svart-hvitt
Hi-Fi freak
Takk for fin kommentar. La meg forsøke å svare på mine egne spørsmål:Før du får svar av oss andre. Hva er dine egne tanker rundt disse spørsmålene?
Du poster mye linker og stiller mye spørsmål, men det er ikke så lett å få tak i hva du tenker og mener om ting selv. Så når du stiller disse spørsmålene, så kunne det være en idé at du lufter dine egne tanker og refleksjoner rundt spørsmålene du stiller. Blir mulig enklere med en med fornuftig dialog om man vet hva du tenker også, så man ikke bare ender opp med å diskutere rundt endeløse sitater.
(1) Er du enig i at rommet bidrar med støy, eller er rombidraget noe positivt?
Rombidraget endrer det opprinnelige signalet og kan derfor kalles støy. Støy er negativt og bør holdes så lavt som mulig (jada, mitt rom bidrar med mye støy). Når jeg har hørt høyttalere i friluft, har det slått meg at lyden var påfallende god.
(2) Hvis rombidraget er positivt, hvorfor ikke maksimere rombidraget?
Rombidrag er pr. definisjon støy og da gjelder det å holde denne støyen lav, og ikke maksimere den.
(3) Hvis rombidraget er positivt, men bare til en viss grad, hvilken metode skal man følge for å balansere miksen mellom rombidrag og høyttalerens direktelyd?
Som sagt har jeg likt lyden av høyttalere i friluft. Dette har vært PA-høyttalere med god dynamikk, og dynamikk er kanskje en faktor som er undervurdert i vurderingen av høyttalere. I praksis er det vanskelig å fjerne alt av rombidrag, og derfor ser jeg på div. standarder som EBU 3276 og tilsvarende fra ITU og AES som et gjennomtenkt kompromiss som mange profesjonelle og entusiaster kan dra nytte av. Merk at disse standardene krever et visst nivå på refleksjonene; ikke for mye og ikke for lite. Med andre ord er anbefalingene fra bransjeorganisasjoner å ikke dempe et lytterom fullstendig. Newell, Holland og Hidley er uenig i dette. Selv tror jeg Newell, Holland og Hidley har et godt poeng for profesjonelle, mens EBU mv. innebærer kompromisser som passer bedre for entusiaster som gjør det enklere å leve i rommet uen at det ser ut som et lydlaboratorium.
(3) Hva tror du er best for de profesjonelle lydfolkene; å produsere i et rom som er som en gjennomsnittlig stue, et rom som følger normen i lydbransjen eller følger anbefalingene fra Newell, Holland og Hidley om å fjerne alle refleksjoner unntatt de fra frontveggen og gulv?
Et rom som det er behagelig å oppholde seg i, samtidig som refleksjonene er så lave som mulig, høres for meg ut som det optimale. Hidleys non-environment room, hvor det bare er refleksjoner i frontvegg og gulv høres ut som en god idé selv om jeg aldri har opplevd det.
Sist redigert: