Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.912
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Horten
    Garanti er jo noe fabrikant frivillig velger å tilby utover standard lovsatt Reklamasjon.
    Reklamasjon i Norge er normalt 5 år på ting som skal vare, eks hvitevarer og høyttalere i den klassen vi her snakker om.

    En fabrikant etc kan jo fint velge å stå bak produktene sine i lengre tid enn krav iht Reklamasjon.
    Ofte kanskje pga kjente feil som bare ikke ble oppdaget innen tiden, eller ren servicevillighet/kvalitetsrykte.

    -Et punkt som kan diskuteres i dette tilfellet er jo dette med forbrukerkjøp av demo-produkt/når produkt tatt i bruk. (også eks om produkt ligger på lager i 2 år, fra når gjelder reklamasjon, etc)

    PS: Jeg hadde nok også tatt en titt med lupe på den andre høyttaleren for å se om det er antydninger til start på problemet på den også.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    2.318
    Torget vurderinger
    8
    Noen ting har det, f.eks. batteri på elbiler, burde det ikke holde mer enn 5 år?
    For min del kjøpte jeg høyttalerene som demobrukt i 2019. Lite visste jeg at de var laget i 2017 som kommer frem her i tråden.
    Er det demo fra forhandler så burde det gi full garanti
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    6.579
    Garanti er jo noe fabrikant frivillig velger å tilby utover standard lovsatt Reklamasjon.
    Reklamasjon i Norge er normalt 5 år på ting som skal vare, eks hvitevarer og høyttalere i den klassen vi her snakker om.

    En fabrikant etc kan jo fint velge å stå bak produktene sine i lengre tid enn krav iht Reklamasjon.
    Ofte kanskje pga kjente feil som bare ikke ble oppdaget innen tiden, eller ren servicevillighet/kvalitetsrykte.

    -Et punkt som kan diskuteres i dette tilfellet er jo dette med forbrukerkjøp av demo-produkt/når produkt tatt i bruk. (også eks om produkt ligger på lager i 2 år, fra når gjelder reklamasjon, etc)

    PS: Jeg hadde nok også tatt en titt med lupe på den andre høyttaleren for å se om det er antydninger til start på problemet på den også.
    Tro du meg at jeg har sett grundig over den andre høyttaleren, den både kjennes og ser ut som ny.
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Noen ting har det, f.eks. batteri på elbiler, burde det ikke holde mer enn 5 år?
    For min del kjøpte jeg høyttalerene som demobrukt i 2019. Lite visste jeg at de var laget i 2017 som kommer frem her i tråden.
    På elbiler er det vel snakk om garanti, som er noe helt annet enn reklamasjonsrett. Garanti er en frivillig ordning gitt av produsent, reklamasjonsretten er maks 5 år og skal beskytte mot produksjonsfeil. Hvis de er kjøpt i 2019 så har du vel en sak, gitt det ikke ble spesifisert avvikende betingelser.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.789
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fem års reklamasjonstid har jo ingenting med når varen ble produsert, men når det ble kjøpt.
    Når den ble levert, faktisk.

    "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

     
    Sist redigert:

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    669
    Antall liker
    604
    Tenker AE er i toppklasse på elementer,men alt er nok ikke perfekt hos dem heller,har selv 4 stk Dipole 18 ,måtte lime oppheng mot basket på nytt da alle løsnet.virket som limet hadde dårlig heft mot lakken som var brukt på basket.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.928
    Antall liker
    4.133
    Torget vurderinger
    96
    Det virker jo som forhandler ikke kan kjøpsloven. Å argumentere med produksjonsdato for høyttaleren er mildt sagt spesielt.
    Slik jeg forstår det er kjøper fortsatt innenfor reklamssjonstida på 5 år. Stygg ripe i lakken til Mala her, for håndtering og argumentasjon. Uavhengig av hva som faktisk er årsaken til skaden.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    402
    Antall liker
    277
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det virker jo som forhandler ikke kan kjøpsloven. Å argumentere med produksjonsdato for høyttaleren er mildt sagt spesielt.
    Slik jeg forstår det er kjøper fortsatt innenfor reklamssjonstida på 5 år. Stygg ripe i lakken til Mala her, for håndtering og argumentasjon. Uavhengig av hva som faktisk er årsaken til skaden.
    Er det 5 års reklamasjon på bruktkjøp også? Dvs. hvis man kjøper brukt fra forhandler?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.207
    Antall liker
    109.217
    Torget vurderinger
    23
    Uansett, lev. burde ordne opp i dette og bli ferdig. Bad Rap av sånt. Da jeg solgte GPA produkter i sin tid dukket det opp problemer (subbing) med to 15" etter et par-tre års bruk. Fikk nye tvert, i.l.a. en uke. Ikke snakk om annet. Ikke nødvendig å sende de gamle tilbake heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.928
    Antall liker
    4.133
    Torget vurderinger
    96
    Er det 5 års reklamasjon på bruktkjøp også? Dvs. hvis man kjøper brukt fra forhandler?
    Hvis de er kjøpt demobrukt eller brukt, så har jeg ikke fått med meg det. Beklager. Da blir det vel en avtale som gjøres ved kjøp? Usikker på hva loven sier om det. Uansett så mener jeg at dette burde vært håndtert helt annerledes. Og det er uheldig at det må en slik tråd og diskusjon til for at forhandler skal ta grep.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tapt goodwill kan fort koste langt mer enn bare å erstatte den ødelagte varen og bli ferdig med det. Men nå har partene dialog gående, så jeg synes det blir feil å felle noen dom basert på hva som er skrevet i denne tråden.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.053
    Antall liker
    9.534
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er vell ingen om har felt en dom, men de ier jo til eier att dette ikke er reklamasjon. Men kan virke som de er på gli. Det er smart av de. Skaffe til veie recone sett burde være en smal sak.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    2.816
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen,

    Nå må jeg komme inn her og forklare et par ting.

    For de som fortsatt ikke tror at AE driveren i Icon er en driver spesielt lagd for oss så kan jeg enda en gang bekrefte at den ikke er en standard driver. Den har en helt egen voicecoil som kun brukes i denne høyttaleren og viklinger/tråd som ikke AE benytter i sine standard drivere. Driveren ble utviklet sammen med AE ut fra våre spesifikkasjoner og ønsker. Det er en knallgod driver som jeg er særdeles fornøyd med. Det eneste man kan klage på med AE er leveringstiden som ofte kan være fryktelig lang, men det er en kjent sak for selvbyggere som kjenner AE.

    Så, over til reklamasjonssaken:

    Først, vi har ikke argumentert med at det ikke er reklamasjonstid igjen på høyttaleren. Vi har sagt at dette er en nesten 6 år gammel høyttaler. Kunden kjøpte den som brukt fra oss for snart 5 år siden.

    Vi avslo først reklamasjonen fra kunden enkelt og greit på bakgrunn av det som var innsendt i reklamasjonen. Ingen informasjon om bruksmønster/historikk og kun et par bilder som viser deler av skaden. Jeg tror de fleste aktører hadde gjort det samme basert på det som var innsendt. For oss fremstod det mest som skade etter en eller annen fysisk påkjenning utenfra. Men det er jo klart at på bakgrunn av alt som kommer frem nå i etterkant fra kunden, og ikke minst flere bilder, så stiller jo saken seg helt annerledes. Ut fra det som skrives om bruksmønster, og spesielt de nyere bildene som viser omfanget og detaljer, så ser jo dette umiddelbart ut som en feil og er helt klart noe som må sees på igjen (og mest sannsynlig godkjennes som reklamasjon). Det jeg synes er klønete og unødvendig er at dette er prosess som blir kjørt i en diskusjonstråd. Hadde alt materiellet blitt sendt over og informasjonen blitt kommunisert ville saken også vært håndtert annerledes.

    Vi ser frem til å få se på driveren. Det er en merkelig skade som vi lurer fælt på hvordan kan oppstå. Ut fra hvordan det fremstår nå er jeg ganske sikker på at dette blir dekket på reklamasjon.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    851
    Antall liker
    470
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Dette kan forhandler ordne opp i, visst viljen er tilstede. Tror ikke produsent vil protestere heller. Men som sagt, er det vondt i viljen...... Greit å vite forøvrig ;-)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.459
    Antall liker
    7.109
    Sted
    Holmestrand
    Hei igjen,

    Nå må jeg komme inn her og forklare et par ting.

    For de som fortsatt ikke tror at AE driveren i Icon er en driver spesielt lagd for oss så kan jeg enda en gang bekrefte at den ikke er en standard driver. Den har en helt egen voicecoil som kun brukes i denne høyttaleren og viklinger/tråd som ikke AE benytter i sine standard drivere. Driveren ble utviklet sammen med AE ut fra våre spesifikkasjoner og ønsker. Det er en knallgod driver som jeg er særdeles fornøyd med. Det eneste man kan klage på med AE er leveringstiden som ofte kan være fryktelig lang, men det er en kjent sak for selvbyggere som kjenner AE.

    Så, over til reklamasjonssaken:

    Først, vi har ikke argumentert med at det ikke er reklamasjonstid igjen på høyttaleren. Vi har sagt at dette er en nesten 6 år gammel høyttaler. Kunden kjøpte den som brukt fra oss for snart 5 år siden.

    Vi avslo først reklamasjonen fra kunden enkelt og greit på bakgrunn av det som var innsendt i reklamasjonen. Ingen informasjon om bruksmønster/historikk og kun et par bilder som viser deler av skaden. Jeg tror de fleste aktører hadde gjort det samme basert på det som var innsendt. For oss fremstod det mest som skade etter en eller annen fysisk påkjenning utenfra. Men det er jo klart at på bakgrunn av alt som kommer frem nå i etterkant fra kunden, og ikke minst flere bilder, så stiller jo saken seg helt annerledes. Ut fra det som skrives om bruksmønster, og spesielt de nyere bildene som viser omfanget og detaljer, så ser jo dette umiddelbart ut som en feil og er helt klart noe som må sees på igjen (og mest sannsynlig godkjennes som reklamasjon). Det jeg synes er klønete og unødvendig er at dette er prosess som blir kjørt i en diskusjonstråd. Hadde alt materiellet blitt sendt over og informasjonen blitt kommunisert ville saken også vært håndtert annerledes.

    Vi ser frem til å få se på driveren. Det er en merkelig skade som vi lurer fælt på hvordan kan oppstå. Ut fra hvordan det fremstår nå er jeg ganske sikker på at dette blir dekket på reklamasjon.
    Et seriøst og godt svar.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    6.579
    Hei igjen,

    Nå må jeg komme inn her og forklare et par ting.

    For de som fortsatt ikke tror at AE driveren i Icon er en driver spesielt lagd for oss så kan jeg enda en gang bekrefte at den ikke er en standard driver. Den har en helt egen voicecoil som kun brukes i denne høyttaleren og viklinger/tråd som ikke AE benytter i sine standard drivere. Driveren ble utviklet sammen med AE ut fra våre spesifikkasjoner og ønsker. Det er en knallgod driver som jeg er særdeles fornøyd med. Det eneste man kan klage på med AE er leveringstiden som ofte kan være fryktelig lang, men det er en kjent sak for selvbyggere som kjenner AE.

    Så, over til reklamasjonssaken:

    Først, vi har ikke argumentert med at det ikke er reklamasjonstid igjen på høyttaleren. Vi har sagt at dette er en nesten 6 år gammel høyttaler. Kunden kjøpte den som brukt fra oss for snart 5 år siden.

    Vi avslo først reklamasjonen fra kunden enkelt og greit på bakgrunn av det som var innsendt i reklamasjonen. Ingen informasjon om bruksmønster/historikk og kun et par bilder som viser deler av skaden. Jeg tror de fleste aktører hadde gjort det samme basert på det som var innsendt. For oss fremstod det mest som skade etter en eller annen fysisk påkjenning utenfra. Men det er jo klart at på bakgrunn av alt som kommer frem nå i etterkant fra kunden, og ikke minst flere bilder, så stiller jo saken seg helt annerledes. Ut fra det som skrives om bruksmønster, og spesielt de nyere bildene som viser omfanget og detaljer, så ser jo dette umiddelbart ut som en feil og er helt klart noe som må sees på igjen (og mest sannsynlig godkjennes som reklamasjon). Det jeg synes er klønete og unødvendig er at dette er prosess som blir kjørt i en diskusjonstråd. Hadde alt materiellet blitt sendt over og informasjonen blitt kommunisert ville saken også vært håndtert annerledes.

    Vi ser frem til å få se på driveren. Det er en merkelig skade som vi lurer fælt på hvordan kan oppstå. Ut fra hvordan det fremstår nå er jeg ganske sikker på at dette blir dekket på reklamasjon.
    Jeg føler jeg har vært saklig og ikke hengt ut noen i denne tråden. Saken ble jo avvist som ikke reklamasjonsrett så da var det naturlig for meg å spørre etter hjelp her inne, jeg spurte bla. annet etter rep kit om noen visste om det. Jeg er voksen og forstår selvfølgelig at en sak har flere sider, og ene tilbakemeldingen var at dette må skyldes ytre påvirkninger. Hadde jeg dunket borti så hadde det vært et uhell som jeg selvfølgelig hadde tatt på forsikring.

    Klart det lett blir litt støy av en sånn sak, men jeg er fremdeles en glad person og ser frem til hva dere synes. Driveren er svinepakket nå og sendes i posten i kveld. Synes Mala håndterer saken på en ryddig måte så (y)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    2.816
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Dette var nesten like ille😁høyttalere til over 70K. Vis vedlegget 942188
    Altså, vet du hvilke komponenter du ser på? Det er brukt svært gode komponenter i dette delefilteret, langt dyrere enn normalt i denne klassen(og som regel også i langt høyere prisklasser). Bare de tre Duelundmotstandene som ligger der koster like mye som mange andre delefilter i sin helhet ;) Og Jantzen Silver Z-Cap er ganske så gromme saker som du sjelden ser i ferdighøyttalere.

    Layouten/sammensetningen er funksjonell, men ingen fryd for øyet (men det er den jo heller ikke ment å være) :)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.269
    Antall liker
    57.478
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Altså, vet du hvilke komponenter du ser på? Det er brukt svært gode komponenter i dette delefilteret, langt dyrere enn normalt i denne klassen(og som regel også i langt høyere prisklasser). Bare de tre Duelundmotstandene som ligger der koster like mye som mange andre delefilter i sin helhet ;) Og Jantzen Silver Z-Cap er ganske så gromme saker som du sjelden ser i ferdighøyttalere.

    Layouten/sammensetningen er funksjonell, men ingen fryd for øyet (men det er den jo heller ikke ment å være) :)
    Ser den, men😉. Noen legger litt stolthet i arbeidet også.
    IMG_5500.jpeg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    6.579
    De spiller i hvert fall som rakkeren og mine har 3 innganger for diskantjustering med 1db nivåforskjell, såvidt jeg vet kan ikke andre Ø gjøre det.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Når den ble levert, faktisk.

    "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

    Noen produsenter kjører lett 10 års garanti på sine drivere og kasser og jeg ser ingen grunn for at Ø skal være en høytalerkonstruksjon som ikke skal kunne vare langt utenfor hva som er tilfelle her. Helt klart at en seriøs produsent ville ordnet opp i dette såfremt det ikke viser seg å være ytre påvirkninger utover vanlig bruk. I ett lite nisjemarked som vi er jeg sikker på de vil være tjent med dette i framtiden.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.152
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser den, men😉. Noen legger litt stolthet i arbeidet også. Vis vedlegget 942195
    Her har til og med klart å plassere spoler som forventet i enhver høyttaler.
    De
    Altså, vet du hvilke komponenter du ser på? Det er brukt svært gode komponenter i dette delefilteret, langt dyrere enn normalt i denne klassen(og som regel også i langt høyere prisklasser). Bare de tre Duelundmotstandene som ligger der koster like mye som mange andre delefilter i sin helhet ;) Og Jantzen Silver Z-Cap er ganske så gromme saker som du sjelden ser i ferdighøyttalere.

    Layouten/sammensetningen er funksjonell, men ingen fryd for øyet (men det er den jo heller ikke ment å være) :)
    ut fra bildet så virker det som om det er satset på dynamisk eq vedrørende plasseringen. Håper jeg ikke har røper forretningshemmeligheter her.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.351
    Torget vurderinger
    75
    Hei igjen,

    Nå må jeg komme inn her og forklare et par ting.

    For de som fortsatt ikke tror at AE driveren i Icon er en driver spesielt lagd for oss så kan jeg enda en gang bekrefte at den ikke er en standard driver. Den har en helt egen voicecoil som kun brukes i denne høyttaleren og viklinger/tråd som ikke AE benytter i sine standard drivere. Driveren ble utviklet sammen med AE ut fra våre spesifikkasjoner og ønsker. Det er en knallgod driver som jeg er særdeles fornøyd med. Det eneste man kan klage på med AE er leveringstiden som ofte kan være fryktelig lang, men det er en kjent sak for selvbyggere som kjenner AE.

    Så, over til reklamasjonssaken:

    Først, vi har ikke argumentert med at det ikke er reklamasjonstid igjen på høyttaleren. Vi har sagt at dette er en nesten 6 år gammel høyttaler. Kunden kjøpte den som brukt fra oss for snart 5 år siden.

    Vi avslo først reklamasjonen fra kunden enkelt og greit på bakgrunn av det som var innsendt i reklamasjonen. Ingen informasjon om bruksmønster/historikk og kun et par bilder som viser deler av skaden. Jeg tror de fleste aktører hadde gjort det samme basert på det som var innsendt. For oss fremstod det mest som skade etter en eller annen fysisk påkjenning utenfra. Men det er jo klart at på bakgrunn av alt som kommer frem nå i etterkant fra kunden, og ikke minst flere bilder, så stiller jo saken seg helt annerledes. Ut fra det som skrives om bruksmønster, og spesielt de nyere bildene som viser omfanget og detaljer, så ser jo dette umiddelbart ut som en feil og er helt klart noe som må sees på igjen (og mest sannsynlig godkjennes som reklamasjon). Det jeg synes er klønete og unødvendig er at dette er prosess som blir kjørt i en diskusjonstråd. Hadde alt materiellet blitt sendt over og informasjonen blitt kommunisert ville saken også vært håndtert annerledes.

    Vi ser frem til å få se på driveren. Det er en merkelig skade som vi lurer fælt på hvordan kan oppstå. Ut fra hvordan det fremstår nå er jeg ganske sikker på at dette blir dekket på reklamasjon.
    Hvorfor bruker dere en ´spesial´ driver fra AE ?

    den ´orginale´ må da være mer enn god nok, aldri lest noe negativt om den , snare bare skryt.
    så enkelt det hadde vært for en kunde ved en slik feil, og kanskje noe enklere for dere når garanti tid går ut.
    Brukte erstatnings drivere er alltid å oppdrive.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.053
    Antall liker
    9.534
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo ikke disse driverne direkte billige i utgangspunktet heller.
    560 Dollar ink frakt + moms inn til Norge. 700 Dollar.
    Men fantastiske drivere.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.351
    Torget vurderinger
    75
    Nei, de er dyre, for det er topp kvalitet .
    hvorfor ´spesial´ drivere av en allerede fantastisk god og vel prøvd driver, å dra strikken enda et hakk? Da blir det kanskje fort vekk tretthets brudd både her og der?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.053
    Antall liker
    9.534
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, de er dyre, for det er topp kvalitet .
    hvorfor ´spesial´ drivere av en allerede fantastisk god og vel prøvd driver, å dra strikken enda et hakk? Da blir det kanskje fort vekk tretthets brudd både her og der?
    Ja helt enig att dette er topp kvalitet, har jo 8 stk selv men 15".
    Har ikke hørt om noen som har røket før, det er jo en del av disse elementene i dette landet.
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    193
    Antall liker
    383
    Heisann,

    Noen som har fraktet transportkassene (to stykker) til Icon I en Tesla model X? Eller er de for store?
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    193
    Antall liker
    383
    Vel, jeg kan avkrefte at kassene til Icon får plass i Tesla model X 😅

    Men nå står det et par og spiller i salongen vår. Herlige saker, som gjør musikken engasjerende og levende 👌
    IMG_8107.jpeg
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.441
    Antall liker
    20.148
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, måtte du kjøpe større bil i samme slengen? Kan i så fall bli fort veldig dyr hobby dette her...
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    193
    Antall liker
    383
    Takk, beholder bilen 😅 Trekassene hentes senere. Vi har heldigvis godt med lagringsplass 👍 Høyttalerne står nå i en stue på 35 kvm. Icon’ene står cirka 60cm fra sideveggene, og cirka 90 cm fra front på høyttaler til veggen bak. Bassportene er vendt inn i rommet. Rommet ser litt forvridd ut pga vidvinkel.

    Jeg var litt spent på om de ville klare å fylle stuene med godlyd. Vi liker å høre musikken fra ulike rom. Heldigvis har de nok volum og trøkk til å fylle de ulike rommene med musikk uten at det høres tynt ut, selv på moderat lydnivå.

    Døråpningen til venstre for den ene høyttaleren er inn til en tv-stue på 12 kvm. Bak lytteposisjon er det dobbelt fløydør til en spisestue på 30 kvm. Spisestuen har åpen tilgang til et romslig kjøkken, og omtrent der fotografen står er det også en stor døråpning til hallen. Alle rom har 3 meter takhøyde.
    IMG_8110.jpeg
     
    Sist redigert:

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    193
    Antall liker
    383
    Er Ø vakre høyttalere? Sett rett forfra synes jeg ikke det. Da har høyttaleren et utilitarian uttrykk.

    De har imidlertid interessante vinkler, og særlig fra siden er de skulpturelle og ganske flotte synes jeg, der de vinkles inn rett foran bassportene. Et litt snedig design som gjør at de virker nettere enn de er.

    IMG_8165.jpeg


    Fra en høyttalers point of view

    IMG_8166.jpeg
     

    pcnr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    193
    Antall liker
    383
    I dag har jeg rotet fram et Dillenhöfer nettfilter som har vært stemoderlig lagret i et rom i kjelleren siden vi kjøpte nytt hus i fjor høst. Huset, eller redervillaen, er 101 år gammel, og deler av det interne strømnettet (skjult i vegg) er nok ikke det mest moderne (sikringsskapet er i det minste splitter nytt 😅).

    Uansett, koblet inn forsterker, DAC/streamer og ROON Nucleus-enheten i filteret, strammet samtidig skruer i kontakter og støpsel på strømkabler (de var faktisk litt løse gitt).

    Hadde ikke de helt store forventningene, men i dette huset ga filteret en markant bedring av lyden. Sortere svart, roligere og ryddigere og et mer "analogt" lydbilde, mer detaljer kommer fram og den dynamiske kontrasten oppleves som større.

    Herlig å høre musikk på Icon'ene nå 😀

    IMG_8173.jpeg
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    6.579
    1702061309641.png


    Oppdatering etter at membranet revnet på basselementet:

    Har spilt i flere måneder med nytt element etter at Mala fikk tilsendt det defekte elementet. De konkluderte med at det var en reklamasjonssak, så derfor fikk jeg nytt uten omkostninger. Mala har ikke sett lignende og forstår ikke hva som har skjedd her, jeg derimot forstår at jeg har fått veldig god service fra Mala (Sveinung) og takker så mye.(y)

    Jeg tror jeg vet hva som skjedde, jeg spilte noe gammel Baccara og det tålte rett og slett ikke basselementet:ROFLMAO:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Etter en runde på oslo hi-fi show var jeg innom Mala og fikk en liten lytt på Ø Audio. Det var ordentlig bra. Det mangler ikke noe. Men er disse kresne på rom? Kan de stå nærme bakvegg?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.104
    Antall liker
    6.579
    Etter en runde på oslo hi-fi show var jeg innom Mala og fikk en liten lytt på Ø Audio. Det var ordentlig bra. Det mangler ikke noe. Men er disse kresne på rom? Kan de stå nærme bakvegg?
    Mine står klint opp i veggen som du ser på bildene over. Bassportene er montert på siden og slår ikke inn i veggen bak, at det er horn i toppen hjelper jo også på direktiviteten. Det står forøvrig litt om plassering inntil vegg på side 2 i denne tråden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn