Godt spørsmål, og her har eg venta på kvalifiserte svar sidan du spurde. LA 1960-temaet i heile huset får meg (ukvalifisert) til å tenkja på JBL Everest (eller Paragon, men då vert det museum). 401 i palisander.Hva slags høyttalere som fungerer over tre dekader kan man ha i et slikt interiør da? Det er viktig.
Enig, et hus med gulnet tre på alle flater, ikke pusset opp siden 60-tallet, er liksom selve definisjonen på arkitektonisk kvalitet. Også kommer det et hus som trolig er renovert ca 1980, og fremstilles som urørt. Aller verst var kanskje den space age klossen. Upraktiske eller rett ut sagt dårlige løsninger går også igjen. Dette jugendstil-huset hadde ikke snev av autentiske kvaliteter, det var rett og slett ikke troverdig.Mye dårlig smak som blir framstillt som god. Mye fælt i denne tråden....
Overgangen mellom 18- og 1900-talet var jo på sett og den fyrste postmoderne perioden, og H&G-huset minner litt om det samtidige (om eg hugsar rett) slottet i Pena, Portugal.Dette jugendstil-huset hadde ikke snev av autentiske kvaliteter, det var rett og slett ikke troverdig.
påtatt god smak. SmåharryMens vi er i Haugesund..
Der finner man en herre og gentleman med virkelig god smak:
Vis vedlegget 948066
Vis vedlegget 948068
Vis vedlegget 948069
Vis vedlegget 948070
Vis vedlegget 948071
Vis vedlegget 948067
Det største problemet er forsøket på å få det til å se slitt ut med vekselvis hvite og røde teglstein. Det var ikke bare lite gjennomført men jeg sliter med å finne holdepunkter i art nouveau-stilen for slikt.Godt mogleg at det er stygt, men eg nektar å gå med på at det er inautentisk.
Mye rart i Sintra. Portvinsbaroner ble styrtrike da portvin ble populært i Europa, og spesielt i England. Og det ble konkurranse i å oppføre palasser i Sintra, som var hvor overklassen trakk seg tilbake når det ble for varmt andre steder. Kong Ferdinand II førte an, godt hjulpet av to tyske baroner i utførelsen av Pena Palace, og Francis Cook slo også til, med disneyfisering av Monserrat-palasset. Deretter kom kopier av indiske og britiske slott, uzw.Overgangen mellom 18- og 1900-talet var jo på sett og den fyrste postmoderne perioden, og H&G-huset minner litt om det samtidige (om eg hugsar rett) slottet i Pena, Portugal.
Vis vedlegget 948558
Godt mogleg at det er stygt, men eg nektar å gå med på at det er inautentisk.
Det er helt klart at Håkon har jobbet hardt med samlingene sine. Og han fremstår nå som en verdensvant Herre med god smak. Men er det bare meg som forbinder tørkle i halsen med det engelske ordettossergentleman!
Har Disney virkelig vært her også?Overgangen mellom 18- og 1900-talet var jo på sett og den fyrste postmoderne perioden, og H&G-huset minner litt om det samtidige (om eg hugsar rett) slottet i Pena, Portugal.
Vis vedlegget 948558
Godt mogleg at det er stygt, men eg nektar å gå med på at det er inautentisk.
Trur det. Disney har nok litt av æra/skulda for at biletet vårt av gamledagar eigentleg er førestillinga om gamledagar frå 1800-talet (jf Sintra, Neuschwanstein osb).Har Disney virkelig vært her også?
Jeg tenker endel på kvalitet/ standard, patina rehabilitering , kopiering, etc for tiden, både i og utenfor arbeidstid. Var innom folkemuseet idag.Enig, et hus med gulnet tre på alle flater, ikke pusset opp siden 60-tallet, er liksom selve definisjonen på arkitektonisk kvalitet. Også kommer det et hus som trolig er renovert ca 1980, og fremstilles som urørt. Aller verst var kanskje den space age klossen. Upraktiske eller rett ut sagt dårlige løsninger går også igjen. Dette jugendstil-huset hadde ikke snev av autentiske kvaliteter, det var rett og slett ikke troverdig.
Puh, godt å få det ut
Jeg husker veldig godt da Jan Erik Larsen spurte Einar Hareide hva som ga noe design varighet mens annen design bare ble veldig fort gammel. Han svarte at han gjerne ville trekke frem materialenes ektehet som en av de viktigste faktorene, men også at det handlet om det autentiske. Ut fra det trekker jeg at blant annet form følger funksjon, "overdesign", forsøk på å få noe til å se ut som noe annet, trender (der en design skal se ut på en spesiell måte for å matche trenden) osv er elementer som påvirker dette. En tømmerbygning der alt ble laget for funksjon med den teknologien man hadde tilgjengelig er vakker av natur fordi ting er som det måtte være, det er ekte rett og slett.Jeg tenker endel på kvalitet/ standard, patina rehabilitering , kopiering, etc for tiden, både i og utenfor arbeidstid. Var innom folkemuseet idag. Vis vedlegget 948719
Jeg har skrevet om det tidligere i denne tråden, at det er et problem når fint=nytt. Dette oppstår delvis fordi man kjøper eller bygger ting som ikke tåler slitasje, men selvsagt også fordi bransjen lever av at trender skifter. Det er helt riktig at et hus fra 1870 eller 1970 må moderniseres for å passe til livene vi skal leve i 2030, men vi må bli flinkere til å skille mellom funksjon og uttrykk. At veggene i Selmers hus er gule har noen følger for reflektert dagslys, og derfor funksjon, men ikke i avgjørende størrelser og man kan finne kompensasjon.
Jeg vil gi de veggene 50 år til, se hvordan de blir da.
Referansen til musikk er ikke så dum, akkurat som arkitekter er de beste musikerne som oftest trendsettere, ikke følgere. Og den musikken som skaper nye trender er ofte så solid at den overlever trenden og blir stående.
Eg er langt på veg samd i dette som hovudprinsipp (både utforming og material).En tømmerbygning der alt ble laget for funksjon med den teknologien man hadde tilgjengelig er vakker av natur fordi ting er som det måtte være, det er ekte rett og slett.
Trender har noe uekte over seg. Det samme gjelder utforming og materialbruk som forsøker å utgi seg for å være noe annet enn det er.
Jeg tror ikke vi er så uenige her heller, men jeg velger å skille mellom arkitektur og dekor.Men det forklarar ikkje kvifor kista i tømmestova var rosemåla (ugh) og åkla hadde geometriske mønster. Kort sagt, eg meiner du ser bort frå dei menneskelege behova både for (1) pynt og for (2) å stå i ein samanheng.
+dvs den opprinnelige byggeskikken er å kle husene i bølgeblikk. Men så er det kanskje noen som vil fjonge seg men uten å stikke seg for mye ut, så da blir det kledning i profilerte trepaneler som likner på bølgeblikk. Noen av disse er så gjennomførte at en skal ha nesegrevet helt opp i panelet før en ser at det er tre og ikke blikk.^Ot. i Reykjavik har de en fascinerende skikk med profilerte trepaneler som etterlikner bølgeblikk.
mvh
KJ
Langt fra uenig. Samtidig har jeg sans for bygninger som den gamle skrivergården i Egersund.
Hemskt både in- och utvändig.Etter nitidig gransking av denne tråden har jeg nu funnet fellesnevneren på god smak og personlig behag fra enkelte bidragsytere.
Hvor koselig og fornøyelig det hadde vært (for meg i alle fall, muligens noen flere?) om dere i dette husværet kunne dannet et kollektiv i jålebukkens tegn.
Hommersåk trenger dere der og det gjør sannelig sentralens almue også. .. som også ønsker en forklarende utredning på hvordan husets takvinkler går igjen i horisontens myke linjer .
Skulle finansene skorte kan dere jo alltids leie ut det lille annekset der nede litt til høyre for midten til meg!
Vis vedlegget 949368
Herskapelig enebolig med særpreg og flott utsikt i barnevennlig boligområde | 5 soverom | 2 bad | Flere stuer
Velkommen til Teineveien 11 En herskapelig enebolig beliggende i høyden med flott utsikt over Hommersåk sentrum!Boligen ligger fint til i en blindgawww.finn.no
Interessant prisantydning, må ha kostet langt mer å bygge. Minner om det forferdelige huset som Hallvard Flatland fikk oppført på (ved) Nesøya.Hemskt både in- och utvändig.
Etter nitidig gransking av denne tråden har jeg nu funnet fellesnevneren på god smak og personlig behag fra enkelte bidragsytere.
Hvor koselig og fornøyelig det hadde vært (for meg i alle fall, muligens noen flere?) om dere i dette husværet kunne dannet et kollektiv i jålebukkens tegn.
Hommersåk trenger dere der og det gjør sannelig sentralens almue også. .. som også ønsker en forklarende utredning på hvordan husets takvinkler går igjen i horisontens myke linjer .
Skulle finansene skorte kan dere jo alltids leie ut det lille annekset der nede litt til høyre for midten til meg!
Vis vedlegget 949368
Herskapelig enebolig med særpreg og flott utsikt i barnevennlig boligområde | 5 soverom | 2 bad | Flere stuer
Velkommen til Teineveien 11 En herskapelig enebolig beliggende i høyden med flott utsikt over Hommersåk sentrum!Boligen ligger fint til i en blindgawww.finn.no
Er det eigentleg superbillig?Men var forbausende billig. Her får du knapt en nyoppført leilighet til samme prisen...
Dette er hus (med variasjonar) som står overalt i landet: i byggefelt, på tomt frådelt frå ein gard, i villaområdet. I mine augo det næraste du kjem eit "nondescript" norsk hus. Det er ingen som stoppar opp (ok, jo, tydelegvis) for å sjå på det arkitektoniske uttrykket. Så viser dette prosjektet at huset i seg sjølv kanskje ikkje står så veldig tilbake frå moderne hus sett opp 50 år seinare.Jeg har lagt merke til det huset og tenkt at både beliggenheten og stilen var flott (det skulle selvfølgelig vært hvitmalt), men det var mye finere inni enn jeg så for meg.
Selve definisjonen på camp?Etter nitidig gransking av denne tråden har jeg nu funnet fellesnevneren på god smak og personlig behag fra enkelte bidragsytere.
Hvor koselig og fornøyelig det hadde vært (for meg i alle fall, muligens noen flere?) om dere i dette husværet kunne dannet et kollektiv i jålebukkens tegn.
Hommersåk trenger dere der og det gjør sannelig sentralens almue også. .. som også ønsker en forklarende utredning på hvordan husets takvinkler går igjen i horisontens myke linjer .
Skulle finansene skorte kan dere jo alltids leie ut det lille annekset der nede litt til høyre for midten til meg!
Herskapelig enebolig med særpreg og flott utsikt i barnevennlig boligområde | 5 soverom | 2 bad | Flere stuer
Velkommen til Teineveien 11 En herskapelig enebolig beliggende i høyden med flott utsikt over Hommersåk sentrum!Boligen ligger fint til i en blindgawww.finn.no