Jeez, hva kjører du? eller er det nedoverbakke hele veien fra Sverige?0,2 kWh / mil
1: gang opp forbruket ditt med 10 så blir det bra.Faktisk eksempel fra juni dette år:
Påfyll av strøm ved Svenskegrensa, 30 kWh mens en salat ble fortært på McDonalds. Pris 195,-, hvilket vil si Kr. 6,50 / kWh.
Bilen bruker 0,2 kWh / mil, hvilket betyr den nette sum av 1 krone og 30 øre / mil.
Sett at du kjører en flott dieselbil som bruker 0,5 liter på en mil, og dieselprisen er kr. 20. Det vil altså si 10 blanke kroner per mil.
Så hva prater du egentlig om, @AOC ??
Meneeee.... -med en elbil kæinn du itte ha kvalitetstid med bil'n i garasjen på samma måten som før...Synes AOC har et/flere poeng. Langtur med elbil i dag krever noe planlegging. Ladekø suger balle,etc.
Meeen.. elbil har vært kommersielt snaut 10 år. Tesla og nyeste modellene ( hyundai gruppen) gjør det godt nok i dag (ref. B. Nyland). Gi det noen år til. Leste at de nylig har fjernet dette brikketullet/app som betalingsform og man kan nå bruke vanlig bankkort.
Jeez, hva kjører du? eller er det nedoverbakke hele veien fra Sverige?
Min nye elbil ligger på ca 2kwh/mil ved relativt forsiktig kjøring men den er stor. Brukte mer på motorveiene nå i sommer. Skiboks trekker noe, det samme regnværet.
Litt planlegging kreves de få ukene i året jeg kjører langtur i elbil, type Frankrike og Italia(Bergen Oslo eller TRD Oslo krever ingen planlegging) , de andre 50 ukene i året starter jeg dagen i garasjen med full tank og er aldri innom hverken ladestasjon eller pølsestasjon.Synes AOC har et/flere poeng. Langtur med elbil i dag krever noe planlegging. Ladekø suger balle,etc.
Meeen.. elbil har vært kommersielt snaut 10 år. Tesla og nyeste modellene ( hyundai gruppen) gjør det godt nok i dag (ref. B. Nyland). Gi det noen år til. Leste at de nylig har fjernet dette brikketullet/app som betalingsform og man kan nå bruke vanlig bankkort.
Og det er et poeng. Hvor ofte kjører man så langt at flere ladestopp er nødvendig? For de fleste tror jeg det er sjelden, og da er elbil veldig kjekt.Litt planlegging kreves de få ukene i året jeg kjører langtur i elbil, type Frankrike og Italia(Bergen Oslo eller TRD Oslo krever ingen planlegging) , de andre 50 ukene i året starter jeg dagen i garasjen med full tank og er aldri innom hverken ladestasjon eller pølsestasjon.
Hvilket bilmerke og modell er det du kjører som har det beskjedne strømforbruket?Faktisk eksempel fra juni dette år:
Påfyll av strøm ved Svenskegrensa, 30 kWh mens en salat ble fortært på McDonalds. Pris 195,-, hvilket vil si Kr. 6,50 / kWh.
Bilen bruker 0,2 kWh / mil, hvilket betyr den nette sum av 1 krone og 30 øre / mil.
Sett at du kjører en flott dieselbil som bruker 0,5 liter på en mil, og dieselprisen er kr. 20. Det vil altså si 10 blanke kroner per mil.
Så hva prater du egentlig om, @AOC ??
Eg ønskjer deg verkeleg eit triveleg og problemfritt samliv med HR-V, men prisane på fossilbrennstoff tilfører jo eit spanande element i kvardagen viss du vil. I går svingde prisen på diesel på den lokale pumpa her vi er på ferie med ca 4 kr/l.Elbilen er død om 5 år. Lenge leve den miljøvennlige og billige bensinen.
Enig. Servicekostnader på begge elbiler med en samlet kjørelengde så langt på 71 000 kilometer = 0,-En ting er forbruk og drivstoffpris men for totalen har verditap og servicekostnader gjerne mer å si.
Med 21" performance dekk så støyer den men ikke mer en hva tilsvarende andre biler. Jeg merker ikke forskjell på Y vs Polestar men jeg har ikke målt med DB app.@BeetleBug , er du fornøyd med lydisoleringen av bilen? Vet det har vært tilbakemeldinger på TM3 om svært dårlig lydisolering.
Hjernemist. Og jeg var til og med edru, så jeg har ingen fornuftige unnskyldninger, heller.Det er nok skrivefeil fra @Diskutabels side. 2 kWh/mil tilsvarer13 kr/mil mot 10 kr/mil for dieselbilen. Men det er jo ved langkjøring. For daglig kjøring (som jo er det vanlige) er jo drivstoff for elbilen vesentlig lavere enn for dieselbilen.
Jeg er godt fornøyd med min plug-in hybrid. El i det daglige, bensin på langkjøring. Og hybridbiler har færre feil enn både elbiler og rene fossilbiler i følge den undersøkelsen Which hadde utført i England!
PS: For 39 kr. pr mnd får du et ladekort som gir deg fast strømpris på 1,80 på Ionitys hurtigladere (hvis du har en BMW).
Takk for det, du. Honda bensinbiler er jo pålitelige saker også når de blir 12-15 år gamle, min er bare 4 år gammel, og så elektronisk komplisert en elbil er så er jeg enn så lenge svært usikker på en elbil, som er avhengig av en feilfri ombordlader, varmepumpe og andre elektroniske ting for å virke vil være like pålitelig og still-going-strong i lengden. Mange innlegg for eldre elbiler i elbilforum tyder på at enkelte elbiler ikke er så bra lenger etter bare 7-8 år. La oss håpe at fabrikkene lærer av tilbakemeldinger osv.Eg ønskjer deg verkeleg eit triveleg og problemfritt samliv med HR-V, men prisane på fossilbrennstoff tilfører jo eit spanande element i kvardagen viss du vil. I går svingde prisen på diesel på den lokale pumpa her vi er på ferie med ca 4 kr/l.
Dette er kanskje ikkje den heilt store variasjonen, men det endrar kr pr mil for dieselbussen vår frå 13.6 kr/mil til 17 kr/mil.
Hadde jeg solgt Ioniq 5'n i august i fjor ville jeg sannsynligvis tjent 20-30k på den, selger jeg den i dag vil jeg tape 100-120k på den, og så vidt jeg vet er det vel kun Tesla og et par andre som ikke har påkrevd årlig service for å opprettholde garantier(?)En ting er forbruk og drivstoffpris men for totalen har verditap og servicekostnader gjerne mer å si.
Der har du jo unnskyldningen din....Og jeg var til og med edru, så jeg har ingen fornuftige unnskyldninger, heller.
Jeg kjøper bensin der det ligger på rundt 20kr literen. Lokalt så ligger det på rundt 25 kr. Ca 4 mil unna så ligger det på konstant 20 kr på DRIV stasjonene. Tror de tjener på det. Ser det er mange innom disse stasjonene.Det er dumt å fylle for 25 kr/l når en kan fylle for 20 kr/l, og det er dumt å sløse bensin ved å kjøre unødvendig mye.
Ja, rart ikke prisene kan være jevnere. På torsdag fylte jeg tanken for 19 kr/l, og i dag ligger bensinen på rundt 24,5 kr/l.Jeg kjøper bensin der det ligger på rundt 20kr literen. Lokalt så ligger det på rundt 25 kr. Ca 4 mil unna så ligger det på konstant 20 kr på DRIV stasjonene. Tror de tjener på det. Ser det er mange innom disse stasjonene.
Jeg kan, hvis bensinpriser og fossilbilens fortreffeligheter kan flyttes til en av de ørten fossibiltrådene vi har.Jeg har ikke lest artikkelen da jeg ikke abbonnerer her men kan noen dra ut essensen?
37 elbiler analysert: Disse eierne er minst fornøyde med kvaliteten
Elbil24s brukerundersøkelse avslører store forskjeller. Hvor fornøyde er egentlig eierne med kjøpet? Her får du svarene!www.elbil24.no
Ventet på den. Så vidt jeg minnes, hadde biler på den tiden også tanker store nok til å komme lengre enn til postkassa.Ja, det er helt utrolig at noen kunne finne på å kjøpe bensin/diesel før 1980 årene