsning. MQA er en ineffektiv lossy codec basert på helt feil prioritering. AAC og MP3 er mye bedre hvis du vil overføre best mulig lydkvalitet innenfor begrenset båndbredde. De baserer seg på psykoakustiske modeller av hva mennesker kan høre og ikke, og prioriterer derfor oppløsning (bitdybde) ved hørbare frekvenser i stedet for å kaste bort hørbar oppløsning på å «pakke inn» frekvenser som uansett ikke er hørbare. AAC og MP3 bruker 32-bits floating point, ikke 16-bits integers som datarepresentasjon. Det er mer enn 100 dB lavere kvantiseringsstøy.Eller de prøvde å løse et problem som ikke fantes?
UK er et u-land når det gjelder bredbånd og da kom det kanskje som en overraskelse at det ikke er et marked for komprimering av data i resten av verden.
Jada, synes bare mengden MQA hat og konspirasjonsteorier er litt i overkant.Hvis det var problemet de forsøkte å løse var det en skikkelig dårlig løsning. MQA er en ineffektiv lossy codec basert på helt feil prioritering. AAC og MP3 er mye bedre hvis du vil overføre best mulig lydkvalitet innenfor begrenset båndbredde. De baserer seg på psykoakustiske modeller av hva mennesker kan høre og ikke, og prioriterer derfor oppløsning (bitdybde) ved hørbare frekvenser i stedet for å kaste bort hørbar oppløsning på å «pakke inn» frekvenser som uansett ikke er hørbare. AAC og MP3 bruker 32-bits floating point, ikke 16-bits integers som datarepresentasjon. Det er mer enn 100 dB lavere kvantiseringsstøy.
MP3 and other HiRes formats
audio engineering, Audiophile Myths, comparison, high definition, high end, hydrogenaudio, lossy compression, MP3, tweaking, the best MP3, WavPackmarlene-d.blogspot.com