Jeg har også sett det. Jeg syns ikke den ligner en veps. Men bestefaren til en italiensk kompis av meg hadde fortalt den andre versjonen til ham. Besten jobba på Piaggiofabrikken som produserte Vespa. Stoler selvfølgelig på han !I følge flere nettsteder så var det Enrico Piaggio som sa: "Sembra una vespa." ie den ligner en veps!
Vis vedlegget 943994
Men jeg lar meg gjerne korrigere om det viser seg at det er jeg som tar feil.
Er ikke den der Ferrarien en 250GTO som fikk det påbygget bak på grunn av aerodynamikk?Ja, tenkte litt på det - på det nivået er jo en Ferrari funksjonell. Men de har da lagd stygge biler de også:
Stasjonsvogn uten stasjonsvognfunksjonalitet
Lå forresten i kø med en Ferrari i Byåsveien på søndag. 2 menn i 40-årene med blankpolerte skaller og masse motorlyd.
Jeg vil jo ikke akkurat karakterisere noen av disse som merkelige biler.Dette er ikke en Ferrari:
... men en Touring Superleggera Lusso. Riktignok med Ferrari-innmat men uten Ferrari-logo, såvidt jeg kan se.
De skreddersyr også etter kundens ønsker, så kanskje @otare kan få hengerfestet sitt. (Advarsel: Det koster)
Italienske Touring lager/lagde i det hele tatt mye merkelig/kult/lekkert.
Bentley Continental Flying Star
Alfa Romeo Disco Volante Spyder
MINI Superleggera
A8GCS Berlinetta
Carrozzeria Touring Superleggera | Coachbuilder since 1926
Touring Superleggera builds bespoke commissions and limited edition cars. Discover the process of prototypes and our classic car restoration service.www.touringsuperleggera.eu
Har alltid trodd det var lyden og ikke utseende som var grunnen til navnet.Jeg har også sett det. Jeg syns ikke den ligner en veps. Men bestefaren til en italiensk kompis av meg hadde fortalt den andre versjonen til ham. Besten jobba på Piaggiofabrikken som produserte Vespa. Stoler selvfølgelig på han !
Uansett artige historier begge to.
Ikke dette heller:Dette er ikke en Ferrari:
Spilefelger på en bil med 400-hesters V8 er litt merkelig.Jeg vil jo ikke akkurat karakterisere noen av disse som merkelige biler.
Noe sier meg at det hadde vært enklere/billigere å begynt med blanke ark her.Mer moro og kanskje ikke "Kongen av campingplassen" med en av disse?
Vis vedlegget 943929
Cabrio? Den er jo knapt en roadster
Bruk øynene da..... Da ser du, at kalesjen er foldet sammen i bakCabrio? Den er jo knapt en roadster
Nydelig eksemplar av en Ossi Jeep.Cabrio? Den er jo knapt en roadster
Bare for oppklaring.Nydelig eksemplar av en Ossi Jeep.
Du tar hva du har, nemlig en Trabi, etter å ventet veit ikke hvor mange år
Og bygger noe du har sett gjennom kikkerten på den andre siden av Checkpoint Charlie !
Så det var Trabi's fabrikk team som brukte falmede fotos fra den andre verdenskrigen som inspirasjon?Bare for oppklaring.
Den med å vente 10-20 år for å få råd til en Trabi var riktigt (DDR), men dette
er faktisk en fabrikksmodell. En gammel MC kompis av meg hadde faktisk en sånn på 90-talet
Trabant P-601 CabrioSå det var Trabi's fabrikk team som brukte falmede fotos fra den andre verdenskrigen som inspirasjon?
Ser ikke bort fra at det var en Pobeda som drosje i Narvik på 60-70 tallet, men det husker jeg ikke.. men det var i alle fall en Volga, og eier/sjåfør het Burchard...Det er jo en sammenheng mellom Wartburg og BMW også.
Mitt første minne fra en bil er i en slik (drosje i Narvik):
Ikke dette heller:
Vis vedlegget 944050
Vis vedlegget 944051
Bespoke Projects | Bespoke Automative Engineering | RML Group
RML Group have worked to create bespoke projects, from components to a full vehicle, to the highest specifications and standards.rmlgroup.comRML Short Wheelbase review: gorgeous £1.6m V12 tribute act tested Reviews 2023 | Top Gear
What do we have here? This is the RML Short Wheelbase, a homage to the Ferrari 250 SWB built by British motorsport royalty – RML. Each starts life as a Ferrari 550 Maranello, which is then stripped down and the 5.5-litre naturally aspirated V12, six-speed manual gearbox, bits of the electrical...www.topgear.com
Hvorfor Skoda, når du kan gå da, var et munnhell i min oppvekstEg var berre tolv i ‘89, så eg har eigentleg ikkje noko minne om bilene frå bak jarnteppet, bortsett frå ein og annan Lada (1300?)
Niva har eg hatt eit lite crush på, men dei fleste som er her i landet er vel post-sovjetiske (faktisk einaste tullebilen eg har vurdert seriøst å kjøpa, men kona har vore ekstremt lite entusiastisk. Det kjem kanskje av ein analyse av mi praktiske gjennomføringsevne, eg veit ikkje. Dessutan eignar Niva seg neppe til mennesketransport, med mindre ein vurderer menneskeliv like høgt som russiske generalar gjer).
Men ting som Lada, Volga, Wartburg, pre-VW Škoda osb? Korleis vart desse vurderte her i landet på 60- og 70-talet? Berre dritt? Enkle og greie, men utan status, om lag som koreanske bilar for ti år sidan, og kinesiske i dag? NKP-wagen?
50 år siden bilen ble allemannseieMen ting som Lada, Volga, Wartburg, pre-VW Škoda osb? Korleis vart desse vurderte her i landet på 60- og 70-talet? Berre dritt? Enkle og greie, men utan status, om lag som koreanske bilar for ti år sidan, og kinesiske i dag? NKP-wagen?
Har man vært i Eisenach for å feire Bach har man fått med seg litt av historiene om Wartburg (og Luther), EMW og BMW ja. Har vært i byen 2 ganger.Det er jo en sammenheng mellom Wartburg og BMW også.
Artig. Dette var den haldninga eg antok (og har fornemma restane av) også, Vassendgutane er landskjende med «Granada, jada, da e’kje noken Lada», men dei er jo på min alder. Likevel, det var jo ein del slike bilar som vart importerte, og det kan jo ikkje berre idiotar som kjøpte slike i skam? Og italienske bilar har vel hatt same rykte (men var kanskje sovjetisk jarn der også, om eg hugsar rett).«Gjort av russerjern» var ikke et kompliment. Rustet som ville h..e og falt fra hverandre på ubegripelige måter. Det var ikke bare uten status, men bragte negativ status. Veldig få unge ville bli sett i noe slikt. Unntaket var kanskje Lada Niva som fikk en viss kult-status. Men den var gjort av russerjern den også, så det gikk over nokså fort.
Det var jo billige biler.Det var strenge valutarestriksjoner på 50 tallet som medførte at det var langt lettere å importere østeuropeisk og russisk, selv for de som fikk kjøpetillatelse. Så vidt jeg vet.
Det var vel flere grunner. Som erato nevner var det strenge importrestriksjoner på luksusgjenstander som privatbil. Av en eller annen grunn var det unntak for østeuropeeiske biler. Så var det en del ihuga kommunister som insisterte på å kjøre sovjetisk. En nabo av meg kjørte Moskvitch i alle år av den grunn. Men utover på 1970- og -80-tallet var det nok mest fordi det var det billigste man kunne kjøpe. De russiske og polske versjonene av Fiat så jo ut som «normale» biler, så det var vel mulig å tenke «som Fiat, bare billigere». Og var man gal nok kunne man jo kjøpe noe slikt og sette en «ekte» Fiat to-liters twin-cam i den.Artig. Dette var den haldninga eg antok (og har fornemma restane av) også, Vassendgutane er landskjende med «Granada, jada, da e’kje noken Lada», men dei er jo på min alder. Likevel, det var jo ein del slike bilar som vart importerte, og det kan jo ikkje berre idiotar som kjøpte slike i skam? Og italienske bilar har vel hatt same rykte (men var kanskje sovjetisk jarn der også, om eg hugsar rett).
Og ja, sovjetiske stålplater ble eksportert i stor skala til både Italia og Frankrike. Tingen var at stålet var fullt av forurensninger som var valset inn i midten av hver plate. Når det begynte å ruste, rustet de raskere i midten og ble til rene flatbrødpakken. Det var derfor biler som Citroën GS også rustet som de gjorde. Det var vel noen storpolitiske føringer som gjorde at produsentene værsågod måtte bruke det stålet.Etter andre verdenskrig valgte myndighetene å innføre kvoteordninger på bilimporten. Ordningen omfattet også biler fra østeuropeiske land. Disse bilene ble imidlertid etter hvert solgt fritt, det vil si uten kjøpetillatelse, men det var ikke slike biler folk flest ville ha. Titusener stod i kø for å få kjøpetillatelse, bare en brøkdel av søkerne fikk. I 1950-årene er det antatt at mellom 3-4 prosent av søknadene ble innvilget på landsbasis. Andelen var enda lavere i Oslo. Fra mai 1945 til 1. januar 1951 var det en samlet lisensiert import på knapt 11 000 person- og varebiler. Det tilsvarte den samlede bilimporten i 1938. Selv om myndighetene etter hvert lempet på importen av konsumvarer (stort sett opphevet i 1952) og frigjorde importen på lastebiler i 1952, tok det altså ytterligere åtte år før restriksjonene på importen av personbiler ble opphevet.
Selvsagt, men Lada var jo en populær bil på 70-tallet.Jo, men det hadde nok mest å gjøre med at dollar og pund trengtes til å kjøpe viktigere varer enn personbiler.